بهترین تمرینات برای کوچک کردن شکم: راهنمای کامل

تمرینات ویژه کوچک کردن شکم

کوچک کردن شکم برای داشتن اندامی سالم و خوش فرم بسیار مهم است. چربی شکم یا همان چربی احشایی از نوع چربی‌های بسیار مضر است. این نوع چربی نه تنها بر ظاهر ما تأثیر می‌گذارد، بلکه به طور مستقیم با مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار خون بالا نیز در ارتباط است. تمرینات بدنسازی اصولی می‌توانند با چربی سوزی موثر به کاهش چربی شکم کمک کنند. این ورزش‌ها علاوه‌بر کاهش چربی، در تقویت ماهیچه‌های شکمی نیز موثر هستند. در این مقاله از فیت کلاب تمرینات ویژه کوچک کردن شکم را معرفی می‌کنیم.

اهمیت کاهش چربی شکم؛ هموار کردن مسیر تناسب اندام

افزایش چربی سوزی یکی از اهداف مهم در کوچک کردن شکم است. ورزش می‌تواند به سوزاندن کالری بیشتر، عضله‌سازی و افزایش متابولیسم بدن کمک کند. همگی این مزایا برای کاهش چربی شکمی بسیار مفید هستند. با این حال، اگر ورزش با یک رژیم غذایی سالم همراه نباشد، ممکن است نتیجه دلخواه حاصل نشود. رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده، میان وعده‌های شیرین و چربی‌های ناسالم تمام تلاش‌های انجام شده را بی‌نتیجه می‌کند.

برای کاهش موثر چربی شکم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم غنی از ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها الزامی است. در برنامه کوچک کردن شکم باید فاکتورهای مربوط به ویژگی‌های جسمانی و سبک زندگی در نظر گرفته شود. یک برنامه ورزشی موثر ترکیبی از ورزش‌های کاردیو، قدرتی و تعادلی است. این تمرینات می‌توانند به صورت هدفمند و دقیق عضلات شکم را درگیر کنند.

از طرفی، داشتن سبک زندگی سالم در کنار ورزش و رژیم غذایی برای کاهش چربی شکم بسیار مهم است. اصلاح سبک زندگی مانند کاهش استرس، الگوی خواب و بیداری منظم و نوشیدن آب کافی نقش مهمی در سلامتی دارد. استرس مزمن و خواب ناکافی منجر به افزایش چربی شکم و عدم تعادل هورمونی می‌شود.

ورزش‌های مختلف برای کاهش چربی شکم

ورزش‌های مختلف برای چربی سوزی؛ تمرینات کاردیو و قدرتی

اولین قدم برای سوزاندن چربی شکم انجام حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی یا کاردیو در طول روز است. مطالعات نشان می‌دهد که تمرینات ویژه کوچک کردن شکم به کاهش چربی و تناسب اندام کمک می‌کنند. برخی از تمرینات هوازی برای کاهش چربی شکم عبارتند از:

  • پیاده‌روی سریع
  • دویدن
  • دوچرخه سواری
  • قایقرانی
  • شنا

در میان ورزش‌های هوازی آنهایی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت می‌برید. گروه دیگری از تمرینات با نام HIIT یا تمرینات تناوبی با شدت بالا هستند که تاثیر خوبی در کوچک شدن شکم دارند. تمرینات تناوبی، از دوره‌های کوتاه تمرین پرشدت و به دنبال آن حرکات کم‌شدت تشکیل شده است. برخی از این نوع تمرینات عبارتند از:

  • جامپینگ جک
  • برپی
  • شنا سوئدی
  • اسکات پرشی
  • زانو بالا

و گروه دیگری از تمرینات ورزشی از نوع قدرتی هستند. این نوع تمرینات با تحمیل فشار بالا بر عضلات، رشد آنها را تحریک می‌کنند. تمرینات قدرتی تاثیر بالایی در افزایش حجم عضلات و کاهش چربی شکم دارند. برخی از این تمرینات عبارتند از:

  • حرکت کوهنوردان
  • لانژ
  • کرانچ
  • لگ رایز

حرکات بیان شده گروه‌های مختلف عضلانی را درگیر می‌کنند. این نوع تمرینات باید به دقت و با مشورت مربی حرفه‌ای در برنامه بدنسازی گنجانده شوند.

تمرینات اختصاصی برای شکم؛ حرکات کارآمد و موثر

تمرینات زیادی برای کمک به کاهش چربی شکم وجود دارد. البته توانایی همه آنها برای از بین بردن چربی شکم یکسان نیست. مربیان و پزشکان بر این باورند که فعالیت بدنی در برنامه روزانه اولین راهکار کلیدی برای سوزاندن چربی‌های شکم است. در این بخش از مقاله چند تمرین موثر برای کاهش چربی شکم معرفی شده است. با گنجاندن این تمرینات در برنامه هفتگی می‌توانید به مرور زمان شاهد کوچک شدن شکم خود باشید.

حرکت کوهنوردان (mountain climbers)؛ حرکت کاردیو پرشدت

عضلات هدف: حرکت کوهنوردان به خوبی میتواند عضلات شانه، سه‌سر بازو، ماهیچه‌های سینه و عضلات شکم را درگیر کند.

روش انجام: تمرین کوهنوردان تمام بدن شما از جمله عضلات هسته مرکزی را درگیر می‌کند. کوهنوردان نوعی تمرین هوازی است، به این معنی که هنگام انجام آن ضربان قلب شما افزایش می‌یابد. برای شروع، خود را در وضعیت پلانک یا شنا سوئدی قرار دهید. دست‌ها را به اندازه عرض شانه باز کنید و هر دو کف دست روی زمین باشند.

پاها را رو به عقب ببرید و زانوها کاملا باز باشند. هنگامی که در این حالت قرار گرفتید، به آرامی زانوی راست خود را به سمت قفسه سینه حرکت دهید. با رسیدن زانو به نزدیک قفسه سینه دوباره زانو را به عقب برگردانید. سپس این حرکت را برای زانوی چپ انجام دهید. تکرار پشت سر هم این حرکات تقلید کننده ورزش کوهنوردی است.

مزایا: حرکت کوهنوردان تاثیر بالایی در سوزاندن چربی دور شکم دارد. کوهنوردان یک حرکت کاردیو پرشدت است و برای عضله سازی هم کاربرد دارد.

لگ رایز درازکش ( Lying Leg Raises)؛ حرکت موثر برای چربی سوزی شکمی

عضلات هدف: حرکت لگ رایز برای فعال شدن ماهیچه‌های راست شکم و عضلات لگن مناسب است.

روش انجام: این تمرین عضلات شکم را تقویت می‌کند. برای انجام لگ رایز به پشت دراز بکشید و پاها را کنار هم جفت کنید. دست‌ها را نیز در دو طرف بدن چسبیده به پهلوها قرار دهید. حالا پاهای خود را با هم به آرامی بالا بیاورید. پاها را تاجایی بالا ببرید که عمود بر زمین (در زاویه قائمه) باشند. قبل از اینکه هر دو پا را به زمین برگردانید، ۱ یا ۲ ثانیه مکث کنید. برای بهترین نتیجه این کار را 10 تا 15 بار تکرار کنید.

برای تاثیرگذاری بیشتر، در هنگام فرود اجازه ندهید پاهایتان زمین را لمس کنند. همچنین، در بالا و پایین بردن پاها از قوس شدن کمر جلوگیری کنید. انجام نادرست این حرکت منجر به گودی کمر می‌شود. اگر دچار مشکلات ستون فقرات مثل دیسک کمر و یا فتق مهره‌ها هستید، قبل از انجام این تمرین با پزشک یا مربی تناسب اندام مشورت کنید.

مزایا: لگ رایز باعث افزایش توده عضلانی شکم می‌شود. این تمرین برای چربی سوزی دور شکم بسیار موثر است.

تمرین اختصاصی برای ایجاد سیکس پک و کوچک شدن شکم

کرانچ (Crunches)؛ تمرین اختصاصی برای سیکس پک

عضلات هدف: تمرین کرانچ ماهیچه‌های شکمی، عضلات لگن و عضلات پشت را تقویت می‌کند.

روش انجام: تمرینات کرانچ هم قسمت فوقانی و هم تحتانی شکم شما را درگیر می‌کنند. این تمرینات مخصوص شکم هستند. کرانچ انواع مختلفی از حرکات را شامل می‌شود. برای مثال کرانچ معکوس، کرانچ دوچرخه، کرانچ دو و کرانچ برد داگ از انواع کرانچ شکمی هستند. تمامی این تمرینات برای کوچک کردن شکم بسیار مناسب هستند. برای انجام استاندارد کرانچ، به پشت روی زمین دراز بکشید.

زانوهای خود را خم کنید و کف پاها را روی زمین قرار دهید. حالا به آرامی شانه‌ها و سرو گردن را از زمین بلند کنید. در زمان بلند کردن شانه‌ها دست‌های خود را پشت سر خود قفل کنید. تا جایی که می‌توانید سر و گردن را به سمت زانوهای خود حرکت دهید. با انجام این حرکت متوجه درگیر شدن عضلات شکم خواهید شد. با رسیدن سر به نزدیک زانوها دوباره به موقعیت اولیه برگردید. سعی کنید کرانچ را 12 تا 20 بار تکرار کنید.

مزایا: کرانچ یکی از تمرین‌های اختصاصی برای ساختن عضلات شش تیکه (سیکس پک) شکم است.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

دریافت برنامه شخصی و تمرینات ویژه کوچک کردن شکم از فیت کلاب!

برای کاهش چربی‌های شکم باید به دنبال یک برنامه اختصاصی و کارآمد باشید. این برنامه را می‌توانید از فیت کلاب دریافت کنید. فیت کلاب تخصصی‌ترین مرکز تناسب اندام ایران است که برنامه‌های تمرینی خود را کاملا اختصاصی و متناسب با شرایط جسمانی ارائه می‌دهد. مربیان و کارشناسان تغذیه در فیت کلاب با ارزیابی شرایط جسمانی شما قادرند ایده‌آل‌ترین برنامه را برای کوچک کردن شکم طراحی کنند.

برای رسیدن به تناسب اندام لازم نیست زیاد هزینه کنید. بلکه انتخاب اهداف آگاهانه و انتخاب راهکارهای اصیولی و درست از طریق مشاوره با مربیان حرفه‌ای اولین راهکار برای رسیدن به اندام دلخواه است. مربیان می‌دانند که چه رژیم غذایی و چه تمریناتی برای اندام شما بهتر است. آنان با بررسی زمینه ژنتیکی شما، بدن را از قالب همیشگی آن خارج می‌کنند. برای مشاوره با کارشناسان تغذیه و مربیان فیت کلاب با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول

با انجام تمرینات بدنسازی چقدر طول می‌کشد تا چربی شکم کم شود؟

اینکه شما چه وقتی به نتیجه دلخواه می‌رسید به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی در کاهش وزن اثرگذار هستند. با تلاش و شکیبایی می‌توانید طی چند هفته تا چند ماه تغییرات قابل توجهی را در اندازه شکم خود مشاهده کنید.

آیا برای تمرینات شکم لازم است که با مربی مشورت کنیم؟

برای اینکه با تمرینات بدنسازی به نتیجه دلخواه برسید باید بسیار هوشمندانه و موثر تمرین کنید. اینکه چه تمرین‌هایی برای بدن شما موثر است و یا از چه رژیم غذایی پیروی کنید را به مربی متخصص بسپارید. در مسیر تناسب اندام و سلامتی هرگز آزمون و خطا نکنید.

آیا می‌توانم برای کاهش چربی شکم تمرینات کاردیو انجام دهم؟

بله، ورزش‌های هوازی مانند دویدن، شنا یا دوچرخه سواری برای کالری سوزی و کاهش وزن بسیار مفید هستند. تمرینات هوازی را می‌توان با تمرینات قدرتی در برنامه بدنسازی ادغام کرد. این تمرینات به همراه یک رژیم غذایی اختصاصی می‌توانند به کوچک شدن شکم کمک کنند.

2 Responses

    1. ممنون از همراهی و توجه شما تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه