رژیم لاغری با یخ ( رژیم یخ آلپاین)

رژیم لاغری با یخ

لاغری با یخ بر این ایده استوار است که با کاهش دمای درونی بدن چربی سوزی بیشتر می‌شود. کسانی که از رژیم یخ پیروی می‌کنند، قبل از خواب یک لیوان آب یخ می‌نوشند. این افراد با این کار ظاهراً دمای بدن خود را کاهش می‌دهند. این رژیم لاغری بسیار بحث برانگیز است و پشتوانه علمی ندارد. طرفداران این رژیم لاغری اعتقاد دارند که بدن برای بالا بردن دمای خود، چربی می‌سوزاند. در نتیجه چربی سوزی بیشتر منجر به کاهش وزن می‌شود. اما شواهد علمی کافی برای تایید این ادعاها وجود ندارد. در این مقاله از فیت کلاب، با جزئیات بیشتری رژیم لاغری با یخ را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با رژیم لاغری با یخ؛ نگاهی دقیق‌تر و علمی

این رژیم غذایی در سال 2010 مورد توجه قرار گرفت. یک مربی تناسب اندام به نام پل ونس ادعا کرد که با مصرف یخ در عرض یک ماه 7 کیلوگرم وزن کم کرده است. او بر این باور بود که دمای سرد باعث تحریک چربی سوزی در بدن می‌شود. با این حال، تحقیقات علمی در این زمینه مطالب فوق را تایید نمی‌کند.

در رژیم غذایی یخ، همراه با وعده‌های غذایی یخ مصرف می‌شود. گاهی نیز غذاهای یخ زده و یا نوشیدنی‌های یخی مصرف می‌شوند. طرفداران این رژیم غذایی بر این باورند که دمای سرد فرآیند هضم و جذب گوارشی را کاهش می‌دهد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای تأیید این موارد وجود ندارد.

کارشناسان تغذیه بر این باورند که رژیم یخ راه پایدار و سالمی برای کاهش وزن نیست. چراکه تاثیر دمای سرد بر روده می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. همچنین، مصرف یخ یا غذاهای منجمد منجر به کمبود مواد مغذی در بدن می‌شود. علاوه بر این، مصرف زیاد یخ منجر به اختلال در عادات غذایی و سرکوب هورمون‌های گوارشی خواهد شد. لذا، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی بهترین راه برای کاهش وزن است.

معایب رژیم یخ؛ کوتاه مدت و ناسالم

رژیم یخ شواهد علمی و پشتوانه محکمی ندارد. کارشناسان و متخصصان سلامت نسبت به خطرات احتمالی این روش لاغری هشدار داده‌اند. در ادامه به برخی از معایب رژیم لاغری یخ اشاره می‌کنیم:

  • مصرف یخ یا غذاهای منجمد به دلیل پایین بودن ارزش غذایی منجر به کمبود مواد مغذی می‌شود.
  • این رژیم لاغری در بروز عادات غذایی ناسالم و وسواس بیش از حد در شمارش کالری تاثیر دارد.
  • کاهش غیرمنطقی کالری روزانه به کمبود انرژی، خستگی مزمن و اثرات سلامت روان منجر می‌شود.
  • مصرف مقادیر زیاد یخ و غذاهای یخ زده می‌تواند باعث سردی مغز و حتی سرمازدگی روده شود.
  • این رژیم لاغری ناپایدار و کوتاه مدت است و تاثیر بلندمت آن بر سلامتی مفید نیست.
  • لاغری به روش یخ توسط تحقیقات علمی یا سازمان‌های سلامت و بهداشت توصیه نمی‌شود.

برای کاهش وزن طولانی مدت و سالم، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مقوی ضروری است. این رژیم غذایی باید انواع غذاهای مغذی و سالم را در خود بگنجاند. با چنین برنامه‌ای می‌توان تغییرات فیزیکی پایدار و سبک زندگی سالم را رقم زد. همیشه توصیه می‌شود قبل از اجرای هر روش لاغری با کارشناس تغذیه مشورت کنید.

جایگزین‌های رژیم یخ؛ کنترل وعده و تغذیه آگاهانه

رژیم یخ یک روش غیرمنطقی و مضر برای کاهش وزن است. به جای پیروی از چنین روش ناسالمی، جایگزین‌های بهتری وجود دارد. در ادامه به چند مورد در این خصوص اشاره می‌کنیم.

  1. رژیم غذایی متعادل و مغذی: برنامه غذایی شما باید حاوی انواع ریزمغذی‌ها و مواد معدنی باشد. در رژیم‌های سختگیرانه ویتامین‌های مورد نیاز بدن تامین نخواهد شد.
  2. کنترل وعده: به حجم وعده‌ها توجه کنید و از پرخوری پرهیز کنید. از بشقاب‌ها، کاسه‌ها و فنجان‌های کوچک‌تر برای کنترل اندازه وعده‌ها استفاده کنید. این تکنیک می‌تواند به تنظیم کالری دریافتی بدون حذف گروه‌های غذایی کمک کند.
  3. تغذیه آگاهانه: آهسته غذا بخورید و خوب آن را بجوید. طعم و مزه هر لقمه و قاشقی که در دهان می‌گذارید را عمیقا احساس کنید. در زمان غذا خوردن از فکر و خیال و تصورات ذهنی دوری کنید.

در کنار موارد بالا تمرینات تناسب اندام را فراموش نکنید. ورزش‌های کاردیو، هوازی، قدرتی و یوگا برای تناسب اندام بسیار مفید هستند. سعی کنید برنامه غذایی و تمرینی شخصی برای خود تهیه کنید. این برنامه شما را زودتر به اهداف می‌رساند. در این خصوص با مربی بدنساز و یا کارشناس تغذیه مشورت کنید.

اهمیت مشاوره برای لاغری؛ روش‌های سالم‌تر و پایدارتر

برای کاهش وزن مشاوره با مربی بسیار ارزشمند است. برای سلامتی، تناسب اندام و سبک زندگی ایده‌آل باید راه و روش مخصوص به خود را داشته باشید. مزایای مشاوره با مربی تناسب اندام شامل موارد زیر است:

  • دانش و تخصص: مربیان تناسب اندام دوره دیده و دارای گواهینامه تخصصی هستند. آنان درک عمیقی از آناتومی بدن، فیزیولوژی و متابولیسم دارند.
  • برنامه تمرینی شخصی: برنامه تمرینی باید کاملا سفارشی و بر اساس شرایط فیزیکی شما باشد. برای رسیدن به تناسب اندام باید اهداف واقع بینانه در نظر گرفت.
  • روش انجام حرکات: درست انجام دادن حرکات از مهمترین جنبه‌های یک برنامه تمرینی موفق است. همراهی مربی با شما می‌تواند در این خصوص بسیار مفید باشد.
  • انگیزه و تعهد: حمایت مربی انگیزه لازم برای ادامه مسیر را فرهم می‌کند. این همراهی برای عبور از چالش‌ها و رسیدن تضمینی به اهداف اهمیت دارد.
  • حرکات متنوع و نشاط‌آور: یکی از نتایج مشاوره با مربی و داشتن برنامه شخصی ایجاد تنوع در تمرینات است. تنوع دادن به تمرینات برای جلوگیری از روزمرگی و رخوت ضروری است.

مربیان برنامه شخصی را با ارزیابی وضعیت بدنی شما طراحی می‌کنند. در این برنامه جنبه‌های مختلف از جمله تغذیه، ورزش و سبک زندگی در نظر گرفته شده است.

اثرات سرما بر بدن

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

اثرات سرما بر بدن؛ کمبود مواد مغذی و فقر آهن

وقتی دمای قسمتی از بدن مانند روده شروع به سرد شدن می‌کند خون غلیظ‌تر می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث تشکیل لخته‌های خون در رگ‌های روده شود. این لخته‌ها سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. البته دوش آب سرد فواید متعددی برای سلامتی دارد. برای مثال بهبود گردش خون، بهبود افسردگی و کاهش تنش عضلانی از این مزایا هستند. اما موضوع خوردن یخ آن هم به طور پیوسته و مقدار زیاد کاملا متفاوت است. چراکه مصرف بیش از حد یخ فرآیند گوارش را مختل می‌کند. دمای پایین یخ باعث سنگینی معده، نفخ، یبوست یا اسهال خواهد می‌شود.

از طرفی مصرف بیش از حد یخ می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی در بدن شود. کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی از اثرات خوردن بیش از حد یخ است. همچنین پایین آمدن دمای بدن با ضعف و خستگی و کاهش قدرت سیستم ایمنی در ارتباط است. بعلاوه، افرادی که یخ زیاد مصرف می‌کنند در معرض کم خونی فقر آهن هستند. البته اثرات سرما بر بدن در همه افراد یکسان نیست. از این‌رو هرگز خودسرانه و بدون مشاوره از رژیم‌های غذایی پیروی نکنید.

برنامه غذایی اختصاصی راهی برای رسیدن به تناسب اندام!

هر فرد بر اساس عواملی مانند جنسیت، ترکیب بدن و ژنتیک به برنامه غذایی و ورزشی منحصر به فردی نیاز دارد. بعضی از رژیم‌های غذایی و ورزشی به خوبی این نیاز را پوشش می‌دهند. این نوع برنامه به خوبی فرد را در راستای سلامتی و تناسب اندام بیشتر یاری می‌دهد. برنامه سفارشی و شخصی تضمین می‌کند که چربی سوزی از قالب همیشگی خود خارج شود. همچنین، کالری سوزی نسبت به گذشته افزایش یابد.

موفقیت در مسیر تناسب اندام بستگی به برنامه شما دارد. برای دریافت برنمه غذایی علمی و تخصصی می‌توانید با مجموعه فیت کلاب ارتباط بگیرید. این مجموعه تخصصی با حضور بهترین مربیان تناسب اندام کشور فعالیت می‌کند. برنامه تناسب اندام فیت کلاب با ارزیابی شرایط جسمانی شما آماده می‌شود. بنابراین رسیدن به وزن و فرم دلخواه بسیار آسان‌تر خواهد بود. به منظور دریافت چنین برنامه‌ای با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول

آیا رژیم یخ می‌تواند به کاهش وزن طولانی مدت کمک کند؟

خیر، مصرف یخ زیاد منجر به کاهش وزن طولانی مدت نمی‌شود. این رژیم غذایی موقتی و ناسالم  است. البته در ابتدا به دلیل مصرف نکردن مواد غذایی وزن تا حدودی کاهش می‌یابد. اما در ادامه باعث ضعف شدید و ناتوانی در ادامه مسیر می‌شود. از طرفی مصرف یخ در بروز سوء هاضمه و مشکلات گوارشی تاثیر دارد.

آیا روش لاغری با یخ توسط متخصصان سلامت تایید یا توصیه شده است؟

خیر، رژیم یخ توسط کارشناسان سلامت و مربیان بدنسازی توصیه نمی‌شود. لاغری با یخ روشی افراطی و بسیار مضر است. کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند که کاهش وزن همواره باید به شیوه پایدار و علمی انجام شود.

رژیم لاغری با یخ بر چه ایده‌ای استوار است؟

تئوری پشت این رژیم لاغری این است که بدن با گرم کردن خود کالری می‌سوزاند. این کار منجر به افزایش متابولیسم و متعاقب آن کاهش وزن می‌شود. اگرچه در مجموع این اصل درست است اما با رژیم لاغری با یخ سازگار نیست.

به جای رژیم یخ از کدام رژیم‌های جایگزین‌ استفاده کنیم؟

جایگزین‌های سالم‌تری برای رژیم یخ وجود دارد. داشتن برنامه غذایی متعادل و مغذی، کنترل وعده غذایی و ورزش منظم برای کاهش وزن مفید است.

2 Responses

  1. سلام
    وقتتون بخیر
    میگن خوردن آب یخ باعث سکته میشه
    در حالی که رژیم گرفتن با یخ ب چ معنی ایی هستش؟؟

    1. خوردن اب یخ هیچ آسیبی به بدن نمی رساند همچنین رژیم گرفتن با یخ نیز هیچ تاثیری ندارد و برای سلامتی مضر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه