افزایش وزن سریع در یک ماه

افزایش وزن سریع در یک ماه

هیچ چیز در زندگی قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است شرایط زندگی شما به گونه‌ای تغییر کند که مجبور شوید تا آخر ماه بعد کمی وزن اضافه کنید. همین مسئله شما را به فکر افزایش وزن سریع در یک ماه می‌اندازد. به همین دلیل است که هم اکنون در حال مطالعه این مطلب هستید! بالابردن وزن کار چندان ساده‌ای نیست و نباید با عجله انجام شود. بهتر است از یک برنامه منظم برای بالابردن وزن استفاده کرده و به آرامی وزن خود را زیاد کنید.

 سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چرا بسیاری از افراد به دنبال افزایش وزن سریع در یک ماه هستند؟ همانطور که گفته شد، شرایط زندگی کمی غیرقابل پیش‌بینی است. ولی به طور کلی، مهم‌ترین دلیل، کمبود وزن شدید است. همانطور که بالابردن وزن شدید خطر بسیار زیادی برای سلامتی دارد، کمبود وزن نیز می‌تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه را مختل کند.

 به همین دلیل، افراد با کمبود وزن شدید تصمیم می‌گیرند در یک بازه زمانی کوتاه وزن خود را افزایش دهند. اما آیا این کار امکان‌پذیر است یا خیر؟ تا پایان این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید تا این مسئله را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. 

افزایش وزن آهسته یا افزایش وزن سریع؟ 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که اضافه کردن وزن آهسته را انتخاب کنیم یا افزایش وزن سریع؟ از نظر بسیاری از متخصصان، بالابردن وزن سریع یک فرآیند ناسالم است و به مرور زمان بر سلامت بدن شما تاثیر می‌گذارد. متابولیسم و سوخت و ساز بدن، بسیار پیچیده است. بنابراین شما نباید به یکباره آن را تغییر دهید. همه چیز باید به آهستگی انجام شود تا بدن بتواند خود را با شرایط جدید سازگار کند. به عنوان مثال یکی از بزرگترین اشتباهات بسیاری از افراد، این است که سعی می‌کنند با پرخوری وزن خود را افزایش دهند!

 این کار هیچ فایده‌ای برای شما ندارد و صرفاً منجر به تجمع چربی‌های ناسالم در بدن می‌شود. اضافه کردن وزن سریع بدون برنامه‌ریزی، معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای پرکالری و غذاهای غنی از قند اتفاق می‌افتد. بدن فرصتی برای تجزیه و ذخیره‌سازی این ترکیبات غذایی نخواهد داشت. در نتیجه، بیشتر ترکیبات غذایی به صورت چربی ذخیره شده و سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر به افزایش وزن سریع در یک ماه فکر می‌کنید، باید منتظر عواقب و نتایج ناگوار آن نیز باشید. 

بهتر است برای دریافت یک برنامه رژیم غذایی یا برنامه ورزشی اقدام کرده و به آهستگی وزن اضافه کنید. بالابردن وزن به میزان سه تا چهار کیلوگرم در ماه، کاملا طبیعی است و آسیبی به بدن شما نمی‌رساند. مجموعه فیت کلاب، انواعی از برنامه‌های ورزشی و رژیم‌ غذایی ارائه می‌دهد که ۳ تا ۴ کیلو بر اضافه کردن وزن موثر هستند! این یک مسئله کاملاً فوق‌العاده، برای افرادی است که دارای کمبود وزن شدید هستند و به افزایش وزن سریع در یک ماه فکر می‌کنند. 

چرا افزایش سریع وزن ناسالم است؟

چرا افزایش سریع وزن ناسالم است؟
چرا افزایش سریع وزن ناسالم است؟

بالابردن وزن به خودی خود مشکلی ندارد و در بازه زمانی یک ماه نیز امکان‌پذیر است. اما مسئله‌ای که ما روی آن تاکید داریم، «افزایش وزن سریع است». افزایش وزن سریع، به این معنا است که شخص می‌خواهد وزن خود را در یک بازه زمانی محدود افزایش دهد. در این حالت، مقدار بالابردن وزن اهمیتی ندارد، ولی بازه زمانی آن دارای اهمیت است. به عنوان مثال، فرض کنید شما یکی از متقاضیان اضافه کردن وزن سریع هستید و قصد دارید تا پایان ماه بعد کمی وزن اضافه کنید. 

برای اینکه زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید، انواعی از مواد غذایی پرچرب، مواد غذایی پرکالری، انواعی از قند و شکلات، انواعی از سس و ادویه و کربوهیدرات را مصرف می‌کنید. ممکن است در روزهای اول، بالابردن وزن چشمگیری داشته باشید که بسیار خوشحال کننده است! ولی این خوشحالی کاملاً موقتی است. زیرا به احتمال زیاد تمامی مواد غذایی به چربی تبدیل می‌شوند یا ممکن است مجدداً به وزن اولیه خود بازگردید. اما سوال مهم این است که آیا می‌توان به آهستگی در بازه زمانی یک ماه وزن اضافه کرد؟

 در پاسخ باید بگوییم بله، زیرا هیچ چیز نشد ندارد. کافی است طبق برنامه‌ریزی پیش بروید تا در بازه زمانی ۳۰ روز به نتیجه دلخواه خود برسید. ولی نکته مهم این است که انتظار اضافه کردن وزن چشمگیر نداشته باشید. به عنوان مثال ۲۰ کیلو افزایش وزن در یک ماه یا ۲۰ کیلو لاغری در یک ماه، یک اتفاق کاملاً دور از انتظار است. فراموش نکنید که بالابردن وزن سالم طی بازه‌های زمانی بلند مدت مثل دو الی سه ماه اتفاق می‌افتد، نه در عرض چند روز. همچنین افزایش وزن سریع در یک ماه، باعث بروز بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامتی می‌شود. 

خطرات افزایش وزن سریع در یک ماه 

چرا افزایش سریع وزن ناسالم است؟
چرا افزایش سریع وزن ناسالم است؟

همانطور که گفته شد، افزایش وزن سریع در یک ماه می‌تواند با خطرات گوناگونی همراه باشد. در ادامه برخی از این خطرات را برای شما بیان می‌کنیم تا با درک بهتری برای اضافه کردن وزن اقدام کنید. 

 

1.تجمع چربی اضافی

یکی از مهم‌ترین خطرات افزایش وزن سریع در یک ماه، تجمع چربی اضافی است. در صورتی که از یک برنامه غذایی سالم پیروی نکنید، ترکیبات غذایی در بدن شما به چربی تبدیل خواهند شد. این چربی‌های اضافی به دو نوع چربی‌های زیر پوستی و چربی‌های احشایی تقسیم می‌شوند. چربی‌های احشایی می‌توانند سلامت بدن شما را به خطر بیاندازند. در چنین حالتی، ممکن است شاخص توده بدنی شما کاملاً طبیعی باشد. همانطور که می‌دانید، شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵ به معنی کمبود وزن است. افرادی با این شاخص توده بدنی، باید برای اضافه کردن وزن اقدام کنند.

 ممکن است با پرخوری و اضافه وزن سریع، شاخص توده بدنی خود را به بالای ۱۸.۵ برسانید. اما شاخص توده بدنی بالای ۱۸.۵ یا ۱۹، به این معنا نیست که بدن شما در وضعیت سالمی قرار دارد. این وضعیت در پزشکی با عنوان «چاقی با وزن طبیعی» شناخته می‌شود. در این حالت، (BMI) شما در وضعیت طبیعی قرار دارد، اما بدن دارای مقدار قابل توجهی چربی اضافی است. این مسئله خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و مواردی مانند این را افزایش می‌دهد.

 در سال ۲۰۱۴، یک پژوهش در همین زمینه انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان داد که برخی بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی، شاخص توده بدنی نرمال، اما چربی شکمی بالایی داشتند. بنابراین پرخوری بیش از حد و مصرف غذاهای ناسالم، میزان تجمع چربی‌های نامناسب یا کلسترول بد را در بدن افزایش می‌دهد. اضافه وزن، نباید شما را در معرض بیماری‌های مختلف قرار دهد. بنابراین بهتر است به شکل خودسرانه برای چاق شدن اقدام نکنید. 

2.کاهش تجمع توده عضلانی

بالابردن وزن باید همراه با عضله‌سازی باشد. زمانی که به آهستگی برای اضافه کردن وزن اقدام می‌کنید، بدن این فرصت را خواهد داشت که به جای چربی، عضله بسازد. افزایش وزن سریع در یک ماه، از ایجاد توده عضلانی جلوگیری می‌کند. ساخت عضله به راحتی انجام نمی‌شود. در حالی که چربی به سادگی در بدن تجمع پیدا می‌کند. برای ایجاد توده عضلانی، باید مدت‌ طولانی تمرینات ورزشی انجام دهید و از برنامه رژیم غذایی سالم استفاده کنید. بدون ورزش کردن، بخشی از کربوهیدرات یا پروتئین‌هایی که وارد بدن می‌شوند به چربی تبدیل خواهد شد.

 توده‌های عضلانی نه تنها بر بالابردن وزن موثر هستند، بلکه شما را به یک فرد خوش اندام و سالم تبدیل می‌کنند. هر چقدر حجم توده چربی کاهش و حجم توده عضلانی افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، توده عضلانی بر کیفیت و عملکرد روزانه شما نیز تاثیرگذار است.

 به عنوان مثال، به راحتی می‌توانید از پله‌ها بالا بروید، وسایل ساده مثل کیف دستی یا چمدان را جابجا کنید، به راحتی بدوید و تمرینات هوازی را با سرعت بیشتری انجام دهید. برای عضله سازی، پیشنهاد می‌کنیم در کنار رژیم غذایی تمرینات قدرتی انجام دهید. در این حالت، مقدار کالری دریافتی بدن باید بیشتر از حد معمول باشد. می‌توانید از مکمل‌های پروتئینی برای بالابردن وزن و عضله سازی استفاده کنید. علاوه بر این، مصرف غذاهایی مثل مرغ، ماهی، توفو، لبنیات، تخم مرغ و مواردی مانند این شدیداً توصیه می‌شود.

3.کمبود احتمالی تغذیه ای

یکی دیگر از خطرات افزایش وزن سریع در یک ماه، کمبود تغذیه‌ای است. به صورت روزانه، باید انواعی از مواد مغذی و با کیفیت وارد بدن شما شود. به عنوان مثال، مصرف کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین، چربی‌ها و انواع مواد مغذی به صورت روزانه الزامی است. زمانی که بدون برنامه برای افزایش وزن سریع در یک ماه اقدام می‌کنید، مقدار زیادی قند و چربی اشباع شده وارد بدن شما خواهد شد. این خوراکی‌های ناسالم، فاقد مواد مغذی با کیفیت و مناسب هستند. در نتیجه، به مرور زمان بر سلامت بدن شما تاثیر می‌گذارند.

 به عنوان مثال، ممکن است به مرور رنگ پوست شما کدر شود یا گودی زیر چشم را تجربه کنید. کمبود مواد مغذی در بدن، بر سرعت عضله سازی، استحکام و قدرت استخوان‌ها و مفاصل تاثیر می‌گذارد. زمانی که ویتامین‌ها و مواد معدنی به مقدار کافی وارد بدن شما نشوند، احساس ضعف و خستگی خواهید داشت. مصرف بیش از حد خوراکی‌های ناسالم مثل بستنی، آبنبات، نوشابه، چیپس و انواع فست فود، فایده‌ای برای بدن شما ندارد و تاثیری بر بالابردن وزن نخواهد داشت. 

بسیاری از خوراکی‌ها مثل چیپس و پفک، باعث ایجاد احساس سیری کاذب می‌شوند. اما از نظر تغذیه‌ای، کاملاً بی‌فایده هستند. برنامه رژیم غذایی که در مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، شامل انواع گروه‌های غذایی است. متخصصان این مجموعه، تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا مواد مغذی و مواد معدنی به اندازه کافی وارد بدن شما شوند. در نتیجه می‌توانید با یک برنامه ایده‌آل و سالم در بازه زمانی ۳۰ روز، افزایش وزن داشته باشید. 

مزایای افزایش وزن سریع در یک ماه 

بالابردن وزن بدون برنامه‌ریزی یا انجام تمرینات ورزشی، هیچ مزیتی برای شما ندارد. همانطور که گفته شد، این نوع بالابردن وزن حتی برای سلامتی نیز خطرناک است. اضافه وزن زمانی می‌تواند برای شما سودمند باشد که به مرور زمان انجام شود. امکان ندارد با مصرف مواد غذایی ناسالم و پرخوری بیش از حد، به تناسب اندام برسید یا سلامتی خود را حفظ کنید. بنابراین بهتر است به جای اضافه کردن وزن سریع، به آهستگی وزن اضافه کنید. 

در صورتی که وزن شما به آرامی افزایش یابد، نتایج کاملاً پایدار خواهد بود. اما اضافه کردن وزن سریع، نتایج موقت دارد. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که مزایای اضافه کردن وزن آهسته در یک ماه چیست؟ برای اینکه به آهستگی وزن اضافه کنید ابتدا باید به یک مجموعه حرفه‌ای مراجعه کرده و رژیم غذایی دریافت کنید. متخصصان تغذیه شرایط بدن شما را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بهترین نوع رژیم غذایی را پیشنهاد کنند. همچنین تعداد وعده‌های غذایی افزایش می‌یابد تا کالری بیشتری وارد بدن شما شود.

 علاوه بر این، شاید لازم باشد از مکمل‌های پروتئینی یا مکمل‌های حاوی کربوهیدرات و کالری برای بالابردن وزن استفاده کنید. به مرور زمان، سوخت و ساز بدن تغییر می‌کند و با سبک تغذیه جدید شما سازگار می‌شود. در کنار رژیم غذایی، می‌توانید از تمرینات قدرتی برای افزایش حجم عضلات استفاده کنید. این تمرینات به شما کمک می‌کنند تا کالری وارد شده به بدن را مستقیماً به عضله تبدیل کنید. 

 

 

چگونه در یک ماه افزایش وزن سالم داشته باشیم؟ 

اگر قصد دارید در یک ماه به شکلی سالم وزن اضافه کنید، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید.

  1. تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید. از مواد غذایی پرکالری مثل روغن زیتون، آجیل، ماکارونی و مواردی مانند این استفاده کنید. این مواد غذایی در برنامه رژیم غذایی شما قرار می‌گیرند و نحوه مصرف آن‌ها توسط متخصص تغذیه تعیین خواهد شد.
  2. به صورت روزانه فقط آب ننوشید. به عنوان نوشیدنی روزانه، می‌توانید انواعی از اسموتی‌های پرکالری یا شیک همراه پروتئین مصرف کنید. مخلوط شیر و عسل، مخلوط شیر و پروتئین، آب پنیر یا مواردی مانند این، می‌تواند بر اضافه کردن وزن موثر باشد. البته باز هم تاکید می‌کنیم که نباید به شکل خودسرانه برای مصرف این نوشیدنی‌ها یا مواد غذایی اقدام کنید.
  3. تمرینات ورزشی کششی و قدرتی را فراموش نکنید. این تمرینات می‌توانند تا حد زیادی بر بالابردن وزن تاثیرگذار باشند.
  4. چربی‌های سالم مصرف کنید و از مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ کرده، چربی‌های اشباع شده یا بستنی پرهیز کنید. اگرچه برخی مواد غذایی مثل بستنی باعث چاق شدن بدن می‌شوند، اما باید به شکل استاندارد مورد استفاده قرار بگیرند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره افزایش وزن سریع در یک ماه توضیح داده شد. اولین و مهم‌ترین نکته برای چاق شدن، این است که از عجله کردن خودداری کنید. عجله کردن نه تنها برنامه شما را بهم می‌ریزد، بلکه از نظر ذهنی نیز بر شما تاثیر می‌گذارد. زیرا در این حالت، تمایل دارید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسید. 

ممکن است متابولیسم بدن شما به گونه‌ای باشد که در بازه زمانی کوتاه، اضافه وزن چشمگیری نداشته باشید. همین مسئله بر روحیه شما تاثیر می‌گذارد و ممکن است منجر به افسردگی یا انزوا شود. هیچکس نمی‌تواند بهتر از یک متخصص تغذیه یا مربی ورزشی، برای اضافه کردن وزن به شما کمک کند. اگر به اطلاعات بیشتری درباره بالابردن وزن نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب وب‌سایت فیت کلاب را مطالعه کرده و با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

One Response

  1. من 25سال دارم ولی وزنم نصبت ب قدم کم هست 42کیلو وزن دارم درحالی که باید حد اقل 50,کیلو باشم ولی نمیدونم چطور چاق شوم و ازین حالتو ناراحتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه