خواص چای زیره؛ 10 فایده باور نکردنی!

خواص چای زیره

چای زیره، یک دم نوش دلپذیر و معطر است که به دلیل فواید بی‌شمار طرفداران بسیاری دارد. چای زیره از دانه‌های گیاه زیره سبز تهیه شده و به دلیل خواص دارویی آن مشهور است. طرز تهیه و مصرف دمنوش زیره با توجه به خواسته مصرف کننده متفاوت است. اگر می‌خواهید با خواص چای زیره و نحوه تهیه آن آشنا شوید در این مقاله با فیت کلاب همراه باشید.

با گیاه زیره آشنا شوید؛ گیاهی دارویی با خواص بسیار!

زیره دانه‌ای معطر است که برای مصارف پزشکی و به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌شود. دانه زیره به دو نوع زیره سبز و سیاه تقسیم می‌شود. به لحاظ ظاهری گیاه زیره شبیه به بوته هویج است. برگ‌های زیره حدود 20 الی 30 سانتی‌متر بوده و ارتفاع خود گیاه در حدود 50 سانتی‌متر است. میوه زیره که به اشتباه به آن دانه می‌گویند به اندازه 2 میلی‌متر و هلالی شکل بوده و دارای ۵ خط برجسته ‌است.

زیره از گیاهان خودرو است. البته زیره پرورشی نیز کشت شده و اغلب برای ادویه‌ها استفاده می‌شود. چای زیره در طب سنتی خواص بسیاری داشته و مصارف گوناگون دارد. زیره سبز و سیاه دارای مقدار زیادی فیبر است که با کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن به لاغری و کاهش وزن سریع کمک می‌کند. مقدار بالای فیبر موجود در زیره برای کاهش چربی شکم هم مفید است.

ارزش غذایی چای زیره؛ از مصرف بیش از اندازه خودداری کنید!

نکته مهمی که در تهیه و مصرف مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد، جدول ارزش غذایی است. چای زیره دارای طیف گسترده‌ای مواد مغذی است. ارزش غذایی یک فنجان چای زیره شامل موارد زیر است:

  • کالری: 22
  • پروتئین: 1.3 گرم
  • چربی: 0.9 گرم
  • کلسیم: 3.6٪ ازش روزانه
  • روی: 4.6٪ برای خانمها
  • آهن: 6.1٪ برای خانمها
  • کربوهیدرات: 3.34 گرم
  • فیبر: 2.6 گرم
  • مس: 6.7٪ ارززش روزانه
  • منیزیم: 5.4٪ ارزش روزانه
  • منگنز: 4.8٪ برای خانمها

زیره از جمله گیاهانی است که برای درمان برخی از بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود. البته مصرف بیش از اندازه زیره نیز دارای عوارض خاص خود بوده و نباید در نوشیدن چای زیره سیاه و سبز زیاده روی کرد.

خواص زیره برای سلامتی؛ دانه‌ای ریز اما پر خاصیت!

دانه زیره منبعی غنی از آهن است. یک قاشق چای‌خوری زیره آسیاب شده حاوی 1.4 میلی‌گرم آهن برای بزرگسالان است. تعداد کمی از غذاها به اندازه زیره آهن دارند. همچنین حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مانند: ترپن‌ها، فنل‌ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها است که با فواید بالقوه برای سلامتی مرتبط است. با وجود ترکیبات خاص، دانه گیاهی زیره منبعی از آنتی اکسیدان‌ها بوده که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

خواص چای زیره برای بدن؛ 10 فایده شگفت انگیز را بدانید!

زیره اغلب به صورت آسیاب شده و در ادویه‌ها استفاده می‌شود. اما چای زیره نیز دارای مجموعه‌ای چشمگیر از خواص است که به شهرت آن به عنوان یک اکسیر سلامت کمک می‌کند. حتما شما هم در رابطه با خواص زیره سبز برای رحم، خواص چای زیره برای لاغری شکم و خواص زیره برای مردان شنیده‌اید. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی مهم‌ترین خواص چای زیره می‌پردازیم.

 

1- خاصیت چای زیره برای لاغری؛ تنها خوردن دمنوش کافی نیست!

در بسیاری از مکمل‌های لاغری گیاهی از زیره استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که زیره در کاهش وزن موثر است. تجربه برخی از مصرف کنندگان چای زیره یا مکمل زیره نشان داده است که چای زیره برای لاغری و کاهش وزن مؤثر است. البته برخی از مطالعات نیز تاثیر زیره در لاغری را تائید نمی‌کنند. چرا که زیره به تنهایی و بدون داشتن رژیم غذایی مناسب، انجام تمرینات ورزشی و اصلاح سبک زندگی نمی‌تواند به صورت مستقیم تأثیری بر لاغری شکم و کاهش وزن داشته باشد.

چای زیره تنها یکی از عوامل کمک کننده به لاغری است و می‌توان با گنجاندن آن در برنامه غذایی، به فرآیند کاهش وزن کمک کرد. با دریافت دستوراالعمل طریقه مصرف زیره سیاه برای لاغری شکم و مشورت با کارشناسان تغذیه می‌توانید از خواص چای زیره برای لاغری بهره‌مند شوید.

2- خواص زیره برای کاهش دردهای دوران پریودی؛ دمنوشی عالی برای کم کردن اسپاسم!

مصرف زیره سیاه در دوارن قاعدگی می‌تواند به تکسین درد کمک کند. زیره با خاصیت تسکین درد، خونریزی را هم کم می‌کند. بسیاری از خانم‌ها هنگام پریود دچار نفخ شکم می‌شوند. برای بهبود نفخ نیز می‌توان از خواص چای زیره استفاده کرد. خواص زیره سبز برای رحم نیز بسیار بوده و به دلیل خاصیت ضد اسپاسم می‌تواند دردهای دوران قاعدگی را کم کرده و رحم را تقویت کند.

3- خاصیت ضد التهابی چای زیره؛ راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

وجود ترکیبات ضد التهابی در چای زیره باعث کاهش التهاب و تسکین شرایط التهابی مانند آرتریت می‌شود. ترکیباتی مانند فنل‌ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده در نتیجه از التهاب جلوگیری می‌کند. در نتیجه کاهش التهاب در بدن، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود.

4- کاهش کلسترول خون؛ دمنوشی مفید برای حفظ سلامت قلب!

خاصیت دیگر چای زیره این است که احتمالا کاهنده کلسترول خون است. در یک تحقیق نشان داده شده که مصرف ۷۵ میلی‌گرم زیره طی ۲ بار در روز به مدت ۸ هفته باعث کاهش تری‌گلیسیرید خون می‌شود. با سطح کاهش کلسترول خون، سلامت قلب و عروق نیز ارتقا یافته و می‌تواند زندگی سالم‌تری را رقم بزند.

البته نباید فراموش کنید که هر فرد بنا به شرایط جسمانی و سلامت عمومی بدن خود باید اقدام به خوردن دمنوش‌های گیاهی کند. در برخی از مواقع مصرف خودسرانه دمنوش‌های گیاهی می‌تواند نتایج عکس داشته باشد. به همین دلیل قبل از مصرف چای زیره به منظور کاهش کلسترول خون، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

5- افزایش میل جنسی در زنان؛ تقویت رحم و ایجاد تعادل در هورمون‌ها!

چای زیره سرشار از مواد مغذی ضروری است. همچنین حاوی ویتامین‌هایی مانند A، E، C و ویتامین‌های B کمپلکس، همراه با مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. ترکیبات زیره دارای خواص تسکین دهندگی است و چای زیره می‌تواند اثر آرام بخشی بر ذهن داشته و به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. کاهش استرس و تأمین ویتامین‌های ضروری بدن تأثیرات مثبتی بر روی تعادل هورمون‌ها داشته و می‌تواند به تقویت میل جنسی در زنان کمک کند.

6- کنترل دیابت؛ از خواص دمنوش زیره سیاه و سبز!

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که چای زیره به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و می‌تواند برای مقابله با اثرات طولانی مدت دیابت مفید باشد. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها به سم‌زدایی و حمایت از عملکرد کبد کمک می‌کند. بر این اساس می‌توان گفت که چای زیره به طور بالقوه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

7- خواص زیره برای سلامت تنفسی؛ ماده‌ای مفید برای تسکین سرفه!

چای زیره یکی از دمنوش‌های مفید برای تسکین سرفه، احتقان و علائم تنفسی است. چرا که دارای خواص ضد میکروبی بوده و خلط‌آور است. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر بدن کمک کرده و از بدن در برابر استرس محافظت می‌کند. کاهش سطح استرس در دوران بیماری‌های تنفسی می‌تواند به روند بهبودی بیمار کمک کند.

8- خاصیت چای زیره برای کاهش اختلال خواب؛ کمک به بهبود کم خونی و رفع بی خوابی!

یکی از خواص چای زیره که بهبود اختلالات خواب است. زیره به افزایش هورمون ملاتونین کمک می‌کند. هورمون ملاتونین وظیفه تنظیم خواب دارد. از سوی دیگر باعث ایجاد آرامش و بهبود کم‌خونی بدن شده و می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر روند بهبود اختلال خواب و بخوابی کمک کند.

9- خواص چای زیره برای سلامت پوست و مو؛ ماده‌ای مغذی برای حفظ سلامت پوست!

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی چای زیره به مراقبت از پوست نیز کمک می‌کند. استفاده از چای زیره خنک شده روی پوست می‌تواند به تسکین سوزش و ایجاد پوستی سالم کمک کند. مصرف زیره در جوانی پوست و جلوگیری از پیری زودرس مؤثر است. همچنین شوره سر را کاهش داده و در تغذیه فولیکول‌های مو تأثیر مستقیمی دارد.

10- تقویت استخوان‌ها و رفع مشکلات گوارشی؛ بوی بد دهان را از بین ببرید!

محتوای معدنی چای زیره به ویژه کلسیم و منیزیم در سلامت و تقویت استخوان‌ها مؤثر بوده و راهی برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان است. همچنین به دلیل فواید گوارشی ترشح آنزیم‌های گوارشی را تحریک، جذب مواد مغذی را راحت و سوء هاضمه و نفخ را کاهش می‌دهد. سلامت دستگاه گوارش می‌تواند به سلامت دیگر اندام‌ها و جذب مواد معدنی و ویتامین‌های مواد غذایی کمک کند. در نتیجه سلامت دستگاه گوارش، بوی بد دهان نیز کم می‌شود. به همین دلیل زیره را یک خشبوکننده طبیعی دهان نیز می‌دانند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

خواص زیره برای مردان؛ قبل از مصرف گیاهان به عنوان دارو حتما با پزشک متخصص مشورت کنید!

زیره منبع غنی از پتاسیم و روی است که سلامت جنسی را بهبود می‌بخشد. چای تهیه شده از زیره از مشکلات باروری جلوگیری می‌کند. زیره اگر با نبات مصرف شود باعث افزایش اسپرم در مردان می‌شود. از خواص زیره می‌توان به افزایش میل جنسی اشاره کرد. برای استفاده از زیره می‌توانید ترکیبی نوشیدنی از عسل، روغن زیره سیاه و جوز هندی را تهیه کرده و شب ها قبل از خواب بنوشید.

البته توجه داشته باشید که دمنوش‌های گیاهی نیز می‌توانند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشید. بهتر است قبل از مصرف گیاهان به عنوان دارو برای درمان اختلال یا بیماری‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

طرز تهیه چای زیره؛ در تهیه چای زیره عجله نکنید!

برای تهیه چای زیره اقدامات زیر را انجام دهید:

  • زیره سبز ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب یک و نیم فنجان
  • عسل 2/1 قاشق چای‌خوری

دانه‌های زیره را در قوری ریخته و ۵ ثانیه حرارت دهید. آب را به آن اضافه کرده و صبر کنید تا جوش بیاید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، درب قوری را برداشته و حدود ۴ دقیقه صبر کنید. سپس جوشانده را از صافی رد کنید و آن را در یک فنجان بریزید. در صورت تمایل برای شیرین شدن دمنوش زیره می توانید به آن نبات یا عسل اضافه کنید. در صورت اضافه کردن عسل، اجازه دهید کمی دمنوش سرد شود.

مشاوره تخصصی در رابطه با تأثیر چای زیره برای لاغری را از متخصصان فیت کلاب دریافت کنید!

در این مقاله خواص چای زیره را نام برده و ارزش غذایی زیره را بررسی کردیم. زیره یکی از دانه‌های گیاهی محبوب و پرکاربرد است که خواص بسیاری برای بدن دارد. یکی از خواص مورد توجه چای زیره، استفاده از آن برای لاغری و افزایش متابولیسم بدن است. در صورت نیاز به دریافت راهنمایی در رابطه با نحوه تأثیر چای زیره بر لاغری و میزان مصرف زیره برای کاهش وزن، می‌توانید از طریق تماس 02191090095 با کارشناسان تغذیه مجموعه فیت کلاب ارتباط بگیرید.

فیت کلاب یکی از مجموعه‌های فعال حوزه سلامت است که همراه با کارشناسان تغذیه و مربیان ورزشی، شما را برای رسیدن به وزن مناسب همراهی می‌کند. تناسب اندام، کاهش و افزایش وزن نیاز به برنامه چند جانبه، مداوم و علمی دارد. در همین به همین دلیل و تشکیل پرونده، وضعیت سلامت عمومی بدن شما توسط متخصصان سنجیده شده و متناسب با شرایط زندگی و کاری شما برنامه غذایی اختصاصی تنظیم می‌شود. در صورت نیاز برنامه‌های ورزشی اختصاصی نیز برای شما تدوین می‌شود. شما می‌توانید تمرینات ورزشی را در باشگاه نزدیک به محل زندگی خود انجام دهید.

توجه داشته باشید که هرگز با مصرف تنها یک دمنوش بدون ایجاد تغییرات در روند غذایی و فعالیت‌های روزمره، نمی‌توانید به نتیجه دلخواه خود برای کاهش یا افزایش وزن به صورت ماندگار برسید. پس اگر تصمیم جدی برای داشتن بدنی سالم و تضمین سلامت خود دارید، با مجموعه فیت کلاب ارتباط بگیرید و مسیر سبز سلامت را همراه با متخصصان مجرب طی کنید. با فیت کلاب طعم شیرین سلامتی و سرزندگی  را احساس کنید.

سوالات متداول

آیا چای زیره برای زنان باردار بی خطر است؟

مصرف چای زیره به طور کلی برای زنان باردار بی‌خطر است اما توصیه می‌شود قبل از مصرف منظم آن در دوران بارداری با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

آیا چای زیره می‌تواند جایگزین داروها برای مشکلات گوارشی شود؟

خیر، چای زیره می‌تواند مشکلات خفیف گوارشی را تسکین دهد. اما جایگزینی برای داروهای تجویز شده برای بیماری‌های مزمن گوارشی نیست.

آیا چای زیره می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

چای زیره ممکن است با افزایش متابولیسم و تجزیه چربی به کاهش وزن کمک کند؛ اما باید با یک رژیم غذایی سالم و ورزش تکمیل شود.

آیا مصرف چای زیره عوارض جانبی دارد؟

مصرف چای زیره در حد تعادل برای اکثر افراد بی‌خطر است. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به ناراحتی‌های دستگاه گوارش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه