افزایش عملکرد ذهن با مدیتیشن؛ داشتن ذهنی قوی‌تر با مدیتیشن

افزایش عملکرد ذهن با مدیتیشن

تمرین مدیتیشن در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. چون تحقیقات نشان داده است که افزایش عملکرد ذهن با مدیتیشن امکان‌پذیر است. روش‌های مدیتیشن متفاوتی وجود دارد. همه روش‌های مدیتیشن از تکنیک‌های تنفسی برای آرام کردن بدن و ذهن استفاده می‌کنند. مدیتیشن به کاربر کمک می‌کند تا به طور کامل روی لحظه حال تمرکز کند.

درحالی‌که مدیتیشن می‌تواند تغییرات باورنکردنی در مغز و دیدگاه شما ایجاد کند. این تغییرات یک شبه اتفاق نمی‌افتد و درمان همه چیز نیست. یادگیری اینکه انتظارات خود را رها کنید و به سادگی مدیتیشن را تجربه کنید دشوار است. اما تا حد زیادی نکته اصلی نیز هست. هرچه بیشتر تمرین کنید. بدون قضاوت یا انتظار در لحظه باشید، بهتر به آن دست خواهید یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیتیشن این مطلب از فیت کلاب را با دقت مطالعه نمایید.

مدیتیشن چیست؟ آموزش ذهن

مدیتیشن قرن‌هاست وجود داشته است. مدیتیشن ابزار قدرتمندی است که برای آموزش ذهن شما برای تمرکز و هدایت افکارتان طراحی شده است. هدف مدیتیشن برای هر فرد متفاوت است. برخی برای کاهش استرس مدیتیشن می‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر از آن برای بهبود تمرکز و حافظه خود استفاده می‌کنند.

مدیتیشن انواع مختلفی از جمله مراقبه ذهن‌آگاهی، آرامش پیش‌رونده عضلانی، تجسم هدایت شده، مدیتیشن ذن، مراقبه توجه متمرکز، مراقبه متعالی، مدیتیشن مانترا و مراقبه محبت‌آمیز وجود دارد. هیچ راه درست یا غلطی برای مدیتیشن وجود ندارد. این تمرین برای شما منحصربه‌فرد است و می‌تواند مطابق با نیازهای شما و متناسب با شخصیت شما تنظیم شود.

نحوه افزایش عملکرد ذهن با مدیتیشن

مدیتیشن چگونه کار می‌کند؟ نحوه افزایش عملکرد ذهن با مدیتیشن

از منظر عملی، انواع مدیتیشن به شما آموزش می‌دهد تا جایی که می‌خواهید توجه خود را متمرکز کنید. در طول تمرین، افکار و احساسات خود را تصدیق می‌کنید و سپس آنها را رها می‌کنید. بدون اینکه اجازه دهید ذهن خود در گذشته یا آینده سرگردان شود. در نتیجه، توانایی افزایش تمرکز خود را بر روی کارهای روزانه خود، حتی کارهای خسته کننده، افزایش می‌دهید.

گنجاندن مدیتیشن در یک رویکرد جامع به عملکرد و سلامتی می‌تواند انعطاف‌پذیری در برابر استرس، علائم اضطراب و افسردگی، خود تنظیمی هیجانی، توانایی حل مسئله، خواب، سطح هورمون استرس و درد مزمن را بهبود بخشد. مدیتیشن باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد مغز می‌شود که به توضیح بهبودهایی که بسیاری از افراد هنگام انجام این تمرین تجربه می‌کنند، کمک می‌کند. در زیر 4 روش افزایش عملکرد ذهن با مدیتیشن توضیح داده شده است.

نواحی خاصی از مغز را تغییر می‌دهد؛ تغییر نواحی کلیدی مغز

مغز انسان می‌تواند در پاسخ به تجربه تغییر کند و سازگار شود. مدیتیشن یکی از آن اعمالی است که می‌تواند نواحی کلیدی مغز را تغییر دهد. در واقع، برخی از قسمت‌های مغز در پاسخ به مدیتیشن بزرگ‌تر یا فعال‌تر می‌شوند. درحالی‌که برخی دیگر کوچک‌تر یا ساکت می‌شوند. تغییرات در مغز می‌تواند در کمتر از 8 هفته شروع شود.

تمرین منظم مدیتیشن، فعالیت در بسیاری از مناطق مغز که مسئول پردازش اطلاعات پیچیده، درون‌نگری، خودآگاهی و خود تنظیمی توجه و احساسات هستند را افزایش می‌دهد. وقتی آن مناطق بیشتر و بهتر کار می‌کنند. می‌توانید توجه خود را متمرکز کنید و احساسات خود را تنظیم کنید. مناطقی که آگاهی و احساس بدن را کنترل می‌کنند نیز در پاسخ به مدیتیشن فعال‌تر می‌شوند. مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند علائم فیزیکی ناراحتی مانند تنش عضلانی را تشخیص دهید. ناحیه‌ای از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است نیز می‌تواند بزرگ‌تر شود و تأثیر مثبتی بر این عملکردها داشته باشد.

سایر بخش‌های مغز پس از چند هفته مدیتیشن می‌توانند کمتر فعال شوند. به‌عنوان‌مثال، مرکز مغز برای تشخیص تهدید در افرادی که به طور منظم مدیتیشن می‌کنند کمتر فعال می‌شود. این مزیت مدیتیشن می‌تواند کنترل احساسات اضطراب، ترس، نگرانی و ترس را بهبود بخشد و می‌تواند توانایی تمرکز بر زمان حال را افزایش دهد.

ارتباطات درون مغز را بهبود می‌بخشد؛ ضخیم‌تر شدن سیم‌ها در مغز

ارتباط بین سلول‌های مغز از طریق سیگنال‌های الکتریکی که در ساختارهای سیم مانند حرکت می‌کنند، انجام می‌شود. این سیم‌ها دارای یک لایه عایق هستند که به انتقال اطلاعات سریع‌تر کمک می‌کند. هرچه این لایه ضخیم‌تر باشد، انتقال سیگنال سریع‌تر است. این لایه‌های عایق که سیم‌های مغز را می‌پوشانند، می‌توانند با تمرین منظم مدیتیشن ضخیم‌تر شوند.

در نتیجه، اطلاعات بهتر و سریع‌تر در میان مناطق مختلف مغز جریان می‌یابد. در مقایسه با اینترنت فیبر نوری، به شماره‌گیری فکر کنید. یکی از مسیرهایی که از تمرین مدیتیشن سود می‌برد، مسیری است که کنترل داوطلبانه احساسات را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، مدیتیشن منظم ذهن‌آگاهی می‌تواند توانایی شما را برای خودتنظیمی (کنترل) احساساتتان بهبود بخشد.

فعالیت در شبکه‌های خاص مغز را کاهش می‌دهد؛ آرام کردن DMN

یک منطقه از مغز هرگز به تنهایی برای کنترل یک عملکرد خاص کار نمی‌کند. پس دانشمندان علوم اعصاب مغز را در شبکه‌هایی که از مناطق مرتبط تشکیل شده است، سازماندهی کرده‌اند. یکی از این شبکه‌ها، شبکه حالت پیش‌فرض یا DMN، زمانی فعال است که شما کار خاصی را انجام نمی‌دهید یا به آن فکر نمی‌کنید. به‌عنوان‌مثال، پیش‌فرض DMN این است که وقتی ذهن شما پریشان است، خیال‌پردازی می‌کنید.

تمرین مدیتیشن، DMN را آرام می‌کند که می‌تواند چیز خوبی باشد. وقتی فعالیت کمتری دارد. بیشتر می‌توانید روی لحظه حال و کار در دستتان تمرکز کنید. زمانی که بتوانید افکار و احساساتی را که دائماً سعی در منحرف کردن توجه شما دارند کنترل کنید، می‌توانید روی آنچه می‌خواهید تمرکز کنید. فعالیت کمتر در DMN همچنین می‌تواند به شما در کنترل کمبود‌توجه مرتبط با اضطراب کمک کند.

از سوی دیگر، یک DMN فعال می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. به شما این امکان را می‌دهد که خلاق باشید. احساس همدلی کنید. به خود فکر کنید و معنای زندگی را بیابید. در واقع، رؤیاپردازی می‌تواند سازنده باشد و به ایجاد انعطاف‌پذیری کمک کند. مدیتیشن شما را قادر می‌سازد در مواقعی که نیاز دارید تمرکز کنید و از عوامل ناخواسته که حواس شما را می‌دزدند جلوگیری کنید.

مدیتیشن سیستم عصبی سمپاتیک را آرام می‌کند

مدیتیشن سیستم عصبی سمپاتیک را آرام می‌کند؛ غیرفعال کردن واکنش فرار

یکی دیگر از مزایای هیجان‌انگیز مدیتیشن این است که می‌تواند سیستم عصبی سمپاتیک یا واکنش مبارزه یا فرار شما را غیرفعال کند. هنگامی که با تهدیدی روبرو می‌شوید. زمانی که سیستم عصبی سمپاتیک شما شروع به کار می‌کند هورمون‌های استرس را ترشح می‌کند. این هورمون‌ها به شما کمک می‌کند یا بدوید یا به عقب برگردید. هنگامی که خطر برطرف شد، سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما فعال می‌شود. به شما اجازه استراحت و آرامش می‌دهد.

از طریق مدیتیشن، شما اساساً سیستم عصبی سمپاتیک خود را غیرفعال می‌کنید و شاخه پاراسمپاتیک را فعال می‌کنید. مطالعات اولیه نشان داده‌اند که با گذشت زمان این عمل می‌تواند به کاهش درد، افسردگی، استرس و اضطراب کمک کند. پذیرفتن برخی از جنبه‌های لحظه حال که خوشایند نیستند، سخت است. مزیت شماره یک مدیتیشن این است که تمرینی برای کنار گذاشتن چیزی است که شما را تحت فشار قرار می‌دهد.

مزایای کلیدی دیگر مدیتیشن؛ قدرت مدیتیشن

در دنیای پرشتاب امروزی، ما اغلب خود را تحت فشار و استرس می‌یابیم و در تلاش برای ایجاد تعادل بین کار، خانواده و زندگی شخصی هستیم. اما راهی برای بهبود بهره‌وری و رفاه و درعین‌حال کاهش استرس و اضطراب می‌شناسید؟ پاسخ در قدرت مدیتیشن نهفته است. ثابت شده است که مدیتیشن فواید بی‌شماری برای سلامت روان و جسم دارند. گنجاندن تمرکز حواس و مدیتیشن در برنامه روزانه شما می‌تواند تاثیر عمیقی بر زندگی شما داشته باشد. پس چرا آن را امتحان نکنید و مزایای آن را خودتان تجربه نکنید؟ در ادامه برخی از مزایای کلیدی ذکر شده است.

کاهش استرس و بهبود تمرکز؛ داشتن ذهنی آرام

تمرین‌های ذهن‌آگاهی و مدیتیشن می‌تواند به افراد کمک کند سطح استرس خود را کاهش و اضطراب را مدیریت کنند. تمرین منظم می‌تواند منجر به آرامش بیشتر شود و به ثبات عاطفی بیشتر اجازه دهد. ذهن‌آگاهی و مراقبه همچنین می‌تواند عملکرد شناختی، از جمله تمرکز را بهبود بخشد. به این دلیل است که تمرین منظم قشر جلوی مغز را تقویت می‌کند. بخشی از مغز که مسئول عملکرد اجرایی است.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

افزایش خلاقیت و بهره‌وری؛ داشتن ذهنی روشن

با کاهش استرس و بهبود تمرکز، ذهن‌آگاهی و مدیتیشن نیز می‌تواند خلاقیت و بهره‌وری را افزایش دهد. یک ذهن روشن و متمرکز می‌تواند به تصمیم‌گیری، حل مسئله و ایده‌پردازی بهتر منجر شود. یکی روش‌های افزایش خلاقیت در افراد استفاده از روش‌های مدیتیشن و ذهن آگاهی است.

افزایش رفاه و شادی؛ داشتن ذهنی شاد

شاید شناخته‌شده‌ترین مزیت ذهن‌آگاهی و مدیتیشن تاثیر مثبت آن بر رفاه و شادی کلی باشد. نشان داده شده است که تمرین منظم باعث افزایش احساس قدردانی، شفقت و رضایت و کاهش احساسات منفی مانند خشم و غم می‌شود. همان‌گونه که قبلاً نیز اشاره شد. مدیتیشن باعث کاهش استرس در افراد می‌شود که این به نوبه خود شادی را افزایش می‌دهد.

افزایش عملکرد ذهن با مدیتیشن در فیت کلاب

مدیتیشن می‌تواند توسط هر کسی و در هر مکانی چه در محل کار، چه در خانه، چه در مدرسه و یا حتی در ماشین انجام شود. شما به تجهیزات خاصی یا عضویت در باشگاه نیاز ندارید. سبک‌های مختلف مدیتیشن را امتحان کنید تا بهترین روش را پیدا کنید و با سبک زندگی شما سازگار باشد.

زندگی ما اغلب آن‌قدر سریع است که یافتن زمان و مکان برای مدیتیشن غیرممکن به نظر می‌رسد، حتی کمتر از این که باور کنیم می‌توانید ذهن خود را کاملاً پاک کنید. اما تنها چیزی که نیاز دارید چند دقیقه برای شروع و سکوت است و فواید آن برای مغز شما می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند. برای افزایش عملکرد ذهن با مدیتیشن می‌توانید از متخصصین فیت کلاب کمک بگیرید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

اثرات مدیتیشن بر مغز چیست؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند ساختار مغز را تغییر دهد. برخی دیگر نشان می‌دهند که می‌تواند عملکرد مغز را تغییر دهد. مدیتیشن اثرات قابل اندازه‌گیری بر سه ناحیه مغز ماده خاکستری، آمیگدال و هیپوکامپ شما دارد.

مدیتیشن چگونه پیری را کند می‌کند؟

با افزایش سن، مغز شما تغییر می‌کند. تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که مدیتیشن ممکن است از مغز شما در برابر این تغییرات محافظت کند.

آیا مدیتیشن افسردگی را کاهش می‌دهد؟

یک مطالعه مروری در سال 2019 نشان می‌دهد که مدیتیشن مبتنی بر ذهن‌آگاهی می‌تواند به کاهش علائم افسردگی به تنهایی یا در ترکیب با درمان های سنتی تر مانند دارو و درمان کمک کند. این اثرات مثبت می‌تواند 6 ماه یا بیشتر طول بکشد.

7 Responses

  1. من واقعاً ب مدیتیشن ایمان دارم و تجربیات ارزشمند و زیبایی کسب کردم!
    ب عنوان یک دوست پیشنهاد میکنم ب مدت ۱۹ روز و فقط دوتا ۱۰ دقیقه براش وقت بزارید تا اتفاقات زیبایی رو تجربه کنید….
    ممنون از وقت شما🌹

  2. من واقعاً ب مدیتیشن ایمان دارم و تجربیات ارزشمند و زیبایی کسب کردم!
    ب عنوان یک دوست پیشنهاد میکنم ب مدت ۱۹ روز و فقط دوتا ۱۰ دقیقه براش وقت بزارید تا اتفاقات زیبایی رو تجربه کنید….
    ممنون از وقت شما🌹

    1. ممنون از توجه و انرژی مثبت شما موفق و تندرست باشید

  3. ب عنوان یک دوست پیشنهاد میکنم ب مدت ۱۹ روز و فقط دوتا ۱۰ دقیقه براش وقت بزارید تا اتفاقات زیبایی رو تجربه کنید….
    ممنون از وقت شما🌹

  4. این همه گفتی ولی نگفتی مدیتیشن چگونه هست وفقط خاستی شماره بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه