کاهش سریع قند خون در خانه

افزایش قند خون ممکن است بسیار مشکل ساز باشد. افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، ممکن است در برخی مواقع این مسئله را تجربه کنند. اگر قند خون بیشتر از حد لزوم افزایش یابد، منجر به بروز مشکلاتی مثل بیهوشی یا سایر آسیب‌های جسمانی خواهد شد. برخی مسائل به مرور زمان بر کاهش سریع قند خون تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال انجام فعالیت‌های ورزشی یا مصرف فیبر و محصولات پروبیوتیک، باعث پایین آمدن سطح قند خون می‌‌شود.

 سریع‌ترین راه برای کاهش قند خون، تزریق انسولین است. یکی دیگر از راه‌های سریع، انجام فعالیت‌های ورزشی است. در موارد بسیار شدید، شخص باید به بیمارستان مراجعه کند. افزایش سطح قند خون، با عنوان هایپرگلیسمی شناخته می‌شود که معمولاً بسیار خطرناک است. اگر قند خون یکی از نزدیکان شما تا حد زیادی افزایش یافته است و نمی‌دانید باید چه کاری انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم به اورژانس زنگ بزنید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید. 

در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم برخی از روش‌های مناسب برای کاهش سریع قند خون در خانه را توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

بهترین راه برای کاهش سریع قند خون 

زمانی که قند خون افزایش می‌یابد، می‌توانید با استفاده از برخی روش‌ها قند خون را کاهش دهید. یا از بروز عوارض شدیدتر جلوگیری کنید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن آب یا مصرف یک میان وعده با پروتئین بالا، به پایین آمدن سطح قند خون کمک می‌کند. اگرچه تحقیقات انجام شده بسیار محدود هستند و نمی‌توان به صورت قطعی درباره این مسئله نظر داد، با این حال روش‌های زیر ممکن است برای کاهش سریع قند خون مناسب باشد.

  • انسولین خود را طبق دستور مصرف کنید

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای کاهش قند بدن، مصرف انسولین است.‌ قبل از اینکه درباره این مسئله توضیح دهیم؟ باید اطلاعاتی درباره مکانیسم ترشح انسولین در بدن در اختیار شما قرار دهیم. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که قند خون چه زمانی افزایش می‌یابد؟ زمانی که شما شیرینی یا مواد غذایی حاوی قند مصرف می‌کنید، مقدار زیادی گلوکز وارد جریان خون خواهد شد. در این حالت، بدن برای کاهش قند خون انسولین ترشح می‌کند. 

انسولین هورمونی است که به جمع آوری گلوکز خون کمک می‌کند. مقدار اضافی گلوکز، به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره می‌شود. بنابراین قند خون زمانی افزایش می‌یابد که میزان ترشح انسولین در بدن کاهش یابد یا بدن شما نتواند به درستی از انسولین استفاده کند. مصرف انسولین به صورت وریدی یا سایر روش‌ها، می‌تواند بر کاهش سطح قند خون موثر باشد. البته لازم است قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید. همچنین لازم است حدود ۳۰ دقیقه بعد از تزریق انسولین، مجدداً قند خون را چک کنید.

  • فعالیت بدنی

یکی دیگر از روش‌های موثر بر کاهش سریع قند خون، انجام فعالیت‌های بدنی است. برای اینکه قند خون متعادلی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه ورزش کنید. برخی مطالعات نشان داده است، سطح قند خون حدود ۲۴ ساعت بعد از انجام فعالیت‌های بدنی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. اما سوال مهم این است که چرا این اتفاق می‌افتد؟ زمانی که فعالیت‌های بدنی انجام می‌دهید، بدن شما نسبت به انسولین حساس می‌شود. یعنی فعالیت‌های بدنی باعث می‌شود، بدن برای تامین انرژی به گلوکز بیشتری نیاز داشته باشد. 

در نتیجه مقدار بیشتر انسولین ترشح خواهد شد تا گلوکز خون را به ماهیچه‌ها برساند و سطح قند خون را کاهش دهد. البته انجام فعالیت‌های ورزشی همیشه کارساز نیست. به عنوان مثال اگر میزان قند خون شما بالاتر از ۲۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد، باید آزمایش کتون انجام دهید. اگر در ادرار شما کتون وجود داشته باشد، نباید فعالیت‌های ورزشی انجام دهید زیرا این مسئله باعث افزایش بیشتر قند خون می‌شود. 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر قند خون بیشتر از حد لزوم افزایش یابد، باید به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی اگر میزان قند خون بیشتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد، بدن شما در شرایط خطرناکی قرار خواهد گرفت. اگر به طور مداوم سطح قند خون بالا دارید، باید حتماً به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های خطرناک شامل تکرر ادرار، افزایش تشنگی، سطح بالای قند در ادرار و مواردی مانند این هستند.

مواد غذایی مناسب برای کاهش سریع قند خون در خانه 

در ادامه مواد غذایی مناسب برای کاهش گلوکز خون در بازه زمانی کوتاه مدت را به شما معرفی می‌کنیم:

  • مصرف سرکه سیب

یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش سریع قند خون در خانه، سرکه سیب است. در سرکه سیب ماده‌ای به نام استیک اسید وجود دارد که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند و بر کنترل گلوکز خون موثر است. تاکنون پژوهش‌های گوناگونی درباره تاثیر سرکه سیب بر بیماری‌های دیابتی انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب تاثیر، بسیار زیادی بر کاهش قند موجود در خون دارد. 

اگر یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب همراه با غذا میل کنید، گلوکز خون تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم این کار را هنگام مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات انجام دهید. برخی پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند که سرکه سیب را قبل از غذا یا همراه با سالاد مصرف کنند.

  • جو یا غلات

جو یا غلات، یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای کاهش سریع قند خون در خانه هستند. جو در واقع معجزه ای برای کاهش قند خون است. مقدار زیادی فیبر در جو وجود دارد که باعث کاهش گلوکز خون و تنظیم غلظت انسولین در خون می‌شود. مقدار مجاز مصرف فیبر در روز، حدود ۳۰ گرم است. متاسفانه مطالعات نشان می‌دهد مقدار فیبر موجود در رژیم غذایی اکثر افراد آمریکایی، در حدود ۸ گرم است که به هیچ وجه کافی نیست.

 می‌توانید به جای جو یا غلات، مکمل‌های حاوی فیبر مصرف کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، فیبر و پروتئین موجود در جو تاثیر بسیار زیادی بر بهبود قند خون انسولین و کلسترول بدن دارند. برای کاهش سریع گلوکز خون با استفاده از جو، پیشنهاد می‌کنیم مقداری جو را همراه با آب و نمک روی گاز بپزید و سپس میل کنید. 

  • مصرف کروم

کروم یکی دیگر از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است که به تنظیم گلوکز خون کمک می‌کند. این ماده عمدتاً در ماالشعیر وجود دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد، کروم باعث کاهش سریع قند خون می‌شود و سطح انسولین بدن را کنترل می‌کند. البته اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید، بهتر است قبل از مصرف این ماده با پزشک مشورت کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • آلوئه‌ ورا

آلوئه‌ورا یک ماده بسیار مغذی و مفید است که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. این ماده عمدتاً به دلیل اثرات ملین آن شناخته می‌شود. اما می‌تواند بر تنظیم قند خون نیز موثر باشد. برای کاهش گلوکز خون، باید مقداری عصاره آلوئه‌ورا مصرف کنید. هنگام خرید این گیاه دقت بسیار زیادی داشته باشید. زیرا گیاه باید کاملاً تازه باشد.

مواد غذایی مناسب برای کاهش قند خون به مرور زمان 

برخی روش‌ها برای کاهش سریع قند خون در خانه به شما معرفی شد. در ادامه مواد غذایی مناسب برای کاهش گلوکز خون در بازه زمانی طولانی مدت را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کلم بروکلی 

کلم بروکلی یکی از گیاهان مناسب برای کاهش گلوکز خون است. هنگام خرد کردن یا جویدن کلم بروکلی، نوعی ماده شیمیایی از طریق یک واکنش آنزیمی تولید می‌شود که به کنترل گلوکز خون کمک می‌کند. برخی مطالعات آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی نشان دادند که عصاره کلم بروکلی حاوی ترکیبات موثر بر قند خون است. این ترکیبات دارای اثر ضد دیابتی بسیار قوی هستند و میزان حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهند.

 این ترکیبات، به کاهش قند موجود در خون هنگام بروز استرس و اضطراب کمک می‌کنند. جوانه کلم بروکلی نیز گزینه کاملا مناسبی برای بیماران دیابتی خواهد بود. اخیراً یک مطالعه نشان داده است، جوانه کلم بروکلی به کاهش علائم بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. می‌توانید این گیاه را به صورت پودر مصرف کنید. برای دستیابی به نتایج بهتر، پیشنهاد می‌کنیم کلم بروکلی را به سالاد اضافه کنید یا به صورت بخارپز شده میل کنید.

  • غذاهای دریایی 

غذاهای دریایی مثل ماهی و صدف، منبع سرشار از پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. این ترکیبات می‌توانند به تنظیم قند خون بدن کمک کنند. پروتئین یک ماده ضروری برای کنترل گلوکز موجود در خون است و به هضم مواد غذایی کمک می‌کند. این ماده می‌تواند از افزایش سریع قند خون بعد از مصرف غذا جلوگیری کند یا احساس سیری را افزایش دهد. 

علاوه بر این، ممکن است از پرخوری جلوگیری کرده یا چربی‌های اضافی بدن را کاهش دهد. مصرف بیش از حد ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین، به بهبود یا تنظیم انسولین کمک می‌کنند. برای اثبات این مسئله یک پژوهش انجام شد. در این مطالعه، از ۶۸ شرکت کننده بزرگسال و دارای اضافه وزن خواسته شد تا به صورت هفتگی مقدار ماهی چرب مصرف کنند. نتیجه نشان داد، قند خون شرکت کنندگان بعد از گذشت چند هفته تا حد زیادی کاهش یافته بود.

  • کدو تنبل و تخمه کدو تنبل

کدو تنبل قویترین پایین اورنده قند خون است. بهتر است یک کدو تنبل با رنگ روشن را انتخاب کنید. این ماده حاوی مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان می‌باشد و سطح انسولین خون را کنترل می‌کند. تخمه کدو تنبل و کدو تنبل، هر دو برای کاهش قند موجود در خون مفید هستند. اخیراً این ماده برای درمان بیماران دیابتی تجویز شده است. نوعی کربوهیدرات به نام پلی‌ساکارید در این ماده وجود دارد که به تنظیم قند موجود در خون کمک می‌کند.

 با این حال، لازم است تحقیقات بیشتری درباره تاثیر کدو تنبل بر گلوکز خون انجام شود. مقدار زیادی چربی و پروتئین سالم در دانه تنبل وجود دارد که ممکن است برای بیماران دیابتی مفید باشد. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در سال ۲۰۱۸ انجام شد. در این مطالعه، از ۴۰ شرکت کننده خواسته شد که به صورت روزانه ۶۵ گرم دانه کدو تنبل مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، قند خون شرکت کنندگان در حدود ۳۵ درصد نسبت به سایر افراد کاهش یافته بود.

  • آجیل و کره آجیل

مطالعات نشان می‌دهد، مصرف مداوم آجیل باعث تنظیم گلوکز موجود در خون می‌شود. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه کوچک روی ۲۵ فرد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ انجام شد. از این افراد خواسته شد تا به صورت روزانه بادام زمینی یا کره بادام زمینی مصرف کنند. این افراد بادام زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه کردند. نتیجه مطالعه نشان داد، مصرف منظم آجیل باعث کاهش سطح قند خون ناشتا می‌شود.

 با این حال برخی متخصصان معتقد هستند، باید تحقیقات بیشتری درباره این مسئله انجام شود. البته اگر رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف آجیل یا کره آجیل با متخصص تغذیه مشورت کنید. به عنوان مثال، کره بادام زمینی در برخی موارد ممکن است منجر به افزایش وزن شود. بنابراین باید با دقت مصرف شود.

  • بامیه

بامیه معمولاً به عنوان سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. این ماده انتخاب کاملا مناسبی برای تنظیم قند موجود در خون است. زیرا مقدار زیادی ترکیبات کاهش دهنده قند خون مانند پلی‌ساکاریدها و آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی در بامیه وجود دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، دانه‌های بامیه دارای خواص قدرتمندی برای کاهش علائم بیماری‌های دیابتی هستند. پلی ساکارید موجود در بامیه، به عنوان یک ترکیب قوی ضد دیابت شناخته می‌شود و با مهار برخی از آنزیم‌ها به کاهش قند خون کمک می‌کند. البته بهتر است آزمایشات بیشتری درباره این مسئله انجام شود. 

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره کاهش سریع قند خون در خانه توضیح داده شد. افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند باید به صورت مداوم سطح قند خون را اندازه‌گیری کنند. اگر میزان قند موجود در خون بیشتر از حد لزوم افزایش یابد آسیب‌های شدیدی به بدن شخص وارد خواهد شد. سریع‌ترین راه‌ها برای پایین آوردن میزان قند موجود در خون، تزریق انسولین، انجام فعالیت‌های بدنی و مصرف برخی مواد غذایی هستند.

 به طور کلی رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر میزان قند موجود در خون دارد. بنابراین اگر به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید. متخصصان مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را به شما ارائه می‌دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن گلوکز خون را کاهش دهید. اگر برای دریافت این برنامه و آگاهی از بهترین خوراکی برای کاهش قند خون به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه