لیست بهترین غذاهای طبع گرم برای فصل سرما

لیست غذاهای طبع گرم

غذاها را می‌توان بر اساس گرم، سرد، مرطوب یا خشک بودن به دسته‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. این طبقه‌بندی با تأثیر غذاها بر حالات جسمی و عملکرد بدن ما مرتبط است. جالب اینجاست که غذاهایی که می‌خوریم حتی بر سلامت روان و ذهن ما هم تأثیرگذار هستند. با درک این موضوع، می‌توانیم بسته به طبع خود انتخاب‌های غذایی بهتری داشته باشیم. برنامه غذایی درست بر اساس غذاهای طبع گرم و سرد بر شادابی و انرژی روزانه تاثیر دارد. برای این موضوع لازم است که با طبع مواد غذایی و اثر آنها بر بدن خود آشنا باشید. از این‌رو، در این مقاله از فیت کلاب لیست غذاهای طبع گرم و ویژگی‌های آنها را بیان می‌کنیم.

نشانه‌های افراد با مزاج گرم و سرد؛ افزایش وزن و ساعات خواب

طبع و مزاج دو مقوله جدا از هم هستند. طبع افراد با گرمی و رطوبت مرتبط است اما مزاج عواملی مثل خشکی و تری را نیز در بر می‌گیرد. به طور کلی مزاج شامل چهار دسته مزاج صفراوی، مزاج دموی، مزاج سودایی و مزاج بلغمی است. افراد با مزاج گرم و مرطوب معمولاً  قوی هیکل و استخوان‌های بزرگ‌تری دارند. این دسته بیشتر در معرض افزایش وزن هستند و وزن آنان راحت‌تر بالا می‌رود. اما در مقابل، گروه سرد و خشک لاغر اندام هستند و وزن آنها به سختی افزایش می‌یابد.

برجسته و بزرگ بودن اعضای صورت مثل لب‌ها و بینی و همچنین انگشتان از خصوصیات افراد با طبع تر است. در حالی که افراد با مزاج خشک معمولاً اعضای صورت و انگشتان کوچک‌تری دارند. رنگ صورتی بیانگر گرمی و رطوبت است در حالی که رنگ زرد نشان دهنده گرمی و خشکی است. علاوه بر موارد بیان شده، میزان اجتماعی بودن، ساعات خواب و میزان صبر و حوصله با مزاج افراد ارتباط دارد. مطالبی که به آنها اشاره شد بر اساس منابع طب سنتی است. در علم پزشکی مدرن این نوع طبقه‌بندی مطرح نیست.

انوع مواد غذایی با طبع گرم؛ غذاها، ادویه‌ها و دمنوش‌ها

در این بخش از مقاله به انواع غذاهای با طبع گرم اشاره می‌کنیم. این غذاها بر اساس طب سنتی و تاثیر آنها بر بدن دسته‌بندی شده‌اند.

لیست غذاهای طبع گرم عبارتند از: آش رشته، کباب برگ، شیرین پلو، قورمه سبزی، خورش بادمجان، فسنجان، خورش کنگر، خورش کدو حلوایی، آبگوشت، خوراک لوبیا قرمز، سمنو، آش شله قلمکار، خورش بامیه، دم پختک کوکو سبزی، سبزی پلو، برنج کته‌ای، فلافل نخود، موم عسل، شیره خرما، کباب کوبیده و آبگوشت

برخی از ادویه‌ها و چاشنی‌های با طبع گرم عبارتند از: زردچوبه، زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین، هل، فلفل قرمز، زیره، سنبل الطیب، نعناع، خرما، پسته، کنجد، زعفران و به لیمو

برخی از دمنوش‌های با طبع گرم عبارتند از: دمنوش زنجبیل و زعفران، دمنوش شاه‌تره، دمنوش زیره سبز، دمنوش آویشن، دمنوش زردچوبه، دمنوش دارچین، دمنوش هل و دمنوش بادرنجبویه

طبق اصول طب سنتی، برخورداری از تعادل حرارتی در بدن برای حفظ سلامتی اهمیت دارد. مواد غذایی گرم برای بالا بردن حرارت بدن مفید هستند و غذاهای سرد جهت تخلیه حرارت اضافی از بدن کاربرد دارند. بنابراین، شناخت طبع گرم و سرد مواد غذایی برای انتخاب درست مواد غذایی متناسب با فصل و شرایط بدن خود مهم است.

مواد غذایی مناسب برای افراد گرم‌طبع

مواد غذایی مناسب برای افراد گرمطبع؛ انتخاب درست و علمی

افرادی که طبع گرمی دارند، بهتر است مواد غذایی خنک کننده بدن را انتخاب کنند. برخی از مواد غذایی مناسب برای افراد گرم‌طبع شامل موارد زیر است:

  • میوه‌ها: خربزه، انگور، خیار، هندوانه، انار و تمشک خنک کننده هستند و رطوبت بدن را تامین می‌کنند.
  • ادویه‌ها: نعناع، رزماری، هل، زردچوبه، آویشن و زعفران که اثرات خنک کنندگی و ضد التهابی دارند.

در عین حال، افراد گرم مزاجی بهتر است مصرف ادویه‌های تند مانند فلفل قرمز، فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل و سیر را کاهش دهند. همچنین، توصیه می‌شود مصرف مواد غذایی مانند برنج قهوه‌ای، جوانه گندم، آجیل‌ها و غذاهای پرچرب کاهش یابد. زیرا این مواد غذایی ممکن است گرمی بدن را افزایش دهند.

ماهی‌هایی مانند ماهی قزل آلا، تن ماهی و ماهی آزاد حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این نوع ماهی‌ها تامین کننده مواد مغذی و خنک کننده بدن به حساب می‌آیند. البته هر فردی ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به مواد غذایی داشته باشد. بنابراین دستورات غذایی بالا برای همه افراد یکسان نیست. در این خصوص بهتر است با متخصص تغذیه و یا کارشناس طب سنتی مشورت کنید.

فواید غذاهای با طبع گرم: تقویت سیستم ایمنی و بهبود سرماخوردگی

مصرف درست غذاهای طبع‌ گرم برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است. این غذاها باید به درستی بر اساس مزاج فرد در برنامه غذایی گنجانده شوند. برخی از فواید غذاهای با طبع گرم به شرح زیر است:

  • غذاهای با طبع گرم برای بهبود مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و درد معده مفید هستند.
  • مصرف غذاهای با طبع گرم می‌تواند به افزایش دمای بدن و کاهش درد عضلانی و مفصلی کمک کند.
  • مصرف غذاهای با طبع گرم برای بهبود علائم سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.
  • برخی از غذاهای با طبع گرم در تنظیم سطح کلسترول و افزایش HDL خون موثر هستند.
  • غذاهای با طبع گرم می‌توانند به تسکین درد در بیماری‌هایی مانند التهاب مفاصل کمک کنند.
  • مصرف غذاهای با طبع گرم برای افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد ذهنی مفید هستند.
  • برخی از غذاهای با طبع گرم می‌توانند به تامین رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست کمک کنند.

البته انتخاب نوع غذا در لیست غذاهای طبع گرم ابید متناسب با شرایط بدن باشد. برای داشتن برنامه غذایی شخصی متناسب با نیازهای غذایی خود با کارشناس تغذیه مشورت کنید. این متخصصین با معاینه بالینی و ارزیابی فاکتورهای خونی کمبود ریزمغذی‌ها را تشخیص می‌دهند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

تاثیر طبع غذا در بارداری؛ تعیین جنسیت و سلامتی جنین

کیفیت تغذیه مادر در طول بارداری می‌تواند بر سلامت و جنسیت جنین تاثیر داشته باشد. در واقع، برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که طبع غذاها تا حدودی بر جنسیت جنین تاثیرگذار هستند. طبق مطالعات، خوردن غذاهای با طبع گرم احتمال متولد شدن فرزند پسر را افزایش می‌دهد. برعکس، خوردن غذاهای با طبع سرد احتمال متولد شدن فرزند دختر را بالا می‌برد. البته تأثیر غذاها بر جنسیت جنین یک موضوع جنجالی و بحث برانگیز است. این موضوع در حال حاضر پشتوانه علمی چندانی ندارد.

از طرفی، نوع و کیفیت تغذیه مادر بر رشد اندام‌های جنین تاثیر قابل توجهی دارد. برای مثال کمبود اسید فولیک در دوران بارداری با نقایص مادرزادی ارتباط دارد. برنامه غذایی و ورزشی دوره بارداری باید به دقت تهیه شود. زیرا مادر بایستی مقدار کافی پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها را دریافت کند. از طرفی کلسیم و ویتامین D نقش مهمی در ساختار استخوان‌های جنین دارند.

بنابراین مواد غذایی حاوی این ریزمغذی‌ها برای سلامت جنین حیاتی هستند. از طرفی اسیدهای چرب امگا 3 و 6 و آهن نقش مهمی در تشکیل و تکامل سیستم عصبی جنین دارند. همانطور که می‌بینید طبع و سازگاری غذا با بدن در دوره بارداری بسیار حائز اهمیت است.

برنامه غذایی و تمرینی فیت کلاب راهی سریع و ایده‌آل به سوی تناسب اندام!

انتخاب درست غذاها بر اساس طبع گرم و سرد و داشتن برنامه رژیم شخصی تأثیر بسیاری بر سلامتی دارد. در واقع، هر فردی نیازهای غذایی خاص خود را دارد و برای تامین این نیازها به مشاوره نیاز دارد. ویژگی‌های فردی مانند سن، جنسیت، میزان فعالیت فیزیکی و سبک زندگی نیازهای غذایی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در این موارد، متخصص تغذیه می‌تواند با تشخیص طبع شما، برنامه غذایی شخصی را آماده کند. این برنامه به خوبی می‌تواند در چربی سوزی، کاهش دردهای عضلانی و افزایش انرژی و شادابی به شما کمک کند. همچنین، در کنار رژیم غذایی به یک برنامه تمرینی موثر هم نیاز دارید. مربیان بدنسازی فیت کلاب برنامه تناسب اندام را متناسب با ترکیب بدنی و شرایط جسمی شما طراحی می‌کنند. برای برخوردار شدن از برنامه غذایی و تمرینی شخصی لازم نیست زیاد هزینه کنید. این کار با حداقل هزینه ممکن در فیت کلاب امکان‌پذیر است. جهت دریافت چنین برنامه‌ای با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول

غذاهای طبع سرد چه تأثیری بر سلامتی دارند؟

 غذاهای سرد از طبع حرارتی کمتری برخوردارند و می‌توانند به خنک کردن بدن و تسکین التهابات کمک کنند. همچنین، غذاهای سرد می‌توانند تولید صفرا را افزایش دهند.

آیا همه افراد می‌توانند غذاهای طبع گرم یا سرد را مصرف کنند؟

 انتخاب غذاهای گرم یا سرد به ویژگی‌های فردی هر کس بستگی دارد. برخی افراد ممکن است با طبع گرم یا سرد غذاها سازگارتر باشند. در کل، برای تهیه برنامه غذایی با کارشناس تغذیه مشورت کنید.

چرا انتخاب درست غذاهای طبع سرد و گرم برای سلامتی مهم هستند؟

چون این غذاها برای حفظ تعادل حرارتی بدن اهمیت دارند. در طب سنتی اعتقاد بر این است که عدم تعادل گرمی و سردی منجر به مسائل مختلف سلامتی می‌شود.

ترکیب غذاهای طبع سرد و گرم در برنامه غذایی چگونه باید باشد؟

تعادل در مصرف غذاهای سرد و گرم در رژیم غذایی به شناخت غذاها بستگی دارد. گنجاندن انواع غذاهای با طبع گرم و سرد در وعده‌های غذایی بستگی به شرایط آب و هوایی، ساختار بدن و نیازهای تغذیه‌ای بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه