تغذیه مناسب برای حمایت از درمان خانگی قوز؛ استفاده از درمان ساده و طبیعی

حمایت از درمان خانگی قوز

کیفوز (Kyphosis) به نام‌های قوز یا قوز کمر نیز معروف است. قوز یک انحنا در پشت که شدیدتر از حد معمول است شناخته می‌شود. اگرچه بیشتر زنان مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما برای افراد در هر سنی اتفاق می‌افتد. در مرحله خفیف، مشکلات کمی ایجاد می‌کند. بااین‌حال، اگر درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی داشته باشد.

مهره‌های ستون فقرات مانند زنجیر به یکدیگر وصل هستند. آسیب به یکی از مهره‌های کمر باعث آسیب‌دیدن مهره‌های دیگر می‌شود. از جمله بدترین عارضه آن، ایجاد حالت، گردن رو به‌ جلو است. شاید برای شما جالب باشد که تغذیه مناسب برای حمایت از درمان خانگی قوز بسیار مهم است. برای آشنایی با کیفوز، علائم و علل آن، و کارهایی که می‌توانید برای مدیریت علائم و بهبود وضعیت بدنی خود انجام دهید، با فیت کلاب همراه باشید.

قوز کمر؛ علت ایجاد کیفوز در قسمت‌های مختلف بدن

کیفوز یک انحنای اغراق‌آمیز در پشت است. در کیفوز کمر گرد شده و باعث ایجاد حالت متمایل به جلو در سر و گردن می‌شود که ناحیه شکم را نیز فشرده می‌کند. گاهی برآمدگی در کمر حالت قوز به نظر می‌رسد. بیشتر موارد کیفوز به سن مربوط می‌شود. استخوان‌های ضعیف ستون فقرات به دلیل ترک یا فشرده‌شدن از حالتی شبیه به دسته‌ای از بلوک‌ها خارج می‌شود که باعث ایجاد انحنا می‌گردد.

تشخیص دقیق و علمی کیفوز نیاز به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی دارد. آنها تغییرات عصبی مانند فلج، ضعف یا سایر تغییرات احساس در زیر انحنای ستون فقرات را بررسی می‌کنند. آزمایش‌ها ممکن است شامل عکس‌برداری با اشعه ایکس، تست‌های عملکرد ریوی، MRI و تست تراکم استخوان برای بررسی پوکی‌استخوان باشد.

کیفوز در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود. کیفوز قفسه سینه شامل انحنای ستون فقرات عمدتاً در قسمت فوقانی ستون فقرات (ناحیه قفسه سینه) است. این نوع کیفوز می‌تواند ظاهر قوز معمولی را ایجاد کند. کیفوز گردن در اصل انحنا در مهره‌های گردن است که در موارد شدید حرکت دادن گردن را برای فرد سخت و دردآور می‌کند.

علائم و نشانه‌های قوز کمر

علائم و نشانه‌ها؛ راه‌های تشخیص دقیق قوز کمر

مهم‌ترین علامت کیفوز در درجه اول کمری گرد است. نشانه‌های قوز متناسب با نوع و علت آن متفاوت هستند. در موارد خفیف این مشکل در فرد قابل مشاهده نیست. اما در مواردی به نظر می‌رسد که فرد در حال خم شدن به سمت جلو است. قوز کمر بدون درنظرگرفتن شکل ظاهری فرد معمولاً بدون علامت خود را نشان می‌دهد. اما به طور معمول رایج‌ترین علائم و نشانه‌هایی که در کیفوز مشاهده می‌کنید شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • کمردرد، به‌خصوص در ناحیه وسط یا پایین کمر
  • مهره‌های حساس یا سفت
  • مشکل یا درد در انجام برخی از فعالیت‌ها، مانند بلندشدن، نگاه‌کردن به بالا، رانندگی یا درازکشیدن
  • مشکلات گوارشی، از جمله رفلاکس اسید یا مشکل در دستشویی رفتن
  • مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه (در موارد پیشرفته)

برای تشخیص قوز کمر به‌طورکلی دو راه وجود دارد: ابتدایی‌ترین روش ایستادن شما کنار آینه و نگاه‌کردن به وضعیت بدنتان از پهلو است. برای درمان این نوع کیفوز استفاده از قوز بند و انجام حرکات اصلاحی و بدنسازی به رفع آن کمک فراوانی می‌کند. روش بعدی برای تشخیص، شما باید پشت به دیوار بایستید. اجازه دهید دست‌هایتان در کنار بدنتان قرار گیرد. در حالت طبیعی و اگر قوز نداشته باشید باید کف دست‌هایتان به سمت بدن باشد. اگر این‌گونه نبود احتمالاً دچار قوز کمر هستید.

درمان طبیعی برای علائم کیفوز؛ تاثیر تغذیه

در بسیاری از موارد کیفوز نیازی به درمان پزشکی ندارد. قوز اغلب به درمان‌های طبیعی مانند فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی و بدنسازی که می‌تواند وضعیت بدن را بهبود بخشد به خوبی پاسخ می‌دهند. روش های طبیعی را برای تسکین برخی از علائم مرتبط با کیفوز در نظر بگیرید، به خصوص اگر کیفوز مرتبط با پوکی‌استخوان، کیفوز وضعیتی یا کیفوز شوئرمن دارید.

علاوه بر روش های درمان طبیعی که در پاراگراف قبل اشاره شد؛ تغذیه نیز در پیشگیری و درمان سریع‌تر کیفوز به خصوص اگر به دلیل پوکی‌استخوان باشد بسیار مؤثر است. همچنین برای جلوگیری از ایجاد قوز در کودکان و فرزندان خود نیز باید به نقش تغذیه توجه داشته باشید. برای داشتن تغذیه مناسب برای حمایت از درمان خانگی قوز از نکات ذکر شده در قسمت ذیل استفاده نمایید.

رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای در مان قوز کمر

رژیم غذایی غنی از مواد مغذی؛ تقویت‌کننده استخوان

ضعف استخوان در بسیاری از موارد در ایجاد کیفوز نقش دارد. شما عزیزان باید یک رژیم غذایی که از استحکام استخوان‌های شما حمایت می‌کند را داشته باشید. رژیم غذایی سالم علاوه بر پیشگیری از پوکی‌استخوان و استئوپنی، نقش درمانی نیز دارد. تغذیه مناسب احتمال ادامه شکستگی‌های فشاری ستون فقرات را که می‌تواند کیفوز را بدتر کند، کاهش می‌دهد. در ادامه رژیم غذایی برای حمایت از سلامت استخوان را معرفی می‌کنیم.

مواد غذایی حاوی کلسیم؛ تقویت استخوان

  • محصولات لبنی
  • سبزی‌های
  • آجیل
  • جلبک دریایی
  • مغز استخوان

غذاهای حاوی ویتامین D؛ ویتامین مورد نیاز استخوان

  • ماهی‌های چرب مانند سالمون
  • گوشت جگر
  • تخم‌مرغ
  • کره

مواد حاوی منیزیم؛ ماده معدنی بسیار مهم

  • سبزی‌ها
  • برنج قهوه‌ای
  • آجیل
  • لوبیا
  • کتان
  • آووکادوها

رژیم غذایی حاوی ویتامین K؛ ویتامین K1 یا فیلوکینون و ویتامین K2 یا مناکینون

  • سبزی‌ها
  • چای سبز
  • غذاهای تخمیر شده

مواد خوراکی حاوی روی؛ ماده ضروری برای استخوان

  • صدف
  • گوشت جگر
  • خرچنگ
  • جوانه گندم

خوراکی‌های حاوی منگنز؛ جلوگیری از پوکی‌استخوان

  • غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و گندم سیاه
  • سبزی‌ها
  • ملاس

مواد مغذی حاوی بور؛ عامل جذب کلسیم

  • بادام‌ها
  • لوبیا و حبوبات
  • کشمش و آلو
  • نخود

شما همچنین می‌توانید از یک رژیم غذایی برای جلوگیری از پوکی‌استخوان پیروی کنید که غنی از مواد مغذی فوق است. در تغذیه مناسب برای حمایت از درمان خانگی قوز استفاده از لبنیات کم‌چرب، پروتئین باکیفیت بالا، مقدار زیادی سبزی‌ها برگ سبز و غذاهایی که با التهاب مبارزه می‌کنند، بسیار مهم هستند. در تغذیه روزانه خود میزان مصرف این مواد مغذی را فراموش نکنید.

حمایت طبیعی از سلامت استخوان با استفاده از مکمل برای درمان قوز کمر

مکمل‌ها؛ حمایت طبیعی از سلامت استخوان

افراد مبتلا به استخوان‌های ضعیف و دردهای مرتبط با کیفوز ممکن است از برخی مکمل‌ها برای حمایت طبیعی از سلامت استخوان و ماهیچه‌ها، کاهش التهاب و کاهش درد بهره ببرند. بااین‌حال، برخی از مکمل‌ها می‌توانند با داروها تداخل یا عوارض جانبی داشته باشند. بدون مشورت با متخصص، مصرف مکمل را شروع نکنید. دقت داشته باشید که آیا مصرف این مکمل‌ها برای شما مناسب است یا خیر.

کلسیم و ویتامین D؛ عوامل مهم استخوان‌سازی و استحکام

بسیاری از مردم در دریافت کافی این مواد مغذی تنها از طریق رژیم غذایی مشکل دارند. ممکن است به شما گفته شود که روزانه 800 تا 1200 میلی گرم کلسیم و 800 تا 2000 واحد بین المللی یا بیشتر ویتامین D مصرف کنید. کلسیم برای رشد و استحکام استخوان ها ضروری است. ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

روغن ماهی؛ استحکام استخوان و سلامت مفاصل

 امروزه اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل توانایی آنها در مبارزه با التهاب شناخته شده است. آنها همچنین حساسیت و سفتی را در برخی افراد تسکین می دهند و به مبارزه با درد کمک می کنند. استفاده از روغن ماهی استحکام استخوان و سلامت مفاصل را بهبود می بخشد و به طور بالقوه خطر پوکی استخوان و آرتریت را افراد مختلف به طور موثری کاهش  می دهد.

منیزیم؛ عامل اصلی جذب کلسیم

یکی از مواد عالی برای جذب کلسیم در بدن، منیزیم است. بر این اساس یک فاکتور مهم در رشد استخوان است که سبب استحکام استخوان‌ها می‌شود. این ماده همچنین هورمون‌هایی را می‌سازد که استخوان‌ها را سالم نگه می‌دارد. ممکن است به شما گفته شود که 400 تا 800 میلی‌گرم در روز منیزیم مصرف کنید. در برنامه غذایی خود باید موادی را مصرف کنید که حداقل میزان منیزیم در آن وجود داشته باشد.

ویتامین K1 و ویتامین K2؛ حلقه گمشده بیماری های مزمن

ویتامین K1 و ویتامین K2 به بدن شما کمک می کنند استئوکلسین بسازد. استئوکلسین ساختار استخوان و بافت را می سازد و به جذب کلسیم کمک می کند.شما عزیزان باید در روز، 1000 میکروگرم ویتامین K1 و حدود 45 تا 180 میکروگرم ویتامین K2 مصرف کنید. در واقع ویتامین kحلقه مفقوده ارتباطی بین رژیم غذایی و چندین بیماری مزمن است.

پروتئین؛ تراکم استخوان‌ها

پروتئین در ایجاد تراکم استخوان‌ها در دوران کودکی و حفظ تراکم آنها در بزرگسالی نقش مهمی دارد. دریافت پروتئین کم، باعث تراکم پایین مواد معدنی در استخوان‌ها می‌شود و احتمال شکستگی را در افراد بزرگسال افزایش می‌دهد. اگر برای دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی خود تلاش می‌کنید، مکمل پودر پروتئین کمک‌کننده است. مصرف هر نوع مکملی را باید زیر نظر متخصص انجام دهید تا برای شما عوارض جبران‌ناپذیری نداشته باشد.

بتا آلانین؛ مبارزه با خستگی

بتا آلانین یک نوع اسیدآمینه است که در بدن ساخته می‌شود. این اسیدآمینه به مبارزه با خستگی عضلانی موثر است و انجام حرکات ورزشی را برای شما آسان‌تر می‌کند. اگر ورزش می‌کنید بتا آلانین در عضله‌سازی بسیار مؤثر است. ممکن است به شما گفته شود که بسته به سطح فعالیت و وزن خود تا 4 گرم در روز بتا آلانین مصرف کنید. برای دریافت میزان دقیق مصرف آن به پزشک باید مراجعه نماید.

دریافت تغذیه مناسب برای حمایت از درمان خانگی قوز از متخصصین فیت کلاب

قوز کمر یک عارضه متداول در دنیای امروز است. افراد زیادی به دلیل نداشتن برنامه ورزشی در طول روز و سبک‌کاری دچار انواع مختلفی از کیفوز می‌شوند. قوز در حالت خفیف عوارضی ندارد. کیفوز خفیف اگر رسیدگی و درمان نشود شدت آن افزایش می‌یابد. قوز متوسط و شدید عوارض و مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. در این مقاله به عوامل ایجاد قوز کمر اشاره داشتیم و به انواع روش‌های درمانی به‌صورت طبیعی و از طریق تغذیه پرداختیم. شما عزیزان می‌توانید جهت دریافت تغذیه مناسب برای حمایت از درمان خانگی قوز از متخصصین فیت کلاب کمک بگیرید.

فیت کلاب از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی است. متخصصین فیت کلاب علاوه بر فعالیت در زمینه برنامه بدنسازی و اصلاحی، رژیم غذایی متناسب با سبک زندگی شما نیز ارائه می‌دهد. برای دریافت برنامه تغذیه‌ای وارد سایت فیت کلاب شوید. ثبت‌نام انجام دهید و مراحل را با مجموعه فیت کلاب پیش ببرید. اگر در زمینه برنامه بدنسازی و تغذیه‌ای احتیاج به مشورت دارید می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی شما را همراهی می‌کند تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

سؤالات متداول

آیا تغذیه مناسب برای حمایت از درمان خانگی قوز مؤثر است؟

با دریافت مواد غذایی لازم و ضروری جهت استحکام و تراکم استخوان‌ها می‌توانید از شکل‌گیری یا شدت کیفوز جلوگیری کنید. جهت داشتن تغذیه مناسب برای حمایت از درمان خانگی قوز باید مواد دارای کلسیم، منیزیم، ویتامین D، روی، بور و غیره را مصرف نمایید.

میزان مصرف مواد مغذی برای استحکام استخوان چقدر است؟

میزان مصرف مواد مغذی برای استحکام استخوان برای هر فردی متناسب با سن، میزان فعالیت و سبک زندگی متفاوت است. برای دریافت برنامه غذایی مناسب می‌توانید از متخصصین فیت کلاب کمک بگیرید.

آیا با تغذیه مناسب می‌توان از بروز قوز در نوجوانان جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از ایجاد قوز در نوجوانان علاوه بر اصلاح نحوه نشستن و ایستادن، داشتن تغذیه مغذی نیز مؤثر است. تغذیه مناسب به تقویت عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند و از بروز مشکلات اسکلتی جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه