بهترین دمنوش برای چربی خون

چند تا بسته چیپس و پفک رو برداشت گذاشت روی میز. گفت:«سریع تلویزیون رو روشن کن که می‌خوام بهترین فیلم زندگیت رو بهت نشون بدم!» با تعجب ازش پرسیدم:«اینا چیه؟» گفت:«خوراکیه دیگه! فیلم که بدون خوراکی نمی‌چسبه، می‌چسبه؟» گفتم:«خوراکی بهتری نبود بیاری؟» 

گفت:«مثلاً چی؟» گفتم:«نمی‌دونم. یک خوراکی که سالم باشه و درصد چربی یا کربوهیدراتش کم باشه.» جواب داد:«خیلی سخت می‌گیری! مگه چند بار در ماه می‌خوایم بشینیم دور هم فیلم ببینیم.» گفتم:«من تازه آزمایش دادم و مشخص شده که چربی خونم بالاست. به همین دلیل نباید خوراکی‌های ناسالم و چرب مصرف کنم. تازگی‌ها برای درمان این بیماری دمنوش مصرف می‌کنم که تاثیر خیلی زیادی داشته.» 

با تعجب پرسید:«دمنوش چه فایده‌ای برای بدنت داره؟» گفتم:«خواص هر دمنوش با دمنوش دیگه متفاوته. ولی به طور کلی، بعضی دمنوش‌ها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و مفید هستن و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنن. بیا تا بهت بگم چه دمنوش‌هایی برای کاهش چربی خون مفیده.» 

دلایل افزایش چربی خون

ابتدا باید ببینید چه عواملی باعث افزایش چربی خون می‌شوند. کلسترول و تری گلیسیرید دو چربی بسیار مهم در بدن هستند. این ترکیبات در کبد تولید می‌شوند و جذب آن‌ها معمولا از طریق مواد غذایی صورت می‌گیرد. کلسترول و تری گلیسیرید فواید گوناگونی برای بدن دارند. اما مصرف بیش از حد آن‌ها آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کند.

 تری گلیسرید برای افزایش متابولیسم بدن و تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلسترول نیز باعث ترشح صفرا در کبد می‌شود و نقش مهمی در ترمیم بافت‌های بدن دارد. افزایش سطح کلسترول و تری گلیسیرید یا افزایش چربی خون، باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. مصرف غذاهای پرچرب مانند چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس، باعث بالا رفتن چربی خون می‌شود. 

این چربی‌ها معمولاً در غذاهای چرب سرخ کردنی و غذاهای فراوری شده موجود هستند. علاوه بر رژیم غذایی، برخی عوامل دیگر نیز بر افزایش چربی خون موثر است. به عنوان مثال عدم انجام فعالیت‌های ورزشی، استعمال دخانیات و سیگار، عوامل ژنتیکی، دیابت، کم کاری تیروئید و بیماری‌های کلیوی، از مهم‌ترین دلایل افزایش چربی خون هستند.

علائم چربی خون بالا 

بهتر است به محض مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید و آزمایش انجام دهید تا میزان چربی خون اندازه‌گیری شود. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های افزایش چربی خون شامل موارد زیر هستند: 

  • احساس خستگی و سنگینی
  • احساس خواب آلودگی مداوم
  • سوزش در کف پا
  • احساس خشکی و تلخی دهان
  • سردرد و سرگیجه خفیف
  • تعریق زیاد و ورم صورت

بهتر است هر شش ماه یکبار به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت جسمانی شما مورد بررسی قرار گیرد. 

بهترین دمنوش برای کلسترول و چربی بالا 

دمنوش‌ها تاثیر بسیار زیادی بر تنظیم سطح کلسترول و تری گلیسیرید دارند و به تعدیل چربی خون کمک می‌کنند. به همین دلیل در ادامه بهترین دمنوش برای چربی خون را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • دمنوش اولانگ

دمنوش اولانگ یا چای اولانگ یک چای سنتی در کشور چین است که فواید گوناگونی برای بدن دارد. این گیاه از چای سبز و گیاه چای سیاه تهیه می‌شود. اما روش پردازش و تولید آن متفاوت است. به همین دلیل، طعم و اثرات متفاوتی دارد. یعنی ابتدا برگ گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌دهند. سپس برگ‌ها پژمرده و اکسید می‌شوند. 

همین مسئله باعث می‌شود تا چای اولانگ طعم متفاوتی داشته باشد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف این چای برای بازه زمانی ۶ هفته باعث کاهش سطح کلسترول بدن می‌شود. مکانیسم عمل این ماده در بدن چندان مشخص نیست و باید مطالعات بیشتری روی این مسئله انجام شود. اما برخی پژوهشگران معتقد هستند، ترکیبات موجود در این دمنوش باعث مهار لیپاز پانکراس می‌شوند.

 لیپاز آنزیمی است که برای هضم چربی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن‌ها را به مونوگلیسیرید و اسید چرب آزاد تبدیل می‌کند. یعنی این ماده می‌تواند از هضم و متابولیسم چربی در بدن جلوگیری کند. در نتیجه، سطح کلسترول خون کاهش پیدا خواهد کرد. 

  • چای سیاه 

همانطور که می‌دانید، چای سیاه در بین ایرانیان محبوب است. این ماده می‌تواند تا حدودی به کاهش چربی خون کمک کند. برای تهیه این چای، برگ‌های گیاه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و پژمرده می‌شوند. سپس کاملاً خرد و خشک خواهند شد. برخی پژوهشگران معتقد هستند، تاثیر چای سیاه بر چربی خون چندان مشخص نیست. 

به همین دلیل، باید پژوهش‌های بیشتری درباره این مسئله انجام شود. نتیجه یک مطالعه نشان داد، چای سیاه سطح کلسترول بد را در افراد مبتلا به چربی خون خفیف کاهش می‌دهد. نتیجه یک مطالعه دیگر نشان داد مصرف ۵ فنجان چای سیاه در روز برای بازه زمانی ۴ هفته، تغییر قابل توجهی در پروفایل لیپیدی بیمار ایجاد نمی‌کند. تمامی شرکت کنندگان به چربی خون بالا مبتلا بودند.

 در یک مطالعه دیگر، ترکیبات موجود در چای سبز با چای سیاه ترکیب شد و یک ماده غنی شده به دست آمد. سپس از شرکت کنندگان درخواست شد تا این چای را مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، ترکیب به دست آمده باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن می‌شود.

  • دمنوش چای سبز 

چای سبز از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود و به شکل غیراکسید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دمنوش حاوی ترکیباتی به نام کاتچین است که نوعی فلاونوئید هستند. این ترکیبات در برخی از گیاهان وجود دارند و دارای مزایای مختلفی هستند. به عنوان مثال خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد ویروسی دارند. 

در بین همه دمنوش‌ها، دمنوش چای سبز یا عصاره چای سبز دارای بیشترین مقدار کاتچین است. این ترکیبات در کاکائو و برخی از توت‌ها نیز وجود دارند و در دسته آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی قرار می‌گیرند. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، کاتچین‌های موجود در عصاره چای سبز باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن می‌شوند و چربی‌های مزمن را از بین می‌برند.

 مصرف منظم این دمنوش فواید گوناگونی برای بدن دارد. به عنوان مثال از تجمع چربی ناسالم در رگ‌های خونی اطراف قلب جلوگیری می‌کند. در نتیجه، باعث تقویت عملکرد سیستم قلبی و عروقی خواهد شد. البته تاثیر این ماده بر بدن هنوز مشخص نیست. ولی برخی محققان حدس می‌زنند که چای سبز باعث کاهش جذب روده‌ای کلسترول می‌شود و میزان دفع چربی را افزایش می‌دهد.

چای سفید

چای سفید قوی ترین دمنوش برای چربی خون است که طعم ملایم و مطبوعی دارد. این دمنوش مزایای مختلفی برای بدن دارد. به عنوان مثال بر بهبود سلامت دهان موثر است و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. یعنی برای مبارزه و کشتن این سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد، چای سفید باعث کاهش وزن می‌شود. نتیجه یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد، چای سفید باعث بهبود عملکرد سلول‌های بدن می‌شود و التهابات بدن را از بین می‌برد.

  • دمنوش شنبلیله 

این دمنوش برای تنظیم چربی خون و کاهش علائم بیماری کبد چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئید است. این ترکیبات از اکسیدسیون کلسترول جلوگیری می‌کنند و چربی‌های اضافی بدن را از بین می‌برند. 

  • چای زنجبیل

دمنوش زنجبیل نیز بهترین دمنوش برای چربی خون است. زنجبیل نه تنها چربی‌های اضافی بدن را از بین می‌برد، بلکه علائم بیماری سرماخوردگی مانند سرفه و عطسه را کاهش می‌دهد. ماده‌ای به نام جینجرول در زنجبیل وجود دارد که برای تهویه چربی‌های اضافی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف منظم این دمنوش به کاهش وزن و حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند.

  • دمنوش دارچین 

بهترین دمنوش برای کاهش چربی خون، دمنوش دارچین است. این ماده نه تنها برای کاهش سطح کلسترول بد بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون دارد. تنظیم قند خون نقش مهمی در تناسب اندام دارد. به عنوان مثال هر چقدر سطح قند خون متعادل و مناسب باشد، میزان اشتهای کاذب کاهش پیدا خواهد کرد و فرایند چربی سوزی به شکل بهتری انجام می‌شود.

 علاوه بر این، دارچین یک محرک عالی برای بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغز است. این ماده دارای خواص نشاط آور می‌باشد و دلهره و اضطراب را کاهش می‌دهد. همچنین برای پاکسازی کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقویت کننده میل جنسی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، دارچین نقش مهمی در تقویت کبد و معده دارد. این ماده باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود. 

  • دمنوش شوید

یکی دیگر از بهترین دمنوش‌ها برای چربی خون، دمنوش شوید است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، تخم شوید برای افرادی که به بیماری چربی خون بالا مبتلا هستند مناسب می‌باشد. برای تهیه این دمنوش، مقداری تخم سفید را در آب جوش بریزید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. می‌توانید این دمنوش را همراه با عسل یا نبات میل کنید. 

  • دمنوش خارمریم

دمنوش خار مریم قاتل چربی خون است و فواید گوناگونی برای سلامتی بدن دارد. به عنوان مثال از بروز بیماری‌های کبدی جلوگیری می‌کند. همچنین باعث کاهش میزان جذب چربی می‌شود. بنابراین می‌تواند کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این دمنوش باعث افزایش سرعت تولید سلول‌های کبدی جدید می‌شود. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از دانه‌های این گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس آن را صاف کرده و بنوشید.

  • دمنوش زنیان و عناب

این ماده بهترین گزینه برای چربی خون بالا است. افرادی که چربی خون بالایی دارند، می‌توانند هر چند وقت یکبار دمنوش زنیان و عناب مصرف کنند. البته پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف این دمنوش، با متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است به زنیان یا عناب حساسیت داشته باشید. این دمنوش سطح چربی ناسالم را کاهش می‌دهند.

  • دمنوش برگ کاسنی

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، دمنوش کاسنی نقش مهمی در پاکسازی بدن دارد و سموم بدن را از بین می‌برد. علاوه بر این، برای بهبود عملکرد کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دمنوش حتی بر کاهش کلسترول خون موثر است. 

  • دمنوش نعنا

یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌های کاهش دهنده چربی خون، دمنوش نعنا است. این ماده طعم و عطر بی‌نظیری دارد و باعث افزایش احساس سیری می‌شود. در واقع یکی از مهم‌ترین فواید دمنوش نعنا، این است که میزان اشتها را کاهش می‌دهد. طرز تهیه آن بسیار ساده است. کافی است مقدار کمی از نعنا خشک شده را در آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

  • دمنوش جینسینگ

جینسینگ طرفداران بسیار زیادی در کشورهای آسیای شرقی دارد. زیرا باعث کاهش خستگی، کسلی و بی‌حوصلگی می‌شود. این دمنوش می‌تواند بر بهبود خلق و خو موثر باشد. علاوه بر این، باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود و به تقویت ذهن کمک می‌کند.

 برای تهیه این دمنوش، مقداری آب جوش در قوری بریزید. سپس یک قاشق چای‌خوری از پودر ریشه جینسینگ به آن اضافه کنید. اگر تمایل دارید دمنوش شما شیرین باشد، می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

  • دمنوش زیره

دمنوش زیره بهترین گزینه برای تنظیم چربی خون است. زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر می‌باشد و باعث کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. فیبر موجود در این دمنوش، چربی‌های اضافی شکم و پهلو را از بین می‌برد. می‌توانید این دمنوش را همراه با عسل و آبلیمو ترش میل کنید. افرادی که رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنند، بهتر است این ترکیب را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنند.

  • دمنوش زرشک

بر اساس مطالعات انجام شده، زرشک تاثیر بسیار زیادی بر تنظیم سطح چربی خون بدن دارد. اگر رژیم‌های کاهش وزن را دنبال می‌کنید و چربی خون بالایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم دمنوش زرشک مصرف کنید. 

سخن پایانی 

در این مطلب سعی کردم بهترین دمنوش برای چربی خون رو معرفی کنم. اگر افزایش چربی خون را نادیده بگیری، آسیب شدیدی به بدنت وارد می‌شه. به عنوان مثال، ممکنه به بیماری‌های قلبی و عروقی یا دیابت مبتلا بشی. روش‌های مختلفی برای کاهش چربی خون وجود دارد. 

یکی از بهترین روش‌ها، دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم و مصرف دمنوشه. بعضی دمنوش‌ها دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و مفید هستن. این ترکیبات می‌تونن چربی‌های اضافی بدن را از بین ببرن و بر کاهش چربی خون موثر باشن. 

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، بهتره با متخصص‌های این مجموعه ارتباط بگیری. این افراد بهترین برنامه غذایی رو در اختیارتون قرار می‌دن تا در بازه زمانی کوتاهی به تناسب اندام برسی و سلامتی بدن خودت رو حفظ کنی. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه