چگونه چای ماچا خوشمزه درست کنیم؟ آشنایی با خواص چای ماچا

دستور تهیه چای ماچا خوشمزه و آسان

ماچا یک پودر سبز است که به طور سنتی از برگ‌های چای سبز ژاپنی آسیاب شده تهیه می‌شود. پودر ماچا باید با آب یا شیر، هم زده شود. آماده‌کردن ماچا یک کار بسیار ساده و لذت‌بخش است. در خانه هم می‌توانید آن را تهیه نمایید. در این مطلب از فیت کلاب در کنار آموزش دستور تهیه چای ماچا ژاپنی خوشمزه درباره فواید چای ماچا نیز اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 آیا شما عاشق چای هستید؟ چای ماچا را دوست خواهید داشت

نام دیگر چای ماچا، چای سبز ژاپنی است. چای سبز ژاپنی، پودری است که از برگ‌های آسیاب شده چای سبز ساخته می‌شود که منشأ آن شرق آسیا است. این چای به‌عنوان بخشی از مراسم سنتی چای ژاپنی مصرف می‌شود و نقش مهمی در فرهنگ ژاپن دارد. تهیه آن برای مراسم سنتی قواعد خاص خود را دارد.

این نوشیدنی ژاپنی در سراسر جهان گسترش‌یافته است. علت گسترش این نوع چای به دلیل این است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد و یک تقویت‌کننده عالی کافئین صبحگاهی محسوب می‌شود. می‌توانید آن را به صورت ماچا لاته یا ماچا لاته یخی درست کنید. همچنین یک طعم محبوب برای بستنی، کیک، کلوچه و غیره است. خلوص طعم تلخ و گیاهی آن قابل مقایسه با چای معمولی نیست.

خرید ماچا برای اولین‌بار ممکن است گیج‌کننده باشد زیرا مارک‌های بسیار زیادی برای ماچا وجود دارد. مهم‌ترین تمایز بین ماچای تشریفاتی و درجه آشپزی است. نوع تشریفاتی آن گران‌تر خواهد بود؛ زیرا از جوان‌ترین برگ‌های چای تهیه می‌شود و طعم ملایمی دارد. ماچا در سه دسته مختلف طبقه‌بندی می‌شود. تفاوت این دسته‌ها از نظر کیفیت و طعم است.

  • ماچا درجه تشریفاتی: بالاترین درجه کیفیت را دارد و مناسب برای مراسم تشریفاتی چای در ژاپن است. رنگ سبز روشن و لذیذترین طعم را دارد.
  • ماچای درجه لاته: رنگ آن کمی سبز روشن است و طعم تلخ‌تری دارد.
  • ماچای درجه آشپزی: به رنگ قهوه‌ای مایل به سبز و نسبتاً تلخ است.

توجه داشته باشید که برای یک فنجان ماچا، از درجه تشریفاتی یا لاته استفاده کنید. تفاوت رنگ و طعم بسیار محسوس است! درجه تشریفاتی درخشان‌ترین رنگ را می‌سازد و طعم آن بسیار بهتر از درجه‌های دیگر است. اگر به دفعات زیاد این چای را تهیه نمایید به طعم آن عادت خواهید کرد.

طرز تهیه ماچا؛ آموزش روشی ساده

بیایید با یکدیگر نحوه درست‌کردن چای ماچا را یاد بگیریم. برای درست‌کردن در ابتدا احتیاج به کاسه گود، ماگ یا فنجان داریم که به راحتی بتوانیم در آن مواد را با هم مخلوط کنیم. برای همزن آن بهتر است از همزن‌های چوبی یا قاشق‌های چوبی استفاده کنید. در اینجا نحوه درست‌کردن ماچا در خانه آورده شده است:

  • اولین قدم در دستور تهیه چای ماچا این است که ابتدا آن را در یک کاسه یا لیوان کوچک الک کنید. ماچا خیلی راحت جمع می‌شود، بنابراین قبل از اضافه کردن آب آن را الک کنید. در غیر این صورت، پراکندگی یکنواخت چای در مایع دشوار خواهد بود و نوشیدنی شما گلوله می‌شود.
  • ¾ قاشق چایخوری ماچا را داخل یک کاسه یا یک فنجان بریزید. یک قطره از آب خنک اضافه کنید و هم بزنید تا به شکل خمیر درآید.
  • آب خنک باقیمانده را اضافه کنید و به مدت 20 تا 30 ثانیه به شدت به جلو و عقب هم بزنید تا لایه فوم ضخیم ظاهر شود. برای اینکه بهتر کف کند، از هم زدن به صورت دایره‌ای خودداری کنید.
  • یک فنجان آب را با دمای 175 تا 180 درجه فارنهایت گرم کنید. آن را با 1 قاشق چایخوری عسل در یک لیوان مخلوط کنید و به ترکیب بالا اضافه نمایید. شیرینی آن را به سلیقه خود تنظیم کنید. به جای آب از شیر هم می توانید استفاده کنید.

وقتی انواع دیگر چای سبز را درست می‌کنید، برگ‌ها را در آب داغ خیس کرده و سپس دور می‌اندازید.

وقتی ماچا درست می‌کنید، پودر را در آب یا شیر داغ می‌زنیم. در نتیجه، وقتی چای را می‌نوشید، در واقع کل برگ چای را مصرف می‌کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن ممکن است فشار خون و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. حتی متابولیسم شما را بالا می‌برد.

نکته مهم در تهیه چای ماچا؛ نحوه نگهداری آن

در دستور تهیه چای ماچا ذکر شده است که این ماده غذایی ماندگاری طولانی‌مدت ندارد. پس از باز کردن آن، برای داشتن بهترین رنگ و طعم، ظرف 2 ماه از آن استفاده کنید. توصیه می‌شود برای حفظ طراوت آن را در حجم کم بخرید و در یخچال نگهداری کنید. اگر اغلب ماچا درست می‌کنید حتماً همزن بامبو تهیه نمایید. طراحی خاص آن توده‌ها را می‌شکند و لایه‌ای کف‌آلود از کف روی چای ایجاد می‌کند. اگر ندارید، به جای آن از یک همزن معمولی یا یک دستگاه کف‌ساز شیر برقی استفاده کنید. طعم علف و کمی تلخ ماچا می‌تواند شما را اذیت کند. اگر در تهیه آن تازه‌کار هستید، در افزودن چند قطره شربت افرا یا عسل تردید نکنید.

مزایای مصرف چای ماچا

فواید نوشیدن چای ماچا؛ مزایای تایید شده

ماچا رشد متفاوتی دارد و دارای مشخصات غذایی منحصربه‌فرد است. کشاورزان در بیشتر دوره رشد این گیاه از سایه استفاده می‌کنند. این کمبود نور مستقیم خورشید تولید کلروفیل و محتوای اسیدآمینه را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود این گیاه برگ تیره‌تر و خواص پزشکی بیشتری داشته باشد.

پس از برداشت برگ‌های ماچا، ساقه‌ها و رگبرگ‌ها را جدا می‌کنند و برگ‌ها را به صورت پودر درمی‌آورند. ماچا حاوی مواد مغذی کل برگ چای است و حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماچا می‌تواند به محافظت از کبد، ارتقای سلامت قلب و حتی کاهش وزن کمک کند. دیگر فواید مصرف ماچا عبارت‌اند از:

محافظت از کبد؛ کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد

کبد برای سلامتی حیاتی است و نقش اصلی را در دفع سموم، متابولیسم داروها و پردازش مواد مغذی ایفا می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ماچا به محافظت از سلامت کبد شما کمک می‌کند.

بااین‌حال، در سال 2020، برخی از کارشناسان خاطرنشان کردند که اگرچه ماچا ممکن است با کاهش آنزیم‌های کبدی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) مفید باشد، اما ممکن است آنزیم‌های کبدی را در افراد بدون NAFLD افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات ماچا بر روی جمعیت عمومی مورد نیاز است.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

تقویت عملکرد مغز؛ بهبود مغز

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مواد موجود در ماچا می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. یک مطالعه روی 23 نفر به نحوه عملکرد افراد در یک سری وظایفی که برای اندازه‌گیری عملکرد مغز طراحی شده بودند، پرداخت. برخی از شرکت‌کنندگان چای ماچا یا 4 گرم پودر ماچا مصرف کردند. درحالی‌که به گروه کنترل یک چای معمولی یا دارونما داده شد. کسانی که ماچا مصرف کردند در مقایسه با کسانی که دارونما خوردند، در توجه، زمان واکنش و حافظه بهبودهایی نشان دادند.

 پیشگیری از سرطان؛ خواص ضد سرطانی

ماچا حاوی ترکیباتی است که در لوله‌های آزمایش و مطالعات حیوانی با پیشگیری از سرطان مرتبط است. به‌عنوان‌مثال، ماچا سرشار از اپی گالوکاتچین 3-گالات (EGCG) است، نوعی کاتچین که ممکن است خواص ضد سرطانی قوی داشته باشد. برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که ممکن است به پیشگیری از برخی انواع سرطان کمک کند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کاهش وزن؛ در کنار ورزش

چای سبز باعث کاهش وزن در افراد می‌شود؛ بنابراین اغلب در مکمل‌های کاهش وزن مورداستفاده قرار می‌گیرد. یک بررسی در سال 2020 به این نتیجه رسید که همراه با اقدامات رژیم غذایی و ورزش، مصرف 500 میلی گرم در روز چای سبز به مدت 12 هفته ممکن است شاخص توده بدن را کاهش دهد.

کاهش وزن با چای ماچا در کنار ورزش در فیت کلاب

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عصاره چای سبز به افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی کمک می‌کند که هر دو باعث کاهش وزن می‌گردد. چای ماچا که نوعی چای سبز محسوب می‌شود را به راحتی می‌توانید در منزل درست کنید. در این مطلب علاوه بر پرداختن به فواید چای ماچا دستور تهیه آن را نیز به شما آموزش داده‌ایم.

اگر شما عزیزان می‌خواهید برای کاهش وزن خود در کنار ورزش از چای ماچا هم استفاده نمایید بهتر است با متخصص تغذیه و تناسب‌اندام مشورت نمایید. برای مشاوره با متخصصین فیت کلاب می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید یا بعد از واردشدن در سایت ثبت‌نام اولیه را انجام دهید. بعد از ثبت‌نام، تیم پشتیبانی فیت کلاب به شما کمک می‌کنند تا به هدف مورد نظر خود برسید.

سؤالات متداول

آیا چای سبز ماچا بهتر از چای سبز معمولی است؟

ماچا حدود سه برابر بیشتر از چای سبز معمولی با کیفیت بالا، آنتی‌اکسیدان دارد. به‌این‌ترتیب، 2 فنجان ماچا ممکن است همان مقدار ترکیبات گیاهی را با 20 فنجان چای سبز دیگر فراهم کند.

اگر هر روز ماچا بنوشید چه اتفاقی می‌افتد؟

ماچا به کاهش وزن، سلامت قلب، کاهش فشار خون، تعادل سوخت و ساز بدن کمک کرده و دارای خواص ضد سرطانی نیز است. اما در هر صورت مصرف بیش از حد هر ماده‌ای می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد.

چای سبز ماچا از کجا منشأ گرفت؟

قدمت چای سبز به قرن هشتم در چین برمی‌گردد. روش تهیه چای پودری از برگ‌های چای خشک شده با بخار آب در قرن دوازدهم رایج شد. ماچا در آن زمان توسط یک راهب بودایی به نام میوآن ایسای کشف و به ژاپن آورده شد.

طعم چای ماچا چگونه است؟

ماچا دارای طعمی گیاهی و کمی تلخ است که رگه‌هایی از شیرینی دارد. ماچای تشریفاتی با کیفیت بالا را می‌توان به تنهایی مصرف کرد، درحالی‌که ماچای درجه یک آشپزی را می‌توان با لاته، اسموتی و سایر نوشیدنی‌ها مخلوط کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه