ورزش‌های موثر در کنترل و درمان کیست تخمدان؛ معرفی بهترین تمرینات یوگا

ورزش‌های مناسب برای کیست تخمدان

بدن یک زن زیبا، شکننده و در کل پیچیده است. کیست‌های تخمدان، کیست‌های غیر سرطانی هستند که در تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند و می‌توانند زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهند. می‌تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی و درد شدید در شکم شود. با افزایش موارد ابتلا در کشور، این وضعیت به یک نگرانی جدی برای مردم تبدیل شده است. از جمله ورزش‌های مناسب برای کیست تخمدان تمرینات یوگا است.دلایل رایج کیست تخمدان، در بیشتر موارد، شیوه زندگی و عادات غذایی است. در این مطلب از فیت کلاب، در مورد کیست تخمدان در زنان و اینکه چگونه حرکات یوگا به کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان کمک می‌کند، صحبت می‌کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کیست تخمدان چیست؟ بیماری شایع در زنان

کیست‌ها معمولاً ساختاری کیسه مانند هستند که ممکن است حاوی مایع، چرک یا گاز باشند. اینها عموماً غیر سرطانی هستند. بسیاری از زنان در برهه‌ای از زمان دچار کیست تخمدان می‌شوند. طبق گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، این کیست‌ها به عنوان عملکردی، به این معنی که در طول چرخه ماهانه قاعدگی ایجاد می‌شوند. یا پاتولوژیک که می‌توانند تومورهای خوش‌خیم یا سرطانی باشند، طبقه‌بندی می‌شوند. کیست‌های عملکردی شایع‌ترین و بی‌ضرر هستند و علائمی ایجاد نمی‌کنند.

کیست‌های بزرگ‌تر ممکن است باعث ناراحتی (مانند فشار یا نفخ) و درد شوند. آنها همچنین احتمال پارگی (شکستن) و خطر بالاتر پیچ‌خوردگی تخمدان، پیچش دردناک تخمدان را دارند. اگر کیست‌های بزرگ یا دردناکی دارید، پزشک تصمیم می‌گیرد که دارو مصرف کنید یا با جراحی آنها را بردارید.

فواید یوگا برای کیست تخمدان؛ راهی عالی برای سلامت تخمدان

اعتقاد بر این است که یوگا راهی عالی برای بهبود سلامت کلی از جمله سلامت تخمدان است. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که یوگا می‌تواند به مدیریت چنین مشکلاتی و مدیریت سلامت شما کمک کند. یوگا می‌تواند با بهبود گردش خون در ناحیه لگن، کاهش استرس و ارتقای سلامت کلی از سلامت تخمدان حمایت کند. یوگا با تمرینات آرامش بخشی خود به مدیریت علائم PCOS کمک می‌کند و به عنوان یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای بهبود سلامت زنان عمل می‌کند. ژست‌ها به تنظیم عملکرد غدد درون‌ریز و در نتیجه به حل وزن، ناباروری و مشکلات روانی کمک می‌کند.

شما می‌توانید آساناهای یوگا مانند ژست کودک و گربه گاو را انجام دهید که به کشش و تحریک اندام‌های لگن کمک می‌کند. شما می‌توانید برای کاهش استرس، ژست‌های آرامش بخشی؛ مانند ساواسانا انجام دهید. که بر تعادل هورمونی که برای سلامت تخمدان حیاتی است، تأثیر مثبت می‌گذارد. رویکرد یوگا به عنوان تمرین مکمل درمان‌های پزشکی رایج بسیار مهم است.

یوگا و PCOS از ورزش‌های مناسب برای درمان و کنترل کیست تخمدان

ورزش‌های مناسب برای کیست تخمدان؛ یوگا و PCOS

اضطراب یکی از دلایل اصلی سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و اختلال هورمونی است. کیست تخمدان امروزه حدود 5 تا 10 درصد از جمعیت زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال علائمی مانند سیکل‌های قاعدگی نامنظم، کیست تخمدان، ناباروری، افزایش وزن، ریزش مو، نوسانات خلقی، نفخ شکم و موارد دیگر را نشان می‌دهد. علل PCOS نیز از سبک زندگی نامنظم گرفته تا استرس و فشار زیاد متغیر است. به همین دلیل است که کارشناسان کاهش اضطراب را به عنوان بهترین درمان برای PCOS و کیست تخمدان پیشنهاد می‌کنند.

ژست کودک؛ بالاسانا

با نشستن روی زانوها با فاصله کمی از هم شروع کنید. روی پاشنه‌های خود بنشینید. بازوهای خود را به سمت جلو دراز کرده و سینه خود را به سمت تشک پایین بیاورید. این کشش ملایم می‌تواند به کاهش تنش در ناحیه لگن کمک کند. در حالی که این حالت را انجام می‌دهید، دم و بازدم کنید.

ژست پروانه؛ بادا کوناسانا

روی یک تشک بنشینید و ستون فقرات خود را صاف و کف پاها را کنار هم قرار دهید. پاهای خود را با در هم تنیدن انگشتان خود نگه دارید و به آرامی زانوهای خود را بالا و پایین بکشید. ژست پروانه به باز شدن ناحیه لگن و کاهش التهاب کمک می‌کند. این ژست همچنین به تنظیم سیستم هورمونی کمک می‌کند که به کاهش کیست‌های تخمدان منجر می‌شود.

ژست پروانه دراز کشیده؛ کاهش کیست تخمدان

از جمله ورزش‌های مناسب برای کیست تخمدان ژست پروانه دراز کشیده است. ژست پروانه‌ای درازکش مانند حالت پروانه‌ای است؛ اما در حالت خوابیده انجام می‌شود و حتی برای کاهش کیست تخمدان مؤثرتر است. ماهیچه‌های لگن را شل می‌کند و گردش خون را در اندام‌های شکمی تقویت می‌کند. از موقعیت پروانه‌ای، به آرامی به عقب خم شوید و در حین بازدم بالاتنه خود را پایین بیاورید. با استفاده از دستان خود برای حمایت، پشت لگن و کمر خود را متعادل کنید.

بالاتنه خود را تا زمانی که پشتتان به زمین برخورد کند، به زمین بیاورید. می‌توانید از یک بالش برای حمایت از سر و گردن خود استفاده کنید. بازوهای خود را در کناره‌های خود نگه دارید و کف دست‌ها را به سمت بالا نگه دارید. سعی کنید عضلات ران را بیش از حد کشش ندهید. اجازه دهید زانوها در هوا آویزان شوند و به مدت 10 دقیقه عمیق نفس بکشند.

کشش گربه – گاو؛ مارجاریاسانا – اوردهوا و آدو

با دست‌ها و زانوها در حالت چهار دست و پا شروع کنید. در حین دم پشت خود را قوس دهید و سر خود را بلند کنید. نفس خود را بیرون دهید، پشت خود را گرد کنید و چانه خود را جمع کنید. بین این ژست‌ها جریان پیدا کنید و نفس و حرکت خود را همگام کنید. برای چند نفس تکرار کنید. این حرکت پویا باعث انعطاف‌پذیری در ستون فقرات می‌شود و می‌تواند تنش در ناحیه شکم را کاهش دهد.

ژست پاها تا دیوار؛ ویپاریتا کارانی

روی زمین و نزدیک به دیوار بنشینید. حالا به پشت دراز بکشید و پاهای خود را به سمت دیوار دراز کنید. باسن خود را تا جایی که می‌توانید به دیوار نزدیک کنید، پاها را صاف نگه دارید. بازوهای خود را در کنار خود شل کنید. این وارونگی می‌تواند جریان خون به اندام‌های لگنی را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد.

تمرین ژست کبرا برای درمان کیست تخمدان

ژست کبرا؛ بوجانگاسانا

ژست کبرا، همچنین به عنوان بوجانگاسانا شناخته می‌شود. یک حالت عالی برای زنان است؛ زیرا جریان خون مناسب را تنظیم می‌کند و ناحیه لگن را آرام می‌کند. این حالت همچنین می‌تواند اضطراب و استرس را مهار کند. با دراز کشیدن روی شکم، پیشانی رو به زمین شروع کنید. پاها باید کمی همدیگر را لمس کنند، در حالی که دست‌ها زیر شانه‌ها، کف دست به سمت پایین و موازی یکدیگر هستند. در حین دم، سینه و سر خود را تا ناف بلند کنید. از تکیه‌گاه دستان خود استفاده کنید تا قسمت بالایی بدن خود را از زمین دور نگه دارید. درحالی‌که نفس عمیق می‌کشید، به عقب کشیده و انحنای ستون فقرات خود را احساس کنید.

حرکت چرخ سنگ زنی؛ چاکی چالاناسانا

چاکی چالاناسانا به عنوان حرکت چرخ سنگ زنی شناخته می‌شود و فواید زیادی دارد. به طور عمده، به بهبود عملکرد بسیاری از اندام‌های شکمی کمک می‌کند. با نشستن روی زمین شروع کنید و پاهای خود را از هم باز کنید. دست‌ها را به هم نزدیک کنید. انگشتان را به هم متصل کنید و کف دست‌ها را به بیرون بچرخانید. بازوها را به سمت بیرون دراز کنید تا پشت دست‌ها رو به شما باشد و آرنج‌ها صاف باشند.

در اینجا، شروع به حرکت دادن کنید. دست‌ها را با حرکات دایره‌ای به صورت افقی روی زمین، گویی از چرخ سنگ زنی استفاده می‌کنید. با استفاده از قسمت پایین کمر، کمر را خم کنید. به یاد داشته باشید که بازوها را صاف نگه دارید و آرنج‌ها را خم نکنید. وقتی دست‌ها به سمت شما می‌آیند نفس بکشید و وقتی به سمت بیرون حرکت می‌کنند بازدم کنید. با حرکات دایره‌ای بزرگ به جلو و عقب حرکت کنید و انگشتان پا را بپوشانید. این کار را 10 تا 15 بار در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت تکرار کنید.

دریافت مؤثرترین ورزش‌های مناسب برای کیست تخمدان از فیت کلاب

زنان ممکن است در دوران مدرن با مشکلات زیادی روبرو شوند، اما همیشه راهی برای رهایی از رنج از طریق نوآوری‌های علم پزشکی وجود دارد. همه زنان باید علائم کیست تخمدان را بدانند و برای محافظت از سلامتی خود به طور منظم معاینه لگنی انجام دهند. یوگا ممکن است تسکین موقتی برای شما ایجاد کند. همیشه خوب است در صورت مشاهده چنین علائمی قبل از ایجاد هر گونه تغییر در سبک زندگی، با پزشک مشورت کنید. برای دریافت برنامه ورزشی یوگا برای بهبود کیست تخمدان می‌توانید از متخصصین فیت کلاب کمک بگیرید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

ساختن سیکس پک سخت نیست!
کافیه با برنامه تمرین و تغذیه
فیت کلاب پیش بری...
بعد
قبل
ساختن سیکس پک سخت نیست!
کافیه با برنامه تمرین و تغذیه
فیت کلاب پیش بری...

سؤالات متداول

آیا درد زیر شکم در حین ورزش ممکن است کیست تخمدان باشد؟

بله. با این حال، ممکن است گاز، چسبندگی، گرفتگی ناشی از تمرین یا چیز دیگری نیز باشد. تنها راه برای تشخیص کیست این است که پزشک تشخیص دهد.

آیا ورزش باعث تشدید کیست تخمدان می‌شود؟

اگر کیست در اندازه بزرگ‌تر باشد، فعالیت شدید می‌تواند آن را تحریک کند. با این حال، کیست‌های کوچک نباید با ورزش منظم آزار دهند.

آیا مواردی وجود دارد که در مورد کیست تخمدان باید از آنها اجتناب کرد؟

اگر کیست تخمدان بزرگی دارید، از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید. همچنین به بدن خود حتماً گوش دهید. اگر درد قابل توجهی شروع شد، به پزشک مراجعه کنید.

آیا چیزی وجود دارد که به طور طبیعی کیست تخمدان را کوچک کند؟

اکثر کیست‌های عملکردی تخمدان اغلب خودبه‌خود از بین می‌روند. بر مدیریت علائم خود تمرکز کنید. اگر درد آن‌قدر قابل توجه نیست که شما را به بخش اورژانس بیاورد، یک پد گرم را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه