توفو یا پنیر سویا چیست و چه مزایا و مضراتی برای سلامتی داره ؟

توفو یا پنیر سویا چیست و چه مزایا و مضراتی برای سلامتی داره ؟

کاسه آبگوشت رو جلوش گذاشتم و گفتم:«بخور! با قلم درست کردم. مقویه بهت کمک می‌کنه. خیلی این چند وقت ضعیف شدی. هیچکس به فکرت نیست. چرا اصلاً غذا نمی‌خوری؟» با اکراه گفت:«خواهش می‌کنم آبگوشت رو از جلوی چشمم بردار. من اصلاً نمی‌تونم غذاهایی که گوشت داره مصرف کنم. عصبانی شدم و گفتم:«می‌فهمی داری چی میگی؟ انقدر ضعیف و نحیف شدی که آدم فکر می‌کنه چند ماهه هیچی نخوردی. 

به خاطر مریضیت باید بیشتر گوشت بخوری و پروتئین دریافت کنی. زود باش بخور! چون اصلاً حوصله ندارم باهات بحث کنم.» با ناراحتی گفت:«من واقعاً نمی‌تونم این غذا رو بخورم. چون من گیاه‌خوارم و اصلاً از گوشت خوشم نمیاد.» گفتم:«خب من الان بهت چی بدم که به دردت بخوره؟ تنها چیز مقوی که به ذهنم می‌رسید، آب قلم بود که باهاش آبگوشت درست کردم.» گفت:نمی‌خواد زحمت بکشی.

 خودم یه چیز درست می‌کنم. یکم توفو تو یخچال هست. باهاش می‌خوام یه غذای خوب درست کنم.» گفتم:«توفو چی هست؟ چه فایده‌ای برات داره وقتی گوشت جلوته و نمی‌خوریش؟»  گفت:«توفو تقریباً مثل گوشته. یعنی پر از پروتئینه. نگران نباش. اغلب آدمای گیاهخوار به این ماده علاقه دارن.

 چون حداقل می‌تونه پروتئین مورد نیاز بدنشون رو تامین کنه.» دیدم نه! مثل اینکه این دختر نمی‌خواد عوض بشه. گفتم:«باشه حالا یه دستورالعمل بهم بگو تا بتونم باهاش یه غذای خوب با توفو درست کنم. ولی یه خورده بیشتر در مورد این ماده غذایی بهم توضیح بده تا بفهمم دقیقاً چی هست.» 

معرفی توفو

پنیر توفو یک ماده غذایی گیاهی است که سرشار از پروتئین می‌باشد و از دانه‌های سویا به دست می‌آید. این ماده غذایی می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد و معمولاً توسط گیاهخواران و افراد وگان مصرف می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای توفو این است که با اغلب مواد غذایی سازگاری دارد و طعم سایر غذاها را به خود جذب می‌کند.

 معمولا به تنهایی طعم خاصی ندارد و همراه با سایر غذاها مصرف می‌شود. برای تهیه این ماده، دانه‌های سویا را خیس می‌کنند. سپس آن‌ها را می‌پزند و له می‌کنند. در نهایت دانه‌های سویا به یک مایع غلیظ شده تبدیل می‌شوند. توفو به شکل‌های مختلف و در بافت‌های نرم یا سفت تولید می‌شود.

 یکی از مهم‌ترین مزایای این ماده غذایی، این است که شامل فراورده‌های حیوانی، گلوتن یا کلسترول نیست. به همین دلیل محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم دارد. این ماده غذایی از سالیان سال پیش در کشورهای مختلف مصرف می‌شد. حتی برخی مطالعات نشان می‌دهد، توفو از ۲۰۰ سال قبل از میلاد در چین مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

فواید توفو برای سلامتی

فواید توفو برای سلامتی
فواید توفو برای سلامتی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چرا باید این ماده غذایی را مصرف کنیم؟ توفو چه فوایدی برای سلامتی دارد؟ در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای مصرف توفو برای سلامتی را برای شما بیان می‌کنیم. 

  • پروتئین گیاهی کامل است

همانطور که می‌دانید، سویا یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین پروتئین‌های گیاهی است. این ماده مغذی می‌تواند تمام نوع آمینواسیدهای ضروری مورد نیاز بدن را فراهم سازد. این آمینواسیدها برای رشد، ترمیم و بهبود عملکرد بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 پروتئین موجود در سویا به راحتی هضم می‌شود و برای انجام واکنش‌های متابولیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، توفو به عنوان پروتئین گیاهی کامل شناخته می‌شود و برای ورزشکاران و بدنسازان مفید است.

  • کاهش التهاب بدن

یکی از مهم‌ترین فواید پنیر توفو برای سلامتی، این است که التهابات بدن را کاهش می‌دهد. نوعی ترکیبات گیاهی به نام ایزوفلاون در محصولات سویا و توفو وجود دارد که به عنوان محافظ بدن عمل می‌کند و التهابات بدن را کاهش می‌دهد. این ترکیبات گیاهی نقش مهمی در جلوگیری از بروز استرس اکسیداتیو دارند.

 استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌های بدن به هم بریزد. در چنین شرایطی، احتمال بروز بیماری‌های مزمن وجود خواهد داشت. یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات گیاهی فعال موجود در توفو، ساپونین نام دارد.

 این ترکیبات گیاهی انواعی از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازند. به طور کلی توفو حاوی مواد مغذی متراکم است. یعنی مقدار کمی از این ماده می‌تواند انرژی و گروه‌های مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

  • کاهش علائم قبل از یائسگی 

از دیگر مزایای مصرف توفو برای سلامتی، کاهش علائم قبل از یائسگی است. ایزوفلاون‌ها عملکردی شبیه به هورمون استروژن دارند و برای کاهش علائم قبل از یائسگی مانند بد خلقی و گرگرفتگی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ترکیبات با نام فیتواستروژن شناخته می‌شوند. البته لازم است پژوهش‌های مختلفی درباره این ترکیبات گیاهی انجام شود. زیرا مشخص نیست که مصرف بیش از حد فیتواستروژن برای بانوان مفید است یا خیر. 

  • بهبود عملکرد قلب 

از دیگر مزایای مصرف توفو، این است که به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف مداوم حبوبات مانند سویا از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری خواهد کرد. زیرا توفو و سویا سرشار از فیبر هستند. این ترکیبات نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی دارند. 

  • تنظیم کلسترول

ایزوفلاون موجود در توفو به تنظیم سطح کلسترول بدن کمک می‌کند. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، ایزوفلاون باعث کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم می‌شود. این ماده با نام کلسترول بد شناخته می‌شود و آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کند.

  • تنظیم قند خون

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید مصرف توفو، تنظیم قند خون است. تاکنون پژوهش‌های گوناگونی درباره این مسئله انجام شده است. به عنوان مثال، در یک مطالعه از بانوان یائسه درخواست شد تا به صورت روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم ایزوفلاون مصرف کنند. 

نتیجه مطالعه نشان داد، میزان قند خون ناشتا در شرکت کنندگان تا ۱۵ درصد کاهش یافته بود. همچنین سطح انسولین تا ۲۳ درصد کاهش پیدا کرد. این مسئله برای بانوان مبتلا به بیماری دیابت که در دوران یائسگی قرار دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. 

  • بهبود سلامت استخوان 

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، ترکیبات موجود در توفو باعث بهبود سلامت استخوان می‌شوند. به عنوان مثال از تحلیل مفاصل جلوگیری می‌کنند یا باعث افزایش تراکم استخوان خواهند شد. 

همانطور که می‌دانید، احتمال پوکی استخوان در بانوان بسیار بیشتر از آقایان است. زیرا میزان تولید کلسیم در بدن بانوان با افزایش سن کاهش می‌یابد. به همین دلیل بهتر است بانوان این ماده غذایی را به رژیم خود اضافه کنند.

  • بهبود خلق و خو

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، مصرف منظم سویا باعث بهبود خلق و خو خواهد شد. به عنوان مثال نتیجه یک مطالعه نشان داد، مصرف منظم توفو باعث بهبود سلامت روان افراد مسن شده است. 

علاوه بر این، خطر بروز بیماری افسردگی را تا حد زیادی کاهش داده است. با این حال اگر برای درمان بیماری افسردگی دارو مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف توفو با پزشک مشورت کنید.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان 

مصرف غذاهای سرشار از ایزوفلاون باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه می‌شود. علاوه بر این، ممکن است علائم بیماری سرطان سینه را کاهش دهد. این مسئله برای بانوانی که به دلایل ژنتیکی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. 

انواع توفو

توفو بر اساس بافت خود در چند دسته مختلف قرار می‌گیرد. در ادامه انواع توفو را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • توفوی ابریشمی

یکی از مشهورترین انواع توفو، توفو ابریشمی نام دارد. همانطور که از نام آن مشخص است، بافت نرم و لطیف دارد. این ماده غذایی دارای تراکم بسیار کمی است. از مواد مختلف برای منعقد کردن توفوی ابریشمی استفاده می‌شود. بافت این ماده تا حدی نرم است که در صورت لمس بیش از حد خرد می‌شود. معمولاً از توفوی ابریشمی برای تهیه اسموتی و سس استفاده می‌شود. این ماده حاوی ۴۰ تا ۵۰ درصد پروتئین است

  • توفوی متوسط

یکی دیگر از انواع توفو، توفوی متوسط است که از نظر قوام و سفت بودن بین توفوی ابریشمی و توفوی سفت قرار دارد. مهم‌ترین تفاوت این ماده غذایی با توفو ابریشمی، این است که خشک‌تر است. یعنی آب بیشتری از دست داده است. بافت این ماده کمی متراکم است. اما هنگام برش دادن خرد می‌شود. معمولاً از این ماده برای تهیه غذاهای مختلف مثل سوپ استفاده می‌شود. اما برای سرخ کردن یا گریل کردن چندان مناسب نیست.

  • توفوی سفت

همانطور که از نام آن مشخص است، بافتی متراکم دارد و معمولاً برای پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی توفوی سفت این است که شکل آن هنگام پختن غذا تغییر نمی‌کند. یعنی خرد نمی‌شود. می‌توانید توفوی سفت را به راحتی برش دهید و آن را سرخ کنید. این ماده مقدار زیادی از آب خود را از دست داده است. توفوی سفت با نام مرغ گیاهی نیز شناخته می‌شود و می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد.

  • توفو تخمیر شده

برای تهیه این نوع توفو، مقداری کپک را با توفو ترکیب می‌کنند. سپس محصول نهایی در آب نمک قرار می‌گیرد و بسته‌بندی می‌شود. توفو تخمیر شده انواع مختلفی دارد و در طعم‌های گوناگونی وارد بازار می‌شود.

 به عنوان مثال توفوی شیرین یکی از مشهورترین توفوهای تخمیر شده است که در آب نگهداری می‌شود. لازم است آب توفو به صورت روزانه عوض شود. می‌توانید این ماده را برای بازه زمانی ۷ الی ۸ روز در یخچال نگه دارید. طعم این ماده کمی شیرین و آجیلی است.

عوارض جانبی پنیر توفو

عوارض جانبی پنیر توفو
عوارض جانبی پنیر توفو

می‌توان پنیر توفو را به صورت روزانه مصرف کرد. این ماده هیچگونه خطری برای بدن ندارد. اما افرادی که به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند، باید قبل از مصرف توفو با پزشک مشورت کنند. برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی این ماده در بیماران شامل موارد زیر هستند: 

  • بانوانی که تومور سینه دارند، باید قبل از مصرف این ماده با پزشک مشورت کنند. زیرا ممکن است این دسته از افراد به استروژن حساسیت داشته باشند یا استروژن باعث تشدید علائم بیماری آن‌ها شود.
  • افرادی که به بیماری‌های تیروئیدی مبتلا هستند، نباید به شکل خودسرانه برای مصرف پنیر توفو اقدام کنند. برخی متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، بیمارانی با غده تیروئید ضعیف باید از مصرف این ماده اجتناب کنند. زیرا ماده‌ای به نام گواتروژن در پنیر توفو وجود دارد که باعث تشدید علائم بیماری‌های تیروئیدی می‌شود.
  • مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ایزوفلابن‌های موجود در پنیر توفو بر رشد اندام نوزادان تاثیر می‌گذارند. بنابراین بانوان باردار یا بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند و در دوران شیردهی قرار دارند، باید هنگام مصرف این ماده احتیاط کنند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردم به طور کامل درباره توفو و ویژگی‌های اون توضیح بدم. این ماده غذایی ارزشمند از دانه سویا به دست میاد و سرشار از پروتئین و آنتی اکسیدانه. به همین دلیل برای افراد گیاهخوار که تمایلی برای مصرف گوشت ندارن، مناسبه. این ماده می‌تونه به تنظیم قند خون کمک کنه و کلسترول بد بدن تو رو کاهش بده. 

علاوه بر این باعث بهبود سلامت استخوان می‌شه. اگر تا الان این ماده غذایی رو مصرف نمی‌کردی، توصیه می‌کنم همین حالا دست به کار بشی و به دنبال دستورالعمل‌های تهیه غذا با توفو بگردی. اگر رژیم‌های غذایی خاصی رو دنبال می‌کنی و برای زمان مصرف توفو یا نحوه مصرف اون به اطلاعات بیشتری نیاز داری، بهتره با متخصص‌های تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنی.

 متخصص‌های این مجموعه بهترین برنامه غذایی را در اختیارت قرار می‌دن تا بدنی سالم داشته باشی و سریع‌تر به تناسب اندام برسی. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، با کارشناس‌های مجموعه تماس بگیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه