داروهای کمبود وزن و روش‌های موثر مدیریت وزن؛ معرفی 4 داروی لاغری

داروهای کمبود وزن و روش‌های موثر مدیریت وزن

آیا شما به دلیل وزن خود مشکلات سلامتی جدی دارید؟ آیا رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده‌اید اما نتوانسته‌اید به اندازه کافی وزن کم کنید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، داروهای کمبود وزن ممکن است انتخابی برای شما باشد. داروهای تجویزی داروهایی هستند که یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی برای شما تجویز می‌کند. شما نمی‌توانید آنها را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. فقط بدانید که باید علاوه بر یک رژیم غذایی سالم و ورزش از داروهای کاهش وزن با نسخه استفاده کنید. در این مطلب از فیت کلاب درباره نکات مهم مصرف دارو کمبود وزن به شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

چه کسانی می‌توانند داروهای کاهش وزن مصرف کنند؟ نکات مهم درباره قرص لاغری

داروهای کاهش وزن که گاهی اوقات داروهای ضد چاقی نیز نامیده می‌شوند، داروهای تجویزی هستند که اشتها و هوس غذایی شما را کاهش می‌دهند. در چند سال گذشته، FDA تعدادی از داروهای ضد چاقی را تأیید کرده است که به کنترل اشتها و هوس غذایی کمک می‌کنند. افراد باتوجه‌به شرایطی که دارند اجازه استفاده از داروی کاهش‌دهنده وزن را دارند. همه افراد نمی‌توانند از این نوع داروها برای مدیریت وزن خود استفاده کنند. پزشک باتوجه‌به شاخص توده بدنی شما اجازه استفاده از دارو را می‌دهد.

  • شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 30 است. این بدان معناست که شما چاق هستید.
  • BMI بیشتر از 27 است. علاوه بر چاقی یک مشکل پزشکی جدی مانند دیابت یا فشار خون بالا دارید.

قبل از انتخاب دارو برای شما، پزشک درباره تاریخچه و چالش‌های سلامتی شما سؤالاتی را مطرح می‌کند. پزشک حاذق در مورد مزایا و معایب داروهای کاهش وزن تجویزی نکاتی را به شما گوشزد می‌کند. این داروها برای همه نیست. برای مثال، اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید یا در دوران شیردهی، نباید از داروهای کاهش وزن با نسخه استفاده کنید.

داروهای کاهش وزن چقدر خوب کار می‌کنند؟ نحوه کارایی داروی کنترل وزن

داروهای کاهش وزن تجویزی که می‌توانید بیش از 12 هفته (به نام استفاده طولانی مدت) از آنها استفاده کنید در مقایسه با یک درمان دارونما، منجر به کاهش وزن عمده می‌شود. اگر شما عزیزان داروی کاهش وزن را با تغییر سبک زندگی ترکیب کنید نسبت به تغییر سبک زندگی به تنهایی وزن بیشتری را از دست می‌دهید. از آنجایی که داروهای کاهش وزن، شما را کمتر گرسنه می‌کنند، میزان کالری دریافتی بدن شما در روز را نیز کاهش می‌دهند. با گذشت زمان، خوردن کالری کمتر باعث کاهش وزن می‌شود. برخی از داروهای ضد چاقی نیز به کاهش هوس و کنترل غذای اجباری به ویژه برای شیرینی‌ها و غذاهای چرب، نمکی و پرکالری کمک می‌کنند.

اگر داروهای کمبود وزن را مدت یک سال مصرف کنید 3 تا 12 درصد از وزن کل بدن خود را از دست می‌دهید. شاید زیاد به نظر نرسد. از دست دادن 5 تا 10 درصد از کل وزن و حفظ آن می‌تواند مزایای سلامتی مهمی از جمله کاهش فشارخون، کاهش سطح قند خون و چربی را تجربه کنید.

عوارض مصرف داروهای کمبود وزن

آنچه باید در مورد داروهای کاهش وزن بدانید؛ عوارض مصرف دارو

عوارض جانبی خفیف مانند حالت تهوع، یبوست و اسهال شایع هستند. ممکن است با گذشت زمان کاهش پیدا کنند. عوارض جانبی جدی به ندرت ممکن است رخ دهد. به همین دلیل مهم است که از پزشک خود در مورد همه گزینه‌های درمانی سؤال کنید. در مورد فواید و خطرات احتمالی هر دارو بپرسید.

داروهای کمبود وزن گران هستند و توسط بیمه پشتیبانی نمی‌شوند. توجه داشته باشید که ممکن است بعد از قطع مصرف داروهای کاهش وزن، مقداری از وزنی را که ازدست‌داده بودید، را به دست ‌آورید. اما با رعایت و انجام عادات سبک زندگی سالم می‌توانید وزن خود را در حالت پایدار نگه دارید.

چه مدت داروی کاهش وزن مصرف کنم؟ بهترین زمان مصرف قرص لاغری برای نتیجه‌گیری بهتر

مدت زمان مصرف داروی کاهش وزن به میزان وزن کم کردن شما و بروز عوارض داروها بستگی دارد. اگر به اندازه کافی وزن کم کرده‌اید تا سلامت خود را بهبود ببخشید و عوارض جانبی جدی نداشته‌اید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که دارو را طولانی‌مدت مصرف کنید. اگر پس از مصرف دوز کامل دارو به مدت 3 تا 6 ماه، حداقل 5 درصد وزن بدن خود را از دست نداده‌اید، احتمالاً پزشک درمان شما را تغییر خواهد داد.

انواع داروهای کمبود وزن؛ داروهای تجویزی برای لاغری

علاقه روزافزونی به درمان دارویی چاقی وجود دارد. قبل از سال 2012، تعداد کمی از داروهای کاهش وزن توسط FDA تایید شده بود. با انتخاب گسترده‌تری از داروهای کاهش وزن در حال حاضر، بیماران ممکن است بپرسند قوی‌ترین یا مؤثرترین داروی کاهش وزن چیست. پاسخ پیچیده است. تعیین اینکه کدام دارو برای یک فرد خاص مناسب است همیشه آسان نیست. بازار نیز به سرعت در حال تغییر است، بنابراین مهم است که با گزینه‌های موجود و مزایا و معایب آنها همگام باشید.

اورلیستات؛ Xenical

Orlistat یک داروی خوراکی است که با نسخه پزشک در دسترس است. پس از مشاوره پزشکی، پزشک می‌تواند اورلیستات را تجویز کند. اورلیستات با مسدود کردن فعالیت آنزیم‌های خاصی که برای تجزیه چربی‌ها در دستگاه گوارش استفاده می‌شوند، کار می‌کند که به کاهش کالری جذب شده کمک می‌کند. سپس چربی هضم نشده از بدن عبور می‌کند.

اورلیستات برای استفاده همراه با یک رژیم غذایی کم کالری در نظر گرفته شده است طبق یک مطالعه معتبر در سال 2011 بر روی 80 فرد مبتلا به چاقی، کسانی که اورلیستات مصرف کردند پس از 6 ماه به طور متوسط ​​10.3 پوند (پوند)، یا 4.65 کیلوگرم (کیلوگرم) از دست دادند. آنها همچنین کاهش قابل توجهی در شاخص توده بدنی (BMI)، چربی شکم، و سطح کلسترول تام و LDL (بد) داشتند. اورلیستات اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند مدفوع شل یا چرب، گاز و حرکات مکرر روده می‌شود و تحمل دارو را برای برخی افراد دشوار می‌کند. همچنین می‌تواند به کمبود مواد مغذی، از جمله ویتامین‌های محلول در چربی A، D، E یا K کمک کند.

فنترمین برای کاهش اشتها

فنترمین؛ توپیرامات Qsymia

توپیرامات را می‌توان با فنترمین ترکیب کرد تا اشتها و هوس را کاهش دهد. استفاده از ترکیب دو دارو باعث افزایش کارایی می‌شود. بزرگسالان مبتلا به میگرن و چاقی، کاندیدهای خوبی برای این داروی کاهش وزن هستند. این دارو شامل فنترمین، محرک سیستم عصبی مرکزی و سرکوب‌کننده اشتها با مکانیسم‌های مشابه با آمفتامین است. همچنین حاوی توپیرامات، یک ضدتشنج است که به کاهش اشتها و افزایش سیری (احساس سیری) برای کاهش وزن کمک می‌کند.

یک بررسی تحقیقاتی به این نتیجه رسید که فنترمین/توپیرامات منجر به کاهش وزن متوسط ​​17 پوند (7.7 کیلوگرم) و کاهش قابل توجه چربی شکم، فشار خون، قند خون و سطح کلسترول شد. بررسی دیگری با مقایسه اثربخشی چندین داروی کاهش وزن نشان داد که افراد دارای اضافه وزن یا چاقی که فنترمین/توپیرامات مصرف کردند پس از یک سال به طور متوسط ​​19.4 پوند (8.8 کیلوگرم) از دست دادند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

عوارض جانبی مصرف فنترمین توپیرامات شامل احساسات غیرطبیعی، سرگیجه، تغییر طعم، بی‌خوابی، یبوست و خشکی دهان است. موارد منع مصرف شامل فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر کنترل نشده، پرکاری تیروئید، گلوکوم و حساسیت به مواد محرک است. قرار گرفتن در معرض توپیرامات در سه ماهه اول بارداری خطر شکاف دهان را افزایش می‌دهد.

نالترکسون؛ بوپروپیون Contrave

نالترکسون-بوپروپیون یک آنتاگونیست گیرنده مواد افیونی را با یک داروی ضدافسردگی ترکیب می‌کند تا بر نواحی پاداش لذت مغز تأثیر بگذارد. در نتیجه هوس و اشتها را کاهش دهد. پزشک می‌تواند تعیین کند که آیا گزینه خوبی برای شما است و سپس یک نسخه ارائه دهد. اگرچه مکانیسم دقیق نالترکسون/بوپروپیون به طور کامل شناخته نشده است. اما اعتقاد بر این است که با تأثیر بر بخش‌های خاصی از مغز برای کاهش مصرف غذا، افزایش متابولیسم و ​​افزایش احساس سیری، باعث کاهش وزن می‌شود.

یک بررسی از چهار مطالعه نشان داد که نالترکسون/بوپروپیون با کاهش وزن قابل توجهی در مقایسه با دارونما همراه بود. در طی 1 سال، شرکت‌کنندگان به طور متوسط ​​11 تا 22 پوند (5 تا 9 کیلوگرم) از دست دادند. بررسی دیگری یافته‌های مشابهی داشت و گزارش می‌داد که نالترکسون/بوپروپیون می‌تواند برای حفظ طولانی‌مدت کاهش وزن نیز مؤثر باشد. نالترکسون/بوپروپیون ممکن است باعث تهوع، یبوست، سردرد، استفراغ، سرگیجه و بی‌خوابی شود. همچنین ممکن است ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد.

ستملانوتید برای کاهش وزن

ستملانوتید؛ Imcivree

ستملانوتید که با نام Imcivree فروخته می‌شود، در دسته‌ای از داروهای شناخته شده به عنوان آگونیست‌های گیرنده ملانوکورتین 4 (MC4) قرار دارد. این یک داروی تزریقی مورد تأیید برای درمان چاقی ناشی از جهش‌های ژنتیکی خاص است و فقط از طریق نسخه در دسترس است. افرادی که دارای جهش‌های ژنتیکی خاص هستند ممکن است فعال سازی ناکافی گیرنده MC4 در مغز را تجربه کنند که می‌تواند به چاقی کمک کند.

ستملانوتید با افزایش فعال شدن این گیرنده، منجر به کاهش گرسنگی، کاهش دریافت کالری و افزایش متابولیسم می‌شود که همگی می‌توانند باعث کاهش وزن شوند. یک مطالعه روی 21 نفر که ستملانوتید مصرف می‌کردند نشان داد که حدود 62% شرکت‌کنندگان پس از 1 سال حداقل 10% کاهش وزن داشتند.

مطالعه کوچک دیگری در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نشان داد که ستملانوتید کیفیت زندگی را به میزان قابل‌توجهی در اوایل 5 هفته پس از شروع درمان بهبود می‌بخشد که می‌تواند با کاهش گرسنگی و وزن بدن مرتبط باشد. برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی ستملانوتید واکنش‌های محل تزریق، هایپرپیگمانتاسیون، حالت تهوع، سردرد، اسهال و درد معده یا کمردرد هستند. خستگی، استفراغ و افسردگی نیز گزارش شده است. این دارو برای افراد مبتلا به نارسایی کلیوی و کسانی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی‌شود.

دریافت بهترین داروهای کمبود وزن از متخصصین فیت کلاب برای لاغری

اگرچه داروهای کمبود وزن می‌توانند کاهش وزن را افزایش دهند. حتی ممکن است مزایای سلامتی دیگری نیز داشته باشند. توجه داشته باشید که این داروها برای همه مناسب نیستند. پس از قطع مصرف آنها می‌توانند منجر به بازیابی وزن شوند. در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید که این محصولات نباید یک راه‌حل سریع برای کاهش وزن در نظر گرفته شوند. چاقی یک بیماری مزمن است و داروها تنها بخشی از یک برنامه درمانی برای کمک به کاهش وزن و حفظ آن هستند. در عوض، آنها باید فقط طبق دستور مصرف شوند و همراه با یک رژیم غذایی متعادل، سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی منظم برای بهترین نتیجه باشند. برای مشاوره می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

داروهای کاهش وزن چقدر سریع کار می‌کنند؟

اکثر افرادی که از داروهای کاهش وزن استفاده می‌کنند به طور متوسط ​​یک تا دو پوند در هفته از دست می‌دهند. البته، داروهای کاهش وزن زمانی بهترین اثر را دارند که آنها را با سایر تغییرات سبک زندگی سالم مانند خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم ترکیب کنید.

آیا باید داروهای کاهش وزن را با ورزش ترکیب کنم؟

داروهای کاهش وزن زمانی بهترین اثر را دارند که آنها را با تغییرات سبک زندگی مانند انتخاب غذاهای سالم‌تر، کالری کمتر و ورزش منظم ترکیب کنید.

چه مدت به مصرف دارو نیاز دارم؟

بسته به اهداف سلامتی و کاهش وزن، ممکن است برای سال‌ها نیاز به مصرف داروهای کاهش وزن داشته باشید. ازآنجایی‌که چاقی یک بیماری مزمن است، FDA این داروها را برای استفاده طولانی‌مدت تأیید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه