اثرات ورزش بر تنبلی روده و کمک به درمان

درمان تنبلی روده با ورزش

اگر به طور پیوسته دچار علائمی مانند نفخ، یبوست و شکم درد می‌شوید، احتمالا به تنبلی روده مبتلا هستید. این عارضه به دلیل کند شدن حرکات روده پدید می‌آید. عوامل مختلفی در کند شدن و تنبلی روده تاثیر دارند. عواملی مثل کم تحرکی، غذاهای ناسالم و به تاخیر انداختن اجابت مزاج از دلایل تنبلی روده هستند. انجام ورزش منظم یکی از روش‌های موثر و پایدار برای درمان تنبلی روده بدون مصرف دارو است. با یک برنامه اختصاصی و اثرگذار می‌توانید در طی چند هفته تغییر اساسی در وضعیت سلامتی خود ایجاد کنید. در مقاله حاضر از مجله سلامت فیت کلاب، به موضوع درمان تنبلی روده با ورزش می‌پردازیم.

علائم و علل تنبلی روده؛ نفخ و یبوست و کم تحرکی

اختلال در عملکرد دستگاه گوارش از جمله روده منجر به بروز علائم مختلفی می‌شود. علائم تنبلی روده از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما برخی از علائم شایع عبارت‌اند از:

  • نفخ: احساس پری و تورم در شکم است که در موارد شدید تبدیل به درد شکمی می‌شود.
  • یبوست: کاهش سرعت حرکت غذا در روده باعث سفت و خشک شدن مدفوع می‌شود.
  • کاهش اجابت مزاج: کاهش دفع به کمتر از 3 بار در هفته از نشانه‌های تنبلی روده است.

چندین عامل مختلف در بروز تنبلی روده تاثیر دارند. این عوامل برای همه افراد یکسان نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. برخی از علل رایج تنبلی روده عبارت‌اند از:

  • کم تحرکی: نداشتن فعالیت بدنی با کاهش سرعت حرکت غذا و ابتلا به تنبلی روده در ارتباط است.
  • رژیم غذایی نامناسب: خوردن غذاهای فرآوری شده، قندی و پرچرب تعادل باکتری‌های روده را مختل می‌کند.
  • مصرف آنتی بیوتیک: گاهی مصرف آنتی بیوتیک باعث بر هم خوردن تعادل باکتری‌ها در روده می‌شود.

علاوه بر موارد بالا، استرس مزمن هم در بروز تنبلی روده نقش دارد. استرس با افزایش التهاب روده و تاثیرات عصبی به پیدایش تنبلی روده کمک می‌کند. بنابراین، کنترل استرس تاثیر مثبتی بر درمان تنبلی روده دارد.

عوارض تنبلی روده؛ کمبود مواد مغذی و مشکلات التهابی

تنبلی روده یکی از دلایل افزایش وزن به دلیل اختلال در دستگاه گوارش است. این اختلال، تعادل هورمونی دستگاه گوارش را بر هم می‌زند. سایر عوارض تنبلی روده به شرح زیر است:

  • کمبود مواد مغذی: تنبلی روده می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود. این عارضه جذب مواد معدنی و ریزمغذی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. کمبود ویتامین‌های B12 و K با تنبلی روده مرتبط هستند.
  • مشکلات التهابی: تنبلی روده یکی از دلایل بالا رفتن التهاب در بدن است. التهاب مزمن یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت است.
  • اختلالات خود ایمنی: تنبلی روده با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی، لوپوس و بیماری التهابی روده (IBD) مرتبط است.
  • اختلالات خلقی: تنبلی روده حتی بر حالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی نیز تاثیرگذار است. تغییر ناسالم باکتری‌های روده منجر به عدم تعادل در انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود.

  اختلالات التهابی منجر به کاهش سروتونین و دوپامین در مغز می‌شوند. اگر این دو ماده پیام رسان در بدن کم شوند، علائمی مثل افسردگی بروز می‌کند. بنابراین، درمان تنبلی روده با ورزش برای جلوگیری از عوارض بعدی بسیار اهمیت دارد.

درمان تنبلی روده با ورزش؛ افزایش جریان خون و حرکت روده

وقتی ورزش می‌کنیم ضربان قلب و سرعت جریان خون ما بالا می‌رود. این تغییر موقت منجر به افزایش جریان خون در سراسر بدن می‌شود. افزایش جریان خون به روده‌ها نیز می‌رسد و به بهبود هضم غذا کمک می‌کند. در حین ورزش، ماهیچه‌های ما به سرعت منقبض و شل می‌شوند. این روند تأثیر مثبتی بر عضلات روده دارد. انقباضات روده به حرکت غذا در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

استرس یکی از دلایل تنبلی روده است و تأثیر منفی بر هضم غذا دارد. زیرا اضطراب موجب افزایش سطح کورتیزول می‌شود. کورتیزول هورمونی است که هضم را با مشکل مواجه می‌کند و باعث یبوست می‌شود. ورزش یک راه عالی برای کاهش سطح استرس است. زیرا ورزش آزاد کننده اندورفین است و خوش خلقی و شادی را به همراه دارد. بنابراین، ورزش با کاهش استرس می‌تواند به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک کند.

از طرفی، ورزش منظم تعادل باکتری‌های روده را بهبود می‌بخشد. این فرایند تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت کلی دستگاه گوارش دارد. افزایش جریان خون در طول ورزش به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. بعلاوه، با ورزش کردن و حفظ وزن سالم می‌توانیم خطر مشکلات گوارشی را کاهش دهیم.

ورزش‌های مفید برای درمان تنبلی روده

انواع ورزش‌های مفید برای درمان تنبلی روده؛ یوگا و پیلاتس

اگرچه تجویز دارو به کاهش علائم تنبلی روده کمک می‌کند، اما درمان آن با ورزش بهترین راهکار است. با استفاده از تمرینات خاصی می‌توانید سلامت دستگاه گوارش خود را ارتقاء دهید. برخی از ورزش‌های مفید برای بهبود دستگاه گوارش شامل موارد زیر است:

  • یوگا و پیلاتس: در تمرینات یوگا و پیلاتس حرکات فیزیکی، تکنیک‌های تنفسی و مدیتیشن ادغام می‌شوند. برخی از حرکات یوگا به تحریک حرکات روده و رفع یبوست کمک می‌کنند.
  • تمرینات تناوبی پرشدت (HIIT): این تمرینات سبب افزایش جریان خون و انقباضات عضلانی در روده می‌شوند. چنین اثری برای رفع یبوست بسیار موثر است. برپی و حرکت کوهنوردان نمونه‌هایی از تمرینات HIIT هستند.
  • تمرینات قدرتی: تمرینات قدرتی مانند اسکات و لانژ می‌توانند به تقویت انقباض عضلات روده کمک کنند. با داشتن برنامه اختصاصی می‌توان سلامت کلی گوارش را بهبود بخشید.
  • کراس فیت: این تمرینات توانایی بالایی در افزایش جریان خون و انقباضات ماهیچه‌ای روده دارند. همچنین حرکات کراس فیت بر کاهش استرس و جلوگیری از یبوست موثر هستند.

گنجاندن تمرینات بیان شده در برنامه تمرینی می‌تواند به کاهش علائم تنبلی روده کمک کند. به یاد داشته باشید که جهت درمان تنبلی روده با ورزش باید با مربی تناسب اندام مشورت کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

نکاتی برای قرار دادن ورزش در برنامه روزانه؛ برنامه شخصی ورزشی و تعیین هدف

گنجاندن ورزش در روال روزانه برای درمان تنبلی روده تا حدودی چالش برانگیز است. اما با رعایت چند نکته می‌توان ورزش را به یک عادت لذت بخش و مفید برای سلامتی تبدیل کرد از جمله:

  • تعیین اهداف واقع بینانه: از اهداف کوچک شروع کنید. اهداف اولیه باید آسان و قابل دستیابی باشند. به عنوان مثال، به مدت یک هفته روزی 10 دقیقه پیاده‌روی کنید. سپس به تدریج مدت زمان را به 20 دقیقه افزایش دهید.
  • ورزش با یک دوست و همراه: ورزش کردن با یک همراه می‌تواند لذت بخش‌تر باشد. همچنین ورزش گروهی می‌تواند پایبندی و انگیزه بیشتری به برنامه روزانه تزریق کند.
  • برنامه شخصی ورزشی: برای اینکه سریع‌تر به اهداف تناسب اندام خود برسید به یک برنامه شخصی نیاز دارید. این برنامه باید بر اساس شرایط جسمانی شما طراحی شده باشد.
  • افزایش تدریجی شدت تمرینات: برای جلوگیری از آسیب مفصلی، شدت تمرینات خود را به تدریج افزایش دهید. این روند به بدن شما اجازه می‌دهد تا با ورزش سازگار شود.

برای اینکه با انگیزه بمانید، تمریناتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید. همچنین طبق برنامه خود می‌توانید هر هفته تمرین جدیدی را امتحان کنید. با رعایت نکات بیان شده ورزش را تبدیل به یک عادت مفرح کنید.

دریافت برنامه ورزشی شخصی برای تناسب اندام و افزایش کیفیت زندگی از فیت کلاب!

تنبلی روده یکی از عوارض مهم مرتبط با کم تحرکی و سستی است. یبوست، نفخ و شکم درد از علائم تنبلی روده هستند. این مشکلات، کیفیت زندگی افراد را به طور قابل توجهی پایین می‌آورند. جهت درمان و برطرف کردن مسائلی مثل تنبلی روده باید ورزش منظم را به یک روال تبدیل کنید. برای این هدف به یک برنامه ورزشی شخصی نیاز دارید. برنامه شخصی خودتان را می‌توانید از فیت کلاب دریافت کنید. فیت کلاب بزرگترین مجموعه تخصصی تناسب اندام در کشور است. این مجموعه برنامه ورزشی شخصی شما را کاملا مطابق با شرایط جسمانی شما طراحی می‌کند. مربیان حرفه‌ای پس از ارزیابی ترکیب بدنی، نسبت چربی و زمینه ژنتیکی شما ایده‌آل‌ترین برنامه ورزشی و غذایی را برای آماده می‌کنند. با چنین برنامه‌ای خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید به اهداف خود دست خواهید یافت. شماره 02191090095 راه ارتباطی شما با مربیان حرفه‌ای فیت کلاب است.

سوالات متداول

کدام ورزش‌ها برای بهبود تنبلی روده بهتر هستند؟

ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، یوگا و شنا برای سلامت گوارشی بهتر هستند. زیرا این نوع ورزش‌ها موجب افزایش جریان خون و انقباضات ماهیچه‌ای در روده می‌شوند. تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) نیز برای درمان تنبلی روده مفید هستند.

برای افزایش سلامت گوارشی چند وقت یکبار باید ورزش کنم؟

برای درمان علائمی نظیر نفخ، یبوست و شکم درد حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط در طول روز توصیه می‌شود. بهتر است در این خصوص برنامه ورزشی برای خود تدارک ببینید.

چطور ورزش را به یک عادت همیشگی و لذت بخش تبدیل کنم؟

برای اینکه ورزش را به یک عادت تبدیل کنید، باید در ابتدا برای خود هدف مشخص کنید. در ادامه، همراهی یک دوست با شما می‌تواند انگیزه و تعهد به برنامه را بالا ببرد. همچنین داشتن یک برنامه ورزشی شخصی با تمرینات موثر و متنوع بسیار توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه