تاثیرات بلندمدت رژیم شوک سه روزه: آیا واقعا موثر است؟

تاثیرات بلندمدت رژیم شوک سه روزه

رژیم‌های غذایی افراطی نتایج بزرگی به همراه دارد؛ اما نه همیشه در آن راستا که شما می‌خواهید. رژیم‌های غذایی افراطی در کوتاه‌مدت به پایین آوردن عدد روی ترازو کمک می‌کنند. اما احتمالا در بلندمدت باعث ایجاد احساس تنبلی، بدخلقی، حالت تهوع و درد می‌شوند. برخی از این مسائل ممکن است برای سلامتی شما نگران‌کننده باشد. شاید تعجب کنید که بگوییم چنین رژیم‌هایی در بلندمدت می‌توانند بدن شما را برای افزایش وزن مجدد آماده کنند. به همین دلیل در این مقاله از فیت کلاب درباره تاثیرات بلندمدت رژیم شوک سه روزه توضیح داده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

کم‌آبی شدید | وقتی به جای چربی، آب از دست می‌دهید!

دکتر لوئیس جی آرون، متخصص داخلی و متخصص چاقی مرکز کنترل وزن نیویورک، می‌گوید: “موفقیت” فوری شما در یک رژیم غذایی سخت فقط یک توهم است، زیرا هر کیلوگرمی که از دست می‌دهید، احتمالا ناشی از آب است و به دلیل از بین رفتن چربی‌ها نیست.

به همین دلیل است که وقتی کالری، کربوهیدرات یا هر دو گزینه را محدود می‌کنید، اولین منبع انرژی که بدن شما می‌سوزاند، گلیکوژن است. گلیکوژن نوعی کربوهیدرات است که در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره می شود. به هر گرم کربوهیدرات 3 گرم آب می‌چسبد.

بنابراین وقتی تمام گلیکوژن خود را می‌سوزانید، آب نیز از بدنتان خارج می‌شود. در بسیاری از رژیم‌های سه روزه مثل رژیم شوک، بدن به قدری آب از دست می‌دهد که دچار کم‌آبی می‌شود. علائم چنین پدیده‌ای سردرد، خستگی و سرگیجه است.

از دست رفتن کنترل قند خون در نتیجه رژیم شوک سه روزه

از دست رفتن کنترل قند خون | قند خون به شدت بالا و پایین می‌رود!

بسته به رژیم غذایی که دارید بدن مقدار مشخصی کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر در طول روز دریافت می‌کند. تا سطح قند خون و انسولین خود را ثابت نگه دارد. اگر از یک رژیم غذایی پاکسازی یا سم‌زدایی مثل برخی از انواع رژیم شوک پیروی می‌کنید، هجوم منظم خوراکی‌هایی مثل آب‌میوه با قند بالا و فیبر کم می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون و کاهش سریع آن شود. همین امر عاملی می‌شود که چند ساعت بعد به شدت احساس گرسنگی کنید.

البته در رژیم‌های غذایی افراطی مثل رژیم شوک پس از اتمام رژیم، بازگشت تمام وزن از دست رفته امکان‌پذیر است. این نوسانات وزن ممکن است به مقاومت به انسولین و به طور بالقوه ایجاد بیماری دیابت نوع 2 کمک کند. با این حال هیچ اطلاعات قطعی در این زمینه وجود ندارد. چرا که نتایج مطالعات در علوم انسانی و حیوانی متفاوت بوده است.

عضلات از بین می‌روند | وقتی عضله‌سوزی اتفاق میفتد!

در طول کاهش وزن آهسته و پیوسته می‌توان دید که در طول یک هفته بیش از یک درصد از وزن بدن کم می‌شود. این یک درصد وزن از دسته رفته حاوی  75 درصد چربی و 25 درصد ترکیب آب و عضله است. اگر رژیم غذایی شما به گونه‌ای باشد که کمتر از 1000 یا 1200 کالری در طول روز دریافت کنید، بدن شما پروتئین‌های ماهیچه‌هایتان را برای تامین انرژی تجزیه می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی سریع وزن کم می‌کنید، سه برابر بیشتر از زمانی که کاهش وزن آهسته دارید، عضله از دست می‌دهید. بنابراین حتی اگر وزن کم کنید، احتمالا هیکل شما خیلی بهتر به نظر نمی‌رسد.

از طرفی اگر کاهش وزن بسیار سریع باشد، ماهیچه‌های قلب ممکن است دچار آتروفی شوند؛ یعنی جرم عضلانی اسکلتی خود را از دست بدهند که به ضعف عضلانی قلب منجر می‌شود.

متابولیسم کند می‌شود | اتفاقی خلاف خواسته شما!

وقتی عضلات کمتری داشته باشید، میزان متابولیسم شما یعنی تعداد کالری که در حالت استراحت می‌سوزانید، به طور خودکار کاهش می‌یابد. این بدان معناست که با راه رفتن، صحبت کردن و حتی ورزش نیز کالری کمتری می‌سوزانید. متابولیسم شما در نهایت به اندازه‌ای پایین می‌آید که کاهش وزن متوقف می‌شود و وقتی رژیم خود را کنار می‌گذارید، متابولیسم شما کندتر از زمانی خواهد بود که هنوز رژیم غذایی خود را شروع نکرده بودید.

مشکلات گوارش از تأثیرات رژِم شوک سه روزه در بلند مدت

مشکلات گوارشی | مسائلی مانند مشکل دفع، احساس خستگی و بی‌حالی

یکی دیگر از مشکلاتی که در بلندمدت به واسطه رژیم شوک با آن روبه‌رو می‌شوید، مشکلات گوارشی است. وقتی غذای کافی به سیستم گوارشی وارد نشود، عملکرد این سیستم دچار اختلال می‌شود. در ضمن نوع مواد غذایی که طی رژیم به بدن وارد می‌کنید نیز بسیار مهم است؛ اینکه غذاهایی مفید محسوب می‌شوند یا خیر. بنابراین اگر مواد مغذی لازم از جمله فیبر را به میزان کافی به بدن نرسانید با اتفاقاتی مثل حرکات نامنظم روده، مشکلات دفع،  احساس خستگی و بی‌حالی روبه‌رو می‌شوید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

چگونه رژیم متناسب با شرایطم بگیرم؟ | از فیت کلاب کمک بگیرید!

در این مطلب درباره تاثیرات بلندمدت رژیم شوک که رژیمی سخت‌گیرانه است، صحبت کردیم. رژیم شوک ممکن است در زمان کوتاه بتواند شما را به نتیجه دلخواه برساند. اما آیا در بلندمدت نیز تاثیر مثبتی بر روی بدن می‌گذارد؟

بسیاری از تاثیرات رژیم شوک در طولانی‌مدت، منفی بوده و باعث بروز مشکلات جسمی و روحی می‌شود؛ مثلا بدن با کم‌آبی شدید روبه‌رو می‌شود، تغییراتی در خلق‌وخوی فرد به وجود می‌آید و عضلات بدن از بین می‌روند. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند یا از رژیم شوک بپرهیزید یا صرفا برای مدت زمان کوتاهی به چنین رژیمی روی بیاورید تا از نتایج منفی و مشکلات مربوط به سلامتی به دور باشید.

برای پیدا کردن رژیمی که متناسب با وضعیت جسمی و روحی و شرایط زندگی‌تان باشد، می‌توانید به فیت کلاب مراجعه کنید. فیت کلاب، مجموعه‌ای در حوزه سلامت است که با توجه به شرایط جسمی و زندگی شما و همینطور بیماری‌ها یا ضعف‌های بدنی احتمالی‌تان برنامه‌های اختصاصی غذایی و ورزشی ارائه می‌کند. کارشناسان مجموعه فیت کلاب شما را برای رسیدن به اندام ایده‌آل همراهی می‌کنند. شما می‌توانید سؤالات و مسائل خود را با مربیان تغذیه و ورزش در مجموعه فیت کلاب در میان بگذارید و پاسخ آن‌ها را در زمان کوتاهی دریافت کنید. اولین مشاوره نیز به طور رایگان انجام خواهد شد. ثبت‌نام در سایت فیت کلاب و تشکیل پرونده را فراموش نکنید.

سوالات متداول:

آیا رژیم شوک به بدن آسیب می‌رساند؟

اکثر متخصصان ادعا می‌کنند که رژیم شوک با وجود تاثیر سریع در کاهش وزن، در طولانی‌مدت اثراتی منفی و مخرب بر روی بدن باقی می‌گذارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که به این نوع رژیم‌ها روی نیاورید یا صرفا مدت زمان کوتاهی از آن پیروی کنید تا از مشکلات متعدد جسمی و روحی در امان بمانید.

عواقب بلندمدت رژیم شوک چیست؟

رژیم شوک در بلندمدت عواقب مختلفی مثل کم‌آبی شدید بدن، از دست رفتن عضلات، ضعف جسمی و بی‌حالی، مشکلات روحی مثل استرس و عصبی شدن و عدم تعادل در قند خون به همراه دارد.

چرا رژیم شوک باعث کم‌آبی بدن می‌شود؟

وقتی مقدار کالری و کربوهیدرات ورودی به بدن را تا حد زیادی محدود کنید، اولین چیزی که در بدن می‌سوزد، گلیکوژن است. گلیکوژن نوعی کربوهیدرات ذخیره شده در کبد و ماهیچه‌ها است. هر گرم کربوهیدرات حاوی 3 گرم آب است. به همین دلیل با از دست دادن مقدار زیادی گلیکوژن، آب زیادی نیز از دست می‌رود. در نتیجه بدن به تدریج با کم‌آبی شدید روبه‌رو می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه