گینر در مقابل پروتئین وی: کدام یک بهتر است؟

گینر در مقابل پروتئین وی

مکمل‌های ورزشی زیادی در بازار وجود دارند که از بین آن‌ها دو مکمل پروتیئن وی و گینر، محبوبیت بیشتری در میان ورزشکاران و بدنسازان پیدا کردند. اما گینر در مقابل پروتئین وی چه مزایا و معایبی دارد و چه زمانی باید از کدام مکمل استفاده کرد؟ گینر بهتر است یا پروتئین وی و تفاوت این دو مکمل در چیست؟

در این بخش همراه مجله فیت کلاب باشید تا به معرفی این دو مکمل و بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. اگر نمی‌دانید کدام مکمل برای شما بهتر است، پاسخ آن را در این بخش خواهید یافت.

گینر در مقابل پروتئین وی: دو مکمل ورزشی را بشناسید!

پروتئین وی و گینر هر دو از محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشی هستند که اگر با ترکیبات و انواع آن‌ها آشنایی داشته باشید، می‌توانید تصمیم درست‌تری برای استفاده از این مکمل‌ها بگیرید. در ادامه به معرفی این دو مکمل می‌پردازیم.

پروتئین وی چیست؟ مکملی فرآوری شده از پنیر

پروتئین وی (Whey) یکی از انواع پروتئین‌های شیر است که از فرآوری پنیر به دست می‌آید. پروتئین وی آمینواسیدهای ضروری و شاخه‌دار دارد که برای ساخت و ترمیم عضلات مورد نیاز هستند.

انواع پروتئین وی را می‌توان در 3 گروه قرار داد:

  • پروتئین وی کنساتره: با توجه به غلظت مواد تشکیل‌دهنده‌اش بین 25 تا 89 درصد پروتئین دارد. چربی، مواد معدنی و رطوبت، سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن هستند.
  • پروتئین وی ایزوله: خالص‌ترین نوع پروتئین وی که 90 تا 95 درصد پروتئین و درصد ناچیزی چربی دارد. به همین دلیل پروتئین بدون لاکتوز محسوب می‌شود.
  • پروتئین وی هیدرولیزه: پروتئین وی با جذب بسیار بالا و بدون واکنش‌های آلرژیک به لطف شکسته شدن زنجیرهای پروتئینی.

پروتئین وی حاوی مقدار زیادی پروتئین، مقدار کمی چربی و قنداست. از سوی دیگر سرعت جذب بالایی دارد. به همین دلیل یک مکمل ورزشی محبوب است.

گینر چیست؟ مکملی برای افزایش وزن

گینر در مقابل پروتئین وی، یک مکمل ورزشی برای افزایش وزن یا حجم بدن است. گینرها 2 نوع هستند:

  • گینر حجم (Mass Gainer): مس گینر مخصوص عضله‌سازی و افزایش توده عضلانی که نسبت پروتئین به کربوهیدرات در آن بیشتر است و معمولا انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدها نیز به ترکیبات آن افزوده می‌شود.
  • گینر وزن (Weight Gainer): گینر مخصوص افراد دارای کمبود وزن که نسبت کربوهیدرات به پروتئین در آن 3 به 1 است و منجر به وزن‌گیری می‌شود.

گینر علاوه بر پروتئین، دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و چربی است که باعث افزایش کالری می‌شود.

گینر در مقابل پروتئین وی: تفاوت‌های دو مکمل شناخته شده

با مقایسه گینر و پروتئین وی می‌توان متوجه تفاوت‌های این دو مکمل ورزشی شد. هرچند «پروتئین» ترکیب مشترک موجود در هر دو نوع مکمل است. اما این دو مکمل تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی تفاوت این دو مکمل می‌پردازیم.

ترکیبات سازنده گینر و پروتئین وی

ترکیبات سازنده گینر و پروتئین وی؛ تفاوت در خواص و کاربردها

پروتئین وی و گینر از ترکیبات مختلفی تشکیل شده‌اند که تفاوت‌های مهمی را در خواص و کاربرد آن‌ها ایجاد می‌کند. پروتئین وی عمدتا از پروتئین و برخی ترکیبات افزوده تشکیل شده است. اما در گینرها به جز پروتئین، کربوهیدرات نیز به عنوان ترکیب اصلی شناخته می‌شوند. به همین دلیل به این مکمل‌ها به اصلاح مکمل‌های کربوپروتئینی می‌گویند.

سایر ترکیبات سازنده در این دو مکمل با توجه به نوع آن‌ها متفاوت است. شما می‌توانید این ترکیبات و درصد آن‌ها را روی برچسب محصول بررسی کنید.

میزان کالری گینر در مقابل پروتئین وی

هر دو مکمل در میزان کالری با هم تفاوت دارند. پروتئین وی یک مکمل کم‌کالری است که معمولا در هر سروینگ آن حدود 100 تا 130 کالری وجود دارد.

گینر در مقابل پروتئین وی یک مکمل با کالری بالاست که در هر سروینگ آن حدود 350 تا 1200 کالری وجود دارد. به همین دلیل گینرها، به خصوص گینرهای وزن برای افرادی که به سختی افزایش وزن می‌گیرند، انتخاب بهتری هستند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

نسبت پروتئین گینر در برابر پروتئین وی

پروتئین وی در مقایسه با گینر (حتی مس گینر) پروتئین بالاتری دارد و درصد پروتئین در آن می‌تواند تا 95 درصد هم باشد. درحالی‌که گینرها حاوی مقادیر بیشتری کربوهیدرات و چربی هستند و معمولا درصد پروتئین در آن‌ها نسبت به کربوهیدرات کمتر یا مساوی است.

پروتیئن وی یا گینر؛ کدام یک سرعت بالاتری دارند؟

سرعت جذب، مدت زمانی را نشان می‌دهد که مکمل از طریق معده جذب شده و وارد خون شود. جذب بالا نشان‌دهنده این است که مکمل به سرعت از معده عبور کرده و به عضلات می‌رسد.

پروتئین وی یک مکمل زودجذب است. بر این اساس بعد از مصرف آن باید کالری مورد نیاز بدن برای عضله‌سازی یا افزایش حجم توده عضلانی را از طریق وعده‌های غذایی در اختیار بدن بگذارید.

گینر در مقابل پروتئین وی معمولا دو نوع پروتئین زودجذب و دیرجذب دارد. علاوه بر این گینر کالری مورد نیاز را نیز به بدن می‌رساند. به همین دلیل گینرها برای افرادی که در کنار افزایش حجم عضلات به دنبال افزایش وزن هم هستند، انتخاب بهتری است.

تفاوت عضله‌سازی گینر در مقابل پروتئین وی

تفاوت عضله‌سازی گینر در برابر پروتئین وی

پروتئین وی معمولا از BCAA تشکیل شده است؛ اما در گینرها علاوه بر BCAA، ترکیباتی نظیر کراتین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدهای ضروری نیز حضور دارند.

کراتین موجود در گینرها یک محرک فوق‌العاده برای عضله‌سازی است. کراتین انرژی سلول‌ها را برای انجام تمرینات ورزشی سخت افزایش می‌دهد. با تحریک ترشح هورمون رشد، بدن را به وضعیت آنابولیک می‌برد که عضله‌سازی در آن بیشتر است. درنتیجه گینرها تاثیر بیشتری در رشد عضلات خواهند داشت.

تولید چربی گینر و پروتیئن وی چه تفاوتی دارند؟

هرچند که گینرها می‌توانند تاثیر فوق‌العاده‌ای در عضله‌سازی داشته باشند، اما مصرف بدون برنامه آن‌ها باعث تجمع چربی در نواحی مختلف بدن، به خصوص ران‌ها، شکم و پهلو می‌شود. این درحالی است که پروتئین وی به دلیل داشتن کالری پایین مشکل چاقی را در پی نخواهد داشت.

بنابراین برای استفاده از مکمل گینر حتما باید برنامه ورزشی متناسب با شرایط بدنی خودتان را دنبال کنید. متخصصان ما در فیت‌کلاب می‌توانند شما را برای استفاده از این مکمل راهنمایی کنند. کافی است با شماره 02191090095 تماس بگیرید و از مشاوره متخصصان حرفه‌ای فیت‌کلاب بهره ببرید.

تفاوت کاربرد و مخاطب هدف گینر در مقابل پروتئین وی

گینر در مقابل پروتئین وی، کاربردها و مخاطبین هدف خودش را دارد. در واقع انتخاب از بین این دو مکمل با توجه به هدف شما از مصرف آن‌ها تعیین می‌شود.

مکمل‌ گینر به دلیل داشتن کالری بالا، اغلب برای افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند یا به سختی وزن می‌گیرند مناسب است. درحالی‌که پروتئین وی معمولا برای افراد دارای اضافه وزن به هدف افزایش حجم خشک استفاده می‌شود.

گینرها اغلب توسط بدنسازان، وزنه‌برداران در فاز عضله‌سازی، هارد گینرها و افراد دارای بیماری‌های متابولیکی استفاده می‌شود. پروتئین وی معمولا توسط ورزشکاران حرفه‌ای، وزنه‌برداران در فاز کات و عضله‌سازی و افرادی که در رژیم غذایی خود کمبود پروتئین دارند، مصرف می‌شود.

زمان مصرف گینر و پروتئین وی

زمان مصرفاین دو مکمل نیز متفاوت است. گینرها را معمولا چند ساعت قبل تمرین و یک ساعت بعد از تمرین مصرف می‌کنند. در روزهای استراحت نیز یک ساعت بعد از وعده‌های ناهار و شام از این مکمل استفاده می‌کنند. اما برای مصرف پروتئین وی توصیه می‌شود که آن را نیم ساعت تا یک ساعت بعد تمرین مصرف کنید. برای کاهش وزن نیز، مصرف پروتئین وی همراه غذا و یک ساعت پیش از غذا پیشنهاد می‌شود.

در نظر داشته باشید که زمان مصرف مکمل‌های ورزشی با توجه به هدف تعیین می‌شود. بنابراین بهتر است برای تعیین زمان و دوز مصرف حتما از نظر کارشناسان حرفه‌ای ورزشی بهره ببرید.

گینر در مقابل پروتئین وی: انتخاب مناسب کدام است؟

برای انتخاب مناسب بین دو مکمل، باید به هدف ورزشی خود توجه کنید. هدف ورزشی می‌تواند بدنسازی، لاغری یا حفظ تناسب اندام، افزایش وزن و حجم بدن باشد. بر اساس هدف ورزشی خود می‌توانید مکمل مناسب را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی چند هدف پرداخته و در هر کدام میزان و نوع مصرف مکمل‌ها را بیان می کنیم.

هدف: بدنسازی

مکمل‌های پروتئین وی برای عضله‌سازی و بهبود عملکرد ورزشی انتخاب بهتری هستند. اگر به هدف افزایش حجم خشک (عضله‌سازی و کاهش چربی) تمرین می‌کنید، پروتئین وی مصرف کنید. مکمل‌های گینر به افرادی که کمبود وزن دارند و تمرینات بدنسازی را آغاز کردند پیشنهاد می‌شود.

هدف: لاغری یا حفظ تناسب اندام

برای کاهش وزن یا حفظ وزن کنونی خود، بهتر است به سراغ گینرها نروید. زیرا این مکمل‌ها، حتی در انواع مس گینر حاوی کربوهیدرات هستند و اگر تمرینات ورزشی شدید نداشته باشید، باعث افزایش وزن می‌شوند.

مکمل پروتئین وی برای کاهش وزن یا حفظ تناسب اندام و دست‌یابی به اندامی ورزیده، انتخاب بهتری است.

هدف: افزایش وزن و حجم بدن

اگر به سختی وزن می‌گیرید یا به اصطلاح هارد گینر هستید، مکمل‌های گینر انتخاب بهتری برای شما هستند. چرا که کالری و کربوهیدارت بیشتری در اختیار بدن می‌گذارد که باعث می‌شود در زمان کوتاهی وزن یا حجم بدنتان را بالا ببرید.

البته با توجه به هدف خود، باید از بین گینرهای حجم و گینرهای وزن، مکمل درست را انتخاب کنید. همچنین در نظر داشته باشید که مس‌ گینرها نیز اگر تمرینات ورزشی نداشته باشید ممکن است باعث تجمع چربی در نواحی مختلف بدن شوند.

آیا مصرف همزمان پروتئین وی و گینر درست است؟

آیا مصرف همزمان گینر و پروتئین وی امکان‌پذیر است یا کار درستی است؟ اگر این سوال ذهن شما را مشغول کرده باید بگوییم مصرف این دو مکمل به صورت همزمان و در کنار هم مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما اغلب با توجه به شرایط آنتروپومتریک (قد، وزن، درصد چربی) و هدفتان، مصرف یکی از این مکمل‌ها شما را به نتیجه می‌رساند.

البته بسیاری از ورزشکاران که برنامه افزایش وزن و حجم را به صورت همزمان دارند معمولا از گینر وزن و پروتئین وی استفاده می‌کنند و بعد از رسیدن به وزن مورد نظر، ترکیب مس گینر و پروتئین وی را در برنامه خود قرار می‌دهند. برای استفاده همزمان مکمل‌ها داشتن یک برنامه ورزشی دقیق ضروری است.

فرآنید کاهش و افزایش وزن را با مجموعه فیت کلاب دنبال کنید!

پروتئین وی و گینر دو مکمل محبوب در دنیای بدنسازی هستند که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. گینر در مقابل پروتئین وی علاوه بر پروتئین، کربوهیدرات و چربی نیز در ترکیبات خود دارد و مصرف آن کالری بالاتری به بدن می‌رساند. در حالی‌که در ترکیبات پروتیئن وی، درصد پروتئین نسبت به سایر ترکیبات بیشتر است. در این بخش تفاوت‌های این دو مکمل را به صورت دقیق بررسی کردیم و دیدیم هر مکمل با توجه به هدف فرد چه کاربردی برای او دارد.

فراموش نکنید هیچ چیز به اندازه یک برنامه ورزشی دقیق نمی‌تواند شما را برای رسیدن به حجم، وزن و اندام دلخواه‌تان یاری کند. پس با متخصصان تغذیه ورزشی فیت‌کلاب به شماره 02191090095 تماس بگیرید و بعد از تشکیل پرونده، برنامه ورزشی مخصوص خودتان را شروع کنید.

سؤالات متداول

تفاوت اصلی بین مکمل‌های گینر و پروتئین وی چیست؟

گینرها معمولاً حاوی نسبت بالاتری از کربوهیدرات، چربی و کالری هستند. هدف گینرها افزایش وزن و توده عضلانی است. اما پروتئین وی عمدتاً یک منبع پروتئینی است که بدون کالری یا کربوهیدرات بیش از حد به ریکاوری و رشد عضلات کمک می‌کند.

کدام یک برای عضله سازی بهتر است: گینر یا پروتئین وی؟هر دو مکمل می‌توانند از رشد عضلات حمایت کنند. اما نوع تمرکز آن‌ها متفاوت است. گینرها، به دلیل محتوای کالری بالاتر، می‌توانند به افزایش وزن و رشد عضلانی کمک کنند. در حالی که پروتئین وی به طور خاص برای ارائه پروتئین با کیفیت بالا برای ترمیم و رشد عضلات بدون کربوهیدرات و چربی اضافی طراحی شده است.

>>آیا می‌توان از گینر و پروتئین وی به جای هم استفاده کرد؟

بهتر است دو مکمل گینر و پروتئین وی به جای هم استفاده نشوند. چرا که Gainers و Whey Protein اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند. گینرها برای افرادی که به دنبال افزایش وزن و توده عضلانی هستند ایده‌آل هستند. در حالی که پروتئین وی برای کسانی که قصد بازیابی عضلانی، حفظ یا مدیریت وزن را بدون کالری اضافی دارند، مناسب =‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه