تمرینات مناسب برای تناسب اندام کلی با تمرکز بر افزایش توانایی تمرکز

تمرینات مناسب برای تناسب اندام کلی با تمرکز بر افزایش توانایی تمرکز

برای انجام تمامی فعالیت‌های جسمی و ذهنی به تمرکز نیاز داریم تا بتوانیم آن‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. اما برخی مواقع پیش می‌آید که تمرکز کافی برای انجام فعالیت‌های شخصی یا کاری خود را نداریم. این موضوع روی راندمان و کیفیت کار ما اثر خواهد گذاشت. اما خیلی ساده می‌توانیم با افزایش توانایی تمرکز این مشکل را حل کنیم.

برای بهبود توانایی تمرکز راهکارهای مختلفی وجود دارد که با انجام یک یا تمامی آن‌ها در مدت کوتاهی می‌توانید این قدرت را در خود بهبود ببخشید. در این مطلب از فیت کلاب با ما همراه باشید تا چندین تمرین برای افزایش توانایی تمرکز معرفی کنیم.

تمرکز چیست و چرا برای انجام کارهای خود به تمرکز نیاز داریم؟

تمرکز توانایی هدایت کردن توجه به خواست خود است. به عبارتی دیگر تمرکز به نوعی کنترل کرن توجه است. همه ما به تمرکز و توجه برای تمامی فعالیت‌های جسمی و ذهنی خود نیاز داریم. زیرا با کمک این دو توانایی می‌توانیم فکر و حواس خود را نسبت به کار جسمی و ذهنی که انجام می‌دهیم جمع کنیم. در حالی که بدون توجه و تمرکز کافی حین کار حواسمان به کوچک‌ترین مسائل پیرامون پرات شده و رشته افکار یا فعالیت از دستمان در خواهد رفت.

افزایش توانایی تمرکز این روزها زیاد به کار ما می‌آید، زیرا تعداد ابزار، فعالیت‌ها و لوازمی که حواسمان را از کار و فکر اصلی دور می‌کنند زیاد شده است. از این حواس پرتی‌ها می‌توانیم به گوشی تلفن همراه و انواع برنامه‌ها و اعلان‌های آن‌ها و سروصداهای پیرامون اشاره کنیم. پس با وجود حواس پرتی‌های زیاد، لازم است که به فکر افزایش توانایی تمرکز خود باشیم.

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تمرکز کافی

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تمرکز کافی؛ چرا نمی‌توانیم تمرکز کنیم؟

بسیاری از افراد وقتی متوجه عدم تمرکز کافی خود می‌شوند، این سوال را از خود می‌پرسند که چرا نمی‌توانم تمرکز کنم؟ این سوال خوب و به جایی است. زیرا اول قدم برای رفع یک مشکل، فهمیدن وجود عیب یا مشکل و پیدا کردن علت آن است.

در حالت کلی علت اصلی حواس پرتی و عدم تمرکز ما در طول فعالیت‌های روزانه برخی موارد خاص است که عبارتند از:

  • عدم رعایت روال قبل از خواب و زمان خواب
  • نخوابیدن به اندازه کافی
  • نخوردن وعده‌های غذایی مغذی یا کالری کافی در طول روز
  • قرار دادن تلفن و سایر وسایل الکترونیکی در نزدیکی و معرض دید
  • وابستگان و همکارانی که به توجه ما نیاز دارند.
  • مشکلات احساسی و شخصی
  • نیازمندی‌های اولیه شغلی مانند محیطی آرام و راحت
  • افزایش استرس یا خستگی
  • عدم فعالیت بدنی کافی در طول روز

این موارد مهمترین دلایل برهم خوردن تمرکز به شمار می‌روند. البته ناگفته نماند که 5 دسته یا عامل اصلی تمرکز ضعیف عبارتند از:

  • حواس پرتی
  • خواب ناکافی
  • فعالیت بدنی ناکافی
  • عادات غذایی ناسالم
  • فاکتورهای محیطی

با رفع هر کدام از این عوامل می‌توانید خیلی راحت تمرکز خود را بهبود ببخشید.

معرفی راه‌های برای افزایش توانایی تمرکز؛ با تمرین این توانایی را ارتقاء دهید

برای بهبود تمرکز و توجه راهکارهای مختلفی وجود دارد که با انجام هر کدام یا ترکیبی از آن‌ها می‌توانید این توانایی خود را افزایش دهید. در ادامه با برخی از این راهکارها آشنا خواهیم شد.

1- از بین بردن عوامل حواس پرتی از اطراف خود؛ یکی از بهترین راه های افزایش تمرکز و یادگیری

 ما در دنیا و دورانی زندگی می‌کنیم که اطرافمان پر از عوامل حواس پرتی است. به عبارتی دیگر اطرافمان را بمباران اطلاعات احاطه کرده است. در این حالت تمرکز کردن روی فکر یا کاری خاص سخت خواهد بود. این در حالی است که اغلب کارها به تمرکز نسبتا بالایی نیاز دارند. به همین دلیل سعی کنید تا جایی که ممکن است این عوامل حواس پرتی را حین کار از خود دور کنید. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • خاموش کردن اعلان یا نوتیفیکیشن انواع برنامه‌های و شبکه‌های اجتماعی گوشی همراه
  • کم کردن صدای پیامک و تماس گوشی همراه
  • خاموش کردن اعلان ویندوز
  • بستن پنجره و درب اتاق یا محل کار خود
  • کتاب یا ابزارهای بازی خود را در کشو قرار دهید.

و سایر لوازمی که باعث حواس پرتی شما می‌شود را از دسترس خود دور کنید.

گوشی عامل اصلی حواس پرتی و عدم تمرکز

2- اینترنت همراه گوشی خود را خاموش کنید؛ گوشی عامل اصلی حواس پرتی و عدم تمرکز

برای جلوگیری از وسوسه شدن در بررسی رسانه‌های اجتماعی مانند واتس اپ، تلگرام و اینستاگرام، اینترنت گوشی خود را خاموش کنید. زیرا فضای مجازی عامل اصلی حواس پرتی از کار و فعالیت اصلی است. البته توجه داشته باشید که بعد از تمرین روی افزایش تمرکز و توجه خود، باید حین در دسترس بودن گوشی همراه نیز متمرکز روی فعالیتتان باشید. اما این روند کمی زمان‌بر است، پس زیاد عجله نکنید.

3- روی یک فعالیت تمرکز کنید؛ افزایش دقت و تمرکز در بزرگسالان با تمرکز روی یک موضوع خاص

تلاش برای انجام چندین فعالیت به طور هم‌زمان باعث می‌شود تمرکز کاملی روی هر کدام از آن‌ها نداشته باشیم. پس بهتر است این فعالیت‌ها را به صورت مرحله به مرحله یا یکی پس از دیگری پیش ببریم. زیرا زمانی که چند فعالیت را هم‌زمان پیش می‌بریم، امکان دارد به هدف مدنظرمان نرسیم. عدم رسیدن به هدف منجر به ایجاد حس افسردگی و ناکامی در ما خواهد شد. پس برای جلوگیری از ایجاد احساسات بد، از انجام چند فعالیت به صورت هم‌زمان خودداری کنید.

4- تمرین مدیتیشن و ذهن آگاهی کنید؛ افزایش توانایی تمرکز با تمرین‌های ساده

با انجام تمرین‌های مدیتیشن ساده مانند تمرکز روی تنفس می‌توانید مغز و بدن خود را آرام کنید. با آرام شدن مغز و رفع تنش‌های فکری و ذهنی، کم‌کم قدرت تمرکز افزایش پیدا می‌کند. توجه به تعداد نفس‌ها، هر دم و بازدمی که می‌کشیم باعث می‌شود که روی کوچک‌ترین فعالیت‌های بدن متمرکز شویم. در این حالت با پشت سر گذاشتن این تمرین‌های ساده، در آینده می‌توانیم روی فعالیت‌های بزرگ‌تر تمرکز کنیم.

یکی دیگر از تمرین‌های مدیتیشن ساده، ذهن آگاهی است که در حین فعالیت‌های روزمره می‌توانید آن را انجام دهید. به عنوان مثال حین جویدن لقمه غذا یا نوشیدن یک لیوان دمنوش، به مزه، طعم و لذتی که از آن می‌برید توجه کنید.

5- بیشتر بخوابید؛ با خواب کافی ذهنی آماده تمرکز خواهید داشت

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش توانایی تمرکز، خواب کافی است. زیرا کمبود خواب باعث خستگی بدن و مغز می‌شود که به عدم تمرکز کافی روی کار و فعالیت‌های بدنی منجر خواهد شد. پس در اولین مرحله از تمرینات برای افزایش تمرکز، مدت و کیفیت خواب خود را بررسی کنید.

طبق تحقیقات بسیاری از متخصصین بزرگسالان باید طی 24 ساعت در روز حدود 7 تا 8 ساعت بخوابند. پس اگر مدت زمان خواب شما کمتر از این زمان است یا کیفیت خواب خوبی ندارید، آن را اصلاح کنید.

روتین یک خواب خوب و با کیفیت به صورت زیر است:

  • خوابیدن و بیدار شدن در زمانی مشخص
  • خواب در اتاقی تاریک، خنک و بی سروصدا
  • عدم استفاده از گوشی همراه، لپتاپ و تلویزیون در اتاق خواب
  • عدم مصرف کافئین، نوشیدنی انرژی‌زا و غذاهای سنگین 2 ساعت قبل از خواب
  • انجام مدیتیشن یا گوش دادن به آهنگی ملایم قبل از خواب

با بهبود خواب مطمئن باشید که روز بعد، تمرکز کافی برای انجام کار و فعالیت‌های ذهنی و جسمی را خواهید داشت.

6- حین کار به خودتان استراحت دهید؛ ذهن و بدن به استراحت نیاز دارد

وقتی برای مدت طولانی روی مسئله خاصی تمرکز می‌کنیم، بعد از چند دقیقه یا چند ساعت، ذهن خسته می‌شود و کم‌کم تمرکز کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از کاهش تمرکز محققین پیشنهاد می‌‌کنند که هر 45 تا 60 دقیقه به خود 5 تا 15 دقیقه استراحت دهید. سپس کار را با تمرکز بالا شروع کنید. تحقیقات بسیاری نشان داده است که استراحت‌های کوچک حین کار باعث بهبود تمرکز مجدد روی آن فعالیت خواهد شد.

7- به خود یادآوری کنید که می‌خواهید در این روز یا ساعت خاص تمرکز داشته باشید

گاهی برای ما پیش می‌آید که احساس می‌کنیم نمی‌توانیم تمرکز خود را روی موضوعی خاص جمع کنیم. شاید برای شما غیر قابل تصور باشد اما به خود یادآوری کنید که می‌خواهید این کار را به سرانجام برسانید و باید روی آن متمرکز شوید. با یادآوری به خود برای جمع کردن تمرکز، ذهن را آموزش می‌دهیم که وقتی تصمیم به کاری می‌گیریم، می‌توانیم تمرکز خود را بالا ببریم.

بهترین قرص افزایش تمرکز

8- بهترین قرص افزایش تمرکز، آشتی و ارتباط با طبیعت است

تحقیقات نشان داده است که حتی وجود گیاهان در فضاهای اداری به افزایش تمرکز و بهره‌وری و همچنین رضایت در محل کار و کیفیت بهتر هوا کمک می‌کند. پیدا کردن زمانی برای قدم زدن در پارک یا قدردانی از گیاهان یا گل‌های باغ، تمرکز را افزایش داده و به شما کمک می‌کند سرحال‌تر باشید. توجه کنید که هیچ دارو و قرصی برای افزایش تمرکز وجود ندارد، بلکه باید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

9- ورزش کنید و فعال باشید؛ بهترین راه برای افزایش توانایی تمرکز

انجام ورزش بهترین کار برای داشتن زندگی سالم است. ورزش به بهبود سلامت جسمی و ذهنی کمک می‌کند و احساس نیاز یا تمایل به داشتن زندگی سالم‌تر را در انسان قوی‌تر خواهد کرد. اما یکی دیگر از دلایل توصیه برای انجام ورزش کردن، افزایش توانایی تمرکز حین فعالیت بدنی است. زیرا حین ورزش افراد روی انجام درست تمرینات و بهبود قدرت عضلاتشان تمرکز می‌کنند. با این کار کم‌کم می‌توانند روی فعالیت‌های دیگر نیز متمرکزتر رفتار کنند.

برای افزایش توانایی تمرکز خود با مشاورین متخصص فیت کلاب مشورت کنید

فیت کلاب مجموعه‌ای سلامتی محور برای داشتن زندگی سالم است. در این مجموعه کارشناسان ورزشی و تغذیه متعددی فعالیت دارند که در زمینه‌های مختلف تمرکز، بهبود توانایی‌های ذهنی، سبک زندگی و تناسب اندام تجربه دارند. پس برای بهبود توانایی تمرکز خود می‌توانید با این مجموعه با تجربه و حرفه‌ای مشورت کنید.

برای تماس با فیت کلاب می‌توانید با شماره 02191090095 تماس گرفته و رژیم غذایی، برنامه ورزشی یا مشورت در مورد سبک زندگی سالم را دریافت کنید. توجه داشته باشید که برنامه‌های فیت کلاب برای هر شخص با توجه به محدودیت‌های زندگی شما شخصی‌سازی خواهد شد. پس نگران دریافت رژیم و برنامه‌ای یکسان با دیگران نباشید.

پرتکرارترین سوالات کاربران در مورد افزایش توانایی تمرکز

قرص افزایش تمرکز چه نام دارد؟

قرص و دارویی برای افزایش تمرکز وجود ندارد. بهترین راه ورزش کردن، خواب کافی و انجام مدیتیشن است. برای آشنایی با دیگر تمرین‌های افزایش تمرکز این مطلب فیت کلاب را بخوانید.

بهترین راه‌های افزایش تمرکز و یادگیری چیست؟

ورزش منظم، خواب کافی، تمرکز روی یک فعالیت خاص، استراحت حین کار و از بین بردن حواس پرتی‌ها است.

چگونه دقت و تمرکز در بزرگسالان را بالا ببریم؟

انجام تمرینات مدیتیشن، ذهن آگاهی، تمرکز روی یک فعالیت و ورزش منظم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه