انواع مختلف رژیم کانادایی و ویژگی‌های آنها؛ نکات مهم برای شروع رژیم کانادایی

انواع رژیم کانادایی

امروزه انواع برنامه غذایی زیادی برای لاغری وجود دارد. اگر به دنبال لاغر کردن و کاهش چربی هستید حتماً انواع رژیم کانادایی به گوش شما خورده است. رژِیم غذایی کانادایی ادعا می‌کند که شما عزیزان در طول زمان کمی، میزان چربی زیادی از می‌دهید. به عبارتی به سرعت لاغر و به هدف خود می‌رسید. در طی سال‌های اخیر رژیم لاغری کانادایی مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است. این نوع رژیم در دسته رژیم‌های یویو قرار دارد. رژیم‌های یویو رژیم‌هایی هستند که در کوتاه مدت سبب کاهش وزن می‌شوند؛ اما پایداری ندارند.

اما طرف‌داران رژیم غذایی کانادایی معتقدند که این رژیم سطح متابولیسم بدن را در طول این مدت کوتاه به کلی تغییر می‌دهد. حتی چربیِ جمع‌شده زیر بافت‌ها را هم آب می‌کند. برای رسیدن به هدف لاغری با استفاده از رژیم غذایی کانادایی باید اصول و قوانین آن را به خوبی رعایت نمایید. برای آشنایی با رژیم کانادایی تا انتهای این مطلب از فیت کلاب همراه ما باشید.

رژیم کانادایی چیست؟ 5 درس مهم از این نوع رژیم

رژیم کانادایی canadian diet در ایران با نام رژیم 7 روزه یا ۱۵ روزه نیز معروف است. رژیم غذایی کانادایی شامل غذاهایی با پروتئین بالا و چربی کم است. افرادی که در زمان‌هایی خاصی مانند قبل عروسی و مهمانی‌ها احتیاج به کاهش وزن سریع دارند از این نوع رژیم استفاده می‌کنند. این رژیم لاغری بر اساس اصولی تهیه شده است. اصول مهم در برنامه غذایی کانادایی عبارت‌اند از:

  • در طول روز مقدار زیادی سبزیجات و میوه مصرف کنید. (نصف بشقاب)
  • غذاهای پروتئینی بخورید. (یک چهارم بشقاب)
  • غذاهای غلات کامل را انتخاب کنید. (یک چهارم بشقاب)
  • آب را نوشیدنی مورد علاقه خود قرار دهید.

رژیم کانادایی به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های غذایی بهتری داشته باشید. به خصوص اگر در معرض خطر بیماری قلبی یا سکته هستید یا با آن زندگی می‌کنید. این رژیم در بین افرادی که به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند نیز طرف‌داران زیادی دارد. در رژیم کانادایی اصول اساسی وجود دارد که در ادامه 5 اصل مهم را توضیح می‌دهیم.

1) انتخاب غذاهای سالم؛ کاهش بیماری‌ها

در انواع رژیم کانادایی، یک رژیم غذایی سالم برای قلب را نشان می‌دهد. رژیم کانادایی بر اساس برنامه‌های غذایی کاملاً تحقیق شده مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای طراحی شده است. سرشار از سبزیجات، میوه، غلات کامل و پروتئین بدون چربی است که اثر محافظتی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و کلسترول خون بالا دارد.

2) خوردن غذاهای گیاهی؛ بهبود سلامت قلب

در رژیم لاغری کانادایی بهتر است لوبیا، عدس، سویا یا آجیل را بیشتر انتخاب کنید. هدف بهبود سلامت قلب با کاهش چربی‌های اشباع شده است که بیشتر از غذاهای حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ و محصولات لبنی به دست می‌آید. این راهنما غذاهای حیوانی را مستثنی نمی‌کند، اما ما را تشویق می‌کند که بیشتر غذاهای گیاهی را امتحان کنیم. در حالی که کانادایی‌ها در حال حاضر به اندازه کافی از آنها نمی‌خورند.

3) مصرف شیر و لبنیات؛ تأمین مواد معدنی مورد نیاز بدن

توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود شیر، پنیر و ماست کم چرب را انتخاب کنید. باز هم این تلاشی برای کاهش چربی‌های اشباع شده است. اما غذاهای لبنی همچنان مهم هستند. آنها مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین‌های A، D، B12 و ریبوفلاوین را فراهم می‌کنند. مطالعات روی رژیم غذایی نشان می‌دهد که شیر و ماست کم چرب مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند. محصولات لبنی به کاهش فشار خون نیز کمک می‌کنند.

4) انتخاب آب به عنوان نوشیدنی اصلی؛ اهمیت مصرف آب

رژیم کانادایی آب را به عنوان نوشیدنی انتخابی توصیه می‌کند تا مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند آبمیوه و نوشیدنی‌های ورزشی را کاهش دهد. نوشیدنی‌های قندی منبع اصلی کل قند در رژیم غذایی کانادایی هستند و قند اضافی با چاقی و بیماری قلبی مرتبط است. آب بدون کالری و هیچ گونه قندی است.

5)  مصرف غذاهای سالم؛ غذاهای خانگی

انواع مختلف رژیم کانادایی به شما یادآوری می‌کند که بیشتر آشپزی کنید. با دیگران غذا بخورید. مراقب عادات غذایی خود باشید و از غذای خود لذت ببرید. توصیه‌های هوشمندانه‌ای را برای آگاهی از بازاریابی مواد غذایی ارائه می‌دهد که اغلب می‌تواند گمراه‌کننده باشد. شرکت‌های بازاریابی به دنبال سود خود هستند اگرچه با سلامت منافات داشته باشد.

اگر انواع رژیم کانادایی را نمی‌شناسید برای شروع دست نگه دارید؟ ویژگی انواع مختلف رژیم کانادایی

افرادی که از رژیم غذایی کانادایی پیروی می‌کنند هر روز یک گروه غذایی یا ترکیبی از گروه‌های غذایی متفاوت می‌خورند. غذاهای اصلی که رژیم غذایی کانادایی اجازه می‌دهد شامل میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و شیر است. در رژیم کانادایی یک صبحانه بزرگ، یک ناهار با اندازه متوسط ​​و یک شام سبک وجود دارد. همچنین امکان خوردن چند میان وعده را در طول روز فراهم می‌کند.

علاوه بر این، رژیم غذایی حاوی آبگوشتی به نام سوپ شگفت‌انگیز است. سوپ شگفت‌انگیز نوعی سوپ سبزیجات کم‌کالری است که حاوی کلم، گوجه‌فرنگی، کرفس، فلفل و هویج می‌باشد. مردم می‌توانند سوپ شگفت‌انگیز را به عنوان یک میان وعده برای مهار گرسنگی تا وعده غذایی بعدی خود بخورند. این طرح توصیه می‌کند که افراد برای بهبود هضم غذا و جلوگیری از احساس خستگی، آب زیادی بنوشند. به‌طورکلی رژیم کانادایی به دو دسته رژیم 7 روزه و رژیم 15 روزه تقسیم می‌شود.

رژیم غذایی 15 روزه؛ کاهش وزن و سم‌زدایی

این برنامه غذایی 15 روزه یک برنامه غذایی با هدف کمک به کاهش وزن و سم‌زدایی است. این رژیم، غذاهای ناسالم و محصولات شیرین را که کالری و مغذی کافی ندارند، حذف می‌کند. هر روز پنج وعده غذایی خواهید داشت که به شما کمک می‌کند اشتهای خود را کاهش دهید و در نتیجه احساس خوبی به شما می‌دهد. در واقع، خوردن مکرر می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن داشته باشد و از مشکلات سلامتی جلوگیری کند. رژیم 15 روزه 5 وعده غذایی دارد زیرا خوردن وعده‌های کوچک پنج بار در روز می‌تواند سطح کلسترول و قند خون شما را بهبود بخشد.

اگر هدف اصلی شما سم‌زدایی از غذاهای ناسالم و شکر اضافه است، رژیم غذایی 15 روزه به تنهایی کافی است. با این حال، اگر می‌خواهید به نتایج بیشتری برسید، مانند کاهش چند کیلو در هفته، باید اقدامات بیشتری انجام دهید. ابتدا باید ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید بیشتر از آنچه مصرف می کنید انرژی بسوزانید. باید به اندازه نیاز بدنتان آب بنوشید. به طور متوسط یک فرد بالغ باید روزانه حداقل 2 لیتر آب بنوشد.

رژیم غذایی 7 روزه

رژیم غذایی 7 روزه؛ شوک لاغری به بدن

رژیم غذایی 7 روزه مبتنی بر مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده همراه با غذاهای کم کالری است. در این 7 روز فقط میوه‌ها، سبزیجات، برنج قهوه‌ای و مرغ مصرف می‌شود. نوشیدن مقدار کافی آب نیز در این نوع رژیم کانادایی برای کاهش وزن مهم است. در روز اول بدون محدودیتی مصرف میوه پیشنهاد می‌شود. خوردن هندوانه، خربزه، سیب، پرتقال و پاپایا بسیار توصیه می‌شود، زیرا حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند. این نوع رژیم کانادایی وزن افراد را با تمرکز روی یک غذا یا گروه غذایی خاص به مدت یک هفته کاهش می دهد. در طول 7 روز می توانید ۶ تا ۱۳ کیلو وزن کم کنید.

کاهش وزن در این رژیم سریع است و احتمال برگشت وزن نیز بسیار زیاد می‌باشد. رژیم 7 روزه کانادایی به بدن فشار زیادی وارد می‌کند؛ زیرا به نوعی بدن را در قحطی قرار می‌دهد. پس احتمال ایجاد مشکلات زیاد برای فرد بسیار زیاد است. این رژیم را محتاطانه انجام دهید. حتماً زیر نظر متخصص تغذیه حاذق باشید.

دریافت بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن از فیت کلاب

برای از بین بردن سریع چربی‌های اضافه، رعایت انواع رژیم کانادایی کافی نیست. برای سوزاندن کالری نیز باید فعال بمانید. شما باید ورزش کنید. مسافت‌های طولانی را پیاده‌روی کنید. به‌طورکلی زیاد حرکت کنید. حتی کارهایی مانند نظافت و خرید به شما کمک می‌کند کالری اضافی که در طول روز مصرف کرده‌اید را بسوزانید. به‌طورکلی، شما نباید به طور کامل به رژیم غذایی خود متکی باشید و در عوض آن را با فعالیت بدنی متعادل کنید.

قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی حتماً با پزشک و مربی خود مشورت نمایید. شما عزیزان جهت دریافت بهترین برنامه غذایی و ورزشی متناسب با شرایط زندگی خود برای کاهش وزن می‌توانید از متخصصین تغذیه و تناسب‌اندام فیت کلاب کمک بگیرید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

برای سم‌زدایی بدن و کاهش وزن چه بنوشم؟

باید آب فراوان بنوشید. سایر نوشیدنی‌های مجاز در این رژیم چای، اسموتی و آبمیوه تازه هستند.

آیا با رژیم کانادایی وزن زیادی از دست خواهم داد؟

به‌طورکلی کاهش وزن از طریق رژیم غذایی به میزان کالری دریافتی و میزان کالری که می‌سوزانید دارد. رژیم کانادایی کالری کمی در اختیار شما قرار می‌دهد و به نوعی بدن را در قحطی می‌گذارد. اگرچه باعث کاهش وزن می‌شود؛ اما خطرناک است.

جنبه مثبت رژیم کانادایی چیست؟

جنبه‌های مفید رژیم غذایی کانادایی شامل: تمرکز بر مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات است. از سوی دیگر اجتناب از مصرف قندهای اضافه شده است. بااین‌حال، می‌تواند باعث کمبودهای تغذیه‌ای شود و نتایج آن در دراز مدت پایدار نباشد.

خطرات رژیم کانادایی چیست؟

افرادی که از رژیم غذایی کانادایی پیروی می‌کنند ممکن است به اندازه کافی از برخی از گروه‌های غذایی مهم مانند چربی‌های سالم و پروتئین استفاده نکنند. همچنین به عنوان یک استراتژی رژیم غذایی طولانی مدت مناسب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه