خواص کندر و طریقه مصرف

خواص کندر و طریقه مصرف

بسیاری از ما نام کندر را به عنوان یک مادۀ خوراکی و مقوی حافظه در ذهن خود داریم. ماده‌ای که برخی معتقد بودند مصرف کمی از آن، می‌تواند بر میزان هوش جنین اثر گذار باشد. امروزه از طریق تحقیقات علمی که صورت می‌گیرد خواص کندر در بسیاری از زمینه‌ها مشخص می‌شود. به خاطر خواص بی‌شماری که دارد در صنایع فراوانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم به دنبال آگاهی از فواید کندر هستید و می‌خواهید بدانید چگونه باید از کندر استفاده کنید، حتما تا پایان این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب همراه ما بمانید.

کندر را بیشتر بشناسید

جالب است بدانید استفاده از کندر از دیرباز میان مردم مرسوم بوده و تنها امروزه خواص کندر از نظر علمی ثابت شده است. بسیاری از مردم، کندر را یک ماده مقدس می‌دانستند و در مراسمات مذهبی خود مورد استفاده قرار می‌دادند. باید بدانید کندر در واقع صمغ زرد رنگی است که از درخت کندر جدا می‌شود. میوه درخت کندر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما صمغ مصارف و خواص بسیار بیشتری دارد. کندر، درخت بومی مناطق گرمسیری است و در کشور ما نیز رشد می‌کند. خواص بسیاری برای کندر بیان می‌کنند و مصارف بسیاری در صنایع دارویی، ساخت محصولات بهداشتی و حتی روغن‌های آرایشی دارد. 

خواص مصرف کندر برای بدن

خواص مصرف کندر برای بدن
خواص مصرف کندر برای بدن

فواید زیادی را می‌توان برای چنین ماده ارزشمندی برشمرد. چرا که مصارف بسیاری دارد و در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به مهم‌ترین خواص کندر اشاره خواهد شد.

  • موثر در بهبود آسم

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کندر می‌تواند علائم آسم را تا حد زیادی کنترل کند. با مصرف صمغ درخت کندر، ماده لکوترین در بدن آزاد می‌شود که در پیشگیری از انقباض عضلات دخیل درایجاد حالت آسم، بسیار موثر است و حالت‌های آسم را به خوبی کنترل می‌کند.

 همینطور ثابت شد که مصرف کندر می‌تواند بر بخشی از مواد که مخاط را تولید می‌کنند اثر گذار واقع شود و از تولید بیش از اندازه مخاط جلوگیری به عمل آورد. با چنین کاری افراد مبتلا به آسم از تنگی نفس و خس خس کمتر اذیت می‌شوند و کمتر نیز به سراغ استنشاق دارو می‌روند. برخی از داروسازان دارویی بر پایه کندر برای افراد مبتلا به آسم ساختند که در کنترل حملات بسیار موثر بود.

  • روند کاهشی مشکل آرتروز

ترشح ماده لکوترین در بدن می‌تواند منجر به بروز التهاباتی در بخش‌های مختلف شود. یکی از مشکلات شایع بروز آرتروز و مشکلات در مفاصل خواهد شد. با مصرف به اندازه کندر می‌توان از ترشح لکوترین پیشگیری به عمل آورد. علاوه بر مصرف خوراکی صمغ می‌توان از اشکال دیگر آن چون روغن‌های درمانی به صورت موضعی استفاده کرد. تنها کافی است برای اثر گذاری مواضع مورد نظر را با روغن کندر ماساژ داد.

  • تقویت کننده سلامت دهان

از دیگر خواص کندر می‌توان به تاثیراتی که بر سلامت ناحیه دهان و دندان دارد، اشاره کرد. در تحقیقاتی که بر گروهی از افراد انجام شد، نتایج جالبی به دست آمد. به افراد آدامس‌هایی بر پایه کندر دادند که برای مدتی بجوند. پس از اتمام کار، بزاق افراد را آزمایش کردند و با بزاق پیش از جویدن مقایسه نمودند. نتایج نشان داد که پس از استفاده از صمغ، تعداد میکروب‌های موجود در فضای دهان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد. همچنین با توجه به خواص ضد التهابی کندر، به چنین نتیجه‌ای رسیدند که مصرف صمغ کندر می‌تواند در بروز التهابات دهان و لثه‌های موثر واقع شود.

  • بهبود دهنده سرطان

در یک تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شد که مصرف دوز مشخص شده کندر می‌تواند در مبارزه با برخی سرطان‌ها موثر واقع شود. در واقع ماده بوسولیک موجود در صمغ می‌تواند از پیشرفت تومورهای سرطانی جلوگیری کند. سرطان‌هایی که در ادامه بیان می‌شود مواردی است که در آزمایشگاه با کندر مورد بررسی قرار گرفتند.

  • سرطان پروستات
  • سرطان سینه
  • لوز المعده
  • روده بزرگ
  • ضد التهاب

وجود اسید بوسولیک و ماده لکوترین در کندر، باعث می‌شود در برابر التهابات به عنوان یک پیش گیرنده و بهبود دهنده عمل کند. خصوصا در درمان التهاب‌های مفاصل و آرتریت بسیار موثر خواهد بود.

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارشی

در ادامه بررسی خواص کندر، باید به اثرات مفید بر دستگاه گوارش و روده‌ها اشاره کرد. ترکیبات ضد التهابی کندر می‌تواند در درمان مشکلات کولیت روده بسیار موثر واقع شود. همچنین افرادی که مرتب دچار نفخ شکمی و درد در ناحیه شکم می‌شوند و اشخاص درگیر با سندروم روده تحریک پذیر با مصرف کندر می‌توانند مشکلات خود را تا حد زیادی بهبود بخشند.

  • بهبود روماتیسم مفصلی

مشکل روماتیسم نیز مانند آرتروز با دریافت دوز مناسب خوراکی کندر یا استفاده از روغن درمانی تا حد خوبی رفع شود.

  • خواص کندر برای رحم

در نسخه‌های استفاده از کندر اشاره می‌شود که سوزاندن صمغ نیز می‌تواند اثرات مفیدی به همراه آورد. بدین صورت که کندر را به همراه مقداری اسپند دود کرده و برای از بین بردن عفونت‌های رحمی دود را به دهانه رحم برسانید. با چنین کاری مشکلات عفونی به خوبی برطرف می‌شود.

  • خواص خوردن کندر صبح ناشتا

یکی از نکات جالب در رابطه با کندر، تاثیراتی است که روی متابولیسم بدن دارد. با مصرف صمغ در حالت ناشتا می‌توانید سوخت ساز بدن خود را افزایش دهید و در نتیجه با کنترل کالری ورودی به بدن، پروسه کاهش وزن را تجربه کنید. همچنین کندر خاصیت ضد کلسترولی دارد و می‌تواند سطح چربی بد خون را کاهش دهد. البته باید توجه داشت که برای مصرف هر ماده‌ای حتی گیاهی مانند کندر، بهتر است پیش از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید. چرا که همه مواد خوراکی با هر اندازه خاصیت، ممکن است واکنش‌های بدنی را به همراه آورند.

شیوه‌های مصرف کندر

شیوه‌های مصرف کندر
شیوه‌های مصرف کندر

برای بهره مندی از خواص کندر می‌توان به شیوه‌های مختلفی آن را مورد استفاده قرار داد. می‌توانید بنا به شرایط جسمی و بدنی خود هر کدام از روش‌ها را که مناسب‌تر دیدید، انتخاب کنید.

  • به شکل آدامس

یکی از شکل‌های معمول استفاده از کندر، به صورت جویدنی است. بدین شکل که دانه‌هایی از کندر را درون دهان می‌گذارید و شروع به جوییدن می‌کنید. باید بدانید که چنین صمغی از آدامس‌های معمولی بسیار سفت و محکم‌تر است. به همین خاطر اگر دندان‌های محکمی ندارید، به سرعت از جوییدن خسته می‌شوید یا طعم کندر برای شما قابل تحمل نیست، پیشنهاد می‌شود از روش‌های دیگر استفاده کنید.

  • به صورت پودر شده

می‌توانید مقداری کندر را پودر کنید و به راحتی مورد استفاده قرار دهید. بسیاری از افراد طعم کندر را دوست ندارند. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که در پوکه یک کپسول خالی قرار دهید و با میزان مناسبی آب میل کنید. می‌توانید مقداری از پودر را با 1 قاشق عسل طبیعی مخلوط نمایید و مصرف کنید. همچنین می‌توانید پودر را در آب حل کنید و سپس بنوشید. هر کدام از روش‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

  • دمنوش

به جهت بهره‌مندی بیشتر از خواص کندر بهتر است به صورت ناشتا میل شود. به همین خاطر می‌توان کندر را به صورت دمنوش مورد مصرف قرار داد. برای تهیه دمنوش لازم است یک لیوان آب جوش را حاضر کنید و به مقدار کافی کندر درون لیوان بریزید. می‌توانید از کندر سالم یا پودر شده استفاده کنید. مواد را خوب هم بزنید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند، سپس می‌توانید مصرف کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • روغن موضعی

برای مشکلاتی مانند آرتروز‌ها و موارد پوستی می‌توان از روغن‌های درمانی کندر بهره برد. با توجه به خواص بی شماری که صمغ در درمان جای زخم، جوش و مشکلات پوستی دارد، روغن کندر گزینه‌ای عالی برای استفاده خواهد بود. تنها لازم است به مقدار کافی از روغن را روی مواضع مورد نظر ماساژ دهید. حتی برای تقویت ناخن‌هایی که مشکل شکنندگی دارند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

  • استنشاق دود

در فصول سرد سال که احتمال بروز بیماری‌های ویروسی چون سرما خوردگی زیاد است، برای تقویت بدن، در امان ماندن از میکروب‌ها و درمان عوارض ناشی از سرماخوردگی می‌توانید مقداری کندر را به همراه اسپند دود کنید و سپس هوا را استنشاق نمایید. دودی که ایجاد می‌شود می‌تواند میکروب‌های موجود در محیط را از بین ببرد و روند بهبود را تسریع ببخشد.

مضرات احتمالی کندر

در کنار خواص کندر باید اشاره کرد که مصرف خودسرانه و بیش از حد صمغ کندر می‌تواند مشکلاتی را به بار آورد. به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از اقدام به مصرف، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. 

  • کندر در بارداری

بسیار توصیه می‌شود که بانوان باردار برای تقویت بهره هوشی و رشد مغزی جنین در دوران بارداری مقداری کندر مصرف کنند. اما باید توجه داشت که در 2 ماه اول به هیچ وجه نباید کندر استفاده شود. چرا که می‌تواند به سقط جنین منجر گردد. در ماه سوم مادر مجاز به مصرف خواهد بود که میزان مورد نظر باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. اگر در خانواده سابقه مشکل بیش فعالی وجود دارد، مصرف کندر مجاز نخواهد بود. 

  • طبع گرم

افرادی دارای طبع گرم، بهتر است بسیار با احتیاط کندر را مصرف کنند. زیرا طبع صمغ کندر گرم و خشک است و با مصرف زیاد از حد می‌تواند منجر به بروز سردرد و مشکلات دیگری شود.

  • بروز حساسیت

ممکن است فرد با مصرف کندر روی پوست خود تغییراتی از جمله کهیر و خارش را تجربه کند. در حالت شدیدتر می‌تواند منجر به بروز تنگی تنفس شود. در صورت استفاده از کندر و بروز هر کدام از عوارض، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. با توجه به خواص کندر و مزایایی که می‌تواند با خود به همراه آورد باید توجه داشت که ممکن است با استفاده از روغن کندر شاهد بروز مشکلات پوستی نظیر خارش، خشکی و حتی خارش شوید. به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از استفاده در موضع مورد نظر به مقدار کمی روی پوست قسمتی از بدن تست شود.

  • تداخل با دارو

تحقیقات بسیاری روی کندر صورت می‌گیرد، اما به همه جنبه‌های کندر پرداخته نمی‌شود. ممکن است مصرف صمغ با داروهای خاصی مشکل ساز شود. به همین علت توصیه می‌شود حتما پیش از قرار دادن کندر در برنامه غذایی خود با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

کلام آخر

افراد زیادی به خاطر خواص ویژه کندر اقدام به آن مصرف می‌کنند. برخی بدون آگاهی نسبت به شرایط بدنی و سبک زندگی خود چنین ماده‌ای را وارد برنامه غذایی می‌نمایند. درست است که موارد زیادی از خواص کندر بیان شد، اما مصرف خودسرانه هر ماده‌ای می‌تواند مشکل ساز شود. برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل بهتر است با یک فرد متخصص و متبحر در زمینه تغذیه مشورت کرد.

 مجموعه تخصصی فیت کلاب چنین خدماتی را با بهترین شرایط در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید به بهترین پزشکان تغذیه دسترسی پیدا کنید و با نظر پزشک یک برنامه غذایی ویژه دریافت کنید که مخصوص به شما طراحی می‌شود. ضمن اینکه همه جوانب برای رسیدن به هدف دلخواه شما لحاظ می‌گردد.

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه