راهنمای استفاده از سیر در آشپزی

استفاده از سیر در غذاها

یکی از مواد غذایی پرکاربرد سیر است که به غذا طعم و عمق می‌دهد. سیر دارای عطر و طعم متمایزی نسبت به سایر چاشنی‌های غذایی است و می‌تواند طعم کلی غذا را بهبود دهد. پودر سیر و سیر خام در بسیاری از دستور پخت‌ها بخشی از مواد غذایی اصلی هستند. علاوه‌ بر این، سیر فواید بسیاری برای سلامتی دارد. از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا کاهش فشار خون و تسکین التهاب در بدن همگی از مزایای سیر برای سلامتی هستند. در این مقاله از فیت کلاب اهمیت استفاده از سیر در غذاها و فواید مختلف آن بیان شده است.

فواید سیر برای سلامتی؛ تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان

سیر نه تنها یک چاشنی خوش طعم در آشپزی است، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد. قرن‌هاست که سیر به دلیل خواص دارویی ارزشمند آن در طب سنتی استفاده می‌شود. برخی از خواص سیر برای سلامتی به شرح زیر است:

  • مبارزه با عفونت‌ها: یکی از اجزای کلیدی سیر آلیسین است. آلیسین یک ترکیب گوگردی است که بو و طعم خاص سیر از آن ناشی می‌شود. آلیسین به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد عفونی آن معروف است.
  • تقویت سیستم ایمنی: مصرف منظم سیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این ماده غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد. خواص ضد سرطانی سیر نیز به دلیل تقویت سیستم ایمنی است.
  • اثرات ضد التهابی: سیر علاوه بر خواص تقویت کنندگی سیستم ایمنی، اثرات ضد التهابی نیز دارد. التهاب مزمن با بیماری‌های‌ قلبی، آرتریت و انواع سرطان مرتبط است. ترکیبات گوگردی موجود در سیر به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند.

علاوه‌بر این، مطالعات نشان داده‌اند که سیر می‌تواند به کاهش فشار خون و تنظیم سطح کلسترول کمک کند. همچنین سیر در بهبود گردش خون و کاهش تشکیل لخته‌های خونی موثر است.

خرید و نگهداری سیر تازه؛ نکات مهم در زمان خرید

خرید سیر تازه و معطر گاهی دشوار است زیرا حبه‌ها در زیر لایه‌های بیرونی پنهان هستند. اما با دانستن نکاتی این مشکل آسان می‌شود. در ادامه به برخی از نکات مهم در زمان خریدن سیر اشاره می‌شود.

  • حبه‌های سیر را با دست لمس کنید. حبه‌های سیر باید سفت و چاق باشند.
  • از خرید سیر نرم یا اسفنجی خودداری کنید. همچنین از خریدن سیر جوانه زده اجتناب کنید.
  • سیر را در دمای اتاق در جای خشک و تاریک نگهداری کنید.
  • محل نگهداری سیر باید جریان هوای مناسبی داشته باشد.

دلیل اصلی جوانه زدن سیر رطوبت و روش نادرست نگهداری آن است. وقتی که رطوبت در هوا زیاد باشد و هوا به خوبی جریان پیدا نکند سیر از درون تغییر بافت می‌دهد. اگر سیر جوانه بزند می‌توانید قسمت جوانه را جدا کنید و حبه‌ها را استفاده کنید. اما به طور کلی توصیه می‌شود با روش درست نگهداری از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید.

کاربرد سیر در آشپزی

کاربرد سیر در آشپزی؛ استفاده از سیر در غذاهای مختلف

حبه‌های سیر به صورت خام و پخته شده در غذاها استفاده می‌شوند. کاربرد سیر به نوع دستور پخت بستگی دارد. بعضی از غذاهایی که از سیر در تهیه آنها استفاده می‌شود به شرح زیر است:

  • پیتزا: سیر برای بهبود طعم و مزه پیتزا کاربرد فراوانی دارد.
  • ساندویچ: سیر را می‌توان برای تهیه انواع ساندویچ استفاده کرد.
  • سالاد: سیر طعم سالاد را تقویت می‌کند و همچنین در هضم بهتر غذا تاثیر دارد.
  • سس‌ها: سیر یکی از مواد اساسی بسیاری از سس‌ها مانند سس کچاپ و سس ماکارونی است.
  • خورش: استفاده از سیر به عنوان ادویه و چاشنی در بسیاری از خورش‌ها طعم غذا را بهبود می‌دهد.
  • سوپ: افزودن سیر به انواع سوپ می‌تواند طعم، خواص ضد التهابی و آنتی بیوتیکی آنها را تقویت کند.
  • مرغ و گوشت: سیر یکی از پر مصرف‌ترین ادویه‌ها در غذاهای گوشتی و یک مکمل عالی برای گوشت است.

معمولاً سیر را با پیاز تفت می‌دهند. تفت دادن تا زمانی است که سیر نرم و شیرین شود. مصرف سیر به صورت خام هم مفید است. در برخی موارد پزشکان توصیه می‌کنند که روزانه یک حبه سیر خام میل کنید.

نکاتی برای استفاده‌ بهتر از سیر؛ بیشترین استفاده از طعم و مزه

در زمان آشپزی می‌توان با رعایت نکاتی هم طعم و مزه سیر را حفظ کرد و هم از خواص آن محافظت کنید. در ادامه به برخی از نکات مفید آشپزی مرتبط با سیر می‌پردازیم.

  • تازگی: این خصوصیت اولین نکته‌ای است که در استفاده از سیر باید به آن توجه کنید. در هنگام خرید همیشه سیر تازه را انتخاب کنید. از خرید حبه‌های مانده و چروکیده خودداری کنید.
  • هوادهی سیر: پیش از اینکه حبه‌های سیر را به غذا اضافه کنید 5 دقیقه آنها را در هوای آزاد بگذارید. این کار هم برای بهبود طعم و هم افزایش خواص آن مفید است.
  • رنده کردن سیر: سیر اگر به صورت رنده و یا له شده استفاده شود خواص بیشتری دارد. این کار باعث شکسته شدن دیواره سلول‌ها و آزاد شدن مواد مفید درون آنها می‌شود.
  • خنثی کردن بوی سیر: بوی سیر یکی از مشکلاتی است که همواره با سیر همراه بوده است. روش‌های مختلف برای خنثی کردن بوی سیر را یاد بگیرید. با این ترفند می‌توانید به راحتی از سیر استفاده کنید.

بنابراین برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از طعم و مزه سیر در آشپزی ببرید باید نکاتی را در نظر داشته باشید. همچنین استفاده درست از سیر در آشپزی فواید سلامتی پرشماری را به همراه دارد.

روش‌های از بین بردن بوی سیر

روش‌های از بین بردن بوی سیر؛ حذف ترکیبات گوگردی

حذف ترکیبات گوگردی سیر موثرترین روش برای کاهش بوی دهان است. در این روش ترکیبات گوگردی که در معده قرار دارند باید با مصرف سایر مواد غذایی خنثی شوند. در ادامه به برخی از این مواد غذایی اشاره می‌شود.

  • لیمو ترش: برای خنثی شدن بخشی از ترکیبات سولفوری سیر مصرف لیمو اثربخش است. اسید موجود در لیمو سولفور سیر را خنثی می‌کند. پس از مصرف غذای حاوی سیر مقداری آب لیموترش بنوشید.
  • جعفری: بهترین راه برای از بین بردن بوی سیر، جویدن جعفری است. جویدن این گیاه به خصوص ساقه جعفری بوی سیر دهان را خنثی می‌کند. پلی فنول‌های موجود در جعفری ترکیبات گوگردی بدبو موجود در سیر را تجزیه می‌کنند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • چای: انواع چای به خصوص چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان پلی فنول است. پلی فنول‌ها به خوبی می‌توانند مواد شیمیایی تولید کننده بو در سیر را بپوشانند.
  • نعناع و کاهو: برگ‌های نعناع خام و کاهو دارای ترکیبات فنلی هستند. این ترکیبات تأثیر ترکیبات گوگردی عامل بوی بد دهان را کاهش می‌دهند.

از سایر روش‌ها مثل جویدن آدامس، استفاده از دهانشویه و یا نخ دندان هم می‌شود برای کاهش بوی سیر استفاده کرد. این روش‌ها مکمل مواد غذایی ذکر شده هستند.

دریافت رژیم غذایی و برنامه تمرینی ایده‌آل از فیت کلاب برای سلامتی و تناسب اندام!

در این مقاله راهنمای استفاده از سیر در غذاها را ارائه دادیم. کمک گرفتن از مشاور تغذیه و مربی به شما کمک می‌کند تا به نحوه موثری مواد غذایی را در برنامه خود بگنجانید. مربیان با درک بالا از مزایای مواد غذایی می‌توانند شما را به اهداف تناسب اندام برسانند. مربیان در فیت کلاب قادرند رژیم غذایی و برنامه تمرینی را متناسب با ویژگی‌ها و شرایط جسمی شما تنظیم کنند. آنان با در نظر گرفتن محدودیت‌های غذایی، ترکیب بدنی، زمینه ژنتیکی و اهداف شما بهترین برنامه را طراحی می‌کنند.

اگر می خواهید شرایط جسمی و سلامتی خود را ارتقا دهید باید بسیار سنجیده گام بردارید. در مسیر بهبود سلامت و تناسب اندام به یک نقشه راه نیاز دارید. این نقشه و برنامه را متناسب با شرایط خود از فیت کلاب دریافت کنید. همراهی مربی حرفه‌ای مجموعه فیت کلاب با شما در طول دوره باعث ایجاد عادات و رفتارهای پایدار و مفید می‌شود. این خصوصیات برای دستیابی به اهداف بلندمدت سلامت و تندرستی ضروری است. برای ارتباط با فیت کلاب با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول

چه زمانی باید سیر را به غذا اضافه کنیم؟

سیر را در هر زمانی می‌توایند به غذای خود اضافه کنید. اما برای اینکه از طعم و بوی سیر استفاده بهتری شود، سیر را با پیاز تفت دهید. یعنی اینکه از همان ابتدا سیر را به مواد غذایی خود اضافه کنید.

چرا سیر را به غذا اضافه می‌کنند؟

یک دلیل آن طعم و مزه خاص سیر است. دلیل دوم فواید متعدد سیر برای سلامتی است. اضافه کردن سیر به غذا بسیاری از مشکلات گوارشی را بهبود می‌دهد. سیر برای روده‌ها مفید است و التهاب را کاهش می‌دهد. خوردن سیر به پاکسازی کرم‌های روده نیز کمک می‌کند.

روزانه چقدر سیر بخوریم؟

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف 1 تا 2 حبه سیر در طول روز برای سلامتی مفید است. از زیاده‌روی در مصرف سیر هم باید خودداری کنید. زیرا مصرف زیاد سیر ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

مصرف سیر خام بهتر است یا پخته شده؟

سیر خام حاوی ترکیبی به نام آلیسین است. این ماده به رقیق شدن خون و کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. بهترین راه برای مصرف سیر، مصرف سیر خام با معده خالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه