اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام در سبک زندگی

اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام در سبک زندگی

اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام چیست؟ چرا باید رژیم غذایی مناسب و مقوی را رعایت کنیم و به صورت منظم ورزش کنیم؟ عدم سبک زندگی سالم چه پیامدهایی جز اضافه وزن دارد؟ آیا تناسب اندام به معنی داشتن سیکس پک و بدنی عضلانی است؟

در جواب به این سوالات باید بگوییم که رعایت رژیم غذایی متعادل و سالم همراه با ورزش منظم برای بدن لازم و حتی می‌توان گفت ضروری است. رعایت سبک زندگی سالم به حفظ تندرستی، پیشگیری از برخی بیماری‌ها یا درمان نمونه‌های خاصی از آن‌ها (آرتروز یا بیماری‌های قلبی) کمک خواهد کرد. در این مطلب از مجله سلامت فیت کلاب به بررسی اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام در زندگی خواهیم پرداخت. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

تناسب اندام چیست؟ و چرا اضافه وزن در قرن اخیر تا این حد مهم شده است؟

تناسب اندام به معنی داشتن سیکس پک و عضلاتی خوش‌فرم نیست. بلکه تناسب اندام به معنی داشتنی وزنی متعادل در محدوده BMI یا شاخص توده بدنی است. که فرمولی خاص اما محاسبه ساده دارد:

شاخص توده بدنی= وزن بدن به کیلوگرم/ قد* قد (به متر)

عدد به دست آمده از این فرمول در محدوده‌های زیر قرار می‌گیرد:

  • BMI زیر 5 به معنی کمبود وزن
  • بین 5 تا 24.9 وزن نرمال
  • بین 25 تا 9 اضافه وزن
  • بالای 30 چاقی یا اضافه وزن بالا

افرادی که BMI بالا یا پایین‌تر از محدوده 24.9 تا 18.5 را دارند باید با رعایت رژیم غذایی و ورزش، وزن خود را به این محدوده برسانند. زیرا افزایش وزن باعث فشار به استخوان‌ها و مفاصل، بروز بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و مشکلات قلبی عروقی می‌شود. از طرفی دیگر کاهش وزن شدید نیز به دلیل ضعف عضلات و مفاصل باعث افزایش آسیب‌های استخوانی و مفصلی خواهد.

البته باید اشاره کنیم که سطح چاقی به طور نگران کننده‌ای در اغلب جوامع بالا است. به طوری که نزدیک به 30 درصد از جمعیت جهان اضافه وزن بالا دارند. طبق آمار موسسه جهانی مک کینزی، این رقم تا سال 2030 به نیمی از جمعیت بزرگسال جهان خواهد رسید.

اثرات چاقی و اضافه وزن؛ اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام در چیست؟

اضافه وزن و چاقی مفرط عامل اصلی در ابتلا به تعدادی از بیماری‌های مزمن غیرواگیردار یا NCD (non-communicable diseases) به شمار می‌روند. بیماری‌های NCD عبارتند از:

  • دیابت نوع 2
  • بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته
  • اختلالات اسکلتی عضلانی به ویژه آرتروز
  • برخی سرطان‌ها

طبق آمارهای جهانی خطر ابتلا به بیماری‌های NCD با افزایش وزن در حال با سرعت بالایی در حال افزایش است.

راهکارهایی برای داشتن سبک زندگی فعال و سالم؛ برای تناسب اندام چه کنیم؟

چاقی قابل پیشگیری است و با چند راه ساده می‌توان از آن جلوگیری کرد. کافی است رژیم غذایی سالم و خوشمزه‌ای را همراه با ورزش منظم پیش بگیرید. برای داشتن سبک زندگی سالم و تناسب اندام راهکارهای زیر را انجام دهید:

  • محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده مانند غلات تصفیه شده، گوشت فرآوری شده و غذاهای غنی از قند، چربی اشباع و نمک
  • اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار مانند نوشابه، دلستر و شربت‌های شیرین یا آب میوه‌های مصنوعی
  • رعایت رژیم غذایی سالم با پروتئین و فیبر بالا و کربوهیدرات و چربی کم
  • افزایش فعالیت بدنی تا حداقل روزانه 30 دقیقه (فرقی ندارد که پیاده‌روی می‌کنید یا شنا، مهم فعال بودن به صورت پیوسته در طول هفته است)
  • محدود کردن زمان نشستن
  • افزایش مصرف آب در طول روز
  • خواب و استراحت به اندازه کافی

با رعایت همین چند نکته می‌توانید سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید.

پیامدهای انتخاب سبک زندگی ناسالم و کم تحرک؛ از اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام چه می‌دانید؟

عدم رعایت رژیم غذایی سالم و کم تحرکی باعث عوارضی زیادی از جمله چاقی خواهد شد. از عوارض رژیم غذایی ناسالم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یبوست
  • کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها
  • کم خونی
  • دیابت نوع 2
  • بیماری‌های قلبی مانند سکته
  • کاهش سلامت روان
  • اختلالات عصبی
  • آتروفی عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • بی‌تعادلی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • افزایش خطر عفونت
  • افسردگی
  • بی خوابی یا پرخوابی

با توجه به این موارد می‌توان گفت که مصرف غذاهای مقوی و رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش در کنار آن‌ها چقدر بر سلامتی موثر است.

اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام

اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام در کدام رده‌های سنی مهمتر است؟

تناسب اندام و رعایت رژیم غذایی سالم برای تمام گروه‌های سنی مهم است. اما در میان همه افراد، برخی بیشتر در معرض آسیب و بیماری‌ها مختلف قرار دارند. این گروه حساس عبارتند از:

  • کودکان و افراد مسن
  • زنان باردار و شیرده
  • افراد دارای بیماری‌های خاص مانند سرطان و نقص ایمنی
  • بیماران در زمان قبل و بعد از جراحی
  • افرادی که مشکلات معده یا تغذیه‌ای دارند.

این دسته از افراد برای داشتن زندگی سالم، جلوگیری از پیشرفت بیماری و آسیب‌های بیشتر، باید رژیم غذایی سالم و ورزش منظم داشته باشند.

تغذیه مناسب برای تناسب اندام بانوان و مردان

تغذیه مناسب برای تناسب اندام بانوان و مردان چه اثراتی خواهد داشت؟

با کمک تغذیه مناسب و ورزش به بدنی ورزیده، سالم و خوش فرم خواهید رسید. اما این موارد تنها مزایای رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش به شمار نمی‌روند. در ادامه با مزیت تغذیه سالم و تناسب اندام آشنا خواهیم شد:

کاهش وزن

با رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم کاهش وزن صورت می‌گیرد. با کاهش وزن فشار از روی مفاصل برداشته شده، التهاب در بدن کم و از ابتلا به تعداد زیادی از بیماری‌ها جلوگیری خواهد شد. در واقع بهترین راه برای کاهش وزن مطمئن و ایمن، ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. باید اشاره کنیم که تنها راه کاهش وزن سوزاندن کالری در طول روز، بیشتر از کالری دریافتی است.

سلامت قلب

 عوامل زیادی بر خطر ابتلا به بیماری قلبی تاثیر می‌گذارند که ورزش و رژیم غذایی از بزرگ‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. با رژیم مناسب و ورزش حتی افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند نیز می‌توانند خطر پیشرفت بیماری خود یا عوارض آن را کاهش دهند.

بهبود سطح کلسترول خون

دو نوع کلسترول اصلی در بدن وجود دارد. یکی که در واقع برای بدن مفید است و دیگری که باعث تجمع خطرناک چربی در رگ‌های خونی می‌شود. دو چیز به رساندن هر دوی این کلسترول‌ها به سطوح مناسب کمک می‌کند. این دو مورد چیزی جز رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و ورزش منظم نخواهند بود.

مقاومت در برابر اثرات افزایش وزن

رژیم غذایی و ورزش به شما کمک می‌کند که به طور مستقیم و غیرمستقیم ظاهر و احساس جوانی داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که با روند پیری مبارزه می‌کنند. از طرفی دیگر ورزش ملایم به بدن شما کمک می‌کند تا در برابر درد و سفتی مفاصل و عضلات در پیری مقاومت کنید.

تقویت سیستم ایمنی قوی‌تر

 وقتی خوب غذا می‌خورید و مرتب ورزش می‌کنید، بدن بهتر می‌تواند میکروب‌ها را کنترل کند و سالم بماند.

بهبود خلق و خوی

طبق تحقیقات بسیاری ورزش به طور مستقیم بر خلق و خوی تاثیر می‌گذارد. ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین می‌شود که احساس شادی ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر رژیم غذایی سالم و تازه با تاثیر بر سلامتی باعث بهبود خلق و خوی افراد خواهد شد.

بهبود عملکرد جنسی

 ورزش نقش مهمی در ترشح هورمون‌های موثر بر میل جنسی دارد. این تاثیر ورزش برای مردان و زنان یکسان است.

کاهش سطح استرس

یکی از راه‌های موثر در کنترل سطح استرس، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم است. به همین دلیل است که مشاورین و روانپزشک‌ها ورزش منظم را به افراد دارای مشکلات روحی و استرس زیاد توصیه می‌کنند.

بهبود خواب

 تغذیه خوب و ورزش مناسب برای داشتن خواب با کیفیت و کافی لازم است. افرادی که برای مدت طولانی ورزش می‌کنند و رژیم غذایی نسبتا سالمی دارند، از کیفیت خواب خوبی نیز برخوردار خواهند بود. طبق تحقیقات افرادی که فعالیت بدنی دارند طولانی‌تر و عمیق‌تر از افراد کم تحرک می‌خوابند. همچنین رژیم غذایی نامناسب مانند رژیم غذایی مملو از شکر یا الکل خواب را مختل کرده و کیفیت آن را به خطر می‌اندازد.

حس مراقبت از بدن و توجه به خود

 با رعایت رژیم غذایی سالم و مقوی و انجام ورزش به صورت پیوسته این حس را که از خود مراقبت می‌کنید را تقویت خواهید کرد. از نگاهی دیگر با اهمیت دادن به تغذیه سالم و تناسب اندام انگار برای خود ارزش قائل شده‌اید.

این 10 مورد از مهمترین مزایا سبک زندگی درست و نشان دادن اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام به شمار می‌روند.

با راهنمایی از مشاورین متخصص فیت کلاب، برای رسیدن به سبک زندگی سالم قدم بردارید

تعیین رژیم غذایی سالم و در عین حال مقوی و نوع ورزش متناسب با وضعیت جسمانی کاره سختی است. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از رژیم‌های ناسالم و حرکات آسیب‌زا به متخصصین این حوزه مراجعه کنید. مجموعه فیت کلاب با کارشناسان تغذیه و مربی‌های تخصصی در رشته‌های مختلف، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

در فیت کلاب برای هر شخصی به صورت جداگانه و با توجه به شرایط فعلی (وزن، بیماری یا محدودیت‌های زندگی) برنامه‌ای خاص نوشته می‌شود. در این شرایط دیگر نگران تکراری بودن رژیم غذایی و ورزشی خود یا محدودیت‌های بدنی (برخی بیماری‌ها) و زمانی (شاغل یا خانه‌دار) نباشید. برای ارتباط با مشاورین فیت کلاب کافی است به سایت این مجموعه مراجعه کرده یا با شماره 02191090095 تماس بگیرید. فیت کلاب در تمام مراحل برنامه همراه شما خواهد بود. پس مسیر سبز زندگی سالم را با فیت کلاب طی کنید.

پرتکرارترین سوالات در مورد اهمیت تغذیه سالم و تناسب اندام

فواید تناسب اندام چیست؟

بدنی سالم، جلوگیری از بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی، تقویت عضلات و مفاصل و حتی بهبود خلق و خوی.

تغذیه مناسب برای تناسب اندام بانوان با برنامه آقایان متفاوت است؟

در حالت کلی برنامه غذایی زنان و مردان خیلی تفاوت ندارد. اما در جزئیات برنامه این دو گروه به دلیل تفاوت در مقدار مواد غذایی مورد نیاز بدن زنان و مردان و همچنین برخی ویتامین‌های مورد نیاز آن‌ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال زنان به آهن و کلسیم بیشتری نسبت به مردان نیاز دارند.

برای تناسب اندام چه کنیم؟

رژیم غذایی سالم با پروتئین بالا، کربوهیدرات کم، سبزیجات و میوه‌ها تازه همراه با روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه