کندر چیست؟ خواص کندر برای لاغری

کندر یک ماده غذایی بسیار محبوب در طب سنتی است که عموماً برای کمک به مدیریت آرتریت، کاهش علائم بیماری آسم و کمک به عملکرد حافظه مصرف می‌شود. در حال حاضر، کندر به شکل‌های مختلف و در بسته‌بندی‌های متنوع در سراسر جهان به فروش می‌رسد. اما بهتر است هر آنچه که روی بسته‌بندی نوشته می‌شود را باور نکنید.

 برای خرید این ماده دقت کافی داشته باشید و آن را از مراکز معتبر تهیه کنید. این ماده از سمق درختان بومی مناطق خشک و کوهستانی کشورهای هند، آفریقا و خاورمیانه به دست می‌آید. بوی چوبی و تندی دارد که به راحتی استشمام می‌شود. دو روش برای مصرف کندر وجود دارد. روش اول استفاده موضعی و روش دوم مصرف خوراکی است.

 یعنی می‌توانید این ماده رزینی را روی سطح پوست بمالید و مواد معدنی یا ویتامین‌های آن را جذب کنید. در حال حاضر، مطالعات گوناگونی درباره خواص کندر و تاثیر آن بر سلامتی انجام شده است. برخی محققان متوجه شده‌اند، این ماده حتی بر درمان بیماری سرطان موثر است. همچنین متخصصان تغذیه معتقد هستند، کندر باید در برنامه غذایی بسیاری از افراد جای بگیرد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب در مورد کندر و خواص آن توضیحاتی را بیان کرده‌ایم.

مقدار مصرف کندر 

کندر به شکل‌های مختلف مثل مکمل، قرص یا موضعی مصرف می‌شود. تعیین دوز مصرف کندر کار چندان راحتی نیست و باید توسط متخصصان تغذیه انجام شود. مقدار مصرف کندر ممکن است با توجه به شرایط شخص متفاوت باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، دوزهای زیر ممکن است برای مصرف کندور مناسب باشد:

  • آسم: 200 یا 500 میلی گرم در روز 
  • استئوآرتریت: 170 میلی گرم، دو بار در روز 
  • کولیت اولسراتیو: 250 میلی گرم در روز 

البته بهتر است صرفاً به این مقادیر اکتفا نکنید و حتماً با متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است مقادیر بیان شده با وضعیت جسمانی شما سازگاری نداشته باشد. در برخی موارد، از کرم حاوی کندر به صورت موضعی استفاده می‌شود. پژوهشگران باید مطالعات بیشتری روی این مسئله انجام دهند.

آیا مصرف کندر با داروها تداخل دارد؟ 

آیا مصرف کندر با داروها تداخل دارد؟ 
آیا مصرف کندر با داروها تداخل دارد؟

مصرف کندر ممکن است با برخی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تداخل داشته باشد. به عنوان مثال داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و آنتی بیوتیک‌هایی مانند آزیترومایسین، داروهای ضد التهاب هستند و واسطه‌های التهاب در بدن را مهار می‌کنند. 

همچنین برخی داروهای ضد انعقاد و داروهای ضد پلاکت، داروهای رقیق کننده خون مثل واپارین و مواردی مانند این، ممکن است با کندر تداخل داشته باشند. همچنین بهتر است هنگام مصرف برخی داروهای مهار کننده کانال کلسیم مثل وراپامیل، با متخصص تغذیه مشورت کرده و سپس برای مصرف کندر اقدام کنید.

فواید مصرف کندر 

مصرف این ماده غذایی فواید گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

  • درمان آرتروز 

یکی از مهم‌ترین فواید مصرف این ماده، درمان آرتروز است. مطالعات نشان می‌دهد کندر دارای اثرات ضد التهابی است و به کاهش التهابات مفاصل کمک می‌کند. معمولا بیماری‌های مفصلی مانند آرتریت، باعث ملتهب شدن مفاصل می‌شوند. این مسئله باعث بروز درد و ناراحتی شدیدی خواهد شد. پژوهشگران تحقیقات گوناگونی روی این موضوع انجام داده‌اند. 

نتایج تحقیقات نشان داده است که برخی مواد طبیعی مثل کندر، می‌توانند از آزاد شدن لکوترین‌ها جلوگیری کنند. لکوترین‌ها ترکیباتی هستند که باعث ملتهب شدن مفصل‌ها می‌شوند. ( مانند پروستاگلاندین‌ها، به عنوان واسطه التهاب عمل می‌کنند) نوعی ماده ضد التهابی بسیار قوی در کندر وجود دارد که با نام اسید بوسولیک شناخته می‌شود. 

در سال ۲۰۱۴، یک پژوهش روی اسید بوسولیک انجام شد. ‌ این پژوهش روی موش‌ها انجام شد و نتایج آن نشان داد مصرف اسیدبوسولیک به صورت موضعی، مانع از تحلیل غضروف می‌شود و التهابات مفصلی را کاهش می‌دهد. 

همچنین مطالعه دیگری نشان داد، عصاره کندر باعث کاهش علائم آرتروز می‌شود. البته برخی پژوهشگران معتقد هستند، تحقیقات انجام شده روی این ماده از کیفیت بالایی برخوردار نیست. بنابراین نیاز است تحقیقات بیشتری انجام شود.

  • کمک به پوست 

یکی از خواص مهم کندر، کمک به بهبود پوست و مو است. ممکن است برخی باکتری‌های مضر در سطح پوست رشد کنند که به مرور زمان به پوست شما آسیب می‌زنند و باعث بروز مشکلاتی مثل جوش صورت می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد، کندر برای پوست مفید است و باکتری‌های پوستی را از بین می‌برد. 

سپس از این طریق به سلامت پوست کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در افزایش خاصیت ارتجاعی پوست دارد. برای بهبود سلامت پوست، پیشنهاد می‌کنیم از روغن کندر استفاده کنید. همچنین می‌توانید پوست خود را با روغن کندر ماساژ دهید و چین و چروک را از بین ببرید.

 اگر این کار را به صورت مداوم انجام دهید، پوستی سالم و شاداب خواهید داشت. برای اینکه پوستی سالم و شفاف داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم همراه با کندر مکمل کلاژن مصرف کنید. علاوه بر این اضافه کردن ۵ یا ۶ قطره اسانس کندر به روغن جوجوبا، تاثیر آن را چند برابر خواهد کرد. 

  • بهبود عملکرد حافظه و اعصاب

خواص کندر برای اعصاب و حافظه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بدون شک یکی از بهترین خواص کندر، کمک به بهبود عملکرد حافظه است. اختلال در عملکرد حافظه، یک موضوع بسیار رایج است. برای همه ما پیش آمده است که برخی مسائل کوچک را فراموش کنیم. عوامل مختلفی بر ضعیف بودن حافظه موثر هستند. 

به عنوان مثال عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، مشکلات ذهنی و مواردی مانند این، بر حافظه تاثیر می‌گذارند. بنابراین بهترین راه حل این است که حافظه خود را با استفاده از برخی مواد غذایی مفید تقویت کنید. این مواد غذایی باید میزان جریان خون را در مغز افزایش دهند یا باعث افزایش تعداد سلول‌های ترمیمی شوند و از مغز محافظت کنند.

 همچنین باید التهابات مغزی را کاهش دهند. در صورتی که ضعیف شدن حافظه نادیده گرفته شود، مشکلاتی مثل حواس پرتی شدید یا فراموشی اتفاق خواهد افتاد. برای رفع این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم میزان مصرف کندر را افزایش دهید و حتماً به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

خواص کندر برای لاغری
خواص کندر برای لاغری

 

جالب است بدانید کندر برای لاغری نیز مصرف می‌شود بر اساس مطالعات، این ماده تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد غده تیروئید دارد و باعث افزایش عملکرد این غده می‌شود. در کندر ترکیباتی وجود دارد که باعث کاهش وزن می‌شود و سطح کلسترول بد بدن را کنترل می‌کند. همچنین علائم بیماری‌هایی مانند آرتریت را کاهش داده و سموم را از بدن پاک می‌کند. برخی از مهم‌ترین خواص کندر برای لاغری شامل موارد زیر هستند: 

  • کمک به هضم بهتر مواد غذایی و لاغر شدن
  • افزایش سوخت و ساز بدن 
  • رفع یبوست و رفع بهتر مواد غذایی که تا حدودی باعث کاهش وزن می شود

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

1.بهبود عملکرد دستگاه گوارش 

از دیگر خواص این ماده، بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. همانطور که گفته شد، کندر دارای خواص ضد التهابی است. بنابراین این خواص ضد التهابی ممکن است به عملکرد روده کمک کنند. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد ترکیب کردن کندر با سایر داروهای گیاهی، باعث کاهش درد شکم، نفخ، افسردگی و اضطراب می‌شود. 

حتی علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه دیگر، از افراد خواسته شد تا قرص‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی (Boswellia)  را به صورت روزانه برای مدت ۶ ماه مصرف کنند. این قرص حاوی عصاره کندر است و علائم بیماری (IBS) را کاهش می‌دهد. مدتی بعد، پژوهش دیگری انجام شد. در این مطالعه روی عصاره بوسولیا یا کندر هندی تحقیق شد.

 نتیجه این پژوهش نشان داد مصرف عصاره بوسولیا به مدت ۴ هفته به صورت روزانه، علائم بیماری کولیت اولسراتیو را کاهش می‌دهد. در این بیماری، التهابات شدیدی در ساختار کولون یا پس روده ( کولون و رکتوم بخش‌هایی از روده بزرگ هستند) ایجاد می‌شود. عصاره کندر هندی دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. 

2.بهبود آسم 

کمک به درمان بیماری آسم، از دیگر فواید مصرف کندر است. بیش از چند صد سال است که از کندر برای درمان آسم و سایر بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد، کندر مانع از تولید لکوترین‌ها می‌شود. لکوترین‌ها ممکن است باعث تشدید شدن علائم بیماری آسم شوند.

 علاوه بر این، برخی ترکیبات داخل بدن باعث التهاب و تولید بیش از حد مخاط در بیماران مبتلا به آسم می‌شوند. کندر می‌تواند از تولید این مواد جلوگیری کند. برای اثبات این مسئله، تحقیقات گوناگونی انجام شده است.

 در یک مطالعه، از افراد خواسته شد تا به صورت روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره کندر هندی مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، عصاره کندر هندی علائم آسم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای بررسی دقیق‌تر این مسئله، کندر را با یک میوه از آسیای جنوبی ادغام کردند. نتیجه نشان داد ترکیب کردن کندر با سایر مواد مغذی، بر کاهش علائم آسم موثرتر است.

3.کمک به سلامت دهان 

از دیگر مزایای مصرف کندر، کمک به سلامت دهان و جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه است. اسید بوسولیک موجود در کندر، دارای خواص ضد باکتریایی بسیار قوی است که از عفونی شدن دهان و دندان جلوگیری می‌کند. برای اثبات این مسئله، مقداری عصاره کندر در یک لوله آزمایشی حاوی باکتری ریخته شد. 

این باکتری باعث بروز بیماری‌های تهاجمی لثه شده بود. نتیجه نشان داد که فعالیت باکتری بعد از اضافه شدن عصاره کندر، تا حد زیادی مختل شد. در یک مطالعه دیگر از داوطلبان خواسته شد تا آدامس حاوی کندر را به مدت ۵ ساعت بجوند. سپس از بزاق داوطلبان یک نمونه تهیه شد‌‌. نتیجه نشان داد که تعداد میکروب‌ها در هر ساعت کاهش یافته بود.

اگر قصد دارید بوی بد دهان را از بین ببرید، کافی است هر روز تعدادی کندر بجوید. آلبته اگر بوی بد دهان بسیار شدید است، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است ترشحات شدید پشت حلق باعث بوی بد بدهان شده باشد. گاهی نیز ممکن است این بو به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌های 

4.خواص ضد سرطانی 

کندر ممکن است خواص ضد سرطانی نیز داشته باشد. ترکیبات موجود در این ماده، از گسترش و توزیع سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. البته تاکنون آزمایشی انجام نشده است که تاثیر این ترکیبات را بر بدن انسان مورد بررسی قرار دهد. 

مطالعات صرفاً در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده‌اند. تحقیقات دیگری نیز انجام شده است که نشان می‌دهد اسید بوسولیک، مانع از تشکیل دی‌ان‌ای در سلول‌های سرطانی می‌شود. در نتیجه رشد سلول‌های سرطانی مختل خواهد شد. این ماده ممکن است از پیشرفت سرطان سینه، پروستات، پانکراس، پوست و روده جلوگیری کند.

5.کندر و باروری

کندر می‌تواند به مادران باردار کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، این ماده باعث متعادل شدن هورمون‌های بدن می‌شود و از این طریق قدرت باروری بانوان را افزایش می‌دهد. می‌توانید برای کاهش دادن دردهای قاعدگی و یائسگی، کندر مصرف کنید. ترکیبات موجود در کندر، بعد از ورود به بدن باعث کنترل ترشح استروژن و تستوسترون می‌شوند. 

برخی از مهم‌ترین علائم قاعدگی شامل گرفتگی عضلات، یبوست یا سردرد است. می‌توانید این علائم را با استفاده از این ماده کاهش دهید. عصاره کندر احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و سرطان سینه را کاهش می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند تا احساس خستگی کمتری داشته باشید، کمتر دچار حالت تهوع شوید و نوسانات خلقی خود را کنترل کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره کندر و خواص آن توضیح داده شد. این ماده خواص بی‌نظیری دارد و از قدیم الایام برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. کندر انواع مختلفی دارد و به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است به صورت موضعی، خوراکی یا قرص مصرف شود. 

این ماده معمولا برای درمان بیماری‌های مفصلی یا کمک به حافظه مناسب است. دوز مصرف روزانه کندر اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این ماده با متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه فیت کلاب، شرایط جسمانی و برنامه غذایی فعلی شما را ارزیابی می‌کنند. 

به عنوان مثال اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، میزان تداخل آن با کندر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در نهایت یک رژیم غذایی مناسب به شما پیشنهاد می‌شود که کاملا با شرایط شما سازگاری دارد. این برنامه غذایی با کمترین هزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد. اگر به اطلاعات بیشتری درباره برنامه غذایی فیت کلاب نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه