تمرینات فیزیکی برای بهبود سلامت کلیه؛ بررسی تاثیر ورزش بر عملکرد کلیه

تمرینات مؤثر بر سلامت کلیه

کلیه‌های شما خیلی بزرگ نیستند. هر کدام به اندازه مشت شما هستند؛ اما کار مهمی انجام می‌دهند. آنها با حفظ تعادل مناسب آب و سایر مواد، بدن شما را سالم نگه می‌دارند. متأسفانه، اگر کلیه‌های شما شروع به عملکرد نادرست کنند، ممکن است برای مدت طولانی متوجه آن نشوید. بیماری کلیوی معمولاً تا زمانی که مشکل جدی و غیرقابل برگشت نشود، احساس بیماری در شما ایجاد نمی‌کند. با انجام تمرینات مؤثر بر سلامت کلیه می‌توانید کلیه‌های خود را سالم نگه دارید.

تغییرات سبک زندگی که مهم‌ترین آن ورزش است، از جمله راهکارهای اصلی برای پیشگیری و درمان بیماری مزمن کلیه مانند رویکردهای دارویی، بهبود رژیم غذایی و داروهای ضد فشار خون است. ورزش به عنوان یک مؤلفه اساسی برای افزایش یا حفظ سلامت و تندرستی کلی شناخته شده است. برای آشنایی با بهترین تمرینات برای سلامتی کلیه این مطلب از فیت کلاب را با دقت مطالعه نمایید.

کارکرد و اهمیت کلیه؛ فیلتر کردن خون

کلیه‌های شما 2 اندام قرمز و لوبیا شکل هستند که در دو طرف ستون فقرات در وسط پشت شما قرار دارند. کار اصلی آنها فیلتر کردن خون شما است. هر کلیه حاوی حدود یک میلیون فیلتر کوچک است که می‌تواند روزانه حدود 40 گالن مایع را پردازش کند. هنگامی که خون از کلیه عبور می‌کند، فیلترها موادی را که ممکن است بدن شما به آن نیاز داشته باشد، مانند برخی مواد مغذی و مقدار زیادی آب، الک کرده و نگه می‌دارند. مواد زائد مضر و آب و مواد مغذی اضافی به مثانه مجاور هدایت می‌شوند و به صورت ادرار دفع می‌شوند.

کلیه‌های شما نیز چندین هورمون تولید می‌کنند. این هورمون‌ها به کنترل فشار خون، ساخت گلبول‌های قرمز و فعال کردن ویتامین D کمک می‌کنند که استخوان‌های شما را قوی نگه می‌دارد. همه ما با افزایش سن اندکی از عملکرد کلیه خود را از دست می‌دهیم. افراد حتی می‌توانند تنها با یک کلیه زنده بمانند، اگر دیگری را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود اهدا کنند. شما عزیزان با انجام تمرینات مؤثر بر سلامت کلیه می‌توانید از این اندام مهم محافظت کنید.

چرا باید ورزش کنم؟ اهمیت ورزش برای کلیه‌ها

غیر فعال بودن، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی طولانی مدت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان، زوال عقل، افسردگی را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد این لیست همیشه طولانی‌تر می‌شود. در واقع، غیر فعال بودن یک رفتار خطرناک است! همیشه ورزش کردن را جز برنامه زندگی خود قرار دهید.

ورزش دارو است؛ پیشگیری از مشکلات سلامتی

ورزش علاوه بر کمک به پیشگیری از مشکلات سلامتی، اکنون به عنوان بخشی از درمان بسیاری از بیماری‌های ذکر شده در بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بیماری کلیوی چطور؟ تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش مناسب برای بیماران کلیوی مفید است، اما بسیاری از بیماران کلیوی این فرصت را ندارند یا معتقدند که نمی‌توانند ورزش کنند. اما بیشتر آنها می‌توانند ورزش کنند و ورزش می‌تواند برای بزرگسالان در هر سنی مفید باشد.

ورزش به شما کمک می‌کند تا احساس بهتر، قوی‌تر و کنترل بیشتری بر سلامت خود داشته باشید. شما فقط باید تمرین را با شرایط خود تنظیم کنید. چه بخواهید به سر کار برگردید. چه فعالیت‌های روزانه خانه را انجام دهید یا مراقبت‌های بهداشتی خود را مدیریت کنید. ورزش به شما کمک می‌کند.

ورزش به محافظت از قلب کمک می‌کند؛ افزایش سلامتی قلب

ابتلا به بیماری کلیوی نیز احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. مراقبت از قلب خود بسیار مهم است، برای مثال با ترک سیگار و کنترل فشار خون و سطح کلسترول خود به سلامتی قلب خود کمک زیادی می‌کنید. علاوه بر این، ورزش منظم با کاهش فشار خون، کنترل کلسترول، پیشگیری از دیابت و بهبود وضعیت عروق خونی واقعاً به محافظت از قلب و حفظ فرم خوب آن کمک می‌کند.

ورزش عضلات شما را قوی نگه می‌دارد؛ قوی کردن عضلات کلیه

افراد مبتلا به بیماری کلیوی اغلب متوجه می‌شوند که نسبت به گذشته احساس ضعف و خستگی بیشتری می‌کنند و ماهیچه‌هایشان منقبض و تحلیل می‌روند. اگر از ماهیچه‌های خود استفاده نکنند و آنها را قوی نگه دارند، این اتفاق برای همه می‌افتد. اما اگر کلیه‌های شما به دلیل سموم اضافی در خون به درستی کار نکنند، می‌تواند بدتر شود.

ماهیچه‌ها واقعاً برای همه مهم هستند. برای هر کسی که می‌خواهد کارهای روزانه خود را انجام دهد. از پله‌ها بالا برود یا از صندلی بلند شود. ماهیچه‌ها همچنین برای سلامت عمومی مهم هستند، زیرا نحوه استفاده بدن از قند و چربی را کنترل می‌کنند. داشتن عضلات خوب و استفاده منظم از آنها واقعاً به پیشگیری از دیابت و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

ورزش به شما کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشید؛ انجام کارهای روزمره

فعالیت بدنی به شما کمک می‌کند کارهایی را که دوست دارید و برایتان مهم است انجام دهید. اگر خود را فعال نگه ندارید، تناسب اندام شما کاهش می‌یابد. زمانی فرا می‌رسد که دیگر نمی‌توانید آن کارها را انجام دهید. هر کس بدون توجه به اینکه از کجا شروع کرده است، این ظرفیت را دارد که وضعیت بدنی خود را بهبود بخشد و قوی‌تر شود. در واقع، افراد کم تحرک معمولاً وقتی ورزش می‌کنند متوجه بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها می‌شوند. بنابراین، آیا تصمیم گرفته‌اید برای زندگی بهتر و سالم‌تر تمرین کنید؟

ورزش باعث سلامتی کلیه‌ها می‌شود

ورزش باعث سلامتی کلیه‌ها می‌شود؛ تغییر در همودینامیک کلیه و الکترولیت‌ها

آنچه مسلم است این است که ورزش با تغییر جریان خون و متابولیسم، بهبود توانایی بدن در استفاده از اکسیژن و افزایش تقاضا برای مواد مغذی، بر سیستم‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد. کلیه‌ها و مجاری جمع‌آوری، ماهیچه‌ها و سیستم قلبی تنفسی از جمله اندام‌های بدن هستند که نحوه کارشان را به دلیل ورزش تغییر می‌دهند. ورزش و فعالیت بدنی منجر به تغییر در همودینامیک کلیه و الکترولیت‌ها می‌شود. چندین مطالعه نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند eGFR و عملکرد کلیه را بهبود بخشد.

یک مرور سیستماتیک گزارش داد که تمرینات هوازی یا مقاومتی اثرات مثبت قابل توجهی بر ظرفیت فیزیکی و عملکردی در CKD غیر دیالیز دارد. فشار خون بالا، دیابت و چاقی عوامل خطری هستند که بروز CKD (بیماری کلیوی مزمن) را افزایش می‌دهند. بر اساس یک متاآنالیز، ورزش درمانی دارای اثرات ضد فشار خون دارد و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک (BP) را در بیماران CKD کاهش می‌دهد.

پنج تمرین بهاری برای الهام بخشیدن به شما؛ معرفی تمرینات برای سلامتی کلیه

سن، توانایی‌های بدنی و عملکرد کلیه شما تعیین می‌کند که چقدر ورزش و کدام ورزش برای شما بهترین است. قبل از تغییر یا شروع یک روال تمرینی با پزشک خود صحبت کنید. شما عزیزان باید متناسب با شرایط زندگی خود و بدن خود ورزش‌های مناسب برای سلامتی کلیه را انتخاب نمایید.

پیاده‌روی؛ ساده‌ترین نوع ورزش

از جمله تمرینات مؤثر بر سلامت کلیه پیاده‌روی است. پیاده‌روی یک شکل بسیار ایمن از ورزش است و تقریباً برای همه مناسب است. می‌توان آن را در هر مکان و در هر زمان انجام داد. برای افرادی که اصلاً ورزش نمی‌کنند، با یک پیاده‌روی کوتاه، آسان و پنج دقیقه‌ای شروع کنند. بسیار آهسته، بسیار آرام، اگر هیچ عارضه‌ای نداشت، آن را به مدت یک هفته ادامه دهند. سپس آن را به 10 دقیقه افزایش دهید. مراقب بدن باشید و به دنبال علائم استرس یا ناراحتی باشید. اگر همه چیز درست است، به آرامی مدت پیاده‌روی را افزایش دهید. برای اینکه آن را سرگرم‌کننده‌تر کنید، یک گروه پیاده‌روی با دوستان ایجاد کنید یا با آهنگ موسیقی مورد علاقه خود قدم بزنید.

تمرینات یوگا و انعطاف‌پذیری؛ کاهش استرس

آساناها به بدن کمک می‌کنند تا خم شود. تمرینات تنفسی و یوگا را می‌توان به صورت روزانه انجام داد. مدیتیشن و یوگا به دور نگه داشتن ذهن از استرس و تنش کمک می‌کند. دراز و نشست، اسکوات، بالا بردن ساق پا، کشش و غیره به راحتی توسط افرادی که دیالیز هستند قابل انجام است.

شنا یک شکل عالی برای حفظ سلامت کلیه

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

شنا كردن؛ کاهش فشار بر بدن

شنا یک شکل عالی از ورزش برای همه است. از آنجایی که فشار روی مفاصل در آب کم است، این یک راه عالی برای ورزش بدن بدون قرار گرفتن مفاصل در معرض استرس اضافی است که هنگام راه رفتن امکان‌پذیر است. اگر مشکلات کلیه دارید برای شنا کردن مربی خود را حتماً در جریان قرار دهید.

دوچرخه‌سواری؛ تقویت عضلات مختلف بدن

اگر دوچرخه دارید، اکنون زمان آن است که آن را بیرون بیاورید. گرد و غبار آن را پاک کنید و شروع به سواری کنید. این یک راه عالی کم ضربه برای تمرین هم‌زمان گروه‌های عضلانی اصلی است. دوچرخه‌سواری عضلات زیادی در بدن شما را تقویت می‌کند که باعث سلامتی بهتر اندام‌های درونی از جمله کلیه می‌شود.

دریافت بهترین تمرینات مؤثر بر سلامت کلیه از فیت کلاب

یک رژیم غذایی متعادل سالم همراه با ورزش نه تنها وزن را کنترل می‌کند. بلکه تمام پارامترهای خون را متعادل می‌کند و در نتیجه باعث افزایش طول عمر و ایجاد احساس سلامتی در شما می‌شود. شما عزیزان می‌توانید بهترین تمرینات مؤثر بر سلامت کلیه و رژیم غذایی متناسب با شرایط زندگی خود را از متخصصین فیت کلاب دریافت نمایید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چه چیزی باعث کاهش عملکرد کلیه می‌شود؟

نیمی از بزرگسالان بالای 75 سال ممکن است عملکرد کلیه کمتر از حد طبیعی داشته باشند. شرایط یا عوامل متعددی از جمله دیابت، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، فشار خون کنترل نشده و کلسترول بالا می‌توانند به کلیه‌ها آسیب برسانند.

عملکرد کلیه چگونه آزمایش می‌شود؟

به عنوان بخشی از آزمایشات استاندارد خون، پزشک می‌تواند سطح کراتینین را برای ارزیابی عملکرد کلیه بررسی کند. کراتینین از سلول‌های ماهیچه‌ای به جریان خون آزاد می‌شود.

چگونه از کلیه‌های خود محافظت کنید؟

فشار خون و قند خون خود را در حد استاندارد نگه دارید. کلسترول خود را کاهش دهید. رژیم غذایی گیاهی داشته باشید و مصرف پروتئین را محدود کنید.

2 Responses

  1. سلام . خسته نباشین ‌ . پیگیر راهنمایی و متن‌های زیبای شما هستم . تقریبا عالی و کامل . موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه