راه‌های درمان سریع سرماخوردگی

راه‌های درمان سریع سرماخوردگی

علائم آزاردهنده‌ای که زمان سرماخوردگی تجربه می‌کنید بخشی از روند طبیعی بهبودی هستند. دلیل ظاهر شدن این علائم مربوط به فعالیت سیستم ایمنی است. زمانی که سیستم ایمنی در برابر ویروس‌ها صف آرایی می‌کند علائمی التهابی مثل آبرزش بینی، تب، خستگی و کسالت بروز می‌کنند. برای اینکه زودتر از دست این علائم آزاردهنده راحت شوید، باید سیستم ایمنی را یاری کنید. با راه‌های مختلفی می‌توان سیستم ایمنی را تقویت کرد تا سریع‌تر ویروس‌ها از بین بروند. در این مقاله از مجله سلامت فیت کلاب، به درمان سریع سرماخوردگی می‌پردازیم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی؛ اثر سریع بر درمان سرماخوردگی

احساس خارش گلو، عطسه‌های پشت سرهم و آبریزش بینی از نشانه‌های اولیه‌ی سرماخوردگی است. با ظاهر شدن این علائم بهتر است به فکر تقویت بدن خود باشید. زیرا تقویت بدن و سیستم ایمنی بهترین راهکار برای درمان سرماخوردگی  است. در ادامه به مهمترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی برای درمان سریع سرماخوردگی اشاره می‌کنیم.

ویتامین C؛ تقویت سیستم ایمنی

مصرف مکمل و غذاهای حاوی ویتامین C طول مدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. همچنین، بالا رفتن میزان ویتامین C موجب کم شدن شدت علائم سرماخوردگی می‌شود. متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که روزانه حدود 200 میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنید. غذاهای حاوی ویتامین C می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. هرچه سیستم ایمنی قوی‌تر شود سرماخوردگی هم سریع‌تر درمان می‌شود. از مواد غذایی سرشار از ویتامین C می‌توان پرتقال، لیمو، توت فرنگی، فلفل قرمز، انبه، کلم بروکلی و و سبزیجات را نام برد.

روی (زینک)؛ بهبود سریع‌تر علائم

مطالعات سه دهه اخیر بر روی درمان سرماخوردگی نشان می‌دهد که زینک یک عنصر تاثیرگذار است. این ماده معدنی به شما کمک می‌کند که سریع‌تر بر سرماخوردگی غلبه کنید. با مصرف روزانه مواد غذایی حاوی روی طول مدت سرماخوردگی 30 درصد کمتر می‌شود. روی مورد نیاز خود را می‌توانید از رژیم غذایی و یا از مکمل‌ها دریافت کنید. از غذاهای سرشار از روی می‌توان به دانه‌های خوراکی، گوشت قرمز، حبوبات و غلات کامل اشاره کرد. این مواد غذایی تاثیر قابل توجهی بر تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری‌ها دارند.

ویتامین D؛ از بین بردن ویروس‌ها

مصرف روزانه یا هفتگی ویتامین D تاثیر بالای در پیشگیری و درمان سرماخوردگی دارد. تحقیقات نشان داده است افراد دچار کمبود ویتامین D زودتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. کمبود این ویتامین یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی در برابر سرماخوردگی است. هم مصرف مکمل و هم مواد غذایی غنی از ویتامین D برای بالا بردن سطح این ویتامین توصیه می‌شود. از طرفی، ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم بیشتری جذب کنید. وجود کلسیم کافی در بدن در شرایط سرماخوردگی اهمیت بالایی دارد. از غذاهای سرشار از ویتامین D می‌توان ماهی، گوشت قرمز، جگر و تخم مرغ را نام برد.

امگا 3؛ کاهش التهاب و شدت بیماری

این نوع چربی نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی دارد. علاوه بر این، امگا 3 دارای خواص ضد التهابی است. بنابراین می‌تواند بسیاری از علائم سرماخودرگی را درمان کند. تحقیقات نشان می‌دهد که امگا 3 جریان تنفسی را بهبود می‌بخشد. این چربی با کاهش التهاب، ریه‌ها را در برابر عفونت‌های تنفسی محافظت می‌کند. امگا 3 هم به صورت مکمل و هم در مواد غذایی در دسترس است. مواد غذایی مانند دانه کتان، دانه چیا، ماهی، گردو و تخم مرغ سرشار از امگا 3 هستند.

غذاهای مفید برای سرماخوردگی

غذاهای مفید برای سرماخوردگی؛ سوپ مرغ و غذاهای اسفناجی

سوپ مرغ یکی از غذاهای مغذی برای درمان سریع سرماخودرگی است. سوپ غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، کالری و پروتئین است. بدن برای غلبه بر بیماری به این مواد مغذی نیاز دارد. سوپ مرغ همچنین منبعی خوبی از مایعات است و کم آبی بدن به دلیل تعریق و تب را برطرف می‌کند.

غذاهای اسفناجی از دیگر غذاهای مفید برای درمان سریع سرماخوردگی هستند. اسفناج مقدار مناسبی از ویتامین‌های A، C و E را فراهم می‌کند. همچنین اسفناج حاوی آنتی اکسیدان و آهن است. این دو ترکیب برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای اسفناجی در زمان سرماخوردگی باعث تسکین سریع‌تر علائم می‌شود.

غذاهای پلویی از دیگر غذاهای مفید برای سرماخوردگی هستند. برنج سفید به آسانی در معده قابل هضم است و برای سرماخوردگی پیشنهاد می‌شود. غذاهایی مثل چلو مرغ و انواع خورش‌ها در زمان بیماری توصیه می‌شوند. پروتئین موجود در گوشت قرمز و مرغ و همچنین وجود سبزیجات و حبوبات برای بدن مفید هستند. همیشه به خاطر بسپارید که مصرف غذاهای سرخ شده و فست فود تاثیر بدی بر سرماخوردگی دارند. بهتر است از مصرف این نوع مواد غذایی پرهیز کنید.

دمنوش‌های مفید برای سرماخوردگی؛ دمنوش زنجبیل و نعناع فلفلی

دمنوش‌های گیاهی در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شوند. بعضی از دمنوش‌های گیاهی خواص دارویی دارند و علائم بیماری را کاهش می‌دهند. در ادامه به چند دمنوش مفید برای سرماخودگی اشاره می‌کنیم.

  • دمنوش زنجبیل: زنجبیل خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد. این گیاه حاوی ترکیبی به نام جینجرول است. جینجرول تاثیر چشمگیری بر کاهش التهاب، درمان گلودرد و سایر علائم سرماخوردگی دارد.
  • دمنوش نعناع فلفلی: نعناع اثرات تسکینی و آرام بخش برای گلو و سیستم تنفسی به همراه دارد. نعناع حاوی ترکیب دارویی به منتول است. منتول به بهبود گلودرد و باز کردن مجرای بینی کمک می‌کند.
  • دمنوش اکیناسه: اکیناسه در طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرماخوردگی استفاده می‌شود. اکیناسه حاوی ترکیباتی است که سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس‌ها فعال می‌کند.
  • دمنوش بابونه: بابونه از راه‌های مختلفی از جمله بهبود کیفیت خواب، عملکرد بهتر گوارشی، سم زدایی بدن و خواص آنتی اکسیدانی به درمان آنفولانزا کمک می‌کند.

دمنوش بادرنجبویه نیز از نوشیدنی‌های مفید برای درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود. این دمنوش در طب سنتی برای تسکین سردرد، تقویت سیستم ایمنی، بالا بردن سطح انرژی و خواص آنتی اکسیدانی آن معروف است.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

نکات مهم برای درمان سرماخوردگی؛ استراحت کافی و مایعات فراوان

با رعایت برخی نکات در زمان سرماخوردگی می‌توانید علائم را سریع‌تر درمان کنید. این نکات باعث تقویت بدن و کاهش التهاب ویروسی می‌شوند. تعدادی از مهمترین نکات برای درمان سریع سرماخوردگی شامل موارد زیر است:

  • نوشیدن مایعات فراوان: مصرف دمنوش، نوشیدن آب و خوردن غذاهای آبکی توصیه می‌شود.
  • قرص سرماخودرگی: مصرف قرص‌های adult colds راهی آسان و سریع برای درمان سرماخوردگی است.
  • استراحت کافی: در زمان بیماری با انجام فعالیت سنگین و یا مشغله‌های ذهنی خود را خسته نکنید.
  • شستن مرتب دست‌ها: با این کار انواع ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا از پوست شما حذف می‌شوند.
  • غرغره کردن آب نمک: این راهکار برای درمان سریع‌تر گلودرد و مشکلات مرتبط با آن مفید است.
  • مواد غذایی مقوی: خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین C و روی به درمان بیماری کمک می‌کند.
  • شستشوی مرتب بینی: این کار به خصوص برای افرادی که دچار سینوزیت هستند اهمیت دارد.
  • مرطوب کردن هوای خانه: مرطوب شدن هوا برای عملکرد بهتر تنفسی و بهبود علائم مهم است.

انجام اقدامات خودمراقبتی به تسکین علائم بیماری کمک می‌کند. بنابراین برای اینکه سریع‌تر از دست بیماری راحت شوید، باید بیشتر هوای سیستم ایمنی را داشته باشید.

دریافت برنامه غذایی و ورزشی شخصی برای بهبود سلامتی و تناسب اندام!

برای اینکه خود را در برابر انواع بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی محافظت کنید، باید سلامت جسمانی و روانی خود را ارتقاء دهید. برنامه غذایی و ورزشی شخصی می‌تواند در این راه به شما کمک کند. با یک رژیم غذایی مقوی می‌توانید هم به تناسب اندام برسید و هم سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. برنامه غذایی شخصی باید بر اساس ذائقه، ترکیب بدن و نیازهای جسمی شما آماده شود. از طرفی یک برنامه ورزشی می‌تواند زیبایی جسمانی و سلامت روانی را برای شما رقم بزند. برنامه شخصی چه از نوع ورزشی و چه غذایی کیفیت زندگی شما را دگرگون خواهد کرد. این برنامه به سبک زندگی شما کیفیت و سلامت می‌بخشد. برای دریافت رژیم اختصاصی و برنامه ورزشی شخصی خود می‌توانید از فیت کلاب کمک بگیرید. فیت کلاب با کادر مجرب و حرفه‌ای خود ایده‌آل‌ترین برنامه شخصی را برای شما طراحی می‌کند. جهت ارتباط با مربیان حرفه‌ای و دریافت برنامه شخصی خود با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول

بهبود سرماخوردگی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان درمان سرماخوردگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما درمان سرماخوردگی به طور متوسط 7 تا 14 روز طول می‌کشد. این زمان بستگی به قوای جسمی و توانایی سیستم ایمنی افراد دارد.

آیا می‌توان از آنفولانزا و سرماخوردگی پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا در قدم اول باید جسم و ذهن خود را تقویت کنید. با بهبود سبک زندگی و بالا بردن سطح تحرک و شادی خود می‌توانید از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری کنید.

چه راه‌های طبیعی برای درمان سرماخوردگی وجود دارد؟

نوشیدن فراوان مایعات، استراحت کافی، غرغره کردن آب نمک و مصرف دمنوش برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شود. همچنین مصرف غذاهای مقوی مانند سوپ برای تامین پروتئین بدن ضروری است.

آیا در زمان سرماخوردگی ورزش مفید است؟

به طور کلی بهتر است در زمان سرماخوردگی به استراحت بپردازید. از هر گونه فعالیت جسمی و ذهنی سنگین خودداری کنید. زیرا در زمان بیماری، انرژی بدن باید در اختیار سیستم ایمنی قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه