بهترین مسیرهای پیاده‌روی در تهران؛ آشنایی با فواید پیاده‌روی

بهترین مسیرهای پیاده‌روی در تهران

همه مسیرهای پیاده‌روی ارزش وقت‌گذاشتن را ندارند. اما برخی از مسیرها فوق‌العاده خاص هستند. برای بهبود یا حفظ سلامت کلی پیاده‌روی راهی عالی است. فقط 30 دقیقه در روز می‌تواند تناسب اندام قلبی عروقی را افزایش دهد. استخوان‌ها را تقویت کند، چربی اضافی بدن را کاهش دهد و قدرت و استقامت ماهیچه ها را بالا ببرد. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، پوکی استخوان و برخی سرطان ها را کاهش دهد.

پیاده‌روی بر خلاف سایر اشکال ورزش، رایگان است و نیازی به تجهیزات یا آموزش خاصی ندارد. پیاده‌روی همچنین یک شکل عالی از فعالیت بدنی برای افرادی است که اضافه‌وزن دارند. سالمندان یا افرادی که مدت طولانی ورزش نکرده‌اند. پیاده‌روی برای تفریح ​​و تناسب اندام به قدم‌زدن در خیابان‌های محله محدود نمی‌شود. باشگاه‌ها، مکان‌ها و استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید تا پیاده‌روی را به بخشی لذت‌بخش و اجتماعی از سبک زندگی خود تبدیل کنید. در این مطلب از فیت کلاب درباره مزایای پیاده‌روی و مسیرهایی برای پیاده‌روی در تهران صحبت خواهیم کرد.

آیا پیاده‌روی برای شما خوب است؟ مزایای پیاده‌روی

پیاده‌روی برای افراد در هر سنی و سطح تناسب اندام فواید سلامتی متعددی دارد. زیرا به پیشگیری از بیماری‌های خاص و حتی طولانی‌شدن عمر شما کمک می‌کند. پیاده‌روی رایگان است و به‌راحتی در برنامه روزانه شما قرار می‌گیرد. یک جفت کفش پیاده‌روی محکم تنها چیزی است که برای شروع پیاده‌روی نیاز دارید. برای آشنایی با برخی از فواید پیاده‌روی ادامه مطلب را با دقت بخوانید.

کالری بسوزانید؛ کاهش وزن

پیاده‌روی به سوزاندن کالری کمک می‌کند. سوزاندن کالری می‌تواند به شما در حفظ یا کاهش وزن کمک کند. کالری‌سوزی واقعی شما به عوامل مختلفی از جمله سرعت راه‌رفتن، زمین (با راه‌رفتن در سربالایی کالری بیشتری نسبت به یک سطح صاف می‌سوزانید) و وزن شما بستگی دارد. شما می‌توانید کالری واقعی خود را از طریق یک ماشین‌حساب کالری تعیین کنید.

قلب خود را تقویت کنید؛ تقویت قلب

تحقیقات نشان داده‌اند که حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی در روز، پنج روز در هفته خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را تا حدود 19 درصد کاهش می‌دهد. زمانی که به اندازه کافی پیاده‌روی سریع انجام شود، آمادگی قلبی تنفسی را بهبود می‌بخشد. یافته‌ها نشان می‌دهند که اگر از اضطراب یا افسردگی احتمال ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است. ورزش از جمله پیاده‌روی میزان افسردگی و اضطراب شما را کاهش خواهد داد.

کاهش سطح قند خون با پیاده روی

به کاهش قند خون شما کمک می‌کند؛ کاهش سطح قند خون

شاید برای شما جالب باشد که پیاده‌روی کوتاه بعد از غذاخوردن به کاهش قند خون شما کمک می‌کند. یک مطالعه کوچک نشان داد که 15 دقیقه پیاده‌روی سه بار در روز (بعد از صبحانه، ناهار و شام) سطح قند خون را بیش از 45 دقیقه پیاده‌روی در زمان دیگری در طول روز بهبود می‌بخشد. هرچند برای تایید این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است. در نظر بگیرید که پیاده‌روی بعد از غذا را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا در طول روز ورزش کنید.

درد مفاصل را تسکین می‌دهد؛ محافظت از زانو و باسن

پیاده‌روی می‌تواند به محافظت از مفاصل، از جمله زانوها و باسن کمک کند. این به این دلیل است که به روان‌سازی و تقویت ماهیچه‌هایی که از مفاصل حمایت می‌کنند کمک می‌کند. پیاده‌روی همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به آرتریت فوایدی مانند کاهش درد داشته باشد. پیاده‌روی 5 تا 6 مایل در هفته به پیشگیری از آرتروز کمک می‌کند.

عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند؛ کاهش آنفولانزا

پیاده‌روی خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش می‌دهد. یک مطالعه علمی 1000 بزرگسال را در طول فصل آنفولانزا را تحت نظر قرار داد. افرادی که 30 تا 45 دقیقه در روز با سرعت متوسط ​​راه می‌رفتند، 43 درصد کمتر دچار بیماری و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌شدند.

انرژی خود را افزایش دهید؛ افزایش جریان اکسیژن

زمانی که خسته هستید پیاده‌روی انرژی مؤثرتری نسبت به خوردن یک فنجان قهوه دارد. پیاده‌روی باعث افزایش جریان اکسیژن در بدن می‌شود و سطوح کورتیزول، اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهد. اینها هورمون‌هایی هستند که به افزایش سطح انرژی کمک می‌کنند. برای تجربه فواید زیاد پیاده‌روی، سعی کنید روزانه پیاده‌روی کنید. اگر در آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید از تردمیل استفاده کنید. همچنین می‌توانید اطراف یک مرکز خرید سرپوشیده راه بروید.

عمر خود را افزایش دهید؛ کاهش خطر مرگ

پیاده‌روی با سرعت عمر شما را افزایش می‌دهد. محققان دریافتند که راه‌رفتن با سرعت متوسط ​​در مقایسه با سرعت آهسته منجر به کاهش 20 درصدی خطر مرگ کلی می‌شود. راه‌رفتن با سرعت تند یا سریع (حداقل 4 مایل در ساعت) خطر مرگ را تا 24 درصد کاهش داد. این مطالعه ارتباط راه‌رفتن با سرعت بیشتر با عواملی مانند علل کلی مرگ، بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ ناشی از سرطان را مورد بررسی قرار داد.

پاهای خود را تقویت کنید؛ افزایش استحکام استخوان‌ها

پیاده‌روی ماهیچه‌های پاهای شما را تقویت می‌کند. برای ایجاد قدرت بیشتر، در مسیرهای پیاده‌روی تپه‌ای یا روی تردمیل با شیب‌راه بروید. یا مسیرهایی با پله پیدا کنید. همچنین پیاده‌روی را با سایر فعالیت‌های متقابل تمرینی مانند دوچرخه‌سواری یا دویدن ترکیب کنید. همچنین می‌توانید تمرینات مقاومتی مانند اسکات و لانژ را انجام دهید تا ماهیچه‌های پای خود را تقویت کنید. پیاده‌روی رایج‌ترین فعالیت تحمل وزن است که همه ما هر روز انجام می‌دهیم و در نتیجه بدون درنظرگرفتن سن، استحکام استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. این بدان معناست که پیاده‌روی منظم ممکن است روند پوکی‌استخوان را کند، کند.

سلامت روانی خود را بالا ببرید؛ فواید ذهنی پیاده‌روی

پیاده‌روی می‌تواند به بهبود سلامت روانی شما کمک کند، به خصوص اگر در فضای باز پیاده‌روی می‌کنید. مطالعات منبع معتبر نشان می‌دهد که می‌تواند به کاهش اضطراب، افسردگی و خلق‌وخوی منفی کمک کند. همچنین می‌تواند عزت‌نفس را تقویت کرده و علائم کناره‌گیری اجتماعی را کاهش دهد. پیاده‌روی همچنین می‌تواند به پاک‌سازی ذهن و افزایش خلاقیت شما کمک کند. پیاده‌روی جریان آزاد ایده‌ها را باز می‌کند و یک راه ساده برای افزایش خلاقیت و هم‌زمان فعالیت بدنی است.

معرفی بهترین مسیرهای پیاده‌روی در تهران؛ معرفی 6 مسیر پیاده‌روی

آیا به دنبال بهترین مسیرهای پیاده‌روی در تهران هستید؟ در ادامه مطلب بهترین مسیرها و مکان‌های پیاده‌روی در تهران را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. برای مسیر پیاده‌روی آینده خود یکی از پیشنهادهای ارائه شده را مدنظر خود قرار دهید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای پیاده‌روی خود مسیرهای مختلفی را امتحان کنید.

درکه؛ پیاده‌روی در کوه‌ها

درکه در شمال غربی تهران به عنوان واحه‌ای در جنگل شلوغ و بتنی تهران است. این نقطه کوچک که در دامنه کوه‌ها واقع شده است. مسیری محبوب برای پیاده‌روی تهرانی‌ها است و با زیبایی طبیعی خود گردشگران بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با پیروی از دره طبیعی که توسط یک رودخانه کوچک تراشیده شده است، می‌توانید کیلومترها به سمت کوه‌های البرز صعود کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

خیابان ولی‌عصر؛ طولانی‌ترین خیابان

با قدم زدن در خیابان ولی‌عصر تمام جنبه‌های تهران را تجربه کنید. ولی‌عصر با 18 کیلومتری شمال به جنوب، طولانی‌ترین خیابان ایران است. خیابان ولی‌عصر با ردیفی از درختان سر به فلک کشیده صنوبر، مجموعه‌ای از مغازه‌ها، موزه‌ها، پارک‌ها و بلوک‌های اداری است. میدان ولی‌عصر در مرکز شهر نقطه شروع خوبی است. در بین راه حتماً از پارک ساعی، میدان ونک، پارک ملت، موزه سینمای ایران، امام زاده تجریش و بازار تجریش دیدن کنید.

پل طبیعت؛ مشهورترین منطقه سرسبز

پل طبیعت در مرکز تهران احتمالاً مشهورترین منطقه سرسبز تهران است. با پای پیاده، می‌توانید چندین ساعت در اطراف این منطقه قدم بزنید. پل طبیعت با طراحی معماری خاص، مجموعه‌ای از پارک‌ها را به هم پیوند می‌دهد. پل از روی یک بزرگراه هشت خطه می‌گذرد و از بالای آن می‌توانید منظره‌ای شگفت‌انگیز از تهران را ببینید. سمت پارک آب‌وآتش شامل یک پارک اسکیت، زمین‌بازی، رستوران و افلاک‌نما است. سمت ذخیره‌گاه طبیعی که به پارک جنگلی طالقانی نیز معروف است، جنگلی بزرگ با مسیرهای پیاده‌روی است. محوطه پل طبیعت به خوبی با دو ایستگاه مترو همت و حقانی در خط قرمز ارتباط دارد. محبوب‌ترین زمان برای بازدید شب است.

دربند؛ پیاده‌روی در البرز

دربند نیز مانند درکه در دامنه رشته‌کوه‌های البرز در شمال تهران قرار دارد. مسیر تفریحی دربند خود روستای کوچکی است که در دره قرار دارد؛ اما از این نام برای توصیف کل منطقه استفاده می‌شود. جاده دربند را از میدان تجریش به سمت بالا دنبال کنید تا به منطقه مخصوص عابر پیاده برسید. در حدود 500 متر اول مسیر با دست فروشان خیابانی، رستوران‌ها و کافه‌های سنتی پوشیده شده است، اما بوی کباب در نهایت جای خود را به جنگل‌های زیبا، آبشارها و صخره‌های بی‌نظیر می‌دهد.

توچال؛ پیاده‌روی و شهربازی

مسیر توچال یکی دیگر از نقاط کوهستانی شمال شهر است. توچال که در بین ایرانیان بسیار محبوب است، ترکیبی از مسیر پیاده‌روی و یک شهربازی است. از اینجا می‌توانید یک تله‌کابین را تا قله، حدود 3964 متر بالاتر از سطح دریا بگیرید. در توچال می‌توانید زیپ‌لاین، ترن هوایی و حتی بانجی جامپینگ کنید. توچال برای افرادی که با بچه‌ها سفر می‌کنند خوب است.

پارک بهشت ​​مادران؛ مخصوص بانوان

اگرچه بهشت ​​مادران مکان شگفت‌انگیزی برای پیاده‌روی نیست، اما در نوع خود بسیار منحصربه‌فرد است. بهشت مادران یک پارک بزرگ در مرکز تهران است که فقط مخصوص بانوان است. این پارک بسیار بزرگ با مناطق جنگلی، مسیرها، تجهیزات ورزشی و آلاچیق‌های فراوان است. همچنین یک سالن بدنسازی، استخر روباز و چندین مکان برای فروش غذاهای ساده و تنقلات وجود دارد.

انجام انواع پیاده‌روی در فیت کلاب

پیاده‌روی یک ورزشی بدون هزینه و مناسب برای همه افراد است. با این ورزش ساده می‌توانید سلامتی بدن خود را تضمین نمایید. برای انجام پیاده‌روی بهتر است در مسیرهای پیاده‌روی جذاب فعالیت داشته باشید تا دیرتر خسته شوید. جهت آشنایی با انواع و فواید پیاده‌روی می‌توانید از متخصصین تربیت‌بدنی فیت کلاب کمک بگیرید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا پیاده‌روی برای من مناسب است؟

پیاده‌روی طبیعی‌ترین فعالیت و رایگان است. در تمام طول سال در دسترس است و می‌تواند در زندگی روزمره ما هم در خانه و هم در محل کار گنجانده شود. این تنها تمرین هوازی پایدار است که برای همه ما مشترک است، مگر اینکه شما یک ناتوانی جدی داشته باشید یا بسیار ضعیف باشید.

چگونه بفهمم که به اندازه کافی تند راه می‌روم؟

یک پیاده‌روی سریع حدود 3 مایل در ساعت است که سریعتر از پیاده‌روی است. اگر هنوز می‌توانید صحبت کنید اما نمی توانید کلمات یک آهنگ را بخوانید، می‌توانید بگویید که تند راه می روید.

طولانی‌ترین مسیر تهران کدام است؟

طولانی‌ترین مسیر تهران دربند به دیزین است. طول این مسیر 33.5 کیلومتر برآورد شده است.

کدام مسیر در تهران بیشترین ارتفاع را دارد؟

دربند به دیزین با صعود 3631 متری بیشترین ارتفاع را در بین مسیرهای موجود در منطقه دارد. بلندترین مسیر صعود بعدی، کوه دماوند با 2554 متر ارتفاع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه