بهترین مکمل برای افزایش وزن

بهترین مکمل برای افزایش وزن

شاید تصور کنید همه افراد به راحتی چاق می‌شوند، اما در واقعیت اینطور نیست. متابولیسم و سوخت و ساز بدن افراد مختلف، با یکدیگر متفاوت است. ممکن است یک وعده غذای پرچرب یا مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، به سرعت وزن شما را افزایش دهد، اما تاثیری روی وزن فرد دیگر نداشته باشد. بسیاری از افراد برای افزایش وزن، از رژیم‌های غذایی پرکالری استفاده می‌کنند. این رژیم‌های غذایی پرکالری، به تنهایی کافی نخواهند بود. 

بهترین راه حل این است که از یک برنامه ورزشی مناسب در کنار رژیم غذایی استفاده کنید. سوالی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چرا باید برای افزایش وزن از مکمل‌ها نیز استفاده کرد؟ مشکل بسیاری از افراد لاغر، کم اشتهایی یا بی‌اشتهایی است. این دسته از افراد، تمایل چندانی برای مصرف غذاهای غنی از پروتئین و کالری ندارند.

 به همین دلیل می‌توانند با مصرف مقدار کمی از مکمل‌های افزایش وزن، پروتئین و کالری مورد نیاز خود را دریافت کنند. مکمل‌ برای افزایش وزن، برای افرادی که از برنامه ورزشی و رژیم غذایی استفاده کرده ولی به نتیجه نرسیده‌اند، نیز کاملاً مناسب است. در ادامه این مطلب از مجموعه تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره بهترین مکمل برای افزایش وزن صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مکمل ها چگونه به افزایش وزن کمک می کنند؟

بهترین مکمل برای افزایش وزن
بهترین مکمل برای افزایش وزن

مکمل‌های غذایی یا مکمل‌های ورزشی، سرشار از کالری و مواد مغذی هستند. مواد مغذی موجود در این مکمل‌ها، می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای ورزشکاران را تامین کند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مکمل‌ها به مرور زمان بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارند. بنابراین اگر قصد دارید به نتیجه مطلوبی برسید، باید در یک دوره زمانی خاص از مکمل‌های افزایش وزن استفاده کنید.

 توجه داشته باشید که مکمل‌ها باید در کنار رژیم غذایی مورد استفاده قرار بگیرند. مکمل‌های افزایش وزن، به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای وعده‌های غذایی شما نخواهند بود. مکمل‌ها، نباید اولین چیزی باشند که برای افزایش وزن به سراغ آن‌ها می‌روید. آن‌ها می‌توانند کالری مورد نیاز بدن شما را تامین کنند، ولی برای جذب سایر مواد مغذی بدن باید از رژیم غذایی سالم استفاده کنید. 

مکمل افزایش وزن از چه موادی ساخته شده است؟

مهم‌ترین مسئله قبل از خرید بهترین مکمل برای افزایش وزن، بررسی ترکیبات سازنده مکمل است. به طور کلی، مکمل‌های افزایش وزن شامل مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات هستند. هر بار که از مکمل‌های افزایش وزن استفاده می‌کنید، مقدار زیادی کالری وارد بدن شما می‌شود. پروتئین و کربوهیدرات موجود در مکمل نه تنها بر افزایش وزن موثر است، بلکه حجم عضلات را نیز افزایش می‌دهد. 

هر چقدر مقدار پروتئین موجود در مکمل برای افزایش وزن بیشتر باشد، حجم سازی عضله به شکل بهتری انجام خواهد شد. در مقابل هر چقدر کربوهیدرات موجود در مکمل بیشتر باشد، وزن شخص افزایش بیشتری خواهد داشت. تعیین زمان دقیق مصرف مکمل‌ افزایش وزن، بر عهده مربی بدنسازی یا متخصص تغذیه است. به طور معمول، می‌توان این مکمل‌ها را قبل از تمرین، بعد از تمرین یا در کنار وعده صبحانه مصرف کرد.

 پیشنهاد می‌کنیم خودسرانه برای مصرف مکمل افزایش وزن اقدام نکنید. زیرا در این حالت، به نتیجۀ ایده‌آل خود نخواهید رسید. نکته جالب در رابطه با این مکمل‌ها، این است که حتی برای کودکان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. کودکانی که وزن پایینی دارند یا به راحتی وزن اضافه نمی‌کنند، باید تحت نظر متخصص تغذیه از این مکمل‌ها استفاده کنند. 

آیا مصرف مکمل افزایش وزن بدون ورزش فایده ای دارد؟ 

آیا مصرف مکمل افزایش وزن بدون ورزش فایده ای دارد؟ 
آیا مصرف مکمل افزایش وزن بدون ورزش فایده ای دارد؟

مصرف مکمل افزایش وزن بدون ورزش، یک مسئله بسیار وسوسه انگیز برای افرادی است که به دنبال چاق شدن یا افزایش وزن هستند. هر وعده از مکمل‌های افزایش وزن، شامل مقدار زیادی کالری و پروتئین است که به چاق شدن شما کمک می‌کند. اما چه کسی تضمین می‌کند کالری و پروتئین وارد شده به بدن شما، در ناحیه شکمی تجمع پیدا نکند؟ بنابراین با مصرف بی‌رویۀ مکمل برای افزایش وزن به اندام ایده‌آل خود نخواهید رسید.

 تمرینات ورزشی یا تمرینات قدرتی به شما کمک می‌کنند به جای تجمع چربی در ناحیه شکم، حجم عضلات خود را افزایش داده و به شکل درستی وزن اضافه کنید. حتی افزایش وزن نیز باید به صورت اصولی و صحیح انجام شود. بنابراین انجام تمرینات ورزشی در کنار مصرف مکمل‌های افزایش وزن، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر مکمل را بدون ورزش کردنف مصرف کنید، متوجه نخواهید شد کالری و پروتئین وارد شده به بدن شما به چربی تبدیل می‌شود یا عضله. بهترین تمرینات ورزشی برای افزایش وزن در کنار مصرف مکمل، تمرینات قدرتی هستند. 

بهترین مکمل ها برای افزایش وزن 

انواعی از مکمل حاوی کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین یا مواردی مانند این برای افزایش وزن وجود دارد. در ادامه انواع مکمل‌ برای افزایش وزن را به شما معرفی می‌کنیم. 

1.مکمل های پروتئینی

یکی از انواع بهترین مکمل برای افزایش وزن، مکمل‌های پروتئینی هستند. پروتئین اهمیت بسیار زیادی برای افزایش حجم و رشد عضلات دارد. بنابراین یک مکمل پروتئینی با کیفیت، می‌تواند شرایط مناسبی را برای رشد عضلات و استحکام ساختار عضلات فراهم آورد. اگر در رژیم غذایی شما مقدار قابل توجهی پروتئین وجود ندارد، بهترین راه حل این است که از مکمل‌های پروتئینی استفاده کنید. به طور کلی، ورزشکاران باید حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد کالری مورد نیاز خود را از پروتئین دریافت کنند.

 بخشی از این پروتئین، از طریق تغذیه مثل مصرف گوشت، تخم مرغ، لبنیات و مواردی مانند این تامین می‌شود. اما بخش دیگر از طریق مکمل‌های حاوی پروتئین وارد بدن شما خواهد شد. توجه داشته باشید که پروتئین باید به مقدار استاندارد مورد استفاده قرار گیرد. مصرف افراطی پروتئین، بدن شما را از حالت تعادل خارج کرده و عوارض جبران ناپذیری دارد. روش مصرف مکمل‌های پروتئینی در بدنسازانی که به افزایش حجم عضله فکر می‌کنند، با بدنسازانی که به دنبال افزایش وزن هستند کاملاً متفاوت است.

 روش مصرف پروتئین، تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه دارد. بنابراین باید مطمئن شوید که مقدار درستی کالری دریافت می‌کنید. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که پروتئین باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. ورزشکارانی که به افزایش وزن فکر می‌کنند، نباید بیشتر از حد لزوم از پروتئین استفاده کنند. در غیر این صورت، اشتهای خود را از دست می‌دهند و از سایر مواد غذایی پر کالری استفاده نخواهند کرد. 

2.مکمل دکستروز مونوهیدرات 

مکمل دکستروز مونوهیدرات، بهترین مکمل برای افزایش وزن است. زیرا می‌تواند کربوهیدرات مورد نیاز بدن شما را تامین کند. 

مزایای مکمل دکستروز مونوهیدرات

  • این مکمل، در واقع شامل کربوهیدرات‌های ساده بوده و برای افزایش تولید انسولین در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. حین انجام تمرینات ورزشی، مقدار زیادی از ذخایر گلیکوژن بدن مصرف می‌شود. مکمل‌های حاوی کربوهیدرات می‌توانند با ایجاد انسولین، به ذخیره سازی مجدد گلیکوژن کمک کنند. (انسولین وظیفه جمع آوری گلوکز از خون را بر عهده داشته و می‌تواند گلوکز را به سلول‌ها منتقل کند. سلول‌ها از گلوکز برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده می‌کنند. پایین بودن سطح انسولین در خون، باعث جدا شدن گلیکوژن از عضلات می‌شود. در این حالت، مقدار زیادی گلوکز در خون آزاد خواهد شد). ذخیره سازی گلیکوژن در بدن، از کاهش وزن یا کاهش حجم عضلات جلوگیری خواهد کرد.
  • دکستروز مونوهیدرات، شاخص گلیسمی بالایی دارد. (یعنی پس از مصرف به سرعت جذب می‌شود). بنابراین نیازی نیست نگران افزایش تجمع گلوکز در خون باشید. زیرا بعد از مصرف کربوهیدرات، میزان گلوکز خون افزایش می‌یابد. 
  • انسولین به سرعت گلوکز خون را کاهش داده و به ذخیره‌سازی گلیکوژن کمک می‌کند. دکستروز بعد از ورود به بدن، به عنوان گلیکوژن ذخیره می‌شود یا به عنوان تری گلیسیرید در سلول‌های چربی ذخیره خواهد شد. 

3.مکمل روغن کریل 

مکمل روغن کریل، بهترین مکمل برای افزایش وزن است. این روغن از سخت پوستان ریزی که در دریاهای قطب جنوب زندگی می‌کنند، به دست می‌آید. 

مزایای مکمل روغن کریل

  • مکمل روغن کریل، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و برای حفظ سلامت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدن به صورت طبیعی نمی‌تواند این اسیدهای چرب را تولید کند. به همین دلیل باید برای افزایش وزن و دریافت اسیدهای چرب امگا ۳، از مکمل‌هایی مثل مکمل روغن کریل استفاده کرد. دو نوع اسید چرب که برای بدن الزامی هستند، در این مکمل وجود دارند. 
  • این دو اسید چرب شامل ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هستند. این اسیدهای چرب، بهترین ماده برای حفظ سلامت بدن و بهبود عملکرد قلب هستند. 
  • اگر به دنبال یک منبع کلسترول سالم هستید، بهتر است از مکمل‌هایی مانند روغن کریل استفاده کنید. 
  • پژوهش‌ها نشان داده است اسیدهای چرب موجود در این مکمل، به تعادل فشار خون بدن کمک کرده و سرشار از آنتی اکسیدان هستند.
  • این مکمل‌ها برای ورزشکارانی که به دنبال بهترین مکمل برای افزایش وزن هستند، کاملاً مناسب خواهد بود. زیرا منبعی از چربی‌های رژیمی و سالم بوده و کالری مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند‌. 
  • همچنین بر بهبود متابولیسم بدن تاثیرگذار بوده و میزان چربی‌های سالم را افزایش می‌دهند. 

4.مکمل ذرت مومی

مکمل ذرت مومی، بهترین مکمل برای افزایش وزن است. البته این نوع مکمل، معمولاً به صورت محدود در بازار وجود دارد و برندهای خاصی آن را تولید می‌کنند. مکمل ذرت مومی، سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده بوده و وزن مولکولی بالایی دارد. به همین دلیل، می‌تواند به سرعت وزن شما را افزایش دهد. 

  • یکی از مهم‌ترین مزایای این مکمل، زمان جذب کوتاه و شاخص گلیسمی پایین آن است. جالب است بدانید وزن مولکولی این ‌مکمل، از سایر مکمل‌های حاوی کربوهیدرات مثل مالتودکسترین و دکستروز بالاتر است.
  • از دیگر مزایای مکمل ذرت مومی، گوارش ساده آن است. این مکمل به راحتی از معده عبور کرده و با نفخ یا دردهای شکمی همراه نیست. ورزشکارانی که حین انجام تمرینات قدرتی سنگین مقداری زیادی از ذخایر گلیکوژن خود را از دست می‌دهند، گزینه کاملا مناسبی برای مصرف مکمل ذرت مومی هستند.
  • این مکمل انرژی شما را برای مدت طولانی افزایش داده و قدرت و عملکرد عضلات را افزایش می‌دهد.
  • بر بازسازی و ریکاوری عضلات موثر بوده و کمبود گلیکوژن ناشی از تمرینات قدرتی سنگین را جبران می‌کند.
  • از افزایش شدید و ناگهانی انسولین در خون جلوگیری کرده و دارای قند یا چربی نیست.
  • هضم سریع کربوهیدرات‌های مکمل ذرت مومی، باعث می‌شود مقدار زیادی پروتئین و اسید آمینه به عضلات منتقل شود. 

5.گینرها 

یکی دیگر از انواع بهترین مکمل برای افزایش وزن، گینرها هستند. گینرها نوعی مکمل‌های پرکالری هستند که از مقدار قابل توجهی کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده‌اند. حتی ترکیباتی مثل اسیدهای آمینه، ویتامین و سایر مواد معدنی نیز در گینرها وجود دارند. تعیین دوز مصرف مکمل گینر، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در هر وعده، مقدار زیادی کالری و مواد مغذی وارد بدن شما خواهد شد.

مزایای گینرها

  • این مکمل حجم عضلات را افزایش می‌دهد و بر افزایش وزن نیز موثر خواهد بود.
  • با استفاده از گینر، می‌توانید میزان کالری دریافتی روزانه خود را افزایش دهید. 
  • مقدار پروتئین موجود در مکمل گینر، بسیار کمتر از سایر مکمل‌های پروتئینی است. در واقع گینر ترکیبی از چندین ماده مغذی مختلف است. بنابراین می‌تواند یکی از بهترین مکمل‌ها برای افزایش وزن باشد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره بهترین مکمل برای افزایش وزن صحبت شد. مکمل‌ها بهترین گزینه برای افزایش حجم عضلات یا افزایش وزن هستند. افرادی که وزن پایینی دارند یا به طور صحیح از رژیم غذایی سرشار از پروتئین، کربوهیدرات یا ویتامین استفاده نمی‌کنند، گزینه کاملاً مناسبی برای مصرف مکمل افزایش وزن خواهند بود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مکمل افزایش وزن باید در کنار تمرینات ورزشی و رژیم غذایی صحیح مورد استفاده قرار گیرد. 

در غیر این صورت بخش زیادی از مواد مغذی مثل کربوهیدرات‌ها، در بدن به چربی تبدیل می‌شود. انجام تمرینات بدنسازی و عمل به یک برنامه غذایی مدون در کنار مصرف مکمل، به شما کمک می‌کند تا به فرم بدنی ایده آل خود برسید. مصرف افراطی مکمل برای افزایش سریع وزن، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 اگر به افزایش وزن و عضله‌سازی فکر می‌کنید، باید صبور باشید و در یک بازه زمانی خاص از مکمل‌های افزایش وزن استفاده کنید. بهترین راه حل، دریافت یک برنامه ورزشی مناسب و رژییم غذایی اصولی است. برای دریافت برنامه ورزشی و رژیم غذایی کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مکمل‌ها، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان خبره مجموعه فیت کلاب در ارتباط باشید.

4 Responses

  1. برای افراد که‌ دیابت نوع دو دارند و ورزشکار هستند می توانند از مکمل ها استفاده کنند؟
    ممنون

  2. سلام . من ۳۵ سال دارم قدم ۱۷۰ وزنم ۶۰ کیلو هست . واریس پا دارم . مشکل دیگه ای ندارم . ایا مکمل غذایی که بتواند مرا به وزن ایده ال برساند هست یا مکملی که بتواند قسمت تحتانی یعنی پا ها را تقویت کند ؟

  3. آخه تو این گرونی، داری بری پروتئین بخری،؟اونم قلابیش،،خدایی خیلی جرآت دارید
    پخمه ها

  4. آیا اگر این مکمل ها مخصوصا گینرها در دوران شیردهی مصرف شوند مشکلی برای بچه ایجاد نمی کنند؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه