تمرینات تقویت ساق پا در برنامه‌های تمرینی

تمرینات تقویت ساق پا در برنامه‌های تمرینی

 

بسیاری از افراد ممکن است از انجام حرکاتی که عضلات ساعد، دلتوئیدهای پشت یا ساق پا را تمرین می‌دهند، صرف نظر کنند. اما تمرینات ساق پا نه تنها برای تناسب اندام، بلکه بسیار فراتر از آن برای سلامتی انسان مفید است. برای رسیدن به تناسب اندام و حفظ سلامت بدن، وقت آن است که بازنگری مجددی بر تمرینات بدنسازی خود داشته باشید. در این مقاله از فیت کلاب انواع تمرینات تقویت ساق پا در برنامه‌های تمرینی برای رسیدن به اندام ایده‌آل معرفی شده است.

عضلات ساق پا؛ اهمیت و تاثیر آن‌ها بر عملکرد ورزشی

عضله سولئوس و گاستروکنمیوس دو عضله اصلی ساق پا هستند که هر دو از یک طرف با مچ پا و از طرفی با زانو ارتباط دارند.

عضله گاستروکنمیوس: عضله گاستروکنمیوس یا ماهیچه دوقلو بزرگ‌ترین عضله قسمت پشتی ساق پا است. گاستروکنمیوس در خم شدن زانو و همچنین در حرکاتی مثل پرش و پیاده‌روی نقش اساسی دارد. تقویت این عضله به افزایش قدرت و قوام مچ پا کمک کرده و از آسیب‌های مربوط به مچ پا و زانو جلوگیری می‌کند. از طرفی، این عضله در بهبود فرم پا نیز تاثیرگذار است.

عضله سولئوس: عضله سولئوس یا ماهیچه نعلی در قسمت پشتی ساق پا و در زیر گاستروکنمیوس قرار دارد. ماهیچه نعلی نقش مهمی در خم شدن زانو و انتقال وزن بدن به سمت مچ پا دارد. همچنین، در حالت ایستا و طولانی مدت نگه داشتن قوام و استقامت به کمک این عضله انجام می‌شود. تقویت عضله سولئوس به افزایش قدرت مچ پا کمک کرده و می‌تواند در پیشگیری از مشکلات مربوط به مچ پا، مثل آرتریت و کشیدگی عضلات مؤثر باشد. همچنین، این عضله در حفظ خوش‌فرمی پاها و حفظ تعادل بدن نیز نقش دارد.

انواع تمرینات تقویت ساق پا در برنامه‌های تمرینی؛ روش انجام و عضلات هدف

تمرینات تقویت ساق پا بسیار است. در ادامه برخی از مؤثرترین و رایج‌ترین انواع تمرینات تقویت ساق پا را معرفی می‌کنیم. توجه داشته باشید که نحوه اجرای صحیح تمرینات بسیار مهم است. همچنین قبل از انجام تمرینات با مربیان ورزشی مشورت کنید. برخی از تمرینات برای تمام افراد با شرایط جسمانی متفاوت، مناسب نیست.

1. تمرین راه رفتن با انگشتان پا (Tip Toe Walking)

عضلات هدف: تاندون آشیل، عضله دوقلوی ساق

روش انجام: راه رفتن با انگشتان پا یک تمرین موثر برای تقویت ساق پا است که حتی بدون وزنه، عضلات مچ و ساق پا را کاملا فعال می‌کند. همین الان می‌توانید از زمین بلند شوید و با این تمرین کشش را در عضلات خود ایجاد کنید. برای شروع، بایستید و پاشنه‌های خود را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید. پشت کاملا صاف، به این معنی که سر و لگن در یک راستا و شانه‌ها رو به عقب و بدون قوز کردن باشند. سپس با سرعتی آرام و مشخص بر روی انگشتان پا راه بروید. سرعت و انجام تمرین تا حدی باشد که سوزش را در ساق پا احساس کنید. برای گنجاندن این تمرین در برنامه خود 3 ست 60 ثانیه‌ای را در نظر بگیرید.

2. تمرین پرش با هالتر (Barbell Calf Jump)

عضلات هدف: عضلات ساق، عضلات چهارسر ران و همسترینگ

روش انجام: بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. یک هالتر سبک را بر روی شانه‌های خود قرار دهید. وزن خود را بر روی پاشنه انتقال دهید. این موقعیت شروع است. حالا با فشار عضلات کف و انگشتان، پاشنه‌ها را به حالت انفجاری به بالا حرکت دهید. صاف بایستید و گردن را خم نکنید. سعی کنید روبه رو را نگاه کنید. پس از یک ثانیه مکث و دوباره به موقعیت اولیه برگردید. حرکت را بر اساس برنامه بدنسازی خود چندین بار تکرار کنید.

3. تمرین کالف رایز TRX (TRX Calf Raise)

عضلات هدف: عضلات سه‌سر ران، عضلات دوقلو و نعلی ساق، عضلات تیبیالیس خلفی

روش انجام: برای این تمرین باید از کش بدنسازی استفاده کنید. به این منظور لازم است که یک گیره محکم به دیوار در ارتفاع حدود 2 متری نصب شود. برای شروع گیره‌های کش را بگیرید. طوری‌که دسته‌های گیره در زیر بغل قرار گیرند. حالا وزن خود را بر روی دو دسته بیاندازید و به جلو خم شوید. کش را طوری تنظیم کنید که وزن شما را تحمل کند. پاها جفت و در همان موقعیت اولیه نگه دارید. کف پا باید روی زمین باشد. پاها را حرکت ندهید. در ادامه بدن خود را صاف نگه دارید و با فشار بر عضلات کف پا، پاشنه‌های خود را از زمین جدا کنید. این حرکت چندین بار با توجه به برنامه تکرار شود.

تمرین داگ رو به پایین برای تقویت شانه‌ها، ساق پا و باسن

4. تمرین داگ رو به پایین (Downward Dog Toe To Heel)

عضلات هدف: بازوها، قسمت بالایی پشت، شانه‌ها، ساق پا و باسن

روش انجام: برای شروع به صورت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید. طوری‌که باسن بالا و زانوها صاف و کشیده باشد. دست‌ها را به اندازه عرض شانه و پاها را به اندازه عرض لگن باز کنید. اکنون پای راست خود را از روی تشک بردارید و به عقب حرکت دهید. سپس پا را پایین آورده تا انگشتان پای راست در تماس با زمین باشند. حالا با فشار دادن پاشنه به عقب کشش را در عضلات ساق خود ایجاد کنید. دوباره پای راست را به موقعیت اولیه برگردانید. این حرکت را برای پای چپ نیز تکرار کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

5. تمرین کرانچ با کابل (Cable Standing Crunch)

عضلات هدف: ماهیچه‌های شکمی یا شش تکه، عضلات ساق

روش انجام: برای این تمرین می‌توایند در باشگاه از دستگاه سیم کش و در خانه از کش بدنسازی استفاده کنید. پشت به دستگاه یا دیوار بایستید و دو گیره کابل یا کش را در دستان خود بگیرید. گیره‌ها باید در دو طرف سر و در کنار گوش‌ها قرار گرفته باشند. بدن کاملا صاف و کشیده باشد و از قوز کردن خودداری کنید. حالا با ثابت نگه داشتن زانو به جلو خم شوید تا جایی که سر و گیره‌ها همسطح زانو شوند. یک ثانیه مکث کنید و دوباره به موقعیت اولیه برگردید. حرکت را بسته به برنامه خود چند بار تکرار کنید.

6. تمرین تیبالیس با دمبل (Dumbbell Standing Tibialis)

عضلات هدف: عضلات اطراف زانو، ساق پا

روش انجام: بایستید و پاشنه‌های خود را روی یک وزنه هالتر قرار دهید. دو دمبل را در دست‌های خود نگه دارید. دست‌ها کشیده و صاف و رو به پایین باشند. اکنون با در دست داشتن دمبل‌ها انگشتان پا را از زمین جدا کنید. بالا بردن کف پا تا جایی باشد که مچ پا کاملا رو به بالا باز شود. با رسیدن به این موقعیت دوباره انگشتان پا را به سطح زمین برگردانید. از خم کردن زانو در زمان بالا بردن کف پا اجتناب شود. این حرکت را بسته به برنامه خود چندین بار تکرار کنید.

دریافت تمرینات اختصاصی تقویت ساق پا در برنامه‌های تمرینی از فیت کلاب!

تقویت عضلات پا تاثیر چشمگیری در پیشرفت تناسب اندام دارد. البته لازم است که تمرینات ساق پا را بسته به شرایط جسمانی و ترکیب بدنی خود انتخاب کنید. مربیان حرفه‌ای با برخوردار بودن از دانش و تجربه بدنسازی، قادرند یک برنامه تمرینی جامع را برای تقویت عضلات شما فراهم کنند.

با توجه به اهمیت تقویت عضلات پا در سلامت و تناسب اندام، بهتر است از برنامه‌های تمرینی به طور اختصاصی استفاده کنید. برای رسیدن به این هدف، می‌توانید با مجموعه فیت کلاب از طریق شماره تماس 02191090095 ارتباط بگیرید. فیت کلاب یکی از مجموعه‌های فعال حوزه سلامت است. کارشناسان و مربیان ورزشی مجموعه شما را برای رسیدن به تناسب اندام همراهی می‌کنند. برنامه ورزشی در مجموعه فیت کلاب پس از بررسی شرایط جسمانی و سبک زندگی شما تدوین می‌شود. پس با خیالی آسوده برنامه اختصاصی خود را دریافت و در مسیر سلامت قدم بگذارید.

سوالات متداول

آیا تمرین با وزنه برای ساق پا موثر است؟

استفاده از وزنه می‌تواند شدت تمرینات ساق پا را افزایش دهد و به تقویت عضلات کمک کند. با این حال، روش درست انجام تمرینات و تکرار مناسب حرکات برای جلوگیری از آسیب به مفاصل ضروری است.

چه مدت طول می‌کشد تا تاثیر تمرینات ساق پا را مشاهده کنیم؟

نتایج بستگی به برنامه و صبر و پشتکار شما دارد. تمرین مداوم و اصولی همراه با برخوردار بودن از تغذیه مناسب می‌تواند طی چند هفته نتایج چشمگیری در عضلات ساق ایجاد کند.

برای افرادی که مشکلات مفصلی دارند تمرینات ساق پا چگونه است؟

برای این افراد باید اصلاحاتی در برنامه تمرینی متناسب با شرایط خاص آنان انجام شود. در این مورد بهتر است قبل از شروع هرگونه تمرین ابتدا با پزشک معالج و سپس با مربی بدنساز مشورت کنید.

فواید انجام تمرینات تقویتی ساق پا چیست؟

تمرینات تقویتی می‌توانند تعادل، ثبات، بهبود عملکرد ورزشی و افزایش تراکم استخوان را به دنبال داشته باشند. از طرفی، قوی شدن ماهیچه‌های ساق از آسیب‌دیدگی مفاصل زانو و مچ پا جلوگیری کرده و به انجام شدن بهتر امور روزمره کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه