تاثیر ورزش بر درمان پلی کیستیک

تاثیر ورزش بر پلی‌کیستیک، که یک بیماری مزمن و ژنتیکی بوده که بر روی کیسه‌های کیست‌زایی شده در کلیه‌ها اثر می‌گذارد،بسیار قابل توجه و بی نظیر است . ورزش به عنوان یک فاکتور مهم در بهبود وضعیت بیماران پلی‌کیستیک شناخته شده است. با انجام فعالیت‌های ورزشی، جریان خون به کلیه‌ها و سایر اعضای بدن افزایش می‌یابد که منجر به تقویت عملکرد کلیه‌ها و کاهش تشکیل کیست‌ها می‌شود. همچنین، ورزش می‌تواند بهبودی در علائم بیماری از جمله فشار خون بالا و علائم تنفسی مرتبط با پلی‌کیستیک را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین، ورزش به عنوان یک راهکار غیردارویی موثر و کم‌هزینه در مدیریت بیماری پلی‌کیستیک مطرح می‌شود. البته، قبل از شروع هر برنامه ورزشی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا برنامه مناسب و متناسب با وضعیت شما تعیین شود. همچنین، انواع ورزش‌ها برای بیماران پلی‌کیستیک می‌تواند مناسب باشد. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری، یوگا و تمرینات استقامتی می‌توانند بهبودی در وضعیت بیماری و کاهش علائم مربوطه را به همراه داشته باشند. همچنین، ورزش‌هایی که شدت فعالیت بدنی را افزایش می‌دهند، می‌توانند به تنظیم سطح هورمون‌ها و کنترل رشد کیست‌ها کمک کنند. برای بهترین نتیجه، منظم بودن و پایبندی به برنامه ورزشی اهمیت دارد و همچنین حفظ تعادل بین استراحت و فعالیت بدنی نیز ضروری است. با این حال، در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب یا تغییرات در وضعیت سلامتی، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و نظرات و راهنمایی‌های ایشان را دنبال کنید.

ما در این مقاله کوتاه ضمن معرفی این بیماری زنانه، شما را با راه های درمان آن نیز آشنا خواهیم کرد و در مورد تاثیر ورزش بر پلی کیستیک بیش از پیش توضیح خواهیم داد. پس با ما تا پایان همراه باشید تا شما را با این بیماری آشنا سازیم تا در صورت مبتلا شدن به آن بدانید چگونه می توان آن را برطرف کرد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان (PCOS)، از جمله بیماری های شایع بانوان می باشد. این بیماری که از بیماری های هورمونی در جامعه زنان به شمار می آید؛ تقریبا 18 درصد قشر بانوان را درگیر خود کرده است. نشانه های این بیماری شایع زنانه، معمولا با قطع شدن دوران قاعدگی زنان بروز می یابد. بیشتر جامعه آماری مربوط به این بیماری را خانم های جوان به خود اختصاص داده اند. در اثر سندروم تخمدان پلی کیستیک، هورمون های زنانه از جمله: استروژن و پروژسترون و… دچار اختلال می گردند و همین عامل سبب افزایش هورمون های مردانه و انسولین می شود. در نتیجه این سندروم می تواند برای خانم ها، عوارضی را در پی داشته باشد. قاعدگی، افزایش موی زائد بدن، آکنه، چاقی و حتی نازایی در ایام باروری زنان، از جمله این عوارض به شمار می آیند. اما جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. چون این بیماری، قابل درمان است. در ادامه با راه های درمان پلی کیستیک آشنا می شویم.

شیوه های درمان سندروم

باید دانست که سندروم تخمدان پلی کیستیک، قابل درمان است و جای نگرانی در این خصوص نیست. در صورتی که بنا به هر دلیلی به این عارضه، مبتلا گشتید؛ می توانید با استناد به هر یک از این روش ها، نسبت به درمان خود اقدام کنید. شاید یکی از ساده ترین روش ها مراجعه به پزشک و تجویز دارو می باشد. علاوه بر آن می توانید از شیوه های بی عارضه مصرف گیاهان دارویی هم استفاده به عمل آورید. هر یک از شیوه های درمان پزشکی مذکور، می توانند در درمان پلی کیستیک، کارساز باشند. شما می توانید با کمترین هزینه، گیاهان دارویی را خریداری کرده و به عنوان دمنوش برای درمان این بیماری خود از آن ها استفاده کنید. اما در کنار این شیوه های مدرن و سنتی درمان تنبلی تخمدان نباید از تاثیر ورزش بر پلی کیستیک هم غافل ماند. تاثیر ورزش بر پلی کیستیک با استناد به یافته های تحقیقات علمی بسیار زیاد در این راستا امروزه اثبات شده است.

تاثیر ورزش بر تخمدان پلی کیستیک

تاثیر ورزش بر پلی کیستیک و انواع روش های موثر در این زمینه

تاثیر ورزش بر پلی کیستیک به قدری بالاست که امروزه مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. حتی خانم های بسیار زیادی هم بوده اند که با انجام این ورزش ها توانسته اند بیماری هورمونی خود را به همین سادگی و حتی در منزل مسکونی خویش درمان نمایند. شما نیز می توانید همانند هر یک از آن ها با توجه به تاثیر ورزش بر پلی کیستیک، انواع این ورزش ها را بکار گیرید تا به جای نگرانی در این زمینه و عوارض ناشی از آن، بتوانید بدون وجود هیچ گونه مشکل زنانه ای، به زندگی شاد و پرنشاط خود ادامه دهید. اگر شما نیز به این عارضه دچار شده اید و می خواهید با انجام تمرینات ورزشی مستمر، پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان خود را درمان کنید؛ با ما همراه باشید. ما بر اساس یافته های علمی معتبر، بهترین ورزش های کارساز با کارایی بالا و تضمینی را در این راستا به شما معرفی می کنیم.

چگونه انجام ورزش های مختلف می تواند روی درمان پلی کیستیک موثر باشد؟

در کنار استفاده از روش های دارویی و حتی استفاده از رژیم غذایی مناسب، تاثیر ورزش بر پلی کیستیک، بسیار بالا و موثر است. اما حتما از خود خواهید پرسید: چگونه انجام ورزش های مختلف، می تواند به درمان این عارضه کمک کند؟ در پاسخ به این سوال باید یادآور شد که سندروم تخمدان به گونه ای است که تخمدان نمی تواند آن طور که باید و شاید تخمک زیادی را آزاد سازد. بروز این مسئله سبب می شود تا درمان باروری خانم ها با یک چالش و مشکل جدی رو در رو گردد. در نتیجه این دسته از خانم ها می بایست رو به انجام ورزش های مختلف آورند. چرا که انجام ورزش در جهت درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک به کاهش وزن این بانوان کمک می کند. در نتیجه چربی های اطراف تخمدان به تدریج برداشته می شوند. همین عامل به نوبه خود سبب می شود تا تخمدان بتواند همان عملکرد عادی خود را طبق روال ایده آل و اولیه به درستی ارائه سازد.

درمان پلی کیستیک

مهمترین و کاربردی ترین ورزش ها برای درمان سندروم

تاثیر ورزش بر پلی کیستیک بسیار شایان توجه است. چون با ورزش کم کم هورمون های بانوان متعادل گشته و قاعدگی آن ها منظم می گردد. اما هر کاری قاعده و اصول خود را دارد. بنابراین نباید این گونه تصور شود که هر ورزشی و به هر طریقی می تواند در درمان تنبلی تخمدان موثر باشد. چون اگر ورزش، بیش از حد نرمال خود باشد؛ تغییراتی را در هورمون ها بدن ایجاد می کند که خیلی خوب نیست. پس باید از جمله ورزش های آرام و کم تحرک را برگزید تا بتوانند به درمان پلی کیستیک، کمک کنند. به همین جهت ورزش های زیر را می توان به خانم های مبتلا به این عارضه، پیشنهاد کرد:

  • ورزش های هوازی
  • پیلاتس
  • یوگا
  • حرکت پروانه
  • حرکت سلام خورشید
  • حرکت آسیاب دستی
  • حرکت چرخش ستون فقرات
  • شاواسانا
  • تمرینات بدنسازی و حرکات قدرتی
  • تمرینات تناوبی با شدت بالا

تمامی این ورزش ها، در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک، موثر هستند.

آشنایی با ورزش های مفید درمان

مختصر شناختی از ورزش های موثر در پلی کیستیک:

  • پیاده روی سریع، آهسته دویدن، دوچرخه سواری، شنا، حتی یوگا و پیلاتس در زمره ورزش های هوازی هستند.
  • پیلاتس، ترکیبی از ورزش های قدرتی و کششی است. این ورزش ها بیشتر معطوف لگن و کشاله ران هستند.
  • یوگا استرس و اضطراب را از شما دور می کند. انواع حرکات: پروانه، سلام خورشید و… جزئی از یوگا هستند.
  • در حرکت پروانه باید چهار زانو نشسته و کف پاها را به هم بچسبانید و به همین ترتیب بمانید.
  • حرکت سلام بر خورشید، مجموع 12 حرکتی است که ماهیچه ها را منعطف می سازد.
  • در حرکت آسیاب دستی، باید پاهای خود را نشسته باز کنید. دست های درهم مشت شده را به سمت پاهای خود بکشانید.
  • حرکت چرخش ستون فقرات، سبب سفت شدن ستون فقرات و تقویت سیستم گوارش می شود.
  • حرکت شاواسانا نیز باعث ریلکس شدن بدن و آرامش ذهنی شما می شود.

تمامی این حرکت ها باید اصولی انجام شوند.

تاثیر ورزش بر پلی کیستیک به شرط داشتن برنامه

حال که تاثیر ورزش بر پلی کیستیک روشن گشت؛ باری دیگر باید تاکید کرد که در انجام هر یک از این ورزش ها نباید خودسرانه عمل کرد. داشتن یک برنامه منظم و دقیق به شما کمک زیادی می کند. مراجعه نزد پزشک متخصص و داشتن یک برنامه اصولی در این راستا بسیار موثر است. انجام ورزش های هوازی، قدرتی و بدنسازی و هر نوع فعالیت ورزشی دیگر در طول هر هفته باید در برنامه های شما با تعداد دقایق تعیین شده و دقیق قید گردد تا بتوان تاثیر ورزش بر پلی کیستیک را به عینه مشاهده کرد. اگر نیازمند یک برنامه ورزشی برای شروع هستید که علاوه بر کمک به درمان پلی کیستیک به تناسب اندام شما نیز کمک کند، فیت کلاب آماده است تا برای شما یک برنامه اختصاصی طراحی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

[dynamic_guid_form guid_type=”type-1″ image_url=”https://fitclub.ir/blog/wp-content/uploads/2024/04/cheklist.png”]

برنامه تمرین
مقالات ویژه