ماساژ و تکنیک‌های غیر جراحی برای سلولیت

ماساژ و درمان سلولیت

درباره ماساژ و درمان سلولیت چقدر اطلاعات دارید؟ ظاهر بصری سلولیت یا پوست پرتقالی یک مشکل آرایشی رایج برای بسیاری از زنان است. سلولیت یا به درستی لیپودیستروفی تغییری در بافت چربی است که به موجب آن لوبول‌های چربی در نتیجه اختلال در گردش خون و لنف و فیبرواسکلروز بافت هم‌بند متورم می‌شوند. درمان‌هایی مانند لیزر، سوزن، پرکننده‌ها و کرم‌ها می‌توانند گران، تهاجمی و واقعاً مؤثر نباشند. از طرف دیگر، ماساژ به عنوان جایگزینی که کمتر تهاجمی است طرف‌داران زیادی پیدا کرده است.

ماساژ می‌تواند ظاهر سلولیت را با تخلیه مایعات اضافی بدن، توزیع مجدد سلول‌های چربی، بهبود گردش خون و حجیم کردن پوست بهبود بخشد. با این حال، ماساژ سلولیت را درمان نمی‌کند. در حالی که ماساژ ممکن است ظاهر را بهبود بخشد، نتایج معمولاً برای مدت طولانی دوام نمی‌آورند. در بسیاری از موارد تکرار درمان ضروری است. اما آیا ماساژ واقعاً موثر است؟ اگر چنین است بهترین راه برای انجام آن چیست؟ در این مطلب از فیت کلاب درباره نکاتی مهم ماساژ برای درمان سلولیت می‌پردازیم.

سلولیت چیست؟ علت اصلی سلولیت

سلولیت به سادگی رسوب غیرطبیعی و ناخواسته چربی است. در سلولیت، سلول‌های حاوی چربی بیش از حد پر از چربی می‌شوند و باعث می‌شود حجم آنها افزایش یابد. پس برای بافتی که آنها را نگه می‌دارد بزرگ می‌شوند و به سمت بیرون برآمده می‌شوند. سلولیت اغلب با موارد زیر مشخص می‌شود.

  • ظاهر پوست پرتقال یا گودی و احتمالاً تغییر رنگ
  • احساس سنگینی پاها
  • احساسات غیر طبیعی عصبی مانند گزگز
  • درد خفیف

دانشمندان معتقدند که علت اصلی سلولیت کاهش گردش خون در این بافت‌ها است. مشخص شده است که 35٪ کمتر از مناطق غیر مبتلا گردش خون دارد. به دلیل این کاهش گردش خون، چربی به طور موثری از این قسمت‌ها در زمانی که بدن شما به آن نیاز دارد، بازجذب نمی‌شود. این بسیار مهم است، زیرا کلید کاهش سلولیت کمک به بازگرداندن این گردش خون است.

دلایل ایجاد سلولیت؛ دلیل مبتلا شدن برخی افراد به سلولیت

پوست، چربی، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های شما به صورت لایه‌ای قرار دارند. تصور می‌شود سلولیت زمانی ایجاد می‌شود که نوارهای فیبری بافت هم‌بند که پوست را به ماهیچه‌ها متصل می‌کنند. شکسته می‌شوند و به سلول‌های چربی اجازه می‌دهند تا به لایه پوست فشار بیاورند. این باعث ایجاد بافت ناهموار می‌شود که ظاهری شبیه پنیر به سلولیت می‌دهد. همه افراد دارای سلول‌های چربی هستند. در حالی که همه ما مستعد ابتلا به سلولیت هستیم، برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آن هستند. برخی از عواملی که احتمال سلولیت را در افراد افزایش می‌دهند را در ادامه توضیح می‌دهیم.

جنسیت؛ شیوع بیشتر سلولیت در زنان

مردان بافت هم‌بند دارند که به صورت متقاطع قرار دارند. این نوارهای متقاطع در پایین نگه داشتن سلول‌های چربی خوب هستند. از سوی دیگر، زنان دارای نوارهای عمودی از بافت هم‌بند هستند که بیشتر به سلول‌های چربی اجازه می‌دهد به سمت سطح پوست برآمده شوند. سلولیت در بین زنان بیشتر مشاهده می‌شود.

سن؛ شیوع بیشتر سلولیت در افراد مسن

 با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی پوست کمتر می‌شود و نوارهای بافت هم‌بند به طور طبیعی ضعیف می‌شوند. برای درمان سلولیت علاوه بر ماساژ باید مواد مغذی مورد نیاز پوست خود را تأمین نمایید. از جمله مواد مغذی که با افزایش سن کمتر ترشح می‌شود کلاژن است. باید میزان کلاژن پوست خود را افزایش دهید.

هورمون‌ها؛ شیوع بیشتر سلولیت به دلیل استروژن

به نظر می‌رسد هورمون‌ها به ویژه هورمون استروژن در تشکیل سلول‌های چربی و سلولیت نقش دارند. این ممکن است دلیل دیگری باشد که باعث می‌شود زنان بیشتر از مردان سلولیت داشته باشند. همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا به نظر می‌رسد سلولیت ابتدا پس از بلوغ شروع می‌شود. گاهی اوقات سلولیت در دوران بارداری بدتر می‌شود. ژنتیک ژن‌ها می‌توانند توزیع سلول‌های چربی، خاصیت ارتجاعی پوست و سایر عوامل موثر بر سلولیت را تعیین کنند.

رژیم غذایی؛ شیوع بیشتر سلولیت به دلیل سبک زندگی

طبق تحقیقات، یک رژیم غذایی پرچرب، پر نمک و مواد نگهدارنده بالا ممکن است باعث اختلالات متابولیک شود که می‌تواند سلولیت را تسریع کند. برخی از عوامل سبک زندگی، مانند ورزش نکردن کافی و نوشیدن الکل زیاد، می‌توانند بر گردش خون، التهاب و نحوه تشکیل و توزیع سلول‌های چربی در سراسر بدن تأثیر بگذارند.

دستگاه‌های ماساژ برای سلولیت؛ آشنایی با انواع دستگاه ماساژ

دستگاه‌های ماساژ مختلفی در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند سلولیت را کاهش می‌دهند، اما همه آنها موثر نیستند. بسیاری از افراد از فوم غلتک‌ها (قطعات فوم سخت و لوله‌ای شکل) با این امید که بتوانند چربی را بشکنند استفاده می‌کنند. اما طبق گفته شورای آمریکایی ورزش، فوم غلتک‌ها هیچ کاری برای بهبود ظاهر سلولیت انجام نمی‌دهند.

همچنین هیچ مدرک قابل توجهی وجود ندارد که چیزهایی مانند ماساژورهای لرزان دستی یا مسواک زدن خشک (مسواک زدن پوست خشک با یک برس نرم) می‌تواند برای سلولیت به خصوص در طولانی مدت بسیار مفید باشد. یکی از محصولاتی که تا حدودی امیدوارکننده است، اندرمولوژی است.

اندرمولوژی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا برای کمک به حرکت چربی و کاهش سلولیت، پوست را لیفت و کشیده می‌کند. با توجه به آکادمی پوست آمریکا (AAD)، نتایج متفاوتی را نشان داده است. حتی زمانی که بهبودی مشاهده می‌شود، پس از یک ماه از بین می‌رود مگر اینکه درمان تکرار شود.

نکات مهمی که باید درباره ماساژ و درمان سلولیت بدانید؛ محدودیت‌های ماساژ در درمان سلولیت

سلولیت به خصوص در زنان شایع است. داشتن سلولیت لزوماً به این معنی نیست که شما اضافه وزن، تناسب اندام یا به هیچ وجه ناسالم هستید. در حالی که ماساژ احتمالاً تأثیر کمی یا ماندگاری بر سلولیت شما خواهد داشت، اما می‌تواند مزایای سلامتی دیگری نیز داشته باشد. ماساژ می‌تواند به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید. سفتی و درد در عضلات را کاهش دهید. ماساژ ممکن است به شما کمک نکند که ظاهر بهتری داشته باشید. اما می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

اگر در مورد ظاهر سلولیت خود نگران هستید. به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا بتواند در مورد سایر تکنیک‌های ضد سلولیت اثبات شده با شما صحبت کند. به طور کلی، دو روش امیدوارکننده لیزردرمانی و سابسیژن برای سلولیت وجود دارد. در سابسیژن سوزنی زیر پوست فرو می‌رود تا نوارهای سخت بافت هم‌بند را بشکند. در نتیجه ظاهری صاف‌تر به پوست می‌دهد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

فواید کلی ماساژ؛ مزایای زیاد ماساژ

اگر درباره ماساژ و درمان سلولیت نشنیده‌اید، تنها نیستید. ماساژ سلولیت بر اعمال فشار ثابت به پوست برای پراکنده کردن سموم و چربی و تشویق جریان خون تمرکز دارد. ماساژ سلولیت از بسیاری از اصول مشابه با ماساژ لنفاوی پیروی می‌کند. در حالی که هر دو ماساژ جریان لنفاوی را تحریک می‌کنند، فشار اعمال شده در ماساژ سلولیت با استفاده از تکنیک‌هایی مانند کوبیدن، حرکات دایره‌ای و ورز دادن قوی‌تر است. جریان لنفاوی شما باید با حرکات عضلانی پاک شود، و ماساژ را راهی عالی برای کمک به حذف سموم بدن و کاهش التهاب می‌کند. ماساژ سلولیت بر بهبود ظاهر و احساس پوست شما تمرکز دارد. اگرچه این یکی از بهترین مزایا است، اما تنها نیست. فواید ماساژ عبارت‌اند از:

  • کاهش تنش عضلانی
  • کاهش استرس
  • ترمیم آسیب‌های بافت نرم
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تقویت سلامت روان
  • بهبود انرژی و گردش خون

از 30 تا 90 دقیقه، همه ماساژها باید متناسب با نیازهای شما طراحی شوند. ماساژ درمانگران روی کاهش سلولیت، سفتی عضلات و تنش تمرکز می‌کنند و در عین حال سلامت کلی شما را بهبود می بخشند. برای انجام هرگونه ماساژ توجه داشته باشید که به متخصص مراجعه نمایید. تا از بروز خطرات و آسیب های احتمالی چلوگیری شود.

ورزش کردن برای کاهش سلولیت بدن در فیت کلاب

سلولیت کاملاً طبیعی است. برای اکثر مردم، سلولیت یک نگرانی پزشکی نیست، اما ممکن است در ظاهر نگران‌کننده باشد. اگر می‌خواهید به سمت ماساژ و درمان سلولیت بروید، محدودیت‌های آن را در نظر بگیرید. ماساژ درمانی برای سلولیت نیست، اما ممکن است به طور موقت ظاهر پوست را بهبود بخشد و سلولیت را کمتر نمایان کند. ماساژ فواید بسیاری برای سلامتی دارد، بنابراین ممکن است ارزش افزودن به رژیم سلامتی شما را داشته باشد. ایمن‌ترین روش برای کاهش سلولیت ورزش کردن در کنار ماساژ و رژیم غذایی است. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سلولیت بیشتر در چه افرادی دیده می‌شود؟

طبق تحقیقات، 80 تا 90 درصد از زنان بالغ دارای سلولیت هستند و به طور کلی روی باسن و ران‌ها دیده می‌شود. همچنین می‌تواند در قسمت تحتانی شکم و بالای بازوها ایجاد شود. سلولیت ممکن است در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند بارزتر باشد. اما در افراد بسیار لاغر نیز دیده می‌شود.

آیا ماساژ می‌تواند به کاهش سلولیت کمک کند؟

نتایج هشت کارآزمایی بالینی که در آن از ماساژ برای درمان سلولیت استفاده شد. نشان می‌دهد که ماساژ قطعاً می‌تواند به کاهش سلولیت کمک کند. به طور خلاصه آنها دریافتند که ماساژ دادن یک بهبود بصری، افزایش دمای پوست، کاهش ضخامت چربی و کاهش علائم را در پی دارد.

درمان غیر تهاجمی و کاملاً طبیعی برای سلولیت چیست؟

روغن‌ها و کرم‌های زیادی در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند سلولیت را بهبود می‌بخشند. اما ۲۵ درصد کرم‌ها حاوی موادی هستند که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند. برخی از کرم‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند متیل گزانتین کافئین هستند که احتباس مایعات را کاهش می‌دهد. در نهایت می‌تواند سلولیت را بدتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه