درمان کشیدگی کشاله ران با 4 راهکار برای آسیب‌های خفیف تا شدید!

درمان کشیدگی کشاله ران

روند درمان کشیدگی کشاله ران به شدت آسیب ایجاد شده بستگی دارد. کشیدگی‌های خفیف با راهکارهای خانگی، استراحت و کمپرس یخ بهبود پیدا می‌کنند. اما در مواردی که کشیدگی عضله شدید باشد، جراحی برای ترمیم پارگی انجام می‌شود. با این اوصاف روند درمان کشیدگی کشاله ران با توجه به شدت آن متنوع بالایی خواهد داشت.

اما کدام روش بهترین راهکار برای درمان کشیدگی عضله است، زیرا این آسیب معمولا برای ورزشکاران پیش می‌آید. و چون ورزشکاران به کوتاه بودن دوره درمان تمایل دارند، به همین دلیل مهم است کدام روش درمانی را انتخاب کنند. در این مطلب از مجله سلامت فیت کلاب به بررسی و معرفی درمان کشیدگی کشاله ران خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی بهترین درمان سریع کشاله ران برای ورزشکاران و افراد عادی

کشیدگی کشاله ران آسیب یا پارگی هر یک از عضلات اداکتور ران است. این عضلات در قسمت داخلی ران قرار دارند که هرگونه حرکت ناگهانی باعث ایجاد فشار حاد در آن‌ها خواهد شد. معمولا این آسیب حین لگد زدن، چرخاندن ناگهانی ران حین دویدن یا پریدن ایجاد می‌شود. به همین دلیل ورزشکاران بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند.

البته باید اشاره کنیم که کشیدگی کشاله ران خیلی جدی نیست، اما ممکن است آسیب‌های شدید آن به دوره درمان طولی نیاز داشته باشند. به طور کلی این آسیب را به 3 دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  • کشیدگی کشاله ران درجه 1: زمانی رخ می‌دهد که عضله بیش از حد کشیده یا پاره شود که در این حالت تا 5 درصد از فیبرهای عضلانی آسیب می‌بینند. ممکن است فرد آسیب‌دیده بتواند بدون درد راه بروید، اما دویدن، پریدن، لگد زدن یا کشش ممکن است برای او دردناک باشد.
  • درجه 2: کشیدگی کشاله ران درجه 2 پارگی است که به درصد قابل توجهی از فیبرهای عضلانی آسیب می‌رساند. در این وضعیت راه رفتن ممکن است دشوار و دردناک باشد و فرد نمی‌تواند ران‌های خود را به هم نزدیک کند.
  • درجه 3: در کشیدگی درجه 3 قسمت زیاد یا تمامی عضله یا تاندون دچار کشیدگی یا پارگی شده‌است. این آسیب معمولا باعث ایجاد درد ناگهانی و شدید در زمان وقوع می‌شود و استفاده از عضله آسیب‌دیده به طور کلی دردناک کرد.

در ادامه با سریع‌ترین روش‌های درمان کشیدگی کشاله ران آشنا خواهیم شد.

 

1.        درمان خانگی درد کشاله ران با راهکارهایی ساده اما موثر

معمولا به افرادی که دچار کشیدگی کشاله ران یا دیگر عضلات شده‌اند توصیه می‌شود که چند روز اول راهکارها زیر را انجام دهند. زیرا اولین هدف بعد از آسیب‌دیدگی کاهش درد و تورم است.

  • استراحت کردن: به معنی عدم فشار و حرکت‌های سنگین در ناحیه آسیب‌دیده.
  • استفاده از کمپرس یخ: قرار دادن کمپرس یخ یا آب سرد روی محل آسیب برای کاهش درد و تورم.
  • فشرده سازی با بانداژ: استفاده از بانداژ یا دستمالی تمیز برای بستن محل آسیب.
  • قرار دادن پا در ارتفاع: جهت بهبود گردش خون و تسکین درد.
  • مصرف داروهای ضد انعقاد غیر استروئیدی: برای کاهش درد و التهاب در عضله آسیب‌دیده.

این راهکارهای ساده برای آسیب‌های خفیف تا متوسط (رو به خفیف) مناسب هستند. در مواردی که درد و ناراحتی بعد از 2 روز تسکین نیافت یا علائم جدید ظاهر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

بهترین پماد برای کشیدگی کشاله ران

2.      تسکین درد کشیدگی کشاله ران با دارو درمانی؛ معرفی بهترین دارو برای کشیدگی کشاله ران

در کنار راهکارهای ساده خانگی، گاهی پزشک روش‌های درمانی دارویی را پیشنهاد می‌دهد. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند که درد و تورم را کاهش داده و به بهبود سریع‌تر بیمار کمک می‌کنند:

●        بهترین پماد برای کشیدگی کشاله ران و دیگر عضلات

پمادهای مختلفی برای تسکین دردهای عضلانی مانند کشیدگی، گرفتگی و ضربه استفاده می‌شوند. این پمادهای موضعی نسبت به داروهای خوراکی و تزریقی عوارض کمتری دارند، اما تاثیرگذاری آن‌ها نیز کمتر است. از بهترین پماد برای کشیدگی کشاله ران می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سالیسیلات
  • منتول
  • کپسایسین
  • دیکلوفناک

در صورتی که روی ناحیه آسیب‌دیده زخم باز وجود ندارد، پماد را هر 4 ساعت یا طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

●        بهترین قرص برای کشیدگی کشاله ران کدام دارو است؟

برای کمک به تسکین درد و تورم و همچنین بهبود روند درمان کشیدگی کشاله از داروهای مختلفی استفاده می‌شود. اما بهترین نمونه از قرص‌ها شامل دسته‌های زیر هستند:

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن
  • داروهای شل کننده عضلانی مانند متوکاربامول و سلکوکسیب
  • داروهای تسکین دهنده مانند استامینوفن

بهتر است این داروها را با تجویز پزشک مصرف کنید.

آمپولی برای کشیدگی کشاله ران

●        آمپول برای کشیدگی کشاله ران چی تزریق کنیم؟

معمولا برای کشیدگی‌های عضلانی از آمپول‌های تسکین دهنده و شل کننده عضلانی استفاده می‌شود. این نوع از آمپول‌ها به تسکین درد و رفع اسپاسم کمک می‌کنند. بهترین نمونه از آمپول‌های تزریقی برای کشیدگی کشاله ران عبارتند از:

  • بتامتازون
  • متوکاربامول

البته در کنار این آمپول‌های شل کننده از آمپول‌های تقویتی نیز برای کمک به روند درمان نیز استفاده می‌شود.

3.      فیزیوتراپی بهترین درمان کشاله ران برای افرادی که قصد ریکاوری سریع دارند

در مواردی که کشیدگی کشاله ران متوسط باشد و فرد قصد بازگشت سریع به فعالیت ورزشی و کاری خود را دارد، فیزیوتراپی تجویز خواهد شد. با کمک دوره‌های فیزیوتراپی عضله آسیب‌دیده ترمیم و تقویت خواهد شد. در این حالت عضله دامنه حرکتی خود را بازیابی می‌کند و علائم و درد ایجاد شده به مرور کم و کمتر می‌شود.

در کنار فیزیوتراپی درمان‌های دیگری مانند ماساژ درمانی، گرما درمانی با حرکت‌های کششی برای کشیدگی کشاله ران سطح متوسط مناسب هستند. همچنین باید اشاره کنیم که در کنار دوره‌های فیزیوتراپی، پزشکان انجام برخی تمرین‌های ورزشی را برای تسریع روند بهبودی توصیه می‌کنند.

از جمله تمرین‌هایی که به بهبود کشاله ران و تقویت عضلات کمک می‌کنند می‌توانیم به کشش کشاله ران و کشش همسترینگ اشاره کنیم. برای جلوگیری از درد و تشدید آسیب حین روند درمان، حتما راجع به ورزش و تمرین‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی برای مواردی نادر

4.      درمان سریع کشاله ران با جراحی ترمیم عضله یا تاندون آسیب‌دیده

در مواردی که عضله یا تاندون دچار کشیدگی درجه 3 شوند، برای ترمیم بافت پاره شده، از جراحی استفاده می‌کنند. طی این جراحی در صورت امکان ترمیم بافت، آن را بازسازی خواهند کرد. اما در مواردی که امکان ترمیم وجود نداشته باشد از پیوند بافتی برای بهبود آسیب ایجاد شده استفاده می‌کنند. بافت پیوندی را از خود بیمار یا اهداء کننده دریافت خواهند کرد.

اگر کشیدگی درجه 3 دارید، ممکن است برای ترمیم الیاف پاره شده، به ویژه در جایی که تاندون درگیر است، به جراحی نیاز داشته باشید.

زمان بهبودی کشیدگی کشاله ران چقدر است؟ و به چیزی بستگی دارد؟

زمان بهبودی آسیب کشاله ران به میزان آسیب ایجاد شده و پیگیری روند درمان توسط بیمار بستگی دارد. زیرا در مواردی بیماران با شروع اولین علائم بهبودی روند درمان خود را به صورت نیمه رها می‌کنند. در این حالت بعد از مدت کوتاهی دوباره درد و ناراحتی را حس می‌کنند یا با کوچک‌ترین فشار به آن عضله، دوباره دچار آسیب خواهند شد.

در حالت کلی افراد آسیب‌دیده می‌توانند سطح بهبودی خود را با میزان دردشان اندازه‌گیری کنند. پس بعد از درمان، وقتی فعالیت کنند و درد ندارند، بهتر است به فعالیت خود ادامه دهند. اما اگر درد و ناراحتی حس کردند، باید از انجام آن فعالیت خودداری کنند.

اما در حالت کلی بعد از کشیدگی کشاله ران فعالیت خود را به تدریج آغاز کنید تا عضلات و بافت‌ها تحلیل نروند. عدم فعالیت بعد از آسیب‌دیدگی به درد بیشتر منجر خواهد شد. به همین دلیل در حد توان در روزهای اول نیز فعالیت داشته باشید.

با فیت کلاب در زمان آسیب‌دیدگی و روند درمان کشیدگی کشاله ران ورزش کنید

روند درمان کشیدگی کشاله ران با توجه به شدت آسیب ایجاد شده که از درجه 1 تا 3 متغیر است تعیین می‌شود. برای آسیب‌های خفیف درجه 1 از راهکارهای ساده مانند داروهای خوراکی، موضعی، آمپول‌ها و روش‌های خانگی استفاده می‌شود. اما برای آسیب‌های شدیدتر از روش‌های تخصصی‌تر پزشکی مانند فیزیوتراپی تا جراحی استفاده خواهد شد.

معمولا پزشکان برای تسریع روند بهبود کشیدگی کشاله ران به بیماران توصیه می‌کنند تا تغذیه خوب و تمرین‌های خاصی را انجام دهند. اما سوال اینجاست که فرد آسیب‌دیده باید چه رژیمی را رعایت کند و چه تمرین‌هایی را انجام دهند. در همین راستا باید از مشاورین تغذیه و مربی‌های تخصصی مانند افراد شاغل در مجموعه فیت کلاب مشاوره بگیرد.

فیت کلاب مجموعه‌ای متشکل از چندین کارشناس تغذیه و مربی‌های تخصصی و با تجربه ورزشی است که آماده ارائه هرگونه خدمات به شما عزیزان هستند. فیت کلاب برنامه شخصی شما را با توجه به محدودیت‌ها و آسیب‌هایی که دارید تنظیم خواهد کرد. برای ارتباط با فیت کلاب با شمار 02191090095 تماس بگیرید و مسیر سبز سلامتی و تندرستی را با ما طی کنید.

پرتکرارترین سوالات کاربران در مورد درمان کشیدگی کشاله ران

  • بهترین دارو برای کشیدگی کشاله ران کدام است؟

از بهترین داروها برای درمان کشیدگی کشاله ران می‌توانیم به قرص‌های ناپروکسن و ایبوپروفن و پمادهایی مانند سالیسیلات و کپسایسین اشاره کنیم.

  • بهترین آمپول برای کشیدگی کشاله ران کدام است؟

متوکاربامول و بتامتازون.

  • برای درد کشاله ران چی بخوریم؟

غذاهای مقوی مانند سوپ مرغ، آبگوشت، میوه‌های تازه و سبزیجات، ماهی و مرغ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه