خواص تخم کتان برای لاغری؛ طریقه مصرف تخم کتان را بدانید!

تخم کتان برای لاغری

مصرف تخم کتان برای لاغری بسیار مفید است. تخم کتان گیاهی با دو رنگ قهوه‌ای و طلایی است که بیشتر در آسیا و اروپا یافت می‌شود. هرچند ممکن است رنگ‌های دیگری نیز از این گیاه وجود داشته باشد، اما مهم‌ترین انواع تخم کتان همین دو نوع بوده که خواص درمانی بسیار زیادی نیز دارند.

شاید تخم کتان نام چندان آشنایی برای ایرانیان نباشد. اما متخصصان تغذیه مصرف آن را برای لاغری و همینطور سلامت بدن توصیه می‌کنند. به همین دلیل در این مطلب فیت کلاب تصمیم گرفتیم درباره خواص تخم کتان برای لاغری و روش‌های مصرف آن صحبت کنیم. اگر می‌خواهید با گیاهی معجزه‌آسا آشنا شوید که کمک زیادی به لاغری به‌خصوص لاغری شکم می‌کند، همراه ما باشید.

خواص تخم کتان | معجزه‌ای گیاهی برای سلامت بدن!

تخم کتان به انگلیسی Flaxseed گفته می شود. کتان دانه‌های روغنی ریزی است که مصرف آن‌ برای سلامتی بسیار مفید است. از دانه‌های روغنی کتان با نام بذر کتان یا تخم بذرک نیز یاد می‌کنند. بذر کتان سرشار از امگا3 و فیبر است. امگا3 نوعی چربی طبیعی و سالم است که از بیماری‌های قلبی_عروقی و پوکی استخوان جلوگیری کرده و باعث رشد سلول‌های مغزی می‌شود. از طرفی نقش فیبر در بدن کاهش کلسترول خون، کمک به هضم غذا و کنترل و پیشگیری از دیابت نوع 2 است. خواص تخم کتان نیز بر همین پایه استوار است. بذر کتان باعث پیشگیری از انواع سرطان‌ها و کاهش فشار خون نیز می‌شود. طبع بذر کتان گرم و خشک است؛ هرچند روغن آن طبعی گرم و مرطوب دارد.

دانه کتان ابتدا در خاورمیانه کشف شد. اما در حال حاضر پرورش عمده آن به غیر از کشورهای آسیایی مثل چین و هند در کانادا، آمریکا، انگلستان و روسیه هم انجام می‌شود. کشت و رشد تخم کتان فصل مخصوص خود را دارد. بذر کتان در اواخر تابستان به‌خصوص شهریور ماه برداشت شده و مدت زمان رشد آن سه ماه است. تخم کتان به دو نوع قهوه‌ای و زرد طلایی پیدا می‌شود.

تخم کتان چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند

تخم کتان چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟ | اگر رژیم دارید، تخم کتان را فراموش نکنید!

تخم کتان حاوی پروتئین‌های بسیار با کیفیتی است. پروتئین‌های بذر کتان علاوه بر داشتن خواص مفیدی مانند کاهش کلسترول و از بین بردن قارچ‌ها، احساس سیری نیز در انسان ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بذر کتان گزینه بسیار مناسبی برای لاغری محسوب می‌شود. همچنین به دلیل وجود فیبر حس گرسنگی را کم کرده و در فرآنید کاهش وزن می‌تواند مفید باشد.

ارزش غذایی بذر کتان | بذر کتان حاوی چه مواد مفیدی است؟

در یک قاشق غذاخوری بذر کتان که می‌توان آن را حدودا 30 گرم در نظر گرفت، تقریبا 2 گرم کربوهیدرات وجود دارد. به همین دلیل گزینه خوبی برای یک میان‌وعده، به خصوص در رژیم‌های کم کربوهیدرات به شمار می‌‌آید. در صورتی که حدود 6 گرم بذر کتان را پروتئین و 8 گرم را نیز فیبر تشکیل می‌دهد. اسید چرب امگا 3 موجود در این مقدار تخم کتان نیز بیشتر از 6 گرم است. علاوه بر این موارد می‌توان به وجود مقدار بالای منگنز، مس، آهن، روی، فسفر، منیزیم و سلنیم در بذر کتان اشاره کرد.

طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم | بهترین زمان مصرف بذر کتان برای لاغری چه وقت است؟

تخم کتان را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند خوردن روغن کتان یا ریختن بذر کتان در نوشیدنی مصرف کرد. در تولید برخی از نان‌ها نیز از تخم کتان به عنوان یکی از افزودنی‌ها استفاده می‌شود. هرچند بهترین طریقه مصرف تخم کتان به صورت پودر است. شما می‌توانید تخم کتان را آسیاب کنید و قبل از خوردن غذا 2-1 قاشق از آن را بخورید؛ یا اینکه آن را بر روی سالاد و ماست خود بریزید. یکی دیگر از روش‌های مصرف تخم کتان این است که بذر را دم کنید و به صورت دم‌نوش درآورده و میل کنید.

در صورتی که تخم کتان در رژیم غذایی شما وجود دارد، حتما روزانه مقادیر زیادی آب بنوشید. اگر این خوراکی را به صورت روغن مصرف می‌کنید، به هیچ عنوان آن را حرارت ندهید و به صورت خام مصرف کنید. هرچند خود تخم کتان را می‌توان قبل از مصرف تفت داد. توصیه ما به شما این است که مصرف خود تخم کتان را نسبت به روغن آن در اولویت قرار دهید، زیرا تخم کتان جزو غلات کامل به شمار آمده و برای لاغری بسیار مناسب است. بهترین زمان مصرف تخم کتان نیز در وعده صبحانه است.

مصرف بیش از حد تخم کتان عوارض جانبی دارد

عوارض مصرف بذر کتان | آیا مصرف بیش از حد تخم کتان عوارض جانبی دارد؟

تخم کتان نیز مانند هر خوراکی دیگری با وجود تمام مزایا در صورت مصرف بیش از حد باعث بروز ناهنجاری‌هایی در بدن انسان می‌شود. از جمله عواض مصرف بیش از حد تخم کتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش بیش از حد قند خون
  • کاهش بیش از حد فشار خون
  • کاهش سرعت لخته شدن خون
  • نفخ
  • درد معده
  • یبوست
  • اسهال
  • انسداد روده

یادتان باشد قبل از مصرف بذر کتان حتما مطمئن شوید که به این ماده خوراکی حساسیت ندارید. زیرا تخم کتان باعث بروز حساسیت‌های آلرژیک در برخی افراد می‌شود. در ضمن بهتر است در طول دوره بارداری و شیردهی از مصرف بذر کتان بدون مشورت پزشک متخصص خودداری کنید. یکی دیگر از مواردی که حتما باید به یاد داشته باشید، این است که در صورت ابتلا به دیابت حتما درباره مصرف بذر کتان با پزشک خود مشورت کنید؛ چون ممکن است مصرف تخم کتان با برخی از داروهای دیابت از جمله وارفارین (Warfarin) تداخل داشته باشد.

طرز تهیه دمنوش تخم کتان | چگونه با تخم کتان چای درست کنم؟

یکی از روش‌های مفید مصرف تخم کتان استفاده از آن به صورت دم‌نوش است. برای تهیه دمنوش بذر کتان ابتدا 2 الی 3 قاشق غذاخوری از آن را داخل کتری، قوری یا فلاکس بریزید و حدود یک لیتر آب جوش به آن اضافه کنید. اجازه بدهید که 6 الی 7 ساعت بگذرد. حالا می‌توانید دمنوش تخم کتان را نوش جان کنید. برای شیرین شدن این دمنوش هم می‌توانید از مقدای عسل استفاده کنید. نوشیدن دم‌نوش تخم کتان قبل از هر وعده غذایی علاوه بر کمک به لاغری باعث پاک‌سازی روده و شادابی و طراوت پوست نیز می‌شود.

توجه داشته باشید که بهترین زمان نوشیدن دم‌نوش بذر کتان قبل از صبحانه است. چرا که سوخت‌وساز بدن را در طول روز به شدت افزایش می‌دهد.

طرز تهیه چند خوراکی با تخم کتان |خوراکی‌های خوشمزه با تخم کتان!

از آن‌جا که تخم کتان به روش‌های مختلفی قابل استفاده است، خوراکی‌های متعددی نیز وجود دارند که می‌توان در تهیه آن‌ها از  بذر کتان استفاده کرد. در ادامه به چند نمونه و دستور آماده‌سازی خوارکی های تهیه شده با تخم کتان اشاره می‌کنیم.

پودینگ بذر کتان گیاهی؛ خوراکی خوشمزه از بذر کتان برای چاقی صورت!

مواد لازم برای تهیه پودینگ بذر کتان گیاهی:

  • یک فنجان بذر کتان
  • 2 فنجان شیر بادام
  • کمی نمک
  • عسل (برای شیرین شدن)

طرز تهیه:

بذر کتان و شیر بادام را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید. کمی نمک و عسل (در صورت دلخواه) به آن بیفزایید. مخلوط را به مدت 30 دقیقه الی یک ساعت در فریزر بگذرارید. می‌توانید قبل از مخلوط کردن، دانه‌های کتان را آسیاب کنید.

اسموتی بذر کتان به همراه موز و توت‌فرنگی؛ معجونی مفید از تخم کتان برای پوست!

مواد لازم برای تهیه اسموتی بذر کتان به همراه موز و توت فرنگی:

  • 2 قاشق مرباخوری بذر کتان
  • یک فنجان توت‌فرنگی
  • یک عدد موز
  • نصف فنجان ماست یونانی
  • سه‌چهارم فنجان شیر سویا
  • 2 قاشق مرباخوری عسل
  • 6 تکه یخ

طرز تهیه:

تمامی مواد را در مخلوط‌کن بریزید و تا جایی که نرم و یک‌دست شود، هم بزنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

سالاد میوه و بذر کتان؛ با تهیه رژیم سالم غذایی لاغر شوید!

مواد لازم برای تهیه سالاد میوه و بذر کتان:

  • یک‌سوم فنجان آب پرتقال تازه
  • یک قاشق مرباخوری عسل
  • یک‌چهارم فنجان روغن زیتون
  • یک قاشق مرباخوری آب لیموی تازه
  • یک قاشق مرباخوری بذر کتان تفت داده شده
  • یک برش سیب سبز
  • 10 گرم انار
  • نصف فنجان طالبی

طرز تهیه:

تخم کتان تفت داده شده، روغن زیتون، عسل، آب لیمو و آب پرتقال را با یکدیگر در مخلوط‌کن بریزید. میوه‌ها را در بشقاب سرو کنید و مخلوط آماده شده را به عنوان سس روی سالاد بریزید.

معجزه‌ای برای لاغری و سلامت شما

تخم کتان، معجزه‌ای برای لاغری و سلامت شما | برای لاغری با تخم کتان با فیت کلاب مشورت کنید!

در این مقاله خواص تخم کتان برای لاغری را بررسی کردیم. می‌توان بذر کتان را به صورت روغن، دم‌نوش و تفت داده شده مصرف کرد. اما بهترین روش استفاده از تخم کتان به صورت خام و پودر شده همراه با غذاهایی مثل سالاد است. بذر کتان به دلیل مواد مغذی از بیماری‌های مزمنی مثل سرطان جلوگیری و باعث کاهش فشار خون و قند خون می‌شود. همچنین به دلیل وجود پروتئین‌ها و فیبر خواص معجزه‌آسایی برای لاغری دارد.

البته مصرف بیش از حد تخم کتان نیز ممکن است دارای عوارضی مانند یبوست، اسهال و کاهش بیش از حد قند خون و فشار خون باشد. همچنین مصرف تخم کتان به تنهایی و بدون داشتن رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب، نمی‌تواند تأثیر بسیاری بر لاغری و کاهش وزن داشته باشد. فرآیند کاهش وزن و رسیدن به وزن پایدار و ایده‌آل نیازمند داشتن برنامه غذایی مناسب، انجام تمرینات ورزشی صحیح و اصلاح سبک زندگی است. در همین راستا است که پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به وزن مناسب و تناسب اندام به صورت علمی و صحیح با مجموعه فیت کالاب ارتباط بگیرید.

فیت کلاب یکی از مجموعه‌های معتبر و فعال حوزه سلامت است که همراه با متخصصان تغذیه و کارشناسان ورزش، شما را برای رسیدن به وزن مناسب همراهی می‌کند. پس از ثبت نام در سایت فیت کلاب و تشکیل پرونده، وضعیت سلامت عمومی و شرایط کاری و فعالیت‌های شما توسط کارشناسان بررسی شده و برنامه غذایی و ورزشی اختصاصی برای شما تنظیم می‌شود. شما می‌توانید تمرینات ورزشی را در باشگاه نزدیک به محل زندگی خود انجام دهید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید از طریق شماره تماس 02191090095 با کارشناسان فیت کلاب ارتباط بگیرید. همراه با فیت کلاب به صورت اصولی و صحیح در مسیر رسیدن به تناسب اندام قدم بردارید.

سوالات متداول

خواص تخم کتان چیست؟

تخم کتان سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین‌های با کیفیت، امگا3 و ویتامین است. به همین دلیل به پیشگیری از انواع سرطان‌ها کمک می‌کند. از طرفی خواص آنتی‌اکسیدانی نیز داشته و با سموم بدن مبارزه می‌کند.

آیا تخم کتان برای لاغری مناسب است؟

تخم کتان گزینه بسیار مناسبی برای لاغری، به‌خصوص لاغری موضعی شکم و پهلو است. متخصصان تغذیه مصرف این خوراکی را به صورت پودر و آسیاب شده بر روی غذاها یا به صورت دم‌نوش توصیه می‌کنند.

بهترین موقع مصرف تخم کتان چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف تخم کتان هنگام صبحانه است. می‌توانید آن را به صورت دم‌نوش میل کنید. هرچند خوردن بذر کتان قبل از هر وعده غذایی نیز به کاهش اشتها و لاغری شما کمک بسیاری می‌کند.

مصرف بیش از حد تخم کتان چه عوارضی دارد؟

قبل از خوردن تخم کتان مطمئن شوید که به این خوراکی آلرژی ندارید. از طرفی مصرف زیاد بذر کتان ممکن است باعث بروز یبوست، اسهال، سرگیجه، انسداد روده، درد معده و کاهش بیش از حد فشار خون و قند خون شود.

3 Responses

  1. سلام
    قبلاً تخم کتان زیاد مصرف میکردم تا اینکه سینه هام شروع کرد به بزرگ شدن گوگل که سرچ کردم دیدم هورمونی هست و سینه و در مردان پروستات بزرگ میشه دیگه مصرف نکردم وزنم هم 8 کیلو کم شد الان ثابت مونده بالا نرفته.
    ممنون از پست مفیدی که در مورد بذر کتان فرمودید.

  2. با سلام من تخم کتان پودر کردم همراه با وعده ها غذام استفاده میکنم ایا مشکلی داره که درهر سه وعده استفاده کنم

    1. تخم کتان چربی بالایی داره و بهتره که روزی یک بار استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه