رابطه بین تغذیه و جوش در پوست

رابطه بین تغذیه و جوش در پوست

جوش پوستی یکی از مشکلات شایع زیبایی است که میلیون‌ها جوان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. در بروز آکنه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، تغییرات هورمونی و عوامل محیطی دخیل هستند. در این میان تغذیه نیز نقش بسیار پر رنگی در پیشگیری و درمان آکنه دارد. اگر مبتلا به جوش‌های پوستی هستید بهتر است از تاثیر انواع مواد غذایی بر پوست آگاه باشید. زیرا تغذیه از جنبه‌های مختلفی سلامت پوست و سایر اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله از مجله سلامت فیت کلاب، رابطه بین تغذیه و جوش پوستی را بررسی می‌کنیم.

تغذیه و تعادل هورمونی؛ تاثیر آن بر جوش پوستی

تغییرات هورمونی در نوجوانان، فرایند قاعدگی، حاملگی و یائسگی از دلایل ظاهر شدن جوش‌های پوستی هستند. برای مثال، در زمان بلوغ سطح هورمون‌های تستوسترون و فاکتور رشد در نوجوانان  تغییر می‌کند. این تغییر هورمونی باعث افزایش تولید سبوم یا چربی پوستی می‌شود. خوردن غذاهای فرآوری شده، غذاهای شیرین و قندی و غذاهای پرچرب باعث بدتر شدن اختلال هورمونی در بدن می‌شود. چراکه بالا رفتن سطح انسولین و قند در خون، التهاب پوستی و آکنه را به دنبال دارد.

در مقابل، یک رژیم غذایی غنی از غذاهای پرفیبر مثل میوه و سبزیجات به بهبود تعادل هورمونی کمک می‌کند. این نوع برنامه غذایی احتمال ایجاد جوش‌های پوستی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. از غذاهای نامناسب برای تعادل هورمونی می‌توان به مواد غذایی فرآوری شده اشاره کرد. چیپس، کیک و کلوچه، غذاهای کنسروی و فست فود حاوی مقدار زیادی قند، نمک و چربی هستند.

ترکیبات نگهدارنده موجود در مواد غذایی صنعتی برای تعادل هورمونی بدن مناسب نیستند. همچنین، نان سفید، ماکارونی و برنج سفید نیز دارای محتوای قندی بالایی هستند. این نوسان سریع در سطح قند خون می‌تواند به عدم تعادل هورمونی منجر شود.

التهاب و آکنه؛ تاثیر مواد غذایی بر کاهش التهاب بدن

تغذیه و جوش و بالا رفتن التهاب یک موضوع مهم برای درمان جوش‌های پوستی است. آکنه در واقع یک اختلال التهابی در پوست است که با قرمزی، تورم و تشکیل چرک مرتبط است. غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی، آجیل و دانه‌های خوراکی برای درمان آکنه بسیار مفید هستند. این مواد غذایی به دلیل خواص ضدالتهابی خود به کاهش التهاب کمک می‌کنند. اما در مقابل، غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 هستند باعث تشدید جوش‌های پوستی می‌شوند.

از غذاهای حاوی چربی‌های امگا 6 می‌توان به غذاهای سرخ شده اشاره کرد. غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده یا مرغ سرخ شده حاوی سطوح بالایی از چربی‌های ناسالم هستند. این مواد غذایی منجر به بالا رفتن قند خون و انسولین می‌شوند که در نهایت التهاب را به دنبال دارند. همچنین روغن‌های گیاهی مانند روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن سویا نیز حاوی مقدار بالایی امگا 6 هستند. برنامه غذایی باید به گونه‌ای باشد که مقدار چربی‌های امگا 6 کمتر از امگا 3 باشند. بنابراین، کاهش غذاهای پرچرب و جایگزین کردن آنها با مواد غذایی پرفیبر یکی از راه‌های اثرگذار برای کاهش جوش پوستی است.

مواد غذایی مضر برای جوش پوستی

مواد غذایی مضر برای جوش پوستی؛ غذاهای قندی و پرچرب

موضوع تغذیه و جوش به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر زیبایی پوستی تاثیرگذار است. هضم و تجزیه بعضی از غذاها برای کبد سنگین است. این فشار و تحمیل استرس بر کبد گاهی به صورت جوش پوستی خود را نشان می‌دهد. در ادامه به برخی از غذاهای نامناسب برای جوش پوستی اشاره می‌کنیم.

  • غذاهای با قند بالا مانند سیب‌زمینی سرخ شده، شیرینی و نان سفید
  • محصولات لبنی شامل شیر گاو، شیر پرچرب و شیر کم چرب
  • فست فود مانند مرغ سرخ شده، همبرگر، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ شده
  • انواع شکلات با مواد لبنی، کاکائو و شکر (به جز شکلات تلخ بدون شکر)
  • نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه‌های گازدار با محتوای قند بالا
  • خوراکی‌های صنعتی مانند انواع کیک و کلوچه به دلیل مواد نگهدارنده
  • زیاده‌روی در مصرف برنج، ماکارونی، نان سفید و چای شیرین صبحانه

اگرچه فست فودها امروزه خیلی طرفدار دارند اما پر از مواد قندی و چربی‌های ناسالم هستند. همه اینها در بروز جوش پوستی تاثیر دارند. غذاهای فست فود دارای کربوهیدرات بالا و ارزش غذایی کمی هستند. این مواد غذایی باعث التهاب، تولید بیش از حد چربی پوستی و بروز جوش‌های شدید می‌شوند.

مواد غذایی مفید برای پوست؛ آنتی اکسیدان‌ها و پروبیوتیک

جایگزین کردن غذاهای پر قند با غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده خطر ابتلا به آکنه را کاهش می‌دهد. کربوهیدرات‌های پیچیده در غلات کامل، حبوبات و سبزیجات یافت می‌شوند. سایر مواد غذایی مفید برای جوش پوستی شامل موارد زیر است:

  • مواد غذایی حاوی امگا 3 شامل ماهی ساردین و قزل آلا، گردو، دانه چیا، دانه کتان و روغن کلزا
  • مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان شامل فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، کیوی، مرکبات و انواع توت‌ها
  • مواد غذایی حاوی ویتامین E شامل تخم کدو تنبل، تخمه آفتابگردان، آجیل، آووکادو و بادام
  • مواد غذایی حاوی سلنیوم شامل آجیل برزیلی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، جوانه گندم و تخم مرغ
  • مواد غذایی حاوی روی (زینک) شامل آجیل، مرغ، غلات کامل، گوشت قرمز بدون چربی و ماهی
  • مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مانند کیمچی، کلم ترش، کفیر، ماست و مکمل‌های پروبیوتیکی
  • مواد غذایی حاوی فیتواستروژن گیاهی شامل دانه کتان، سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان یک انتخاب عالی برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی هستند. این ترکیبات مفید مولکول‌های سمی خون را خنثی می‌کنند. از طرفی، التهاب و عوارض ناشی از آن را کاهش می‌دهند. غذاهای حاوی ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان‌های لازم برای تولید کلاژن هستند.

تأثیر سبک زندگی در کاهش جوش پوست

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

عوامل سبک زندگی برای کاهش جوش پوست

به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید و وزن بدن خود را هر هفته کنترل کنید. همواره سعی کنید غذاهای مغذی با پروتئین بالا و کالری پایین در برنامه غذایی خود بگنجانید. سایر نکات مهم برای کاهش آکنه به صورت زیر است:

  • از مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه‌های صنعتی تا حد امکان دوری کنید.
  • در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید تا به سم‌زدایی پوستی شما کمک کند.
  • مصرف دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه و چای سبز برای سلامتی پوست مفید است.
  • اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، به جای آب گرم با آب ولرم حمام کنید.
  • داشتن برنامه ورزشی و غذایی شخصی برای تناسب اندام و سلامتی پوست مهم است.
  • از استفاده افراطی از لپ‌تاپ و موبایل به خصوص در آخر شب خودداری کنید.
  • با صحبت کردن با دوستان احساساتی مانند ترس، اضطراب و اندوه را بیرون بریزید.

برای داشتن پوستی سالم، درخشان و بدون جوش، حفظ آب بدن بسیار مهم است. نوشیدن فراوان آب را به یک عادت تبدیل کنید. آبرسانی کلید سلامت پوست است زیرا بر ظاهر و قوام پوست تأثیر می‌گذارد. پوستی که به خوبی هیدراته شده باشد به خوبی می‌تواند مقدار چربی خود را تنظیم کند.

دریافت برنامه غذایی شخصی و ورزشی از فیت کلاب برای بهبود زیبایی و تناسب اندام!

یکی از مهمترین رازهای سلامتی داشتن تغذیه سالم است. انتخاب آگاهانه مواد غذایی تاثیر بسیاری بر جنبه‌های مختلف سلامتی شما از جمله زیبایی پوستی دارد. از این‌رو، برای رسیدن به تناسب اندام و زیبایی نیاز به برنامه غذایی شخصی دارید. برای این هدف می‌توانید برنامه اختصاصی خود را از فیت کلاب دریافت کنید. برنامه غذایی شخصی در فیت کلاب بر اساس ترکیب بدن و ذائقه شما تنظیم می‌شود. مربیان حرفه‌ای و کارشناسان تغذیه در فیت کلاب بهترین برنامه غذایی و تمرینی را برای ارتقای تناسب اندام طراحی می‌کنند. افزایش چربی سوزی، تقویت عضله سازی، ارتقای شادابی پوستی و افزایش کیفیت زندگی از ثمرات برنامه شخصی است. جهت ارتباط با مربیان حرفه‌ای و دریافت برنامه شخصی خود با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول در زمینه تغذیه و جوش

برای جلوگیری از جوش پوستی چه مواد غذایی بیشتر مصرف کنم؟

غذاهای غنی از ویتامین‌های A، C و E و همچنین روی و اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند از بروز آکنه جلوگیری کنند. این مواد مغذی دارای خواص ضد التهابی هستند و التهاب و قرمزی مرتبط با آکنه را کاهش می‌دهند.

چه مدت طول می‌کشد تا اصلاح رژیم غذایی پوست را بهبود دهد؟

مدت زمان مشاهده بهبود پوست از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد طی چند هفته متوجه بهبودی چشمگیری در زیبایی خود می‌شوند. در حالی‌که برخی دیگر ممکن است چندین ماه طول بکشد. با تمام این تفاوت‌ها، اصلاح رژیم غذایی دیر یا زود تاثیر قابل توجهی بر سلامت پوست خواهد گذاشت.

چه مکمل‌هایی برای سلامت پوست مصرف کنم؟

بهتر است در مرحله اول از طریق یک رژیم غذایی موثر پوست خود را جوان‌تر کنید. اگر برنامه غذایی مناسب باشد به خوبی مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین می‌کند. در برخی موارد مصرف مکمل‌هایی مانند ویتامین A (رتینول)، ویتامین C و روی (زینک) نیز در بهبود زیبایی پوست اثربخش هستند.

چه جایگزین‌های سالمی برای میان وعده‌های شیرین وجود دارد؟

به جای میان وعده‌های شیرین سعی کنید از غذاهای غنی از فیبر و پروتئین استفاده کنید. میوه ها، سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی غذاهای مناسبی هستند. این غذاها مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه