چگونه گینر می‌تواند به شما در افزایش وزن کمک کند؟

تأثیر گینر برای افزایش وزن

گینرها (Gainer) که به عنوان وزن‌‌دهنده (Weight Gainer) نیز شناخته می‌شوند، مکمل رایجی به شمار می‌آیند که افراد برای کمک به افزایش وزن، عضله‌سازی و حجیم شدن از آن استفاده می‌کنند. گینرها در واقع نوعی شیک به شمار می‌آیند که در شیکر با آب یا شیر مخلوط و مصرف می‌شوند. با اینکه مصرف گینر برای افزایش وزن برای بسیاری افراد امر رایجی محسوب می‌شود، اما در مورد مصرف این مکمل، سوالات فراوانی نیز وجود دارد؛ مثلا اینکه آیا گینرها کارکرد صحیحی دارند؟ آیا مکمل‌های سالمی محسوب می‌شوند؟ آیا باعث افزایش چربی اضافی بدن می‌شوند؟ برای اینکه به پاسخ چنین سوالاتی برسید، در ادامه با فیت کلاب همراه باشید.

گینر چیست؟

گینرها که گاهی اوقات به آن‌ها افزایش‌دهنده وزن نیز گفته می‌شود، مکمل‌هایی پرکالری محسوب می‌شوند. بهترین گینرها پروتئین نسبتا بالایی دارند؛ اما بخش عمده کالری باید از کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند مالتودکسترین که به راحتی هضم می‌شوند، باشد. خوردن کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای می‌تواند به ما کمک کند تا غذای حجیم خود را بدون مشکلات معده هضم کنیم.

طیف گسترده‌ای از گینرها وجود دارد که مواد تشکیل‌دهنده مختلفی دارند. برخی آب پنیر را با کازئین و پروتئین تخم‌مرغ مخلوط می‌کنند. برای تهیه برخی دیگر به جای مالتودکسترین از جو دوسر آسیاب‌شده استفاده می‌کنند که باعث افزایش محتوای فیبر می‌شود. برخی نیز در ترکیبشان چربی وجود دارد.

آیا گینرها عملکرد صحیحی دارند؟

گینرها کالری زیادی دارند که به راحتی هضم می‌شوند. این کالری‌ها از منابعی مثل پروتئین و کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای تامین می‌شوند. در ضمن گینرها مقدار چربی بدن را پایین نگه می‌دارند و پتانسیل تبدیل کالری‌های خاص به چربی بدن را به حداقل می‌رسانند.

وقتی پروتئین و کربوهیدرات با هم ترکیب می‌شوند، یک جایگزین وعده غذایی ساده به ما می‌دهند که آماده کردن آن بدون دردسر است و به راحتی می‌تواند ما را سیر کند و در کل خوردن کالری بیشتر را آسان‌تر می‌کند. به همین دلیل است که گینر برای کمک به افزایش وزن افراد لاغر، مکملی بسیار مفید است. چون منبعی برای کالری محسوب می‌شود که سبب عضله‌سازی می‌شود.

گینرها مکمل سالمی برای مصرف طولانی مدت نیست

آیا گینرها مکمل سالمی محسوب می‌شوند؟

گینرها معمولا حاوی ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی یا فیبر زیادی نیستند. اگر تمام وعده‌های غذایی خود را با گینرها جایگزین کنید، رژیم غذایی شما در تمام این موارد دچار کمبود می‌شود و چنین امری قطعا به سلامت عمومی شما آسیب می‌رساند؛ به خصوص اگر برای مدت طولانی به این روند ادامه دهید. اما اگر گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، میوه، سبزیجات، آجیل، روغن زیتون، غلات و حبوبات را در رژیم غذایی معمول خود قرار بدهید و یک شیک گینر نیز به آن اضافه کنید، مشکلی پیش نمی‌آید.

در مقابل، اگر رژیم غذایی شما مشکل دارد، غذاهای فرآوری‌شده مثل سوسیس و کالباس می‌خورید یا به مقدار کافی آجیل، میوه و سبزیجات نمی‌خورید، آن‌گاه اوضاع تغییر می‌کند. در این صورت بهتر است به‌جای گینر از یک اسموتی حجیم استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید هر روز صبح برای صبحانه مقداری آب پنیر، اسفناج، جو دوسر، آجیل، موز، مقداری ماست و انواع توت‌ها را با هم مخلوط کرده و میل کنید.

آیا افزایش وزن توسط گینرها باعث افزایش چربی اضافی بدن می‌شود؟

نه؛ گینرها نباید باعث شوند چربی اضافی بیاورید؛ به شرطی که در کل، کالری زیادی مصرف نکنید. به خاطر داشته باشید که گینرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عضله‌سازی را بدون افزایش چربی اضافی آسان‌تر کنند. گینرها تقریبا همیشه حاوی پروتئین کافی و کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای می‌شوند که برای افزایش ذخیره‌سازی گلیکوژن و عضله‌سازی عالی بوده و معمولا به عنوان چربی بدن ذخیره نمی‌شوند.

آیا گینرها بهتر از غذای واقعی‌اند؟

خیر؛ گینرها مکمل عضله‌ساز جادویی نیستند؛ بلکه فقط یک منبع کالری محسوب می‌شوند که چندان هم فرد را سیر نمی‌کنند. گینر برای افزایش وزن مناسل است. به عبارتی گینرها ابزاری مفید برای افرادی به شمار می‌آیند که برای افزایش وزن تلاش می‌کنند.

آیا می‌توانیم قبل از خواب گینر بخوریم؟

خیر؛ مصرف گینر قبل از خواب ایده خوبی نیست. زیرا دمای بدن بالا می‌رود. این امر می‌تواند عضلات شما را دچار انقباض کرده و باعث شود عرق کنید. به علاوه، پروتئین گینرها به سرعت به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شود؛ یکی از اسیدهای آمینه، تریپتوفان است که می‌تواند در تولید ملاتونین یا همان هورمون خواب اختلال ایجاد کرده و خوابیدن را سخت‌تر کند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

رابطه گینر و معده‌درد

معمولا افراد پس از خوردن گینر دچار معده‌درد می‌شوند. با این حال، مشکل عمدتا از این واقعیت ناشی می‌شود که در یک وعده، مقدار بسیار زیادی گینر مصرف می‌شود. معده‌دردی که از خوردن 1250 کالری ناشی از یک گینر دچارش می‌شویم، اغلب تقریبا شبیه به دردی است که از خوردن یک وعده غذایی حاوی 1250 کالری در معده خود احساس می‌کنیم.

برای جلوگیری از معده‌درد ناشی از مصرف گینرها چند راه‌حل وجود دارد:

حجم گینر مصرفی در یک وعده را کاهش دهید. به جای مصرف وعده‌های پر کالری سعی کنید 50 تا 75 درصد دز رایج را مصرف کنید که به ازای هر وعده، 625 تا 800 کالری به شما می‌رساند.

گینر را در حین یا بلافاصله بعد از تمرین مصرف کنید. در حین تمرین از گینر بنوشید، سپس هر آنچه را که در پایان تمرین باقی مانده، بخورید. به این شکل احتمالا با مشکل معده مواجه نمی‌شوید و در حین تمرین نیز انرژی زیادی کسب می‌کنید.

مطمئن شوید که آب کافی همراه با گینر می‌نوشید. حتی ممکن است لازم باشد یک پیمانه را در یک لیوان مخلوط کنید، آن را بنوشید و سپس قاشق دوم را در آب مخلوط کرده و بنوشید. بهتر است از شیکر استفاده کنید. شیکرها معمولا به اندازه‌ای بزرگند که آب زیادی در خود جای دهند.

از چه گینرهایی و به چه اندازه استفاده کنیم؟ | از فیت کلاب کمک بگیرید!

در این مطلب درباره گینرها صحبت کردیم. گینرها که در زبان انگلیسی به آن Mass Gainer یا Weight Gainer می‌گویند، در واقع نوعی شیک محسوب می‌شوند که کالری زیادی دارند و وزن را افزایش می‌دهند. بنابراین برای افرادی که سعی در افزایش وزن دارند و نمی‌توانند به راحتی وزنشان را زیاد کنند، یک مکمل مناسب محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید دچار مشکلات معده یا تعریق زیاد و بی‌خوابی نشوید، گینر را قبل از خواب مصرف نکنید. مصرف گینر در حین و بلافاصله بعد از ورزش بهتر است. در ضمن گینر را با آب زیاد مخلوط کرده و بنوشید. بهتر است برای تهیه گینر از شیکر استفاده کنید.

اگر به دنبال یک رژیم غذایی اصولی می‌گردید، فیت کلاب می‌تواند در این زمینه به شما کمک می‌کند. کارشناسان فیت کلاب که در حوزه فیزیولوژی ورزشی و نیز تغذیه تخصص دارند، ابتدا اطلاعات لازم مثل وزن، شاخص توده بدنی، قد و غیره را از شما دریافت می‌کنند و سپس با توجه به شرایط زندگی شما مثل وقت و توانی که دارید، برنامه غذایی اختصاصی در اختیارتان می‌گذارند. در ضمن شما می‌توانید برنامه ورزشی مخصوص خودتان را نیز متناسب با رژیم غذایی از کارشناسان فیت کلاب دریافت کنید. تنها کافیست با مشاوران تماس بگیرید تا اولین مشاوره شما نیز رایگان ارائه شود. در ضمن با ثبت‌نام در سایت و تشکیل پرونده می‌توانید از خدمات متعدد فیت کلاب بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

گینر چیست؟

گینرها نوعی شیک به شمار می‌آیند که همچون مکمل افزایش حجم عمل می‌کنند. مصرف گینر برای افرادی که نمی‌توانند به راحتی وزن اضافه کنند، باعث عضله‌سازی می‌شود.

آیا گینر باعث افزایش چربی‌های اضافه می‌شود؟</h3>

خیر؛ اگر گینر را در یک وعده به مقدار بسیار زیاد مصرف نکنید، افزایش کالری وارده به بدن و افزایش وزن شما باعث افزایش چربی‌های اضافه بدن نمی‌شود.

بهترین زمان مصرف گینر چه وقتی است؟

بهترین زمان مصرف گینر در حین و بعد از ورزش است. زیرا هم انرژی بدن حین تمرین را تامین می‌کند و هم از معده‌درد جلوگیری می‌کند. از مصرف گینرها قبل از خواب خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه