نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین ب۶؛ نشانه‌های جسمانی و روحی

نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین ب۶

نشانه‌های کمبود ویتامین ب۶ ممکن است به صورت علائم مختلفی از جمله بثورات پوستی، تغییرات خلقی و انرژی کم خود را نشان دهد. برای جلوگیری از کمبود، به طور منظم از غذاهای سرشار از ویتامین B6 مانند سینه مرغ، موز یا آووکادو استفاده کنید. ویتامین B6، همچنین به عنوان پیریدوکسین شناخته می‌شود و یکی از هشت ویتامین در گروه B کمپلکس است. باوجوداینکه در سال 1932 کشف شد، دانشمندان هنوز در حال یادگیری چیزهای جدیدی در مورد آن هستند. برای آشنایی بیشتر با علائم کمبود این ویتامین در بدن و اطلاعات دیگر تا انتهای مطلب همراه فیت کلاب باشید.

آشنایی بیشتر با ویتامین ب 6؛ پیریدوکسین

ویتامین ب 6 مانند سایر ویتامین‌های گروه ب در آب حل می‌شود. اسم علمی آن پیریدوکسین است. اکثر مردم به اندازه کافی B6 در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، اما اگر کمبود سایر ویتامین‌های B کمپلکس، مانند فولات و B12 دارید، به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین B6 نیز خواهید شد. کمبود ویتامین B6 در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی، کلیوی، گوارشی یا خودایمنی و همچنین افراد سیگاری، افراد چاق، الکلی‌ها و زنان باردار شایع‌تر است.

در بدن شما، B6 در بیش از 150 واکنش آنزیمی نقش دارد. اینها به بدن شما کمک می‌کنند تا پروتئین، کربوهیدرات و چربی که می خورید را پردازش کند. B6 همچنین ارتباط نزدیکی با عملکرد سیستم عصبی و ایمنی شما دارد. اخیراً مشخص شده است که B6 دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این بدان معنی است که ممکن است در کمک به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد.

علائم کمبود ویتامین ب 6؛ عوارض کمبود

کمبود ویتامین B6 می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر بدن انسان داشته باشد. بر سیستم‌های فیزیولوژیکی مختلف تأثیر بگذارد و باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به علائم مختلفی شود که بر سلامت جسمی و روحی تأثیر می‌گذارد.علائم کمبود از خفیف تا شدید متغیر است که بر سیستم عصبی، پوست و سطح انرژی کلی تأثیر می‌گذارد. خوشبختانه، رفع کمبود ویتامین B6 شامل رویکردهای متعددی از جمله تنظیم رژیم غذایی، مکمل‌ها و در برخی موارد مداخلات پزشکی است. شناخت و پرداختن به این اثرات بسیار مهم است، زیرا درمان فوری از طریق تنظیم رژیم غذایی یا مکمل می‌تواند به کاهش علائم و جلوگیری از عوارض طولانی مدت مرتبط با کمبود ویتامین B6 کمک کند.

تاثیر بر کل بدن؛ ویتامینی مهم در بدن

این ویتامین سخت کوش کارهای بزرگ بسیاری را بر عهده دارد. بر خلق‌وخو، اشتها، خواب و تفکر شما تأثیر می‌گذارد. شما برای مبارزه با عفونت‌ها، تبدیل غذا به انرژی و کمک به خونتان برای انتقال اکسیژن به تمام بدن به آن نیاز دارید. درحالی‌که در واقع به ندرت کاهش می‌یابد، بدن شما این فعالیت‌ها را به خوبی نمی‌تواند انجام دهد.

پایین آمدن سطح انرژی از نشانه‌های کمبود ویتامین ب6

پایین آمدن سطح انرژی؛ کم‌خونی در افراد

اگر میزان B6 بدن شما بسیار کم باشد ممکن است به کم خونی مبتلا شوید. این باعث می‌شود شما احساس خستگی و ضعف کنید. کم خونی همچنین می‌تواند ناشی از کمبود آهن در بدن شما باشد. کمبود سایر ویتامین‌ها مانند B12 و فولات نیز از علل کم خونی هستند. بیماری کلیوی و سایر شرایطی که روده کوچک شما را از دریافت مواد مغذی باز می دارد نیز می‌تواند مقصر باشد. برخی از داروهای تجویزی نیز می‌توانند باعث شوند که B6 کافی نداشته باشید.

بثورات پوستی؛ درماتیت سبورئیک

علائم کمبود B6 می‌تواند روی پوست شما ظاهر شود. بدن شما دچار تغییرات شیمیایی می‌شود. از جمله نشانه‌های کمبود ویتامین ب۶ بثورات پوستی است. کمبود این ویتامین اغلب منجر به بثورات پوسته‌دار و خارش‌دار می‌شود که معمولاً روی صورت شما به نام درماتیت سبورئیک نامیده می‌شود. بثورات ممکن است با گذشت زمان بیشتر آشکار شوند. اگر کمبود جزئی دارید، علائم ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا ظاهر شوند.

سیستم ایمنی ضعیف؛ چرخه معیوب با بیماری‌ها

کمبود B6 ممکن است مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها را سخت تر کند که می‌تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود. سرطان و سایر بیماری ها می توانند ذخیره B6 شما را کاهش دهند. بنابراین برای جبران آن باید ویتامین بیشتری دریافت کنید. شما می‌توانید این کار را به راحتی با مکمل B6 انجام دهید.

بی حس شدن دست‌ها یا پاها؛ گزگز شدن

آیا انگشتان شما می‌سوزند؟ آیا پاهای شما بی حس می‌شوند؟ علت آن مکن است یک اختلال عصبی به نام نوروپاتی محیطی باشد. کمبود B6 ممکن است به تحریک آن کمک کند. ب 6 و سایر ویتامین‌های B مانند B12 برای سالم نگه داشتن اعصاب ضروری هستند. پس شما عزیزان باید به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نمایید.

مغز مه‌آلود؛ فراموشی

نشانه‌های کمبود ویتامین ب۶ می‌تواند با مشکلات شناختی خود را نشان دهد. ویتامین ب 6 به تنظیم خلق‌وخو و حافظه شما کمک می‌کند. اگر احساس گیجی یا غمگینی می‌کنید. به خصوص اگر سالخورده هستید، کمبود این ویتامین می‌تواند دلیل آن باشد. ممکن است پس از سکته مغزی، شکستگی لگن یا سایر بیماری‌های مهم، احتمال افسردگی شما را افزایش دهد. B6 گاهی اوقات همراه با سایر ویتامین‌های B عمل می‌کند. اگر کم شود، ممکن است توانایی‌های ذهنی شما را کاهش دهد.

گزینه‌های درمانی برای کمبود ویتامین B6

گزینه‌های درمانی برای کمبود ویتامین B6؛ روش‌های مختلف درمانی

اگر فردی مشکوک به کمبود ویتامین B6 است، توصیه می‌شود با یک پزشک برای تشخیص مناسب و راهنمایی در مورد درمان مناسب مشورت کند. آنها ممکن است تغییرات رژیم غذایی یا مکمل را توصیه کنند. مهمترین روش‌های درمان کمبود ویتامین B6 معمولاً شامل موارد زیر است:

  • تغییرات رژیم غذایی: افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین B6 اغلب اولین قدم در درمان کمبود است. غذاهایی مانند مرغ، ماهی، گوشت اندام، موز، آووکادو، آجیل و غلات کامل منابع غذایی خوبی از ویتامین B6 هستند.
  • مکمل‌های تجویز شده: در موارد کمبود متوسط ​​تا شدید یا زمانی که تغییرات رژیم غذایی به تنهایی کافی نیست، مکمل‌های ویتامین B6 ممکن است توصیه شود.
  • شناسایی و درمان شرایط زمینه‌ای: مدیریت شرایطی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون یا بیماری التهابی روده ممکن است جذب ویتامین B6 را بهبود بخشد.
  • عوامل سبک زندگی: عوامل سبک زندگی، مانند مصرف بیش از حد الکل، می‌تواند به کمبود ویتامین B6 کمک کند. پرداختن به این عوامل، از جمله کاهش مصرف الکل، می‌تواند بخش مهمی از برنامه درمانی باشد.
  • دارو: در برخی موارد، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است تنظیم دوز یا بررسی داروهای جایگزین را که تأثیر کمتری بر متابولیسم ویتامین B6 دارند، در نظر بگیرند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

در موارد شدید که مکمل‌های خوراکی مؤثر یا امکان‌پذیر نیست، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است ویتامین B6 را به صورت داخل وریدی تجویز کنند. این یک راه مستقیم تر برای رساندن ویتامین به بدن است که جذب سریع آن را تضمین می‌کند. درباره استفاده از کدام روش درمانی باید با پزشک خود مشورت نمایید.

دوز روزانه مورد نیاز بدن؛ با توجه به سن

مقدار B6 مورد نیاز روزانه شما عمدتاً به سن شما بستگی دارد. نوزادان 7 تا 12 ماهه به 0.3 میلی گرم در روز نیاز دارند. وقتی بزرگ می‌شوند به مقدار بیشتری نیاز دارند. اگر بیش از 50 سال سن دارید، حداقل 5 برابر این مقدار مورد نیاز شما است.1.7 میلی گرم در روز برای مردان و 1.5 میلی گرم برای زنان ضروری است. زنان باردار بیش از همه به آن نیاز دارند 1.9 میلی گرم در روز واجب است.

دریافت رژیم تغذیه‌ای سرشار از ویتامین ب 6 از فیت کلاب

هر فردی در طول عمر خود ممکن است نشانه‌های کمبود ویتامین ب۶ را احساس کند. خبر خوب این است که دریافت تمام B6 مورد نیاز از غذاها آسان است. مرغ، گوشت گاو و ماهی جزو مفیدترین منابع هستند. فقط 85 گرم ماهی تن تقریباً نیمی از نیاز یک بزرگسال در روز را تأمین می‌کند. همین مقدار ماهی سالمون 30 درصد و مرغ 25 درصد به شما می‌دهد.

شما عزیزان برای دریافت رژیم تغذیه‌ای سرشار از ویتامین ب 6 می‌توانید از متخصصین تغذیه از فیت کلاب کمک بگیرید. فیت کلاب مجموعه ورزشی بزرگ در شمال تهران است. فیت کلاب با متخصصین تغذیه و تناسب‌اندام در کنار شما عزیزان هستند تا به هدف مورد نظر خود برسید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین B6 هستند؟

افراد در معرض خطر کمبود ویتامین B6 شامل افراد دارای اختلالات سوء جذب، افراد مسن، زنان باردار و افرادی با شرایط خاص پزشکی مانند بیماری کلیوی هستند. علاوه بر این، افرادی که از داروهایی مانند ضد تشنج یا ایزونیازید استفاده می‌کنند، ممکن است حساس‌تر باشند.

چه چیزی باعث کمبود ویتامین B6 می‌شود؟

کمبود ویتامین B6 می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله مصرف ناکافی رژیم غذایی، برخی شرایط پزشکی مانند اختلالات سوء جذب، داروهایی که با جذب B6 تداخل می‌کنند و اعتیاد به الکل.

علائم کمبود ویتامین B6 چیست؟

نشانه‌های کمبود ویتامین ب ممکن است شامل خستگی، ضعف، تحریک‌پذیری، افسردگی، گیجی، التهاب پوست و کم‌خونی باشد. علائم عصبی مانند بی‌حسی و گزگز در اندام‌ها نیز ممکن است رخ دهد.

چه غذاهایی سرشار از ویتامین B6 هستند؟

منابع غذایی خوب ویتامین B6 شامل مرغ، ماهی، آجیل، دانه ها، موز، آووکادو و غلات غنی شده است. ترکیب یک رژیم غذایی متعادل با این غذاها می‌تواند به جلوگیری از کمبود کمک کند.

مصرف زیاد این ویتامین خطرناک است؟

ویتامین B6 یکی از سه ویتامین محلول در آب است که در دوزهای بیش از حد می‌تواند سمی باشد. ایجاد سمیت ویتامین B6 تنها از طریق منابع غذایی طبیعی غیرعادی است. مصرف مکمل‌های با دوز بالا برای ماه‌ها یا سال‌ها می‌تواند منجر به نوروپاتی‌های حسی و اختلالات حرکتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه