تاثیر تغذیه بر ریزش مو چیست؟ روش های جلوگیری از ریزش مو با تغذیه مناسب

تاثیر تغذیه بر ریزش مو چیست؟ روش های جلوگیری از ریزش مو با تغذیه مناسب 

یک عارضه بسیار شایع در بانوان و آقایان، ریزش مو است که در علم پزشکی با اسامی دیگری مثل آلوپسی شناخته می‌شود. اغلب افراد طی دوره‌های مختلف زندگی، ریزش موی خفیف را تجربه می‌کنند. اما ریزش موی شدید مشکلی است که صرفاً برای برخی افراد رخ می‌دهد. عوامل مختلفی باعث بروز عارضه می‌شوند. 

به عنوان مثال ژنتیک، اختلالات هورمونی، بیماری کم کاری تیروئید، ضربه، عفونت، شیمی درمانی و تغذیه بر ریزش مو تاثیرگذار هستند. در میان تمامی عواملی که بر ریزش مو تاثیرگذار هستند، تغذیه جایگاه ویژه‌ای دارد. 

آنچه که در وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار یا شام مصرف می‌کنید، در نهایت ساختار فیزیکی و درونی بدن شما را می‌سازد. اگر به ریزش موی شدید مبتلا هستید، بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید و از درمان خودسرانه بپرهیزید. زیرا تشخیص منشا این مشکل کار چندان ساده‌ای نیست و معمولاً با کمک آزمایش انجام پذیر است. 

در ادامه  این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره تاثیر تغذیه بر ریزش مو توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رابطه بین تغذیه و ریزش مو چیست؟

رابطه بین تغذیه و ریزش مو چیست؟
رابطه بین تغذیه و ریزش مو چیست؟

یک رابطه مستقیم بین تغذیه و ریزش مو وجود دارد. حتی اگر مسائل ژنتیک یا ابتلا به برخی بیماری‌های خاص باعث ریزش مو شده باشند، باز هم تغذیه نامناسب اثرات این بیماری را تشدید خواهد کرد. طی چند سال گذشته؛ بسیاری از افراد به دلیل دنبال کردن رژیم‌های غذایی غیر اصولی و ناسالم، مشکلاتی مثل ریزش موی شدید، ضعیف شدن ناخن‌ها و مواردی مانند این را تجربه کرده‌اند. 

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از ریزش مو، به یک مجموعه معتبر مراجعه کرده و رژیم غذایی برای مو دریافت کنید. همانطور که می‌دانید، برخی مواد غذایی باعث افزایش ریزش مو می‌شوند. در مقابل، مواد غذایی وجود دارند که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. در ادامه به طور کامل این مواد غذایی را به شما معرفی خواهیم کرد.

چه مواد غذایی باعث ریزش مو می شوند؟

چه مواد غذایی باعث ریزش مو می شوند؟
چه مواد غذایی باعث ریزش مو می شوند؟

مواد غذایی گوناگونی باعث ریزش مو می‌شوند. بسیاری از افراد، این مواد غذایی را مصرف می‌کنند و از اثرات آن بی‌خبر هستند. همچنین کمبود برخی مواد غذایی، باعث ریزش موی شدید خواهد شد. در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

1.ریزمغذی ها 

کمبود ریز مغذ‌ی‌ها در بدن، یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو است. قبل از اینکه درباره ریز مغذی‌ها توضیح دهیم، باید ابتدا اطلاعاتی درباره ساختار مو بیان کنیم. همانطور که می‌دانید، ساختار مو شامل دو بخش اصلی یعنی ساقه و فولیکول مو است. فولیکول مو درست در زیر پوست قرار گرفته و قابل مشاهده نیست.

 بر اساس مطالعات، ساقه مو با سرعت ۳۵ میلی‌متر طی روز رشد می‌کند. در هر ۲۴ ساعت، حدود ۱۰۰ تار مو روی زمین می‌ریزد. این مقدار ریزش و رشد مو کاملاً طبیعی است. اما اگر میزان ریزش مو از این مقدار بیشتر شود، باید به پزشک مراجعه کرد.

 مراقبت و سلامت ساقه یا فولیکول‌های مو اهمیت بسیار زیادی دارد. فولیکول‌های مو شامل سلول‌هایی هستند که به سرعت در بدن تقسیم می‌شوند. این سلول‌ها برای کمک به رشد ساقه مو، به مواد مغذی نیاز دارند. برخی مواد مغذی که برای رشد مو ضروری هستند، شامل موارد زیر می‌باشند:

2.اهن

آهن یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای رشد تارهای مو است. کمبود آهن، یکی از مشکلات رایج در تمام جهان است که معمولاً باعث بروز بیماری‌هایی مثل ریزش موی شدید می‌شود. در این بیماری، چرخه طبیعی رشد مو برای مدتی مختل می‌شود. در نتیجه موهای سر بیشتر از حد معمول می‌ریزند. در حال حاضر، دانشمندان در حال تحقیق روی این مسئله هستند. 

زمانی که آهن بدن کاهش پیدا یابد، بدن آهن ذخیره شده را به بخش‌هایی که به شدت به این ماده مغذی نیازمند هستند هدایت می‌کند. در نتیجه، آهن کافی در اختیار فولیکول‌های مو قرار نمی‌گیرد و رشد مو مختل می‌شود. برخی مطالعات نشان داده است میزان ریزش مو در افرادی با سطح آهن خون معمولی، بسیار کمتر از افرادی با کمبود آهن شدید می‌باشد.

3.ویتامین دی

ویتامین دی که دیگر از مهم‌ترین مواد مغذی برای رشد تارهای مو است. این ویتامین نه تنها به حفظ سلامت مو کمک می‌کند، بلکه برای سلامت استخوان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس مطالعات، مصرف برخی مکمل‌های ویتامین دی باعث رشد مجدد مو در افرادی با ریزش موی شدید می‌شود. 

برای اثبات این مسئله، یک مطالعه مستقل در سال ۲۰۲۰ انجام شد. در این مطالعه، وضعیت جسمانی ۱۰۹ نفر که به ریزش موی شدید دچار شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، میزان سطح ویتامین دی در خون این افراد بسیار کمتر از سایر مردم عادی است.

4.فلز روی

یکی دیگر از مهم‌ترین مواد مغذی برای ریزش مو، فلز روی است. روی یک ماده معدنی است که برای انجام بسیاری از واکنش‌های شیمیایی درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به بهبود سیستم ایمنی، سنتز پروتئین و تقسیم سلولی کمک می‌کند. به طور کلی، فلز روی از کوچک شدن فولیکول‌های مو و کاهش سرعت رشد مو جلوگیری می‌کند. 

کمبود این ماده در بدن، باعث ریزش موی شدید می‌شود. علاوه بر مواردی که برای شما بیان شد، برخی مواد مغذی دیگر نیز بر ریزش مو تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال فلز مس، بیوتین و فولات، باید به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشند. در غیر این صورت، باعث ریزش مو خواهند شد. 

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که معمولاً یک یا چند عامل مختلف روی ریزش مو تاثیر می‌گذارند. یعنی کمبود مواد مغذی، صرفاً یکی از عوامل موثر بر ریزش مو است. در نتیجه، ممکن است عوامل دیگری مثل ژنتیک یا تغییرات هورمونی نیز موثر باشند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

5.کمبود پروتئین و کالری

از دیگر عوامل موثر بر ریزش مو، کمبود پروتئین و کالری است. همانطور که گفته شد، سلول‌های فولیکول مو به سرعت در حال تقسیم و رشد هستند. این سلول‌ها پیاز مو را تشکیل می‌دهند و رشد سلولی سریعی دارند. یعنی سلول‌های جدید، با سرعت بالا جایگزین سلول‌های قدیمی خواهند شد. به همین دلیل، فولیکول‌های مو به مواد مغذی گوناگون مثل پروتئین و کالری نیاز خواهند داشت.

 همانطور که می‌دانید، ساختار اصلی مو از پروتئین و کراتین تشکیل شده است. بنابراین زمانی که دو ماده اصلی برای رشد ساقه مو در بدن وجود نداشته باشد، چرخه رشد مو مختل خواهد شد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که رژیم‌های غذایی با کالری کم را دنبال می‌کنند، ریزش موی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. علاوه بر این، کمبود پروتئین باعث نازک شدن تارهای مو می‌شود. 

ساقه مو برای رشد به مواد مغذی مثل اسید آمینه نیاز دارد. همانطور که می‌دانید، اسید آمینه مهم‌ترین عنصر برای ساخت پروتئین است. کمبود اسید آمینه در بدن، باعث شکننده و ضعیف شدن تارهای مو می‌شود. به همین دلیل، لازم است که یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین را دنبال کنید.

6.مصرف برخی مکمل ها

مصرف برخی مکمل‌ها باعث ریزش موی شدید می‌شود. برخی مکمل‌ها حاوی مواد مغذی هستند که به سلامت و رشد مو کمک می‌کند. در مقابل برخی مکمل‌ها اثر معکوس دارند. بنابراین نباید به شکل خودسرانه برای مصرف مکمل اقدام کنید. اگر کمبود مواد مغذی ندارید، مصرف بیش از حد برخی مکمل‌های غذایی باعث آسیب رسیدن به موهای سر خواهد شد.

 به عنوان مثال مکمل‌هایی که حاوی مقدار زیادی سلنیوم، ویتامین E  یا ویتامین A هستند، باعث ریزش مو در برخی افراد می‌شوند. سوال مهم این است که مصرف ویتامین چگونه باعث ریخته شدن موهای سر خواهد شد؟ زمانی که مقدار زیادی ویتامین  A وارد بدن شما شود، عملکرد کبد مختل خواهد شد. زیرا این ویتامین معمولاً در کبد ذخیره می‌شود. 

همانطور که می‌دانید، کبد مواد زائد و غیر ضروری را از طریق سر دفع می‌کند. بنابراین رشد موهای سر مختل می‌شود. بسیاری از سازندگان مکمل ادعا می‌کنند که محصولات آن‌ها باعث رشد موهای سر می‌شود. در حالی که این مکمل‌ها حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مثل سلنیوم هستند. هر قاشق از این مکمل‌های غذایی، ممکن است عملکرد بدن شما را مختل کند. بنابراین مکمل‌ها باید به صورت حساب شده مصرف شوند.

7.مصرف غذا‌های حاوی شکر تصفیه شده

دیگر مواد غذایی که باعث ریزش مو می‌شوند، مصرف غذاهای حاوی شکر تصفیه شده است. به طور کلی، شکر تصفیه شده به سلامت ناخن‌ها و مو آسیب می‌زند. بنابراین بهتر است به صورت متعادل مصرف شود. برخی افراد به صورت افراطی قند و گلوکز مصرف می‌کنند که بسیار مضر است.

 علاوه بر این، مصرف بیش از حد قند و شکر باعث بالا رفتن سطح گلوکز خون می‌شود. در نتیجه ممکن است میزان ترشح هورمون‌های جنسی مردانه و آندروژن‌ها در بدن افزایش یابد. از طرفی، شکر تصفیه شده باعث کاهش شدید فولیکول‌های مو می‌شود. در نتیجه مشکلاتی مثل طاسی مشاهده خواهد شد.

8.مصرف مواد غذایی حاوی جیوه

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل ریزش مو، مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی جیوه است. جیوه در برخی مواد غذایی مانند ماهی وجود دارد. انواع ماهی شامل ماهی تن، سوشی و مواردی مانند این حاوی جیوه هستند. اگرچه مصرف ماهی یا میگو برای حفظ سلامتی بدن الزامی است، اما نباید به صورت افراطی مصرف شود.

روش های جلوگیری از ریزش مو با تغذیه مناسب 

می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده و دنبال کردن رژیم غذایی مناسب، از ریزش مو جلوگیری کنید. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

1.مصرف فلفل دلمه‌ ای قرمز

یکی از بهترین مواد مغذی برای جلوگیری از ریزش مو، مصرف فلفل دلمه‌ای قرمز است. مطالعات نشان می‌دهد این فلفل دلمه‌ای قرمز، حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است که بر بهبود عملکرد فولیکول‌های مو تاثیر می‌گذارد.

2.عدس

یکی دیگر از مواد غذایی که از ریزش مو جلوگیری می‌کند، عدس است. در عدس مقدار زیادی پروتئین آهن و روی وجود دارد. همانطور که گفته شد، این سه ماده مغذی برای رشد موهای سر ضروری هستند. بنابراین عدس یک پکیج کامل برای بهبود عملکرد فولیکول‌های مو و رشد ساقه مو می‌باشد.

3.اسفناج

اسفناج یکی دیگر از مواد مغذی برای جلوگیری از ریزش مو است. این ماده گیاهی سرشار از مواد معدنی مختلف مثل کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن و اسیدهای چرب امگا ۳ است. با توجه به اینکه کمبود مواد معدنی در بانوان بسیار شایع‌تر از آقایان است، توصیه می‌کنیم حتماً اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

4.تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان، یکی دیگر از خوراکی های مفید برای مو و پوست است. مقدار قابل توجهی ویتامین A و ویتامین  C در تخمه آفتابگردان وجود دارد که به بهبود جریان خون در پوست سر کمک می‌کند.

5.جو

از دیگر مواد غذایی برای جلوگیری و درمان سریع ریزش مو، جو است. کمتر کسی پیدا می‌شود که به غذاهای حاوی جو مثل سوپ جو یا اوتمیل علاقه نداشته باشد. جو حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که میزان ریزش مو را کنترل می‌کند. همچنین مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان در این ماده غذایی وجود دارد که باعث سلامت موها و پوست صورت می‌شود.

آیا کاهش وزن بر ریزش مو موثر است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که کاهش وزن بر ریزش مو موثر است؟ طی مطالعاتی که اخیراً انجام شده است، کاهش وزن می‌تواند بر ریزش مو موثر باشد. زمانی که وزن شما به میزان بسیار شدید کاهش یابد، بدن با کمبود برخی مواد مغذی مواجه خواهد شد. متاسفانه برخی افراد برای لاغر شدن روش‌های نادرستی را انتخاب می‌کنند. 

به عنوان مثال، به سراغ جراحی یا رژیم‌های لاغری فشرده می‌روند که آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کند. کاهش وزن باید به صورت اصولی انجام شود. تمامی حالات عاطفی و وضعیت جسمانی شما بر ریزش موثر هستند. به عنوان مثال افرادی که قصد دارند وزن خود را با جراحی کاهش دهند، معمولا یک دوره استرس و اضطراب شدید را تجربه می‌کنند. 

جالب است بدانید همین اضطراب‌ها نیز بر ریزش مو موثر هستند. تحقیقات نشان می‌دهد ریزش موی شدید که معمولاً یک الی دو ماه بعد از جراحی رخ می‌دهد، یکی از مهم‌ترین عوارض جراحی لاغری است. 

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره تاثیر تغذیه بر ریزش مو توضیح داده شد. عوامل مختلفی بر ریزش موی سر موثر هستند. مهم‌ترین عوامل شامل مسائل ژنتیکی، تغییرات هورمونی و تغذیه نامناسب هستند. بر اساس مطالعات انجام شده، تغذیه تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد فولیکول‌های مو و رشد موهای سر دارد. مصرف برخی مکمل‌ها یا مواد غذایی ناسالم، رشد فولیکول‌های مو را مختل می‌کند.

 در نتیجه بهتر است مصرف این مواد غذایی را کاهش داده و از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید. در این مطلب، برخی راهکارها معرفی شد که ممکن است برای شما سودمند باشد. اگر به اطلاعات بیشتری درباره کنترل ریزش مو با تغذیه نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم به مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. 

همچنین می‌توانید از مربیان و متخصصان تغذیه این مجموعه برنامه غذایی دریافت کنید. این برنامه غذایی، شامل تعدادی غذاهای متنوع و در دسترس است که به راحتی در سفره‌های ایرانی پیدا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه