ترکیبات شگفت‌انگیز سماق که به شما در رسیدن به اهداف وزنی کمک می‌کنند

ترکیبات فعال سماق

ینسماق یک ادویه محبوب برای غذاهای مدیترانه‌ای و خاورمیانه محسوب می‌شود. به علاوه از سماق برای درمان به وسیله گیاهان دارویی نیز استفاده می‌کنند. مصرف سماق فواید زیادی برای بدن دارد که یکی از مهم‌ترینشان کاهش وزن است. اگر می‌خواهید با ترکیبات فعال سماق و خواصش برای بدن آشنا شوید، با ادامه مطلب همراه فیت کلاب باشید.

سماق چیست؟ بیش از 200 گونه مختلف سماق وجود دارد!

سماق گونه‌ای از درختچه‌های گل‌دار است که به خانواده‌ای از گیاهان به نام Anacardiaceae تعلق دارد. نام علمی سماق، Rhus coriaria است. سایر اعضای رایج این خانواده شامل بادام هندی و انبه می‌شود. سماق در آب و هوای نیمه گرمسیری و معتدل و در سرتاسر جهان از جمله مناطق مختلف مدیترانه، آسیا و آفریقا رشد می‌کند.

بیش از 200 گونه مختلف سماق وجود دارد که همگی از جنس Rhus هستند. با این حال، Rhus coriaria یا سماق سوریه گونه‌ای است که مردم اغلب برای استفاده در آشپزی و داروهای گیاهی کشت می‌کنند. سماق به واسطه خوشه‌های بزرگ و متراکم و میوه‌های قرمز روشن و به اندازه نخود شناخته می‌شود.

شما می‌توانید میوه‌های تازه سماق را برای تهیه چای دم کنید، اما مردم اغلب آن‌ها را خشک و پودر می‌کنند تا به عنوان مکمل گیاهی یا چاشنی آشپزی استفاده کنند.

ادویه سماق را نباید با سماق سمی اشتباه گرفت. اگرچه سماق سمی به ادویه سماق مرتبط است، اما به طور مشخصی با یکدیگر تفاوت دارند. سماق سمی، میوه‌ای سفید رنگ تولید می‌کند و می‌تواند واکنش‌های آلرژیک شبیه به آلرژی‌های پیچک سمی یا بلوط سمی ایجاد کند.

مزایای سماق | حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مفید

سماق بیشتر به عنوان یک ادویه آشپزی شناخته می‌شود. قرن‌هاست که مردم از سماق در طب سنتی گیاهی استفاده می‌کنند، زیرا حاوی مواد مغذی مهم است. مشخصات کامل مواد مغذی سماق تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سماق حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مفید از جمله فیبر، چربی‌های سالم و برخی ویتامین‌های ضروری است.

تحقیقاتی در سال 2014 نشان داد که سماق خشک شده از نظر تغذیه تقریبا از 71٪ کربوهیدرات، 19٪ چربی و 5٪ پروتئین تشکیل شده است. اکثر چربی‌های موجود در سماق از دو نوع چربی خاص به نام اسید اولئیک و اسید لینولئیک تامین می‌شود.

اسید اولئیک نوعی چربی تک غیراشباع است که معمولا به سلامت قلب مربوط می‌شود. در ضمن چربی اولیه موجود در سایر غذاهای گیاهی رایج از جمله زیتون و آووکادو نیز به شمار می‌آید. اسید لینولئیک نیز نوعی چربی غیراشباع چندگانه ضروری است که در حفظ سلامت پوست و غشای سلولی نقش دارد.

تجزیه و تحلیل شیمیایی میوه سماق تازه در سال 2004 نشان داد که بیش از 14 درصد آن از فیبر تشکیل شده؛ ماده‌ای مغذی که به سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کند. اطلاعات بسیار کمی در مورد محتوای دقیق ریزمغذی‌های سماق وجود دارد، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که حاوی مقادیر کمی از چندین ماده مغذی ضروری مثل ویتامین‌های C، B6، B1 و B2 است.

سماق سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی متعدد است

سماق | سرشار از آنتی‌اکسیدان

سماق سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی متعدد است. کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی پتانسیل درمانی وسیع سماق نیز همین امر است. سماق حاوی طیف گسترده‌ای از ترکیبات شیمیایی با فعالیت آنتی‌اکسیدانی قوی از جمله تانن‌ها، آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدهاست.

آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت می‌کنند و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهند. در ضمن شواهدی وجود دارد، مبنی بر این که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذاهایی مانند سماق در کاهش التهاب نقش دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های التهابی مانند بیماری قلبی و سرطان به افراد کمک کنند.

سماق | کاهش‌دهنده قند خون

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سماق می‌تواند ابزاری موثر برای مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. در تحقیقاتی در سال 2014 بر روی 41 فرد مبتلا به دیابت، تاثیر دوز روزانه 3 گرم سماق بر قند خون و سطوح آنتی‌اکسیدان ارزیابی شد.

در پایان مطالعه سه ماهه، گروهی که مکمل سماق را دریافت کردند، میانگین قند خون و سطح آنتی اکسیدانشان در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف کردند، به طور قابل توجهی بهبود یافت.

مزایای سماق | کاهش دردهای عضلانی

در تحقیقاتی در سال 2016 بر روی 40 فرد سالم، به برخی از آن‌ها نوشیدنی سماق و به برخی دیگر نیز دارونما دادند تا پتانسیل ترکیبات فعال سماق را برای تسکین درد عضلانی بررسی کنند.

در پایان تحقیقات چهار هفته‌ای، گروهی که نوشیدنی سماق خورده بودند، درد عضلانی ناشی از ورزش را به میزان قابل توجهی کمتر از گروهی حس کردند که که نوشیدنی دارونما دریافت کرده بودند.

رابطه سماق و کاهش وزن | چربی‌های شکمی را شکسته و کالری‌ها را می‌سوزاند!

یکی از مهم‌ترین مزایایی که برای سماق ذکر شده، خاصیت کاهش وزن است. گفته می‌شود که سماق در بدن انسان چربی‌های شکمی را شکسته و کالری‌ها را می‌سوزاند. از طرفی مصرف سماق همراه با غذاهای چربی مثل کباب بسیار مفید است، زیرا هضم غذا را آسان‌تر می‌کند. به همین دلیل افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌توانند از سماق کمک بگیرند. علاوه بر مصرف به عنوان ادویه، استفاده از سماق برای لاغری روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جوشانده سماق به عنوان یک نوشیدنی ترش‌مزه 

جوشانده سماق | یک نوشیدنی ترش‌مزه

شما می‌توانید سماق را همراه با چای دم کرده و به عنوان یک نوشیدنی ترش‌مزه میل کنید. فقط کافیست پودر سماق را روی چای ریخته و بر روی آن آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد. مصرف روزانه چای سماق به لاغری و آب شدن چربی‌ها کمک می‌کند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

شربت سماق | یکی از روش‌های پرطرفدار مصرف سماق

یکی از روش‌های پرطرفدار مصرف سماق تهیه نوعی نوشیدنی خنک است. نوشیدنی حاوی سماق، به لیموناد سماق معروف شده است. شما برای تهیه این نوع نوشیدنی می‌توانید از روش تهیه لیموناد استفاده کنید، اما به جای لیمو ترش در آب، سماق بریزید. یکی دیگر از روش‌های تهیه شربت لیموناد، جوشاندن آب و عسل و اضافه کردن سماق به ترکیب است. بگذارید شربت خنک شود یا در آن یخ انداخته و میل کنید.

ماست و سماق | ترکیبی مقوی و محبوب

مصرف ماست و سماق همچون ماست و نعناع هم خوشمزه و هم مقوی است. با اضافه کردن مقداری سماق در ماست می‌توانید از طعم لذیذش بهره ببرید. همچنین می‌توانید از فوایدش برای دستگاه گوارش و کاهش وزن برخوردار شوید.

مکمل‌های گیاهی | قبل از مصرف حتما مشورت بگیرید

سماق به عنوان یک مکمل گیاهی نیز به صورت تجاری در دسترس است و معمولا آن را به شکل کپسول مصرف می‌کنند. شما می‌توانید مکمل‌های سماق را از داروخانه‌ها بخرید، اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

به دلیل کمبود داده، دوز مشخصی برای استفاده دارویی از سماق وجود ندارد. با این حال، تحقیقات بالینی نشان می‌دهند که مصرف سماق تا 3 گرم در روز بی‌خطر محسوب می‌شود.

نکات منفی احتمالی و اقدامات احتیاطی ایمنی

سماق با بادام هندی و انبه هم‌خانواده است. بر همین اساس افرادی که به انبه و بادام هندی حساسیت دارند، بهتر است از مصرف سماق پرهیز کنند. تا از هرگونه واکنش آلرژیک احتمالی دور بمانند. همچنین سماق ممکن است قند خون را کاهش دهد، در صورت مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون از مصرفش اجتناب کنید.

از کجا بفهمم چه ماده غذایی در کنترل وزن تاثیر دارد؟ از فیت کلاب کمک بگیرید!

در این مطلب درباره ترکیبات فعال سماق صحبت کردیم. گفتیم که سماق ادویه‌ای محبوب در خاورمیانه و نواحی مدیترانه‌ای است که علاوه بر خوش‌طعم کردن غذا به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. سماق باعث می‌شود که چربی‌های بدن، به خصوص چربی‌های شکمی شکسته و بدن کالری بیشتری بسوزاند. به همین دلیل می‌توانید سماق را به روش‌های مختلف مثل ادویه غذا، دمنوش، شربت یا طعم‌دهنده ماست برای لاغری استفاده کنید.

اگر می‌خواهید یک برنامه دقیق و اصولی داشته باشید تا بتوانید بر اساس آن در منزل به تناسب اندام دست پیدا کنید، از فیت کلاب کمک بگیرید. فیت کلاب با داشتن کارشناسانی مجرب در حوزه ورزش و تغذیه به شما کمک می‌کند تا یک برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید. شما می‌توانید وضعیت جسمی، وزن، توده بدنی و غیره را با کارشناسان فیت کلاب در میان بگذارید. تا یک برنامه تمرینی اختصاصی و همین‌طور یک رژیم غذایی مخصوص به خودتان را داشته باشید. با اولین تماسی که با کارشناسان فیت کلاب بگیرید، مشاوره‌ای رایگان برای شما انجام خواهد شد. در ضمن با ثبت‌نام در سایت و تشکیل پرونده می‌توانید از خدمات متعدد فیت کلاب بهره‌مند شوید.

سوالات متداول درباره ترکیبات فعال سماق

مصرف سماق چه مزایایی دارد؟

ترکیبات فعال سماق باعث می‌شود که قند خون افراد مبتلا به دیابت 2 متعادل شود. از طرفی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سماق برای حفظ سلامت بدن و بهبود التهاب بسیار مفید است. در ضمن مصرف سماق باعث شکسته شدن چربی‌های شکمی و لاغری فرد می‌شود.

روش‌های مصرف سماق چگونه است؟

سماق را می‌توان به روش‌های مختلفی مثل ادویه، شربت، دمنوش و طعم‌دهنده ماست و سالاد استفاده کرد.

آیا مصرف سماق ضرر دارد؟

از آن‌جا که سماق با بادام هندی و انبه هم‌خانواده است، بنابراین افرادی که به این دو خوراکی حساسیت دارند، بهتر است از مصرف سماق نیز بپرهیزند. در ضمن مصرف سماق به کسی که با مشکل افت قند خون مواجه است، توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه