ال کارنیتین ۱۰۰۰ چیست؟ آیا ال کارنیتین به کاهش وزن کمک می کند؟

ال کارنیتین ۱۰۰۰ چیست؟ آیا ال کارنیتین به کاهش وزن کمک می کند؟

ال کارنیتین ۱۰۰۰، اسید آمینه‌ای است که در بدن تولید می‌شود. این اسید آمینه در برخی غذاها و مکمل‌ها نیز وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد، این ماده تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد مغز دارد. همچنین بر کاهش وزن موثر است. ال کارنیتین نوعی اسید آمینه طبیعی مشتق شده از سایر اسید آمینه‌ها و پروتئین‌ها است و به عنوان مکمل نیز مصرف می‌شود.

 همانطور که می‌دانید، آمینو اسیدها نقش بسیار مهمی در بدن دارند. این ترکیبات برای ساخت پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بسیاری از واکنش‌های درون بدن نقش دارند. به عنوان مثال، برای بهبود سیستم ایمنی، بهبود عملکرد قلب و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 ال کارنیتین ۱۰۰۰، قادر است اسیدهای چرب را تجزیه کند. این فرایند انرژی لازم برای عملکرد سلولی را فراهم می‌سازد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره ال کارنیتین ۱۰۰۰ توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ال کارنیتین ۱۰۰۰ چیست؟

ال کارنیتین ۱۰۰۰ چیست؟
ال کارنیتین ۱۰۰۰ چیست؟

ال کارتنین ۱۰۰۰، یک مکمل غذایی است که بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند. این ماده وظیفه انتقال اسیدهای چرب به درون میتوکندری و سلول‌ها را بر عهده دارد و از این طریق، انرژی مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد. بدن انسان از اسیدآمینه‌های مختلف مانند لیزین و متیونین، برای تولید ال کارنیتین استفاده می‌کند.

 برای اینکه مقدار قابل توجهی از این اسیدآمینه در بدن تولید شود، به ویتامین سی نیاز دارید. بنابراین بهتر است مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین سی را افزایش دهید. ال کارنیتین ۱۰۰۰، در بسیاری از محصولات حیوانی مانند گوشت یا لبنیات وجود دارد.

 افرادی که رژیم‌های گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند یا مشکلات ژنتیکی دارند، ممکن است دچار کمبود این ماده شوند. منظور از ال کارنیتین ۱۰۰۰، این است که در هر قرص حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم ال کارنیتین وجود دارد. قیمت ال کارنیتین با توجه به مقدار این ماده و برند تولید کننده قرص متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است ال کارنیتین ۵۰۰ با هزینه کمتری به فروش برسد.

انواع متفاوت ال-کارنیتین

انواع متفاوت ال-کارنیتین
انواع متفاوت ال-کارنیتین

ال کارنیتین، شکل فعال بیولوژیکی کارنیتین است که در غذاها و بدن وجود دارد. چند نوع مختلف از این ماده وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند: 

1.استیل ال کارنیتین

استیل ال کارنیتین، یکی از انواع ال کارنیتین است که برای افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مناسب می‌باشد. این ماده تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد مغزی دارد و ممکن است در برخی داروها یا مکمل‌ها وجود داشته باشد.

2.پروپیونیل ال کارنیتین

از دیگر انواع ال کارنیتین، پروپیونیل ال کارنیتین است. این ماده برای بهبود جریان خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند و بر تعدیل فشار خون موثر است. برخی مطالعات قدیمی نشان می‌دهد، این ماده تاثیر قابل توجهی بر تولید اکسید نیتریک دارد و از این طریق به بهبود جریان خون کمک می‌کند.

3.ال-کارنیتین ال تارتارات

سرعت جذب این ماده بسیار بالا است. به همین دلیل، در اغلب موارد در مکمل‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده از بروز دردهای عضلانی کمک می‌کند و یکی از مهم‌ترین ترکیبات در ریکاوری بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی است.

4.نقش ال کارنیتین ۱۰۰۰ در بدن 

نقش اصلی ال کارنیتین ۱۰۰۰ در بدن، مربوط به بهبود عملکرد میتوکندری است. این ماده عملکرد میتوکندری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این طریق به تولید انرژی کمک می‌کند. علاوه بر این، نقش مهمی در انتقال اسیدهای چرب درون میتوکندری دارد. اسیدهای چرب به داخل سلول منتقل شده و از طریق میتوکندری تجزیه می‌شوند. 

سپس برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر از ۹۵ درصد ذخایر ال کارنیتین، در ماهیچه‌ها، کبد، خون، قلب و کلیه است. این ماده برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بر کنترل پیری و حفظ سلامت بدن موثر است.

آیا ال کارنیتین به کاهش وزن کمک می کند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که ال کارنیتین ۱۰۰۰ به کاهش وزن کمک می‌کند یا خیر. این ماده از طریق انتقال اسیدهای چرب به داخل سلول، به تجزیه چربی‌های اضافی بدن کمک می‌کند و بر کاهش وزن موثر است. به همین دلیل، در برخی مواقع به عنوان مکمل کاهش وزن شناخته می‌شود.

 بیشتر از ۳۰ پژوهش مختلف درباره این مسئله انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد، مکمل الکارنیتین تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن و کاهش توده‌های چربی بدن دارد. تجزیه و تحلیل ۹ پژوهش دیگر در افراد چاق یا افراد مسن نشان می‌دهد اشخاصی که مکمل ال کارنیتین مصرف می‌کنند، در حدود یک کیلوگرم بیشتر از سایر افراد وزن از دست می‌دهند. 

همچنین نتایج بررسی شاخص توده بدنی در شش پژوهش مختلف نشان داد، این ماده چربی شکمی را در افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک کاهش می‌دهد. با این حال، لازم است پژوهش‌های پیشرفته‌تر و قوی‌تری برای درک تاثیر این ماده بر کاهش وزن انجام شود.

اثرات ال کارنیتین ۱۰۰۰ بر درمان بیماری ها

این آمینواسید بر درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است. در ادامه اثرات ال کارنیتین ۱۰۰۰ بر درمان بیماری‌ها یا مشکلات مختلف را برای شما بیان می‌کنیم: 

1.کاهش درد قفسه سینه 

پژوهش‌ها نشان داده است، این ماده از درد قفسه سینه جلوگیری می‌کند. همچنین درد شدید قفسه سینه بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا را کاهش می‌دهد و بر بهبود توانایی قلبی و عروقی نیز موثر است. 

2.بهبود نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن

از دیگر کاربردهای این ماده در حوزه پزشکی، بهبود نارسایی قلبی و جلوگیری از تجمع مایعات در بدن است. این ماده با کنترل سطح کلسترول و چربی در بدن، از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری خواهد کرد. تجمع کلسترول و تری گلیسیرید نامناسب در بدن، یکی از مهم‌ترین دلایل سکته قلبی است. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

همانطور که گفته شد، این ماده از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند و از این طریق باعث سلامت قلب می‌شود. مصرف دو گرم استیل ال کارنیتین طی روز، فشار سیستولیک خون را در حدود ده درصد کاهش می‌دهد. این ماده به عنوان یک دارو برای بیماران مبتلا به اختلالات قلبی شدید، بیماران مبتلا به عروق کرونر قلب و نارسایی مزمن، تجویز می‌شود.

3.جلوگیری از نارسایی کلیه 

تجویز این ماده به صورت تزریقی، از نارسایی کلیه جلوگیری می‌کند. البته کبد و کلیه نقش بسیار مهمی در تولید ال کارنیتین دارند. برخی پزشکان برای حمایت و پشتیبانی از عملکرد کلیه و کبد، مکمل‌های حاوی این آمینواسید را تجویز می‌کنند.

4.درمان ناباروری مردان

مصرف ال کارنیتین ۱۰۰۰ به تنهایی یا همراه با استیل ال کارنیتین، باعث افزایش تعداد اسپرم مردان می‌شود. این ماده حتی به بهبود حرکت اسپرم در مردان مبتلا به اختلالات ناباروری کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان داده است، این ماده باعث افزایش باروری در مردان می‌شود.

5.بهبود عملکرد مغز

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای ال کارنیتین ۱۰۰۰، بهبود عملکرد مغز است. برای اثبات این مسئله، برخی مطالعات حیوانی انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهد، این ماده از زوال عقل یا فراموشی ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند. 

همچنین تاثیر زیادی بر بهبود یادگیری و تقویت حافظه دارد. یک مطالعه انسانی نشان داده است مصرف روزانه است مصرف روزانه استیل ال کارنیتین، از بروز بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های مغزی جلوگیری خواهد کرد. در برخی موارد نادر، از سلول‌های مغزی در برابر آسیب محافظت می‌کند. 

6.کمک به فرایند شیمی درمانی

از دیگر اثرات ال کارنتنین ۱۰۰۰ بر سلامتی، کمک به فرایند شیمی درمانی است. برخی افرادی که به بیماری‌های سرطانی مبتلا هستند، ممکن است دچار کمبود این ماده شوند. مکمل‌های حاوی ال کارنیتین، به کاهش بعضی علائم بیماری سرطان مثل خستگی و ضعف کمک می‌کنند. 

در حال حاضر، محققان به دنبال روش‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت هنگام شیمی درمانی هستند و تاثیر این ماده بر بیماران سرطانی را ارزیابی می‌کنند. لازم است تحقیقات بیشتری درباره این مسئله انجام شود.

7.بهبود علائم دیابت نوع ۲

ال-کارنیتین، علائم بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش روی افراد مبتلا به این بیماری انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد، مکمل‌های حاوی کارنیتین باعث کاهش سطح قند خون می‌شوند. 

این مکمل باعث افزایش تولید یک آنزیم کلیدی به نام AMPK)) می‌شود. مهم‌ترین وظیفه این آنزیم، افزایش توانایی بدن برای استفاده از کربوهیدرات است. تجزیه و ذخیره سازی کربوهیدرات نقش مهمی در کنترل بیماری دیابت دارد.

اثر مثبت ال کارنیتین بر عملکرد ورزشی چیست؟ 

ورزشکاران و بدنسازان می‌توانند این اسیدآمینه را در برنامه غذایی خود بگنجانند. البته بهتر است قبل از مصرف این ماده، با متخصصان تغذیه یا مربیان ورزشی مشورت کنید. تاکنون پژوهش‌های گوناگونی درباره تاثیر ال کارنیتین ۱۰۰۰ بر بهبود عملکرد ورزشکاران انجام شده است. این ماده به صورت غیر مستقیم بر بهبود عملکرد ورزشی تاثیر می‌گذارد.

 اگر به صورت منظم مصرف شود، تاثیر بسیار زیادی بر بدن خواهد داشت. به عنوان مثال، به ریکاوری بدن بعد از ورزش کمک می‌کند. همچنین اکسیژن مورد نیاز سلول‌های عضلانی را فراهم خواهد کرد. از دیگر اثرات آن، افزایش استقامت بدن است. 

زیرا با افزایش جریان خون و تولید اکسید نیتریک، از خستگی عضلانی جلوگیری کرده و استقامت بدن را بهبود می‌بخشد. این اسیدآمینه از بروز دردهای عضلانی بعد از ورزش جلوگیری می‌کند. همچنین به تولید گلبول‌های قرمز کمک خواهد کرد.

عوارض جانبی ال کارنیتین چیست؟

اگرچه این ماده مزایای گوناگونی برای سلامتی بدن دارد، اما ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد. اکثر مردم عوارض جانبی ناشی از ال کارنیتین را تجربه نمی‌کنند. اما در برخی موارد ممکن است عوارض زیر مشاهده شود: 

  • گرفتگی و سوزش معده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال

همچنین برخی افراد گزارش کرده‌اند، این ماده باعث ایجاد بوی بد بدن می‌شود. این بو تقریباً شبیه به بوی ماهی است و ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد. همچنین سطوح بالای این آمینواسید در بدن، خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. 

بنابراین باید به صورت استاندارد مصرف شود. ‌‌ ممکن است این مکمل‌ها با برخی داروها تداخل داشته باشند. به عنوان مثال با بعضی از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد تشنج تداخل دارند. بنابراین لازم است قبل از مصرف این ماده، با پزشک مشورت کنید.

طریقه مصرف ال-کارنتین

طریقه و دوز مصرف این ماده به عوامل مختلفی بستگی دارد بنابراین باید برای تعیین دوز مصرف با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید باید این اطلاعات را با پزشک در میان بگذارید. زیرا ممکن است ال کارنیتین با داروی مصرفی شما تداخل داشته باشد دوز توصیه شده برای مصرف این ماده تقریباً بین ۱ تا ۳ گرم در هر ۲۴ ساعت است. ولی همانطور که گفته شد این مقدار چندان دقیق نیست و دوز مصرف باید توسط پزشک تعیین شود.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل ال کارنیتین ۱۰۰۰ توضیح داده شد. این ماده نوعی اسیدآمینه است که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. کمبود آن باعث بروز مشکلاتی مثل کمبود انرژی می‌شود. ال کارنیتین، اسیدهای چرب را به درون سلول منتقل می‌کند. میتوکندری، از این اسیدهای چرب برای تولید انرژی استفاده خواهد کرد. 

در نتیجه انرژی مورد نیاز بدن فراهم می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده، کمک به بهبود عملکرد ورزشی است. ‌‌‌‌ یعنی از طریق افزایش استقامت بدن و جلوگیری از دردهای عضلانی، به بهبود عملکرد بدنسازان کمک می‌کند. علاوه بر این، از نارسایی کلیه جلوگیری خواهد کرد و مانع از بروز بیماری‌های قلبی خواهد شد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، دوز مصرف ال کارنیتین است. این ماده باید به صورت متعادل مصرف شود. 

بهتر است برای تعیین دوز مصرف آن با متخصصان تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین مقدار مصرف این ماده را مشخص می‌کنند. اگر به تناسب اندام و سلامت بدن خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید از متخصصان و مربیان این مجموعه برنامه غذایی نیز دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری یا نحوه دریافت برنامه غذایی، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه