راه‌هایی برای افزایش وزن با استفاده از کالباس

ارتباط بین کالباس و افزایش وزن

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بین کالباس و افزایش وزن رابطه وجود دارد. کالباس را معمولاً از گوشت گاو، گوشت گوساله، گوشت بره، مرغ و بوقلمون درست می‌کنند و بسیار خوش‌عطر و خوش‌طعم است. استفاده از ادویه‌های خاص مانند فلفل سیاه، پودر زنجبیل، جوز هندی، پودر کاری، پودر هل، پودر دارچین و آویشن، کالباس را خوش‌عطر می‌کند. طعم دلپذیر او نیز به دلیل استفاده از سیر، قارچ، زیتون، خلال بادام، خلال پسته و تکه‌های گوشت به جز ادویه کالباس است.

با اینکه کالباس منبع خوبی از پروتئین است. سدیم و چربی اشباع شده زیادی دارد که باعث افزایش وزن شما می‌شود. پس بهتر است به مقدار کم و دفعات کمی از کالباس استفاده کنید. اگر به دنبال گزینه‌های پروتئین بدون چربی هستید یا به رژیم غذایی کم سدیم نیاز دارید مصرف کالباس را حذف نمایید. در این مطلب از فیت کلاب درباره فواید، مضرات و نحوه عملکرد کالباس بر چاقی صحبت می‌کنیم.

آیا کالباس‌ها سالم هستند؟ اشاره به فواید و مضرات کالباس

کالباس برای هیچ فردی سالم نیست. هر چند وقت یکبار مصرف آنها اشکالی ندارد. همچنین، کالباس‌ها حاوی مقدار زیادی ریزمغذی‌ها و مواد معدنی هستند که برای بدن ما ضروری هستند. حتماً کالباس‌های بهداشتی از شرکت‌های تولیدی معتبر را مصرف نمایید. اما اگر قصد مصرف منظم آنها را دارید، انتخاب وحشتناکی کرده‌اید. در ادامه به چند جنبه خوب و بد کالباس اشاره می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با کالباس تا انتهای مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

انبار مواد مغذی؛ غنی از ریزمغذی‌ها و آهن

کالباس، به ویژه کالباس گوشت غنی از ریزمغذی‌ها و آهن هستند. همان‌طور که همه ما می‌دانیم، گوشت زمانی که به درستی فراوری و پخته شود بسیار مغذی است. حاوی مقدار زیادی سلنیوم است که عنصر کمیاب اما مهم برای بدن ما است. سلنیوم به تقویت پاسخ ایمنی بدن و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های قلبی و اختلالات تیروئید کمک می‌کند. هرچند سلنیوم در ماده غذایی دیگری هم پیدا می‌شود؛ اما کالباس گوشت یکی از آن‌ها است.

کالباس منبع خوبی از پروتئین

منبع غنی از پروتئین؛ ماده ضروری برای بدن

هر نوع کالباس در درجه اول گوشت چرخ‌کرده است. پس، چه بوقلمون، چه مرغ و گوشت گاو، 90 درصد آن گوشت است. از این رو، آنها می‌توانند به عنوان منبع بسیار خوبی از پروتئین عمل کنند. پروتئین برای رژیم غذایی شما اجباری است. به طور متوسط، یک فرد بالغ سالم به حدود 0.8 تا 1 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز نیاز دارد.

اگرچه کالباس‌ها را نمی‌توان منبع خوبی از گوشت بدون چربی نامید، اما می‌تواند به عنوان منبع خوبی از پروتئین باشند. پروتئین برای عملکردهای بدن، ساخت توده عضلانی، زنده نگه داشتن سلول‌ها و غیره ضروری است. بدون پروتئین، بدن شما تجزیه می‌شود و شروع به استفاده از کربوهیدرات و چربی به عنوان سوخت می‌کند که برای سلامتی شما بسیار مضر است. پروتئین همچنین یک درشت‌مغذی است که به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

بهبود تولید هموگلوبین؛ کمک به متابولیسم بدن شما

کالباس برای تولید هموگلوبین مفید است. آنها حاوی آهن هستند که جزء ضروری هموگلوبین است. در واقع هموگلوبین ناقل یا حامل اکسیژن در خون ما است و در داخل گلبول‌های قرمز باقی می‌ماند. بدن شما برای تولید بیشتر هموگلوبین به آهن نیاز دارد. همچنین کالباس حاوی ویتامین B12 است که برای تولید گلبول های قرمز ضروری است. علاوه بر این، به متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می‌کند. بنابراین، به نوعی به متابولیسم شما کمک می‌کند.

افزایش تولید نیاسین؛ B3

نیاسین ویتامین B3 است. این یک ریزمغذی مهم است که برای متابولیسم، عملکرد سلولی، عملکرد سیستم ایمنی و غیره ضروری است. همچنین به درخشندگی پوست و کاهش رنگدانه ها کمک می‌کند. همچنین باعث سلامت موهای شما می‌شود. به طور کلی، نیاسین برای بدن شما ضروری است.

حاوی فسفر؛ عملکرد بهتر کلیه

فسفر جزء مهمی از استخوان‌ها و دندان‌های ما است. در غیاب فسفر، استخوان‌ها شکننده و دندان‌ها، نرم می‌شوند. فسفر برای کلیه‌ها نیز ضروری است. کالباس‌ها منبع خوبی از فسفر هستند. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا استخوان‌ها و دندان‌های قوی و عملکرد کلیه خوبی داشته باشید.

افزایش خطرات بیماری‌های مختلف؛ سرطان و بیماری‌های قلبی

سوسیس و کالباس چندین ضرر دارد. آنها ناسالم هستند و همچنین تهدیدی برای بدن شما محسوب می‌شوند. سوسیس و کالباس با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان مرتبط است. نه تنها کالباس، بلکه هر نوع گوشت فراوری شده نیز می‌تواند بدن شما را تهدید کند. آنها همچنین شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند؛ زیرا می‌توانند سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون شما را بالا ببرند. سوسیس و کالباس ارتباط مستقیمی با سرطان دارد. آنها سرطان‌زا هستند؛ زیرا حاوی نیترات و ترکیبات نیتریت هستند. این مواد می‌توانند ساختار ژنتیکی سلول‌های شما را تغییر دهند و در نهایت منجر به سرطان شوند.

حاوی مقدار زیادی سدیم؛ افزایش بیماری قلبی

اکثر محصولات سوسیس و کالباس به طور باورنکردنی سرشار از سدیم هستند. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از سدیم می‌تواند به تنهایی به سلامت شما آسیب برساند. RDA برای سدیم کمتر از 1.5 گرم در روز است. در واقع، کالباس‌ها می‌توانند حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم باشند؛ زیرا گوشت فراوری شده هستند. گوشت در فرایند تصفیه اصلاح شده و نمک‌زده می‌شود. سطوح بالاتر سدیم ممکن است فشار خون را تشدید کند و ریشه چندین بیماری قلبی شود. پس، میزان مصرف سدیم خود را محدود کنید.

ارتباط مصرف کالباس و چربی‌های اشباع شده

چربی‌های اشباع شده؛ رسوب کردن چربی‌ها

بسته به نوع سوسیس و کالباسی که می‌خرید، ممکن است مقدار زیادی چربی اشباع شده نیز مصرف کنید. چربی‌های اشباع شده برای بدن شما مفید نیستند. آنها حاوی یک پیوند واحد بین اتم‌های کربن و هیدروژن هستند که آنها را پایدارتر می‌کند. برای از بین بردن این پیوند انرژی زیادی لازم است. این چربی‌ها به راحتی نمی‌سوزند و در جاهایی رسوب می‌کنند. به طور معمول، آنها در رگ‌های خونی، کبد و غیره رسوب می‌کنند.

در نهایت، آنها می‌توانند باعث کبد چرب، حملات قلبی و غیره شوند. همچنین چربی‌های اشباع شده به کلسترول LDL تبدیل می‌شوند که بدترین شکل کلسترول برای بدن شما است. آنها در قسمت‌های محیطی بدن شما رسوب می‌کنند. آنها از انتقال کلسترول به کبد برای متابولیسم جلوگیری می‌کنند.

به‌طورکلی، همه این موارد می‌تواند منجر به افزایش وزن نیز شود. اگر قصد اضافه وزن دارید یکی از گزینه‌ها استفاده از کالباس برای افزایش وزن است. در مصرف کالباس و سوسیس و غذاهای فراوری شده افراط نکنید. مصرف هرازگاهی آنها ضرر کمتری برای بدن شما دارد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

کالباس و افزایش وزن؛ کالباس چگونه باعث افزایش وزن می‌شود؟

کالباس‌ها و سوسیس‌ها به‌گونه‌ای هستند که هرچه بیشتر مصرف کنید بیشتر به آنها وابسته می‌شوید. شما هم حتماً متوجه این مطلب شده‌اید. کالباس و سوسیس طوری تولید می‌شود که ما را وادار به پرخوری می‌کند. موادی که در سوسیس و کالباس استفاده می‌شود اشتهای افراد را تحریک می‌کند و به عبارتی سیگنال‌دهی بین گوارش و مغز را مختل می‌کنند.

گوارش و مغز مدام به واسطهٔ عصب واگوس با هم در ارتباط هستند. هورمون‌هایی که توسط روده تولید شده بر این تعامل و احساس سیری تاثیر زیادی دارند. غذاهای پر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی؛ مانند کالباس ترکیب میکروبیوم روده را تغییر داده و باکتری‌های مرتبط با چاقی را تشویق می‌کنند. نتایج تحقیقات نشان داده که غذاهای بسیار فراوری شده، سیگنال‌دهی میان مغز و گوارش را فریب می‌دهند. این اختلال باعث می‌شود تا شما همچنان به پرخوری ادامه دهید. رابطه بین کالباس و افزایش وزن را به خوبی متوجه شدید!

با توجه به مطالبی که در بالا گفتیم، می‌توان نتیجه گرفت که کالباس چاق‌کننده است. با وجود این، اگر کالباس بهداشتی در مقادیر کم و گه گاه مصرف شود، می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته شود. حتی می‌تواند جزء اصلی چندین دستور غذایی مغذی باشد.

طرز تهیه سوسیس و کالباس نیز در چاقی نقش زیادی دارد. برخی افراد کالباس را به صورت سرخ شده، کبابی یا حتی آب پز می‌خورند که بسیار سالم‌تر است. استفاده از سس‌هایی مانند سس مایونز، خردل و سس‌های دیگر به وضوح میزان کالری را افزایش می‌دهد که باعث چاقی می‌شود.

دریافت رژیم غذایی و ورزشی برای افزایش وزن

در این مطلب رابطه بین کالباس و افزایش وزن را به خوبی توضیح دادیم. اگر شما عزیزان به هر دلیلی دنبال افزایش وزن خود هستید بهتر است طبق برنامه غذایی اصولی و سالم پیش بروید. شاید برای شما جالب باشد که با انجام ورزش‌هایی نیز می‌توانید به این هدف برسید. در این زمینه می‌توانید از متخصصین تغذیه و تناسب‌اندام فیت کلاب کمک بگیرید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا استفاده از کالباس با رژیم کتو متناقض است؟

کالباس یک ماده غذایی کتو پسند است. آنها با قوانین اساسی رژیم کتو مطابقت دارند. بنابراین، کالباس‌ها می‌توانند به عنوان منبع خوبی از پروتئین در منوی رژیم کتو شما باشد.

چه مدت کالباس در یخچال تازه می‌ماند؟

اکثر تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که محصولات کالباس را دو هفته پس از بازشدن بسته مصرف کنید. یا اینکه قبل از اتمام تاریخ انقضا کلباس را مصرف کنید.

آیا می‌توان کالباس را فریز کرد؟

می‌توانید کالباس را فریز کنید. گوشت را در ظرف دربسته قرار دهید. اگر قصد دارید گهگاهی قسمت‌های کوچکی از کالباس را بخورید بهتر است در یخچال نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه