افزایش انرژی فوری | روش های افزایش سریع انرژی بدن

افزایش انرژی فوری | روش های افزایش سریع انرژی بدن

آیا چندین بار در روز احساس خستگی می‌کنید؟ به احتمال زیاد انرژی بدن شما کاهش یافته است. برخی افراد برای افزایش سریع انرژی بدن، به سراغ قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی زا می‌روند. اگرچه این مواد غذایی در برخی موارد بسیار سودمند هستند، اما نباید در یک بازه زمانی طولانی مدت مصرف شوند.

 قند و کافئین موجود در قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی زا، آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند و به هیچ وجه برای بیماران دیابتی مناسب نیست. چند راهکار مناسب و سالم‌تر وجود دارد که انرژی بدن شما را با سرعت افزایش می‌دهد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب برخی از روش‌های افزایش انرژی فوری را برای شما بیان می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کدام ماده منبع کسب انرژی بدن است؟ 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که کدام ماده می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. بدن شما برای انجام فعالیت‌های روزانه یا انجام فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا به انرژی نیاز دارد. انرژی مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی تامین می‌شود. تمامی ترکیبات غذایی در بدن شما، به اجزای کوچک‌تر تقسیم می‌شوند و انرژی بدن را تامین می‌کنند. انرژی در دسترس همان گلوکز است که در جریان خون وجود دارد و به صورت گلیکوژن ذخیره می‌شود.

 البته در برخی مواقع خاص، بدن از چربی ذخیره شده برای تامین انرژی استفاده می‌کند. ماده اصلی تامین انرژی همان آدنوزین تری فسفات است که طی فرایندی به نام متابولیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برای شما سوال ایجاد شود که کدام مواد غذایی بر تامین انرژی بدن موثر هستند؟ به طور کلی، بدن از پروتئین، کربوهیدرات و چربی به عنوان سوخت استفاده می‌کند. بنابراین برنامه غذایی شما باید حاوی این سه ماده باشد. 

علت کمبود انرژی بدن چیست؟

اگر به صورت مداوم احساس خستگی یا کسلی دارید، باید حتماً با پزشک مشورت کنید. زیرا عوامل مختلفی باعث کمبود انرژی بدن می‌شوند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر هستند: 

  1. ممکن است انرژی دریافتی شما کم باشد. بنابراین باید بیشتر غذا بخورید یا ترکیبات مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  2. ممکن است ترکیباتی که میل می‌کنید، از ارزش غذایی بالایی برخوردار نباشند و انرژی بدن را تامین نکنند.
  3. شاید به یک بیماری خاص مبتلا شده باشید و بدن شما قادر به جذب مواد غذایی نباشد. بروز برخی بیماری‌های گوارشی بر این مسئله موثر است.
  4. شاید سوخت و ساز و متابولیسم بدن شما به صورت غیر طبیعی افزایش پیدا کرده باشد.
  5. تنظیم نبودن هورمون‌های بدن، از دیگر دلایل کاهش انرژی است. به عنوان مثال بیماری‌هایی مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید، بر میزان ترشح هورمون‌ها موثر هستند. 
  6. شاید بدن شما قادر به جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی نیست.

روش های افزایش سریع انرژی بدن

چندین روش مختلف برای افزایش انرژی فوری بدن وجود دارد. در ادامه برخی از این راهکارها را برای شما بیان می‌کنیم: 

1.صبحانه میل کنید

بلافاصله بعد از مصرف صبحانه، انرژی بدن شما تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین برای اینکه طی روز انرژی بالایی داشته باشید و احساس خستگی نکنید، پیشنهاد می‌کنیم صبحانه خود را به صورت کامل میل کنید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که هر روز صبح صبحانه میل می‌کنند، احساس خستگی و استرس کمتری نسبت به سایر افراد دارند. 

پیشنهاد می‌کنیم غذاهای سرشار از فیبر را در وعده صبحانه جایی دهید. به عنوان مثال بلغور جو دو سر پخته شده، انتخاب بهتری نسبت به شیرینی یا شکلات است. مواد غذایی حاوی فیبر، باعث احساس سیری می‌شوند و از پرخوری بیش از حد جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، احساس گرسنگی منجر به کاهش انرژی بدن می‌شود. بنابراین بهتر است از بروز این مسئله جلوگیری کنید.

2.بادام زمینی میل کنید

یکی دیگر از بهترین راهکارها برای افزایش انرژی فوری، مصرف بادام زمینی است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بادام زمینی حاوی مقدار زیادی منیزیم و اسید فولیک است. این مواد مغذی نقش مهمی در متابولیسم بدن دارند و برای رشد سلولی یا تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمبود این مواد مغذی، باعث می‌شود شخص به صورت مکرر احساس خستگی داشته باشد. 

مزایای شگفت‌انگیز کره بادام زمینی برای سلامتی شما

3.مصرف دارچین 

از دیگر راهکارهای افزایش سریع انرژی بدن، مصرف دارچین است. تاکنون مطالعات گوناگونی درباره تاثیر دارچین بر احساس خستگی انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، این ادویه معطر تاثیر بسیار زیادی بر افزایش هوشیاری و کاهش حس خستگی دارد. می‌توانید دارچین را به شکل‌های مختلف مصرف کنید یا در برنامه غذایی خود بگنجانید. عطر دارچین نیز تاثیر بسیار زیادی بر افزایش انرژی دارد.

4.فعالیت بدنی انجام دهید 

تقریباً همه مردم می‌دانند که فعالیت‌های بدنی بر افزایش انرژی بدن موثر است. بنابراین اگر احساس خستگی می‌کنید، کافی است به سراغ تمرینات ورزشی بروید و فعالیت بدنی داشته باشید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، فعالیت بدنی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری قلبی، دیابت نوع دو و چاقی را کاهش می‌دهد.

 اگر به صورت روزانه ورزش کنید، سطح انرژی شما افزایش پیدا خواهد کرد و روحیه بیشتری برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره خواهید داشت. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه کوچک انجام شد. در این پژوهش، از دانشجویان خواسته شد تا حداقل سه بار در هفته بدوند و این کار را برای بازه زمانی ۶ هفته ادامه دهند. نتیجه مطالعه نشان داد، فعالیت‌های بدنی تاثیر بسیار زیادی بر کاهش خستگی، افزایش انرژی و کیفیت خواب دارند.

 در یک پژوهش دیگر، مشخص شد انجام تمرینات ورزشی باعث کاهش خستگی عاطفی، خستگی جسمی، بهبود کیفیت خواب، بهبود تعاملات اجتماعی و مواردی مانند این می‌شود. اگر تمایلی برای دویدن یا انجام تمرینات ورزشی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تحرک بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید به جای آسانسور از پله استفاده کنید یا مسافت خاصی را پیاده‌روی کنید.

5.مصرف دانه چیا

دانه چیا یک انرژی زای طبیعی است که به سرعت سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش احساس خستگی دارد. این ماده غذایی، از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار می‌گرفت و مهم‌ترین کاربرد آن افزایش هوشیاری، افزایش انرژی مغز و انرژی بدن بود. اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا ۶ در دانه چیا وجود دارند که بر کیفیت خواب مناسب هستند. 

این مواد مغذی حتی بر بهبود عملکرد مغز تاثیر می‌گذارند و التهابات داخلی بدن را کاهش می‌دهند. برای اینکه احساس شادابی و سرحالی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این ماده غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. دانه چیا حاوی مقدار زیادی فیبر و پروتئین است. این دو ماده مغذی، می‌توانند قند خون را ثابت نگه دارند و از بروز احساس خستگی جلوگیری کنند.

6.ویتامین B مصرف کنید

ویتامین B12 بهترین ویتامین برای افزایش انرژی است و احساس خستگی را کاهش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین علائم کمبود این ویتامین در بدن، احساس خستگی یا بی‌حالی است. می‌توانید این ویتامین را از طریق مواد مغذی یا مصرف مکمل جذب کنید و انرژی بدن خود را افزایش دهید. البته توجه داشته باشید که قبل از مصرف این ماده، باید با پزشک مشورت کنید. به هیچ وجه به شکل خودسرانه برای مصرف ویتامین‌ها یا مکمل‌ها اقدام نکنید. زیرا ممکن است مکمل مورد نظر با بدن شما سازگاری نداشته باشد.

7.مصرف آب سبزیجات 

مصرف آب سبزیجات باعث احساس شادابی می‌شود. این ماده نه تنها یک نوشیدنی مناسب برای تامین انرژی بدن است، بلکه بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. به عنوان مثال مطالعات نشان می‌دهد، آب سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر است.

 همچنین گروه‌های مختلفی از مواد معدنی و ویتامین‌ها در این نوشیدنی وجود دارد که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. بنابراین اگر به دنبال یک روش فوری برای افزایش انرژی بدن هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، آب سبزیجات از بروز بسیاری از بیماری‌های جلوگیری می‌کند.

8.مصرف چای و دمنوش گیاهی 

قهوه تنها نوشیدنی برای افزایش انرژی بدن نیست. قهوه حاوی مقدار زیادی کافئین است و از این طریق باعث افزایش انرژی می‌شود. اما ممکن است بعد از جذب این ماده غذایی، احساس خستگی بیشتری داشته باشید. بنابراین بهتر است به سراغ نوشیدنی‌های دیگر مثل چای و دمنوش‌های گیاهی بروید. 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد، چای تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی دارد و احساس شادابی را افزایش می‌دهد. دو انتخاب مناسب برای کاهش احساس خستگی، چای سبز و دمنوش روبیوس است. این دو ماده غذایی باعث شادابی و سرحالی می‌شوند. از طرفی دارای خواص ضد پیری و آنتی اکسیدانی هستند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری خواهند کرد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

روش های افزایش انرژی بدن در دراز مدت

برخی راهکارها به شما کمک می‌کنند تا انرژی بدن خود را در دراز مدت افزایش دهید. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

1.کاهش مصرف شکر 

یکی از بهترین راهکارها برای افزایش انرژی بدن، کاهش مصرف شکر است. اکثر افراد برای تامین انرژی بدن به سراغ میان وعده‌های شیرین و سرشار از شکر می‌روند. با این حال، حتماً متوجه شده‌اید که شکر به صورت موقت بر بدن شما تاثیر می‌گذارد. بعد از مدتی، تاثیر این ماده از بین خواهد رفت و احساس خستگی بیشتری خواهید داشت. 

زمانی که یک ماده غذایی با قند بالا مصرف می‌کنید، سطح قند خون به یکباره افزایش پیدا خواهد کرد. همین مسئله باعث افزایش ترشح هورمون انسولین می‌شود. انسولین به سرعت گلوکز موجود در خون را جمع آوری می‌کند. در نتیجه، قند خون بعد از مدتی به صورت ناگهانی کاهش پیدا می‌کند و شخص احساس خستگی بیشتری خواهد داشت.

 پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که کربوهیدرات‌های تصفیه شده یا مواد غذایی سرشار از شکر مصرف می‌کنند، ۲۶ درصد احساس خستگی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. مصرف قند نه تنها بر کاهش انرژی بدن موثر است، بلکه باعث بروز بیماری‌های گوناگون مثل بیماری قلبی، چاقی و دیابت نوع دو می‌شود.

2.هیدراته بمانید

یکی دیگر از بهترین راهکارها این است که بدن خود را هیدراته نگه دارید. سعی کنید به صورت روزانه بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. کم آبی تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد مغز و خلق و خو دارد. همچنین سطح انرژی بدن را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال یک پژوهش نشان داد کم آبی بیش از حد، قابلیت درک را کاهش داده و احساس خستگی را افزایش می‌دهد.

 همچنین باعث اختلال در عملکرد عضلانی ورزشکاران می‌شود. به عنوان یک قانون کلی و استاندارد؛ پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که احساس تشنگی کردید، آب بنوشید. به این ترتیب، مطمئن خواهید شد که بدن شما هیدراته است. اگر فعالیت‌های بدنی شدید دارید یا در مناطق گرم زندگی می‌کنید، باید مقدار بیشتری آب بنوشید.

 ترکیبات زیر برای تامین آب بدن مناسب هستند: 

  • آب یا شیر نارگیل
  • کرفس
  • هندوانه و خربزه
  • خیار
  • کیوی
  • فلفل دلمه‌ای
  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت
  • هویج
  • لبنیات
  • آناناس
  • آب سبزیجات
  • اسموتی میوه
  • دمنوش‌های گیاهی
  • آب گازدار با تکه‌های میوه
  • آب گرم با لیموترش تازه و کمی عسل خام
  • آب داغ با گیاهانی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی و گیاه قاصدک
  • کفیر نارگیل

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره راه‌های افزایش انرژی فوری توضیح داده شد. عوامل مختلفی باعث کاهش انرژی بدن می‌شوند. کاهش انرژی باعث بروز احساس خستگی و کسلی خواهد شد. اگر در اکثر ساعات روز احساس خستگی دارید، ممکن است برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره با مشکل مواجه شوید. بنابراین بهتر است به دنبال یک روش مناسب برای افزایش انرژی بدن باشید. 

روش‌های مختلفی برای افزایش انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال مصرف برخی مواد غذایی مثل بادام زمینی یا دارچین، ممکن است انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند. اگر به صورت روزانه فعالیت‌های ورزشی داشته باشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید، انرژی شما به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد.

 با توجه به اینکه مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی بر تامین انرژی دارند، پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت یک برنامه غذایی مناسب به مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. متخصصان یا مربیان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تناسب اندام برسید و سلامتی بدن خود را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های افزایش سرحالی، می‌توانید سایر مطالب سایت فیت کلاب را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه