عوارض جانبی بوتاکس معده

عوارض بوتاکس معده

بسیاری از افراد که با مشکلات چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند به فکر روش‌های ساده و به اصطلاح میانبر برای لاغری می‌گردند. چرا که رژیم درمانی و همچنین انجام تمرینات ورزشی به صورت مستمر برایشان امری طولانی و سخت به نظر می‌رسد. اما باید بدانید تنها روش بی‌عیب و نقص و بی‌عارضه، رژیم اصولی در کنار تمرینات درست و صحیح است. با این وجود، بوتاکس معده یک روش برای کاهش وزن و لاغری بوده که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده و اکثر افراد برای لاغری سریع‌تر دست به بوتاکس، جراحی‌های معده نظیر اسلیو معده، ابدوپلاستی و سایر روش‌های تهاجمی ‌می‌زنند. اما آیا تا به امروز به این اندیشیده‌اید که عوارض بوتاکس معده چیست؟ با فیت کلاب در این مقاله همراه باشید تا این سؤال مهم را بررسی کنیم.

بوتاکس معده چیست؟ نحوه انجام بوتاکس معده

اولین استفاده از تزریق بوتاکس اصلاحی در زمینه زیبایی و بازسازی پوست (Skin Rejuvenation) بود که توسط پزشکان مورد توجه قرار گرفت. اما در ادامه، محققان متوجه شدند که می‌توانند از خاصیت فلج‌کننده این سم در درمان بیماری‌ها و سایر مسائل بهداشتی و پزشکی نیز بهره ببرند.

در تکنیک تزریق بوتاکس به معده به منظور کاهش وزن، پزشک سم بوتولینوم را به ماهیچه‌های داخلی معده تزریق می‌کند. این عمل باعث از دست دادن عملکرد طبیعی ماهیچه‌های معده می‌شود و منجر به کاهش انقباض آنها می‌گردد.

این کاهش انقباضات موجب می‌شود که غذا دیرتر هضم و از معده خارج شود. این تأخیر در هضم باعث افزایش مدت زمان احساس سیری می‌شود و انگیزه برای مصرف غذا کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب، تزریق بوتاکس به معده زنجیره کاهش وزن را شکل می‌دهد.

لازم به ذکر است که بدانید بوتاکس به تنهایی باعث لاغری و کاهش وزن نخواهد شد. بلکه بوتاکس معده باید به همراه یک رژیم غذایی اصولی و ورزش (افزایش متابولیسم بدن) باشد. در این حالت نتیجه مطلوب از بوتاکس معده را به دست خواهید آورد.

نحوه انجام و تزریق بوتاکس معده

نحوه انجام و تزریق بوتاکس معده؛ آیا بوتاکس یک روش تهاجمی است؟

این روش لاغری و کاهش وزن با استفاده از تکنیک آندوسکوپی (endoscopy) انجام می‌شود. آندوسکوپ یک لوله نازک و قابل انعطاف بوده که در انتهای آن دارای یک دوربین متصل است. پزشک این لوله را همراه با یک سرنگ از طریق دهان و گلو به سمت معده هدایت می‌کند و قبل از این عمل به شما داروهای آرام‌بخش می‌دهد تا خواب‌آلود شوید.

لنز موجود در انتهای آندوسکوپ تصاویر دقیق و واضحی را به یک مانیتور منتقل می‌کند. پزشک با بررسی تصاویر، محل تزریق بوتاکس در معده را شناسایی می‌کند. این تزریق معمولاً در چندین نقطه در قسمت پایین معده انجام می‌شود. این روش لاغری بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود و حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

کاربرد تزریق بوتاکس معده؛ مزایای بوتاکس معده

بوتاکس معده به عنوان یک روش لاغری سریع شناخته می‌شود که در صورت داشتن BMI بالای 40، برای فرد مناسب نیست. اینجا باید بدانید که BMI یا شاخص توده بدنی، نسبت وزن به مجذور قد است. اهمیت دارد که بدانید این روش می‌تواند فقط لاغری موقتی ایجاد کند و در صورت عدم تغییر در رژیم غذایی و برنامه ورزشی، احتمال بازگشت به وزن قبلی وجود دارد.

با توجه به اینکه این روش یک شیوه نوین در لاغری و کاهش وزن است، استفاده از آن برای زنان شیرده به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد. پزشکان باور دارند که این سم ممکن است وارد شیر مادر شود و بر تأثیرات نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد.

برخی از مزایای بوتاکس معده به شرح زیر است:

  • روش کم تهاجم لاغری
  • بوتاکس روش موثر برای کاهش وزن افرادی که اضافه وزن زیادی ندارند.
  • کاهش اشتهای کاذب به طور مستمر
  • مدت زمان ریکاوری و دوره نقاهت بسیار کوتاه

عوارض بوتاکس معده؛ محدودیت‌های بعد از بوتاکس معده

بوتاکس معده علاوه بر مزایای بالا، عوارض جانبی بسیار زیادی دارد. محدودیت‌های بعد از بوتاکس را باید جدی بگیرید و حتما به توصیه‌های پزشک توجه ویژه داشته باشید. بسیاری تصور می‌کنند که بوتاکس معده یک روش ساده بوده و نیازی به رژیم و تمرینات ورزشی ندارد. اما این تصور کاملا اشتباه است.

برخی از عوارض و محدودیت‌های بوتاکس معده که باید آن را پس از بوتاکس جدی بگیرید به شرح زیر است:

اثر موقتی و قابل بازگشت؛ بعد از بوتاکس خطر اضافه وزن در کمین است!

همانطور که اثر بوتاکس روی صورت موقتی است، بوتاکس معده نیز اثری موقتی دارد و ممکن است بعد از چند ماه یا یکسال به طور کامل تاثیر آن از معده حذف شود و معده فرایند طبیعی را داشته باشد. بنابراین اگر با مشکل اشتهای کاذب روبرو شوید باید پس از این بازه زمانی به پزشک برای تکرار درمان مجدد اقدام نمایید.

عوارض جانبی پس از تزریق بوتاکس؛ التهاب معده امری شایع

ممکن است پس از تزریق بوتاکس معده، عوارض جانبی نظیر درد، التهاب، سوء هاضمه، تهوع و استفراغ، سردرد، خستگی و عدم تعادل یزاس متقاضی بوتاکس پیش بیاید که این امر کاملا طبیعی است.

در برخی موارد نادر، خطر عفونت در محل تزریق نیز وجود خواهد داشت. بنابراین با توجه به عوارض بوتاکس معده، روش‌های بهتر و سالم‌تر نظیر ورزش و رژیم غذایی اصولی بهترین راه برای رسیدن به تناسب اندام خواهد بود.

برخی از عوارض جانبی بوتاکس معده به شرح زیر است:

  • ضعف عضلات در کل بدن
  • مشکلات تنفسی
  • نکروز معده (سیاه‌ شدن پس از تزریق در جای تزریق شده)
  • عدم کنترل مثانه
  • درد و تورم در جای تزریق
  • دوبینی پس از تزریق
  • اختلالات مربوط به قلب و افزایش یا کاهش ضربان قلب
  • خونریزی در جای تزریق
  • احساس درد در ناحیه گلو، معده و نای
  • احتمال آلرژی درون معده به ماده بوتاکس
  • یبوست یا اسهال
  • خشکی لب‌ها و گلو

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

محدودیت‌های غذایی بعد از انجام تزریق بوتاکس معده؛ تغذیه بعد از بوتاکس معده

پس از انجام بوتاکس فرد با محدودیت‌های غذایی روبرو خواهد شد. بسیاری تصور می‌کنند که بعد از بوتاکس با خیالی راحت می‌توانند هر آنچیزی را که دوست دارند به مقدار کم بخورند و تنها اشتهای کاذب آنها کاهش پیدا می‌کند.

اما برخلاف باور عموم، پس از بوتاکس فرد با محدودیت‌هایی در تغذیه روبرو می‌شود. بعد از بوتاکس فرد زودتر احساس سیری می‌کند و غذا به مدت بیشتری درون معده می‌ماند. بنابراین فرد نباید از غذاهایی نظیر فست‌فود استفاده کند. چرا که در این حالت امکان بیماری‌ یا مشکلات معده وجود خواهد داشت.

کاهش وزن محدود؛ همه با بوتاکس به یک اندازه لاغر نخواهند شد!

بوتاکس معده می‌تواند به میزان محدود به کاهش وزن کمک کند. با این حال، برخی افراد نیز ممکن است بهبود ماندگار وزن بدن خود را تجربه نکنند و نیاز به روش‌های دیگر در کاهش وزن داشته باشند.

قبل از تصمیم‌گیری برای تزریق بوتاکس معده، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا ریسک‌ها و فواید آن در مورد وضعیت شما بررسی شود. همچنین، همیشه به دقت از دستورات و راهنمایی‌های پزشک پیش و پس از این فرآیند پیروی کنید. چرا که در این حالت نتیجه مطلوب‌تری را دریافت خواهید کرد.

مراقبت‌های بعد از بوتاکس معده؛ بعد از بوتاکس چه کاری انجام دهیم؟

پس از تزریق بوتاکس به معده به منظور لاغری، معمولاً باید برای مدتی در مرکز درمانی حضور داشته باشید تا اثر داروهای بیهوشی برطرف شود. اگر مشکل خاصی پیش نیاید، می‌توانید در همان روز به خانه بازگردید. به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی بهتر است پس از بوتاکس معده همراه داشته باشید.

تا سه روز اول پس از آندوسکوپی لاغری با بوتاکس، بهتر است غذاهای سبک و مایع مصرف کنید. همچنین، از مصرف غذاهای اسیدی خودداری کنید و برای پیشگیری از ناراحتی معده، غذاها را آرام و آهسته بخورید. همچنین توصیه می‌شود غذا را کامل بجوید و از پرخوری خودداری کنید. بهتر است به محض احساس سیری، از خوردن غذا دست بکشید.

در طول دوره بهبودی، مصرف کربوهیدرات و غذاهای چرب نیز باید محدود شود. این نکات به کمک حفظ نتایج تزریق بوتاکس برای لاغری و جلوگیری از مشکلات مانند ناراحتی معده کمک خواهند کرد. توصیه می‌شود که همیشه به دستورات و راهنمایی‌های پزشک پیش و پس از این فرآیند پیروی نمایید.

جایگزین مناسب بوتاکس معده؛ تجربه بوتاکس معده

اگر از افرادی که تجربه بوتاکس معده دارند، درباره روش تزریق بوتاکس معده سوال کنید، در ابتدای امر با کاهش وزن روبرو بوده‌اند و از این روش رضایت داشته‌اند. اما بسیاری برای تثبیت وزن خود به روش‌های دیگر نظیر رژیم‌های سرسخت غذایی یا سایر روش‌های لاغری روی آورده‌اند.

بنابراین، شاید بهتر باشد که یک روش مناسب برای بوتاکس معده جایگزین کنید. رژیم اصولی در کنار تمرینات درست ورزشی بهترین روش جایگزین بوتاکس معده است. شما با گرفتن رژیم از یک متخصص تغذیه و یک تمرین منحصر به فرد از یک مربی با تجربه می‌توانید در مدت زمان کوتاهی، کاهش وزن را تجربه کنید.

عوارض بوتاکس معده؛ مشاوره و دریافت تمرین ورزشی و غذایی از فیت کلاب

همانطور که مطالعه کردید، بوتاکس معده یک روش برای لاغری است. شاید بوتاکس معده سبب لاغری و تناسب اندام در برخی افراد شود اما عوارض بوتاکس معده را نباید در طول فرایند انجام بوتاکس نادیده گرفت. تزریق بوتاکس معده یک راه کمکی برای لاغری است و شما در کنار تزریق باید حتما ورزش و رژیم غذایی‌تان را رعایت کنید.

خوب شاید بپرسید چه کاری است؟ شما می‌توانید روش‌های کم عارضه و سالم‌تری را جایگزین بوتاکس معده کنید. دریافت رژیم اصولی از یک متخصص تغذیه و گرفتن برنامه تمرینی از یک مربی مجرب می‌تواند بهترین روش برای لاغری باشد.

برای مشاوره و همچنین دریافت رژیم و تمرین منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده خود، می‌توانید همین حالا جهت مشاوره با مشاورین فیت کلاب با شماره تماس 02191090095 تماس حاصل کنید.

سوالات متداول

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده یک روش درمانی است که با تزریق سم بوتولینوم به ماهیچه‌های داخلی معده انجام می‌شود. این روش به منظور کاهش انقباضات معده و افزایش مدت زمان حضور غذا در معده به کار می‌رود و می‌تواند در فرآیند لاغری و کاهش وزن موثر باشد.

آیا تزریق بوتاکس معده موقت است؟

بله، اثر بوتاکس معده معمولاً موقت بوده و ممکن است پس از چند ماه تا یک سال تا حدودی از بین برود. بنابراین بوتاکس را پس از مدتی می‌توانید مجددا انجام دهید.

آیا بوتاکس معده مناسب برای همه افراد است؟

خیر، این روش برای افرادی که BMI آنها بالای ۴۰ است، مناسب نیست. همچنین، قبل از تصمیم‌گیری درباره استفاده از بوتاکس معده، مشاوره با پزشک متخصص تغذیه و یا جراح بسیار حائز اهمیت است.

آیا مصرف غذا بعد از تزریق بوتاکس معده تغییر می‌کند؟

بله، پس از تزریق بوتاکس معده، توصیه می‌شود در سه روز اول از غذاهای سبک و مایع استفاده کنید. همچنین، ممکن است نیاز به تغییر در رژیم غذایی باشد و از مصرف غذاهای اسیدی خودداری شود.

آیا بوتاکس معده خطرات یا عوارض جانبی خاصی دارد؟

ممکن است در اثر تزریق بوتاکس معده عوارض جانبی نظیر درد، التهاب، سوء هاضمه، تهوع و استفراغ، سردرد، خستگی، عدم تعادل و تغییرات موقتی در رفتار روزمره رخ دهد. همچنین، در موارد نادر، خطر عفونت نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه