راهنمای کامل برای فهم بهتر انواع توده بدنی؛ شناخت تمام تیپ‌های بدنی!

راهنمای کامل برای فهم بهتر انواع توده بدنی

تفاوت در شکل، اندازه، قد، وزن و غیره در انسان‌ها را توده بدنی یا تیپ بدنی می‌نامند. هر یک از افراد جامعه از جمله دوستان شما دارای آناتومی بدن متفاوتی هستند. در واقع شکل و اندازه بدن هر یک از انسان‌ها با یک‌دیگر متفاوت و گاهی نیز یکسان است. آشنایی با انواع توده بدنی می‌تواند به شناخت بهتر بدن انسان کمک کند. جالب است بدانید که آشنایی با توده‌های بدنی موجب انتخاب بهترین برنامه رژیم غذایی می‌شود.

در واقع راهی برای شناخت توده بدنی در افراد وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید بدن خود و دوستانتان را بهتر بشناسید. ما در این مقاله شما را برای فهم بهتر انواع توده بدنی راهنمایی می‌کنیم تا با استفاده از آن بتوانید با بدن خود بهتر آشنا شوید. پس اگر می‌خواهید با آناتومی بدن‌های مختلف آشنا شوید، تا آخر این مقاله همراه فیت کلاب بمانید.

شناخت تاریخچه توده بدنی؛ آشنایی با انواع توده بدنی!

در سال 1940، روان‌شناسی آمریکایی به نام ویلیام هربرت شلدون، بدن انسان را با روش‌هایی به سه دسته تقسیم‌بندی کرده است. ویلیام هربرت شلدون نام این دسته‌بندی را سوماتوتایپ یا همان توده بدنی گذاشت. با این روش توانست که تفاوت‌های بدن انسان را نشان دهد و روشی برای دسته‌بندی آن‌ها بیابد.

او در این دسته‌بندی سه نوع تیپ بدنی را معرفی کرد. انواع توده بدنی از نظر ویلیام هربرت شلدون اکتومورف، اندومورف و مزومورف است. هر کدام از این توده‌ بدنی دارای ویژگی‌هایی است که در بدن بسیاری از انسان‌ها وجود دارد. معمولا اکتومورف بدنی لاغر و باریک دارد. مزومورف بدنی عضلانی دارد و آندومورف چاق و درشت است. با شناخت هر یک از این توده‌های بدنی می‌توانید بهترین برنامه غذایی را برای خود به ارمغان بیاورید.

تیپ بدنی آندومورف؛ ویژگی‌های افراد چاق!

همانطور که گفته شد، آندومورف ویژگی افراد چاق است که به‌راحتی وزنشان افزایش می‌یابد. معمولا درصد بیشتری از بدن افراد آندومورف، از چربی تشکیل شده و توده‌های عضلانی کمتری دارند. این افراد در سریع‌ترین زمان ممکن چاق می‌شوند و کاهش وزن برای آن‌ها عذاب‌آور است. همچنین از متابولیسم کمتری برخوردارند که همین امر باعث افزایش وزن می‌شود. این نکته را در نظر بگیرید که کم تحرکی و ورزش نکردن سبب متابولیسم کم در بدن می‌‎شود. در ادامه مشخصات توده بدنی اندومورف را برای شما شرح می‌دهیم:

  • چربی فراوان
  • دست و پای کوتاه
  • ران و پاهای بزرگ‌تر
  • ساختار بدنی پهن
  • باسن پهن
  • دارای بدنی گرد
  • پایین‌تنه چاق

با این مشخصات به‌راحتی می‌توانید توده بدنی اندومورف را تشخیص دهید. با شناخت توده بدنی اندومورف می‌توانید بهترین برنامه غذایی و ورزشی را برای خود انتخاب کنید.

توصیه‌های تغذیه و ورزشی برای افرادی با توده بدنی اندومورف

توصیه‌های تغذیه و ورزشی برای افرادی با توده بدنی اندومورف، نکاتی که باید به آن توجه کنید!

اکر توده بدنی شما اندومورف است، می‌توانید با بهترین برنامه تغذیه و ورزشی وزن خود را به تعادل برسانید. همچنین با ورزشی مناسب، از بالا رفتن وزن خود جلوگیری کنید. مواد غذایی فراوانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و نتیجه خوبی به دست بیاورید.

 چربی‌های متعادل همچون تخم مرغ، کربوهیدرات‌هایی مثل حبوبات و غلات، انواع پروتئین‌ مثل روغن زیتون، سبزیجات غیر نشاسته‌ای، انواع آجیبل و غیره از مواد غذایی سالم برای اندومورف است. همچنین از سبزیجات حاوی فیبر بهره ببرید تا چربی‌های دور کمر را کاهش دهید.

 گروه اندومورف باید به ورزش‌های هوازی بپردازند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسند. البته لازم به بیان است که در کنار ورزش باید از رژیم غذایی مفیدی بهره‌مند شوید. اگر در دسته اندومورف‌ها قرار دارید، برای دریافت بهترین برنامه غذایی و رژیمی با کارشناسان و مشاوران فیت کلاب ارتباط برقرار کنید.

تیپ بدنی مزومورف؛ انواع تیپ بدنی در بدنسازی!

حال نوبت به معرفی توده بدنی مزومورف می‌رسد. تیپ بدنی مزومورف ویژگی اندام گروهی از افراد است که حجم زیادی از بدن آن‌ها را عضلات تشکیل داده است. میزان عضلات از چربی بیشتر است و بدن خوش فرمی دارند. در واقع از اضافه وزن و کمبود وزن رنج نمی‌برند و وزن ایده‌آلی دارند. معمولا این افراد با کمترین میزان ورزش نیز می‌توانند بدن خود را عضلانی کنند. در ادامه ویژگی‌های اندامی گروه مزومورف را به شما معرفی می‌کنیم تا تشخیص آن‌ها برایتان راحت شود:

  • چربی بسیار کم
  • کمر باریک
  • دست و پاهای عضلانی
  • سینه و بازوی عضلانی
  • ماهیچه‌های ورزشکاری

این نکات از مشخصات مزومورف است که به راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید. معمولا این گروه از متابولیسم کارآمدی برخوردارند و به راحتی می‌توانند بدن خود را در سریع‌ترین زمان ممکن عضلانی کنند.

توصیه غذایی و ورزشی برای گروه مزومورف؛ چه مواد غذایی برای این گروه مفید است؟

اگر شما در دسته مزومورف قرار دارید، بهتر است از مواد غذایی مفید و بهترین ورزش‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید با ورزش و مصرف بهترین مواد غذایی، وزن خود را به تعادل برسانید. بهتر است از چربی‌ و پروتئین‌ها، بیشتر از کروهیدرات‌ها استفاده کنید تا وزنی متعادل را برای خود به ارمغان بیاورید.

 این نکته را در نظر بگیرید که از چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید تا تاثیر بهتری بر بدن شما بگذارد. از جمله مواد غذایی سالم برای گروه مزومورف می‌توان به مرغ، ماهی، انواع سبزیجات، میوه‌ها، بلغور جو دو سر، آجیل، روغن نارگیل و غیره اشاره کرد. با این مواد غذایی می‌توانید به سلامت بدن خود کمک کنید وزن خود را به‌راحتی به تعادل برسانید.

 در کنار مصرف مواد غذایی مفید، باید از بهترین ورزش‌ها نیز بهره ببرید. افرادی که در دسته مزومورف قرار دارند، باید حتما از برنامه ورزشی و مشاوره مربی‌های بدنسازی استفاده کنند. ممکن است بدون برنامه نتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید. بهتر است از برنامه‌های ورزشی و تناسب اندام فیت کلاب استفاده کنید تا بدنی عضلانی و ورزشی را برای خود به ارمغان بیاورید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

توده بدنی اکتومورف‌ها؛ آشنایی با ویژگی‌های بدنی اکتومورف‌ها!

در آخر نوبت به آشنایی با توده بدنی اکتومورف می‌رسد. افرادی که در دسته اکتومورف‌ها قرار دارند، هر چقدر غذا می‌خورند چاق نمی‌شوند. در واقع متابولیسم بالای این گروه باعث می‌شود تا افزایش وزن صورت نگیرد. معمولا این افراد قد بلندی دارند و بسیار لاغر هستند. همچنین اکتومورف‌ها بدنی باریک دارند و سوخت و ساز بدنشان بالا است. در ادامه مشخصات گروه اکتومورف را برایتان شرح می‌دهیم تا بهتر با آ‌ن‌ها آشنا شوید:

  • عرض شانه و لگن یکسان است.
  • در صد چربی بسیاری پایینی دارند.
  • اسخوان‌بندی بسیار نازکی دارند.
  • ساختار بدنی لاغری دارند و بسیار افزایش وزن برایشان سخت است.

معمولا افرادی که در دسته اکتومورف‌ها قرار دارند را می‌توان با این ویژگی‌ها شناسایی کرد. اگر از ویژگی‌های اکتومورف‌ها برخوردارید، بهتر است با دکتر تغذیه مشورت کنید.

توصیه غذایی و ورزشی برای گروه اکتومورف‌ها؛ مواردی مهم درباره اکتومورف!

اگر از ویژگی‌های اکتومورف‌ها برخوردارید و قصد دارید که وزن خود را افزایش دهید، باید از بهترین ورزش و مواد غذایی استفاده کنید. همانطور که گفته شد افزایش وزن در گروه اکتومورف بسیار سخت و ممکن است در طولانی مدت به نتیجه برسید. اما لازم به ذکر است که اگر از مواد غذایی مناسب و بهترین ورزش‌ها استفاده کنید می‌توانید وزن خود را به آسانی افزایش دهید. شما باید وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید و از کربوهیدرات‌ها بهره ببرید.

 مواد غذایی سالم برای افزایش وزن در گروه اکتومورف‌ها میوه‌هایی مانند موز، هلو، سبزیجاتی مثل هویج، بروکلی، کروهیدرات‌هایی مانند جو دو سر، برنج، سیب‌زمینی و غیره است. شما می‌توانید از تمرینات هوازی استفاده کنید و طبق برنامه تناسب اندام به بدنسازی بپردازید. بهتر است برای انجام تمرین‌های ورزشی از مشاوره مربی‌ و متخصصان ورزشی استفاده کنید.

شناخت انواع توده بدنی برای رژیم غذایی و تناسب اندام در سایت فیت کلاب!

در این مقاله به بررسی راهنمای کامل برای فهم بهتر انواع توده بدنی پرداختیم. از طریق این راهنما می‌توانید از تیپ بدنی خود باخبر شوید و بهترین مواد غذایی را مصرف کنید. لازم به بیان است که با شناخت بهتر توده‌های بدنی این امکان برای شما فراهم است که با توجه به اندام‌های خود از بهترین برنامه تناسب اندام بهره‌مند شوید. بهتر است با توجه به توده‌های بدنی خود با مشاوران و متخصصان مجموعه فیت کلاب ارتباط برقرار کنید تا بهترین برنامه رژیمی و تناسب اندام را به دست آورید.

در سیات فیت کلاب با تیپ بدنی خود آشنا شوید تا بهترین برنامه رژیمی و تناسب اندام را به دست آورید. فیت کلاب یکی از بهترین مجموعه‌های ورزشی و تناسب‌اندام کشور است که شما می‌توانید به‌صورت حضوری و غیر حضوری در آن ثبت نام و از برنامه‌های رژیمی و تناسب اندام ما استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از امکانات مجموعه فیت کلاب از طریق شماره تماس 02191090095 با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. پس از ثبت نام در باشگاه فیت کلاب مرتب توسط کارشناسان مجموعه ما پشتیبانی می‌شوید و جواب سوالات خود را به‌دست می‌آورید.

سوالات متداول:

تیپ بدنی یا توده بدنی چیست؟

تفاوت در شکل، اندازه، قد، وزن و غیره در انسان‌ها را توده بدنی یا تیپ بدنی می‌نامند

انواع توده بدنی کدام است؟

اکتومورف، اندومورف و مزومورف از توده‌های بدنی هستند که ویژگی‌های مختلفی دارند.

توده بدنی اندومورف چه ویژگی‌هایی دارد؟

چربی فراوان، دست و پای کوتاه، ران و پاهای بزرگ‌تر، ساختار بدنی پهن، باسن پهن، دارای بدنی گرد، پایین‌تنه چاق از ویژگی‌های گروه اندومورف است.

توده بدنی مزومورف چه ویژگی‌هایی دارد؟

چربی بسیار کم، کمر باریک، دست و پاهای عضلانی، سینه و بازوی عضلانی، ماهیچه‌های ورزشکاری و غیره از ویژگی‌های مزومورف است.

توده بدنی اکتومورف چه ویژگی‌هایی دارد؟

عرض شانه و لگن یکسان، درصد چربی بسیاری پایین، اسخوان‌بندی بسیار نازک، ساختار بدنی لاغر و غیره از ویژگی‌های توده بدنی اکتومورف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه