جینسینگ چیست ؟ از فواید تا عوارض آن

جنیسینگ یک گیاه بسیار مقوی و مفید است که با نام‌های مختلف مثل گیاه جوانی یا نوش‌دارو شناخته می‌شود. جنیسینگ در واقع بخشی از ریشه گیاه است و قدرت بدن را افزایش می‌دهد. این گیاه در مناطق بومی چین و در جنگل‌های انبوه یا نواحی کوهستانی رشد می‌کند. ترکیبات شیمیایی گوناگونی مثل رزین یا استرول در جنیسینگ وجود دارد. 

همین مسئله باعث شده است، این گیاه خواص درمانی بی‌نظیری داشته باشد و به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، این ماده اثرات گوناگونی روی بیماری‌های مختلف دارد.

‌ به عنوان مثال، به درمان روماتیسم کمک می‌کند یا باعث تقویت قوای جنسی می‌شود. همچنین از کاهش تمرکز و تضعیف حافظه جلوگیری می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره این ماده و ویژگی‌های آن توضیح دهیم بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ترکیبات موجود در جینسینگ

ترکیبات موجود در جینسینگ
ترکیبات موجود در جینسینگ

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است جنیسینگ خواص درمانی گوناگونی داشته باشد، ترکیبات موجود در آن هستند. ترکیب اصلی موجود در این ماده، جینسنوزیدها هستند که با اسامی دیگری مثل ترپن شناخته می‌شوند. اکثر پژوهشگران روی این ماده تحقیق می‌کنند تا به نتایج کامل‌تری برسند.

 بر اساس مطالعات، عصاره جینیسینگ می‌تواند بر محور هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال تاثیر بگذارد. در نتیجه، می‌توان گفت این گیاه تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد مغز دارد. از طرفی، سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. ترکیبات مختلفی از جمله ساپونین‌ها، پلی ساکاریدها، فلاونوئیدها و اسیدهای آمینه در این گیاه وجود دارد. 

انواع جینسینگ

جینسینگ مانند بسیاری از گیاهان دیگر گونه‌های مختلفی دارد. به همین دلیل اگر قصد دارید از این ماده برای درمان بیماری‌های خود استفاده کنید، باید دقت بسیار زیادی داشته باشید. به عنوان مثال جینسینگ آسیایی معمولا به عنوان داروی ترمیم کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشهورترین انواع جینسینگ شامل موارد زیر هستند: 

  • جینسینگ آسیایی

این نوع گیاه شهرت بسیار زیادی در آسیای شرقی دارد و با اسامی مختلفی مثل جینسینگ کره‌ای یا چینی شناخته می‌شود. خواص دارویی این گیاه بیشتر از سایر جینسینگ‌ها است. ریشه آن شباهت بسیار زیادی به انسان دارد.

  • جینسینگ ژاپنی 

جینسینگ ژاپنی یکی دیگر از شکل‌های این گیاه است که خواص دارویی آن کمتر می‌باشد. از نظر ظاهری نیز نسبت به سایر گیاهان جینسینگ کوتاه‌تر است. این گیاه در کشور ژاپن رشد می‌کند.

  • جینسینگ آمریکایی

محل رشد این گیاه در کشورهای آسیای شرقی نیست. این گیاه در آمریکای شمالی و در کشور کانادا رشد می‌کند. از نظر ابعاد و اندازه کمی کوچکتر از جینسینگ چینی است. بومیان این منطقه و سرخ پوستان، از این گیاه برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند. 

شیره این ماده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرات دارویی دارد. در حال حاضر، ۸۵ درصد جینسینگ کاشته شده در آمریکا به کشورهای آسیایی صادر می‌شود. می‌توان از این ماده برای درمان تشنگی، خستگی، خشکی دهان و مواردی مانند این استفاده کرد.

  • سودو جینسینگ

این گیاه با اسامی دیگری مثل جینسینگ کاذب شناخته می‌شود. مهم‌ترین کاربرد آن کمک به منعقد شدن خون است. همچنین دردهای جسمانی را کاهش می‌دهد.

  • جینسینگ سیبری

این گیاه از ریشه‌های خشک شده (Araliaceae) تهیه می‌شود. قیمت جینسینگ سیبری نسبت به سایر جینسینگ‌های موجود در بازار کمتر است. زیرا کیفیت آن پایین است و خواص دارویی کمتری دارد.

جینسینگ چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟

جینسینگ چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟
جینسینگ چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟

مکانیسم اثر این گیاه بر بدن اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که گفته شد، ترکیبات سازنده جینسینگ موادی به نام جینسنوزیدها هستند. این ترکیبات شامل گروه‌های مختلفی از ساپونین‌های استروئیدی هستند. ساپونین‌های استروئیدی، کاربردهای مختلفی در بدن دارند. 

به عنوان مثال،به صورت مستقیم بر بافت‌های گوناگون بدن تاثیر می‌گذارند و معمولاً به عنوان ضدعفونی کننده مجاری ادرار یا مسهل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ترکیبات می‌توانند سیستم‌های چند گیرنده را هدف قرار دهند.

 سیستم‌های چند گیرنده در غشای پلاسما قرار دارند. همچنین باعث تحریک پذیری گیرنده‌های استروئیدی داخل سلول می‌شوند. با این حال، شناخت فعالیت‌های جینسنوزیدها در بدن فقط به همین بخش مربوط می‌شود. زیرا تاکنون مکانیزم‌های دیگر آن در بدن مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

نحوه مصرف جینسینگ

این گیاه به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. به عنوان مثال از قدیم الایام به صورت جوشانده استفاده می‌شد. چندین سال است که به صورت کنسرانته مصرف می‌شود. یعنی با استفاده از آب یا الک، از گیاه استخراج می‌شود. همچنین می‌توان آن را بخارپز کرد یا به صورت خشک و تخمیر شده مصرف کرد. مصرف خوراکی جینسینگ اثرات درمانی بسیار بالایی دارد. 

به عنوان مثال سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اگر به صورت وریدی تزریق شود، ممکن است به شکل بهتری بر درمان بیماری‌ها تاثیر بگذارد. همچنین اخیراً یک روش درمانی در کره ابداع شده است که با استفاده از طب سوزنی انجام می‌شود.

 در این روش، طب سوزنی را با روش‌های درمانی گیاهی ادغام می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری، دانشمندان متوجه شده‌اند که جینسینگ دارای اثرات ضد پیری و ضد استرس است. همچنین از رشد تومورهای مغزی جلوگیری می‌کند و علائم بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

فواید مصرف جنیسینگ 

در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین فواید مصرف این گیاه را برای شما بیان کنیم: 

  • ضد التهاب به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی 

یکی از مهم‌ترین فواید جینسینگ، این است که التهابات را کاهش می‌دهد. این گیاه در واقع حاوی مواد آنتی اکسیدانی است که بر کاهش التهابات موثر هستند. برای اثبات این مسئله، پژوهش‌هایی در مقیاس آزمایشگاهی انجام شدند. در این پژوهش، مقداری گیاه جینسینگ در لوله آزمایش ریخته شد. سپس با سایر گیاهان داروی ترکیب شد.

 نتیجه نشان داد که این گیاه واسطه‌های التهاب را مهار می‌کند. همچنین از آسیب رسیدن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. در یک مطالعه دیگر، از ۱۲ مرد بزرگسال خواسته شد تا برای مدتی مکمل حاوی عصاره جینسینگ آمریکایی مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، مصرف این عصاره باعث کاهش آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش می‌شود و نشانه‌های التهاب بعد از ورزش را کاهش می‌دهد.

 در سال ۲۰۱۴، از ۷۱ زن یائسه خواسته شد تا به صورت روزانه ۳ گرم جینسینگ قرمز مصرف کنند و این کار را برای مدت ۱۲ هفته ادامه دهند. نتیجه نشان داد که فعالیت‌های آنتی اکسیدانی در بدن این بانوان افزایش پیدا کرده بود. ‌‌ در نتیجه، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که جینسینگ قرمز باعث افزایش فعالیت‌های آنزیم‌های آنتی اکسیدانی می‌شود.

  • بهبود عملکرد مغز

یکی دیگر از بهترین فواید گیاه جینسینگ، کمک به بهبود عملکرد مغز است. این گیاه می‌تواند باعث تقویت حافظه، رفتار و خلق و خو شود. برای اثبات این مسئله، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی انجام شد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که ترکیبات موجود در جینسینگ، مانع از آسیب دیدن مغز به دلیل فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد می‌شوند.

 همچنین یک پژوهش روی ۶۰۰۰ فرد سالمند انجام شد. در این پژوهش، از سالمندان خواسته شد تا به صورت منظم جینسینگ مصرف کنند. نتیجه نشان داد که حافظه افراد سالمند تا حد زیادی بهبود یافته بود. یک پژوهش دیگر نشان داد که مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم جینسینگ آمریکایی، حافظه را تا ۳ ساعت تقویت می‌کند. این دارو حتی اثرات استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد.

  • بهبود اختلال نعوظ

خواص جینسینگ برای رابطه زناشویی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. برخی تحقیقات نشان داده است که این گیاه، انتخاب کاملا مناسبی برای درمان اختلال نعوظ است. ترکیباتی موجود در این گیاه، به رگ‌های خونی و بافت‌های آلت تناسلی کمک می‌کند تا عملکرد طبیعی داشته باشند. علاوه بر این، برخی پژوهش‌ها نشان داده است جینسینگ باعث افزایش تولید اکسید نیتریک می‌شود. 

همانطور که می‌دانید، اکسید نیتریک یک ترکیب بسیار مناسب برای ریلکس شدن عضلات آلت تناسلی است و گردش خون را در این اندام افزایش می‌دهد. تاکنون ۹ پژوهش مستقل انجام شده است که اثبات می‌کند، جینسینگ باعث افزایش توانایی مردان برای داشتن رابطه جنسی می‌شود. برای آگاهی از طریقه مصرف جینسینگ برای نعوظ، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مشورت کنید. 

  • تقویت سیستم ایمنی 

جینسینگ می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، این ماده دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی است. بنابراین بدیهی است که تاثیر بسیار زیادی بر تقویت سیستم ایمنی داشته باشد. یک مطالعه حیوانی نشان داد، عصاره جنسینگ قرمز سیاه قادر است تعداد سلول‌های ایمنی بدن را افزایش دهد. 

این ماده حتی سطح آنتی اکسیدان در کبد را افزایش می‌دهد. مطالعه دیگری روی ۱۰۰ نفر انجام شد. در این پژوهش، از افراد خواسته شد تا به صورت روزانه دو گرم جینسینگ قرمز کره‌ای مصرف کنند و این کار را تا ۸ هفته ادامه دهند. نتیجه نشان داد که مصرف این گیاه، باعث بیشتر شدن سلول‌های ایمنی بدن می‌شود.

  • درمان سرطان 

کمک به درمان سرطان، از دیگر مزایای مصرف جینسینگ است. قبل از اینکه درباره این مسئله توضیح دهیم، باید شما را به فرایند چرخه سلولی آشنا کنیم. چرخه سلولی فرایندی است که در آن سلول‌ها رشد می‌کنند و به سلول‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند. ترکیبات موجود در جینسینگ، فرایند چرخه سلولی سلول‌های سرطانی را مختل می‌کنند.

 یعنی مانع از تولید و رشد غیر طبیعی سلول‌ها می‌شوند. یک نتیجه یک پژوهش نشان داد افرادی که به صورت مداوم جینسینگ مصرف می‌کنند، ۱۶ درصد کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. این گیاه حتی به بهبود سلامت بیمارانی که در حال شیمی درمانی هستند کمک می‌کند. همچنین عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی را کاهش می‌دهد.

  • کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی 

تاکنون مطالعات حیوانی متعددی روی این مسئله انجام شده است. نتایج مطالعات حیوانی نشان می‌دهد، جینسینگ انرژی بیشتری در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. در نتیجه، سلول‌ها فعالیت بیشتری خواهند داشت و سرعت سوخت و ساز افزایش می‌یابد. همچنین یک مطالعه نشان داد که این گیاه علائم سندرم خستگی مزمن را کاهش می‌دهد. 

مصرف ۱۵ روزه این ماده، به مرور زمان باعث بهبود این بیماری خواهد شد. یکی از مهم‌ترین علائم بیماری سرطان، احساس خستگی شدید است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیمارانی که دورهای ۲ یا سه هزار میلی‌گرمی جینسینگ آمریکایی طی روز مصرف می‌کنند، احساس خستگی کمتری دارند. این ماده نه تنها خستگی را کاهش می‌دهد، بلکه به بهبود عملکرد فیزیکی کمک خواهد کرد.

  • کاهش قند خون 

جینسینگ به بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کند تا قند خون خود را کنترل کنند. جینسینگ آمریکایی و آسیایی، باعث بهبود عملکرد سلول‌های پانکراس می‌شود. همچنین میزان تولید انسولین را افزایش می‌دهد. عصاره جینسینگ حاوی برخی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که میزان تولید رادیکال‌های آزاد در بیماران مبتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. 

البته بیماران دیابتی بهتر است قبل از مصرف جینسینگ با پزشک مشورت کنند. زیرا تحقیقات انجام شده روی این گیاه محدود هستند و ممکن است به بدن بیمار آسیب بزنند. یک پژوهش در بازه زمانی ۸ هفته انجام شد. نتیجه این مطالعه نشان داد مصرف ۳ گرم جینسینگ آمریکایی طی روز، باعث کاهش سطح قند خون ناشتا می‌شود.

یک پژوهش در سال 2014 نشان داد که مصرف 2.7 گرم جینسنگ قرمز تخمیر شده طی روز، باعث کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین می‌شود. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تحقیقات انجام شده اکثرا در مقیاس آزمایشگاهی هستند. بنابراین نباید صرفا به این منابع اکتفا کنید. بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره جینسینگ توضیح داده شد. این ماده بخشی از ریشه گیاهان بومی آسیای شرقی است که انواع مختلفی دارد. در حال حاضر، جینسینگ در ژاپن، چین، کانادا و برخی دیگر از کشورها رشد می‌کند و به باقی مناطق جهان صادر می‌شود. ترکیبات موجود در این گیاه، خواص بی‌نظیری دارند. 

به عنوان مثال به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کنند یا سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. با توجه به اینکه جینسینگ انواع مختلفی دارد، بهتر است قبل از مصرف این ماده با متخصص تغذیه مشورت کنید.

 متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، می‌توانند بهترین برنامه رژیم غذایی را در اختیار شما قرار دهند. همچنین به تمامی سوالات شما در رابطه با مصرف جینسینگ پاسخ خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. 

2 Responses

    1. منبع خاصی کلا ذکر نشده ولی از عطاری ها میتواند مرغوب ترین محصول را تهیه کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه