طریقه مصرف جو دوسر برای بدنسازی

طریقه مصرف جو دوسر برای بدنسازی

طی چند سال گذشته، بسیاری از مزایای بلغور جو دوسر شناسایی شده است. مهم‌ترین مزایا شامل کاهش وزن و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی هستند. به همین دلیل اکثر بدنسازان به دنبال روش‌های مناسب برای مصرف بلغور جو دوسر هستند تا وزن خود را کاهش دهند یا به تناسب اندام برسند. برخی مطالعات نشان می‌دهد، بلغور جو دوسر باعث کاهش قند خون می‌شود. 

این ماده غذایی یک گزینه کاملاً مناسب برای وعده صبحانه است. طریقه مصرف جو دوسر برای بدنسازی اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌توانید این ماده غذایی را همراه با آب، شیر گاو یا شیر گیاهی میل کنید. بهتر است برای آگاهی از نحوه مصرف جو دو سر، با متخصصان تغذیه یا مربیان ورزشی مشورت کنید.

 در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره طریقه مصرف جو دو سر برای لاغری و بدنسازی توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارزش غذایی جو دو سر

اگر یک ورزشکار هستید یا به برنامه غذایی خود اهمیت می‌دهید، بهتر است قبل از مصرف جو دوسر درباره ارزش غذایی آن اطلاعاتی به دست آورید. این ماده غذایی کالری بالایی ندارد و حاوی مقداری چربی غیر اشباع و چربی اشباع است.

 اما درصد چربی غیر اشباع آن بیشتر است. مواد معدنی گوناگون مثل سدیم، پتاسیم و مواردی مانند این در جو دوسر وجود دارد. همچنین این ماده حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات، فیبر و قند است. علاوه بر این، می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین کند. انواعی از ویتامین در جو دوسر وجود دارد که به حفظ سلامت بدن شما کمک می‌کند. 

فواید مصرف جودوسر برای بدنسازان 

این ماده غذایی مزایای گوناگونی دارد. در ادامه برخی از فواید مصرف جو دوسر برای بدنسازان را بیان می‌کنیم:

  • تامین آنتی اکسیدان 

بلغور جو دوسر می‌تواند آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن شما را تامین کند. زمانی که مقدار آنتی اکسیدان موجود در خون افزایش یابد، سلول‌ها فعالیت بهتری خواهند داشت. مطالعات نشان می‌دهد مقدار زیادی پلی فنول در بلغور جو دو سر وجود دارد.

 پلی فنول ترکیب گیاهی است که باعث بهبود جریان خون، کاهش التهابات و مواردی مانند این می‌شود. بهبود جریان خون برای ورزشکاران اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اینکه برخی تمرینات ورزشی با شدت بالا را انجام دهید، باید آنتی اکسیدان کافی در اختیار سلول‌های بدن قرار گیرد.

  • بهبود پاسخ انسولین و کاهش قند خون

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مصرف این ماده برای بدنسازان، بهبود پاسخ انسولین و کاهش قند خون است. اکثر ورزشکاران به سلامتی بدن خود اهمیت می‌دهند و به دنبال روش‌هایی برای کنترل قند خون و کاهش وزن هستند. نوعی فیبر محلول به نام بتاگلوکان در بلغور دوسر وجود دارد که باعث کاهش قند خون می‌شود و میزان ترشح هورمون انسولین را کنترل می‌کند.

 افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، کاندیدای کاملاً مناسبی برای بلغور جو دوسر خواهند بود. تا زمانی که قند اضافی به رژیم غذایی خود اضافه نکنید، می‌توانید از این ماده برای کنترل سطح قند خون خود استفاده کنید.

  • تامین مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی

مهم‌ترین چیزی که ورزشکاران و بدنسازان به آن نیاز دارند، ویتامین و مواد معدنی است. به همین دلیل است که اکثر ورزشکاران قبل از تمرینات ورزشی، شیک‌های پروتئینی یا مکمل ویتامین مصرف می‌کنند. زمانی که تمرینات ورزشی انجام می‌دهید، بسیاری از مواد مغذی بدن برای تامین انرژی مصرف می‌شوند. 

بنابراین باید مواد مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی تامین کنید. مطالعات نشان می‌دهد، مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی در بلغور جو دوسر وجود دارد. به طور کلی، این ماده در دسته غذاهایی با کالری کم و مواد مغذی بالا قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین مواد مغذی این ماده شامل منیزیم، آهن، فسفر و مواردی مانند این هستند.

  • بهبود سطح کلسترول 

از دیگر فواید مصرف بلغور جو دو سر برای بدنسازان، بهبود سطح کلسترول است. پژوهش‌های اخیر نشان داده است برخی بدنسازان یا ورزشکاران، سکته قلبی ناشی از افزایش کلسترول بد را تجربه کرده‌اند. بنابراین فرقی نمی‌کند که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید یا خیر. در هر صورت، باید میزان کلسترول بدن خود را کنترل کنید.

 بتاگلوکان موجود در بلغور جو دوسر، نقش بسیار مهمی در کنترل کلسترول سالم دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که این ماده باعث باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم می‌شود. اما روی کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا تاثیری ندارد.

نحوه مصرف جودوسر برای ورزشکاران

طریقه پخت جو دوسر برای بدنسازی بسیار متنوع است. برای اینکه بهترین طریقه مصرف جو دوسر برای بدنسازیی را پیدا کنید، باید به متخصصان تغذیه یا مربیان ورزشی مراجعه کنید. روش‌های مختلفی در اینترنت پیشنهاد می‌شوند که ممکن است با شرایط جسمانی شما سازگاری نداشته باشند. 

قبل از اینکه درباره طریقه مصرف این ماده اطلاعاتی به دست آورید، باید از میزان مصرف آن آگاه شوید. اگرچه جو دو سر کالری زیادی ندارد، اما باید به مقدار کافی مصرف شود. تنها کسی که می‌تواند در این باره به شما کمک کند، متخصص تغذیه است. در ادامه برخی از روش‌های مصرف جو دوسر برای بدنسازی را برای شما بیان می‌کنیم. 

1.جودوسر برای صبحانه 

اگر قصد دارید این ماده غذایی را برای صبحانه مصرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم دستورالعمل‌های مفید را مورد استفاده قرار دهید. طریقه مصرف جو دو سر برای صبحانه به اهداف ورزشی شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر قصد دارید وزن خود را با استفاده از تمرینات بدنسازی افزایش دهید، باید جودو سر را با مواد غذایی چاق کننده ترکیب کنید.

 اما اگر قصد دارید وزن خود را با استفاده از تمرینات بدنسازی کاهش دهید یا به تناسب اندام برسید، باید جو دو سر را با مواد غذایی که دارای مقدار کمی کالری هستند ترکیب کنید. به عنوان مثال می‌توان این ماده را با ماست، شیر سویا یا شیر بدون چربی مخلوط کرد. اگر قصد دارید وزن خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم اوتمیل را همراه با مقداری موز یا شکلات مصرف کنید. 

همچنین می‌توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید یا جو دو سر را همراه با توت فرنگی و شاتوت میل کنید. البته نباید هر شیرین کننده‌ای را به جو دوسر اضافه کنید. در این حالت ممکن است کالری وعده غذایی صبحانه تا حد زیادی افزایش یابد. متخصصان تغذیه باید مقدار دقیق مصرف جو دوسر و شیرین کننده‌هایی که همراه با آن میل می‌شود را مشخص کنند. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

2.جودوسر برای میان وعده 

بلغور جودوسر به راحتی با سایر مواد غذایی ترکیب می‌شود و یک میان وعده عالی را می‌سازد. برای میان وعده، پیشنهاد می‌کنیم دو پیمانه جو را به اسموتی میوه اضافه کنید. البته میان وعده‌های گوناگون دیگری نیز وجود دارد که حاوی جودوسر هستند و برای بدنسازان کاملاً مناسب می‌باشند. در ادامه برخی از این میان وعده‌ها و روش تهیه آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم. 

  • طریقه تهیه جودوسر برای میان وعده 

اگر قصد دارید بلغور جو دوسر را برای میان وعده مصرف کنید، باید به نوع میان وعده و کالری آن توجه داشته باشید. گزینه‌های زیر انتخاب کاملاً مناسبی برای بدنسازان خواهند بود. 

  • فرنی سیب و جودوسر

یکی از بهترین میان وعده‌ها برای بدنسازان، فرنی سیب و جو دوسر است. این میان وعده مقدار بسیار کمی کالری دارند و کاملاً سالم است. فرنی سیب و جو دوسر، به عنوان صبحانه یا میان وعده مصرف می‌شود. برای تهیه این میان وعده عالی، به روش زیر عمل کنید. مواد اولیه برای تهیه این فرنی شامل موارد زیر هستند: 

  • دو عدد سیب با اندازه متوسط
  • ۲ عدد سیب متوسط
  • ۶ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر
  • ۲ قاشق غذاخوری کشمش
  • ۲ فنجان شیر سبک
  • دارچین 

ابتدا سیب‌ها را کاملاً بشویید. سپس پوست آن‌ها را جدا کرده و خرد کنید. در مرحله بعد سیب، بلغور جو دوسر کشمش و شیر را در یک ظرف دیگر بریزید و روی حرارت قرار دهید. کمی صبر کنید تا شیر جوش بیاید.

 در این حالت نباید ظرف را از روی حرارت بردارید. کمی صبر کنید تا مواد موجود در ظرف غلیظ شود. ‌سپس فرنی را داخل یک طرف دیگر بریزید و کمی صبر کنید تا سرد شود. می‌توانید مقداری دارچین روی آن بپاشید.

  • پنکیک جو دوسر

یکی دیگر از بهترین میان وعده‌ها برای مصرف جو دوسر، پنکیک جودوسر است. اگر رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، این پنکیک گزینه چندان مناسبی برای شما نخواهد بود. زیرا به مقداری شکر نیاز دارد. 

البته می‌توانید ابتدا با متخصص تغذیه مشورت کرده و از عسل یا سایر شیرین کننده‌های طبیعی برای تهیه این پنکیک استفاده کنید. برای تهیه این پنکیک، به پودر بلغور جو دوسر نیاز دارید. می‌توانید مقداری پودر جو دوسر تهیه کرده و آن را بکوبید تا کاملاً پودر شود. مواد مورد نیاز برای این میان وعده شامل موارد زیر هستند: 

  • کمی بیشتر از نصف لیوان بلغور جو دوسر 
  • ۱ عدد تخم‌مرغ
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۱ قاشق چایخوری شیر
  • روغن

ابتدا یک ظرف آماده کنید و تمام مواد اولیه را در ظرف بریزید. سپس همه مواد را به خوبی هم بزنید تا محتویات ظرف کاملاً با یکدیگر ترکیب شود. مقدار روغن زیتون در کف تابه بریزید. پیشنهاد می‌کنیم از روغن سرخ کردنی استفاده نکنید.

 زیرا در این حالت، کالری پنکیک تا حد زیادی افزایش خواهد یافت. زمانی که ماهیتابه به اندازه کافی داغ شد، مقداری از مواد پنکیک داخل ظرف بریزید و صبر کنید تا یک طرف آن کاملا پخته شود. زمانی که روی پنکیک حباب زد، می‌توانید آن را برگردانید. ‌‌

  • جودوسر به عنوان وعده غذایی اصلی 

جو دوسر معمولاً به عنوان وعده غذایی اصلی مصرف نمی‌شود. اما اگر علاقه زیادی به این ماده غذایی دارید، می‌توانید املت جو دوسر را امتحان کنید. این املت کاملا برای وعده غذایی شام یا صبحانه مناسب خواهد بود.

 املت تهیه شده با بلغور جو دوسر، باعث می‌شود به سرعت سیر شوید و تمایلی برای مصرف خوراکی‌های چرب یا شیرین نداشته باشید. مواد غذایی مورد نیاز برای تهیه این غذا شامل موارد زیر هستند: 

  • ۱ قاشق غذاخوری جو دوسر
  • تخم‌مرغ ۱ نصف
  • کمی کمتر از نصف فنجان شیر
  • فلفل سیاه
  • فلفل تند
  • ۱ قاشق چایخوری کره

ابتدا مقداری کره در تابه تفلون بریزید و صبر کنید تا کاملاً ذوب شود. سپس تمامی ترکیبات را در یک بشقاب ریخته و با یکدیگر ترکیب کنید. مقداری از مواد را داخل تابه بریزید و به آرامی با استفاده از حرارت بپزید. ‌‌‌

  • کیک جو دوسر میوه‌ ای

اگر رژیم‌های غذایی چاقی را دنبال می‌کنید، پنکیک جو دو سر میوه‌ای گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. افرادی که به کیک و شیرینی علاقه زیادی دارند اما نمی‌توانند کیک‌های صنعتی یا قند مضر مصرف کنند، بهتر است برای تهیه کیک جو دوسر میوه‌ای اقدام کنند. 

می‌توانید هر نوع میوه مثل تمشک، شاتوت، موز یا توت فرنگی را به این کیک اضافه کنید. مواد لازم برای تهیه این میان وعده شامل موارد زیر هستند: 

  • ۱ عدد موز رسیده متوسط
  • ۲ عدد تخم‌مرغ بزرگ
  • ۱ قاشق چایخوری عصاره/پودر وانیل
  • ۲ فنجان بلغور جو دوسر
  • نصف فنجان آرد غلات کامل
  • ۱ قاشق چایخوری بیکینگ‌پودر
  • ۱۰-۱۵ تمشک
  • ۱۰-۱۵ شاه‌توت
  • ۱/۳ فنجان شکلات چیپسی 
  • نمک

ابتدا یک موز را داخل کاسه قرار دهید و آن را با چنگال به خوبی له کنید. سپس باقی مواد اولیه را به آن اضافه کرده و تمامی محتویات ظرف را با یکدیگر ترکیب کنید. در مرحله آخر، بلغور جو دو سر را اضافه کنید.

 حالا مواد کیک را در قالب بریزید و در فر قرار دهید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس کیک را از فر خارج کنید. البته بهتر است به تکنیک‌های پخت فر مثل هم زدن تخم مرغ یا زمان اضافه کردن بکینگ پودر و آرد توجه داشته باشید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره طریقه مصرف جو دوسر برای بدنسازی توضیح داده شد. مهم‌ترین مسئله برای ورزشکاران و بدنسازان، رعایت رژیم غذایی است. فرقی نمی‌کند که چقدر فعالیت‌های ورزشی طی روز انجام می‌دهید، در هر صورت نمی‌توانید بدون رژیم غذایی به تناسب اندام برسید.

 یکی از بهترین و مفیدترین مواد غذایی برای بدنسازان، جو دوسر است که به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. رایج‌ترین روش مصرف بلغور جو دوسر، ترکیب آن با آب یا شیر است که با نام اوتمیل شناخته می‌شود. می‌توان این ماده غذایی را همراه با برخی میوه‌ها مثل توت فرنگی یا موز مصرف کرد. میزان مصرف جو دوسر اهمیت بسیار زیادی دارد.

 بنابراین بهتر است از دستورالعمل‌های رایگانی که در اینترنت پیدا می‌شوند استفاده نکنید. به جای آن، پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از بهترین زمان مصرف جو دوسر در بدنسازی به متخصصان مجموعه فیت کلاب مراجعه کرده و برنامه رژیم غذایی دریافت کنید. برنامه‌ای که توسط متخصصان این مجموعه ارائه می‌شود، شامل تعدادی غذاهای ساده و مفید است که شما را به تناسب اندام می‌رساند و بر بهبود فرم بدن موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه