درمان سریع یبوست در منزل

درمان سریع یبوست در منزل

یبوست یک بیماری بسیار رایج است که تقریباً به سراغ ۹۰ درصد از افراد جامعه می‌آید. این بیماری معمولاً به صورت خفیف و شدید بروز پیدا می‌کند. یبوست مزمن، نوعی بیماری بسیار خطرناک است که زندگی فرد را مختل می‌کند. در این بیماری، فرد به صورت مداوم به بیماری یبوست مبتلا می‌شود. در نتیجه، عملکرد دستگاه گوارش و عملکرد کلی بدن مختل خواهد شد. در بیماری‌ یبوست، فرایند دفع به سختی انجام می‌شود.

 در واقع خشک شدن مدفوع و کاهش حرکات روده، باعث بروز این بیماری می‌شود. موارد خفیف این بیماری، معمولاً طی دو الی سه روز برطرف می‌شود. اما موارد شدید آن، ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. تجمع مدفوع در روده، باعث بروز بیماری‌های عفونی و التهابی می‌شود. در نتیجه بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای درمان بیماری یبوست اقدام کنید. در ادامه این مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم درباره درمان سریع یبوست در منزل توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل بروز یبوست 

دلایل بروز یبوست 
دلایل بروز یبوست

قبل از اینکه روش‌های درمانی بیماری یبوست را معرفی کنیم، بهتر است درباره دلایل بروز یبوست توضیح دهیم. برخی از رایج‌ترین دلایل بروز این بیماری شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش مصرف فیبر 

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری، کاهش مصرف فیبر است. فیبر یک ماده مغذی است که معمولاً در برخی مواد غذایی خاص مثل سیب زمینی یا سبزیجات یافت می‌شود. به طور کلی، فیبر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن کمک می‌کند. بدن انسان قادر به تجزیه و گوارش فیبر نیست. به همین دلیل، فیبر برای مدتی در روده باقی مانده و بعد از گذشت مدتی، همراه با مدفوع از بدن خارج خواهد شد. 

اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که فیبر چه فایده‌ای برای رفع یبوست دارد؟ این ماده مغذی باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود و بر بهبود عملکرد سیستم گوارش تاثیرگذار است.

  • مصرف کم مایعات

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری یبوست، کاهش مصرف مایعات است. زمانی که آب کافی وارد بدن شما نشود، روده‌ها خشک خواهد شد. در چنین حالتی، مدفوع به سختی از بدن خارج می‌شود. همچنین برای اینکه فیبر به راحتی وارد روده شود و حجم مدفوع را افزایش دهد، باید مایعات مصرف کنید. بنابراین بهتر است به صورت روزانه بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.

  • مصرف داروها 

از دیگر دلایل بروز بیماری یبوست، مصرف برخی داروها است. به عنوان مثال برخی آنتی بیوتیک‌ها یا داروهایی مثل کدئین، احتمال ابتلا به بیماری یبوست را افزایش می‌دهند. البته معمولاً این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به صورت افراطی دارو مصرف کنید. علاوه بر آنتی بیوتیک‌ها، قرص‌های ضد افسردگی و آنتی هیستامین‌ها نیز باعث بروز بیماری یبوست می‌شوند.

  • بارداری و زایمان

تغییرات هورمونی در بدن بانوان، از دیگر دلایل بروز این بیماری است. در زمان بارداری، میزان ترشح هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد. افزایش ترشح این هورمون، باعث افزایش سرعت منقبض شدن عضلات روده می‌شود. این عضلات باعث ایجاد حرکات روده خواهند شد و به دفع مواد غذایی کمک می‌کنند. همچنین، برخی بانوان در دوران بارداری قرص آهن مصرف می‌کنند. این قرص بر ابتلا به بیماری یبوست تاثیرگذار است.

  • کم کاری تیروئید 

کم کاری تیروئید، نوعی بیماری است که باعث کاهش سرعت متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. زمانی که سرعت سوخت و ساز بدن کاهش یابد، برخی از فعالیت‌های طبیعی مثل حرکات روده کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی،احتمال بروز بیماری یبوست افزایش می‌یابد. 

  • افزایش مصرف شکلات 

افزایش مصرف شکلات، یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی است که خطر ابتلا به بیماری یبوست را افزایش می‌دهد. تاکنون تحقیقات گوناگونی روی اثر شکلات و مواد غذایی شیرین روی بیماری یبوست انجام شده است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباط مستقیمی بین شکلات و یبوست وجود دارد. 

روش های درمان یبوست در خانه 

روش های درمان یبوست در خانه 
روش های درمان یبوست در خانه

 

با استفاده از چند راهکار ساده، می‌توانید بیماری یبوست را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان کنید. اگر به صورت مداوم به بیماری یبوست مبتلا می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم به متخصصان تغذیه مراجعه کرده و یک برنامه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. برنامه غذایی که توسط متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، شامل غذاهای مفید و تاثیرگذار است. این مواد غذایی، می‌توانند بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش تاثیرگذار باشند و خطر ابتلا به یبوست شدید را کاهش دهند. در ادامه برخی از راهکارها برای درمان یبوست در منزل را برای شما بیان می‌کنیم.

  • افزایش مصرف فیبر

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان فوری یبوست در منزل، افزایش مصرف فیبر است. همانطور که گفته شد، فیبر باعث افزایش حجم مدفوع و بهبود عملکرد روده می‌شود. هر چقدر فیبر بیشتری وارد بدن شما شود، مدفوع به راحتی از دستگاه گوارش عبور خواهد کرد. بنابراین زمانی که به بیماری یبوست مبتلا شدید، تا چند روز غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید. خوشبختانه مواد غذایی حاوی فیبر به راحتی در دسترس هستند و تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند. 

به عنوان مثال برخی از بهترین مواد غذایی حاوی فیبر، شامل میوه‌ها، سبزیجات و غلات هستند. این مواد غذایی علاوه بر درمان یبوست، به تثبیت قند خون و کاهش کلسترول کمک می‌کنند. بنابراین یکی از بهترین روش‌های درمان یبوست در خانه، افزایش مصرف فیبر است. البته توجه داشته باشید که فیبر به دو صورت محلول و نامحلول مصرف می‌شود. فیبر محلول معمولاً عملکرد بهتری بر درمان یبوست دارد. بسیاری از سبزیجات، حاوی فیبر محلول هستند و به سرعت یبوست را درمان می‌کنند.

  • انجیر: معجزه درمان یبوست

یکی از بهترین راهکارها برای درمان سریع یبوست در منزل، مصرف انجیر به خصوص انجیر خشک است. برای درمان یبوست، تعدادی انجیر را در آب گرم خیس کرده و سپس میل کنید. این کار، بیماری یبوست را فوراً درمان می‌کند. انجیر حاوی مقدار زیادی فیبر بوده و طی چند سال گذشته، به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی یبوست شناخته شده است. بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا بیماری یبوست را با استفاده از ملین‌ها درمان کنند. این ملین‌ها شامل قرص‌های گیاهی یا ترکیبات طبیعی مثل انجیر هستند. توجه داشته باشید که ملین‌ها نباید به صورت افراطی مصرف شوند. 

در غیر این صورت، باعث بروز مشکلات دیگری خواهند شد. بنابراین اگر به صورت مداوم به بیماری یبوست مبتلا می‌شوید، مصرف انجیر یا درمان‌های خانگی فایده‌ای نخواهد داشت. بهترین راه حل این است که به پزشک مراجعه کرده و مشکل اصلی را شناسایی کنید. اگر تمایلی برای مصرف انجیر خشک ندارید، می‌توانید به صورت روزانه دو عدد انجیر تازه همراه با صبحانه میل کنید تا بیماری یبوست درمان شود. جالب است بدانید این میوه به هضم غذا نیز کمک می‌کند و دستگاه گوارش را پاکسازی خواهد کرد. 

مصرف شیر 

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای درمان سریع یبوست در منزل، مصرف شیر است. تقریباً همه افراد می‌دانند که شیر به صورت طبیعی یک ماده اسهال‌آور است. برای درمان بیماری یبوست، یک یا دو قاشق چای‌خوری عسل را با شیر داغ ترکیب کرده و قبل از رفتن به رختخواب میل کنید. اگر این کار را تا چند شب ادامه دهید، بیماری یبوست به مرور زمان درمان خواهد شد.

 سوال مهم این است که شیر چگونه بر درمان یبوست تاثیر می‌گذارد؟ همانطور که گفته شد، علت بروز یبوست خشک شدن بدن یا خشک شدن روده‌ها است. شیر بر نرم و منعطف شدن ماهیچه‌های روده تاثیر می‌گذارد. در نتیجه فرایند دفع به شکل بهتری انجام خواهد شد.

  • لیمو 

برای درمان سریع یبوست در منزل، لیمو مصرف کنید. لیمو حاوی ماده‌ای به نام اسید سیتریک است. اسید سیتریک باعث تحریک سیستم گوارش می‌شود و سموم را از بدن دفع می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد، لیموی تازه تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری یبوست دارد. برای درمان یبوست با کمک لیمو، هر روز صبح آب یک لیموی تازه را بگیرید و به لیوان چای خود اضافه کنید. چای تازه همراه با لیمو، بر بهبود فرایند هضم مواد غذایی تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید، اسید سیتریک باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود و به حرکت آسان مواد غذایی در روده کمک می‌کند.

  • چای زنجبیل 

از دیگر روش‌های درمان سریع یبوست در منزل، مصرف چای زنجبیل است. زنجبیل باعث افزایش جریان خون و گرم شدن بدن می‌شود. اگر زنجبیل را با چای داغ یا گرم میل کنید، روده‌ها برای هضم و گوارش مواد غذایی تحریک خواهند شد. همین مسئله باعث درمان بیماری یبوست می‌شود. نوعی مواد روغنی در زنجبیل وجود دارد که باعث تحریک حرکت مواد غذایی در روده می‌شود. 

از نظر بسیاری از متخصصان تغذیه یا پزشکان طب سنتی، چای زنجبیل یک ملین بسیار قوی است و در عرض ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر بدن تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر به دنبال یک روش بسیار فوری برای درمان یبوست هستید، چای زنجبیل گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. این چای حتی بر درمان بیماری سرماخوردگی و کاهش سرفه موثر است. برای بهبود طعم چای زنجبیل، مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید.

  • مصرف قهوه و دمنوش

یکی دیگر از روش‌های درمان سریع یبوست در منزل، مصرف قهوه است. مصرف دمنوش برای رفع یبوست یا نوشیدن یک فنجان قهوه داغ، به حرکات روده بزرگ کمک می‌کند. علاوه بر این ترکیبات موجود در قهوه، باعث تجزیه چربی‌های موجود در روده می‌شوند. در نتیجه، این چربی‌ها به مرور زمان از بدن خارج خواهند شد. 

نکته جالب اینجا است که قهوه باعث افزایش تولید مایعات در روده می‌شود و به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. بنابراین یک درمان منحصر به فرد برای بیماری یبوست است. البته بهتر است در مصرف قهوه زیاده‌روی نکنید. زیرا این ماده حاوی کافئین بوده و نباید به صورت افراطی مصرف شود. در غیر این صورت، باعث بروز مشکلات بیشتری خواهد شد.

  • مصرف منیزیم 

از دیگر روش‌های درمان سریع یبوست در منزل، افزایش مصرف منیزیم است. گاهی اوقات یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری یبوست، کمبود منیزیم در بدن می‌باشد. منیزیم یک ماده معدنی است که عموماً از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شود. این ماده معدنی نقش بسیار موثری در تعداد زیادی از واکنش‌های درون بدن دارد.

 همچنین بر عملکرد اعصاب، ماهیچه‌ها و قلب موثر است. برای دریافت منیزیم و درمان بیماری یبوست، مصرف سبزیجات، آجیل، لوبیا، غلات و ماهی را افزایش دهید. اگر مقدار کافی منیزیم در رژیم غذایی شما وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم مکمل‌های حاوی منیزیم مصرف کنید. 

  • روغن کنجد 

ترکیبات روغنی، بدون شک یکی از بهترین روش‌های درمان سریع یبوست در منزل هستند. برخی از ترکیبات روغنی مثل روغن کنجد یا روغن زیتون، به سرعت روی عملکرد روده تاثیر می‌گذارند. این ترکیبات روغنی به محض رسیدن به روده، باعث مرطوب شدن فضای داخلی روده می‌شوند. مرطوب شدن روده باعث نرم شدن مدفوع و افزایش سهولت خروج آن از بدن می‌شود. دانه کنجد نه تنها یک ماده روغنی برای درمان یبوست است، بلکه حاوی مقدار زیادی منیزیم نیز می‌باشد. جالب است بدانید، مقدار زیادی فیبر در دانه‌های کنجد وجود دارد که بر سیستم گوارشی تاثیرگذار است.

  • مصرف موز 

یکی دیگر از روش‌های درمان سریع یبوست در منزل، مصرف موز است. موز یک میوه مناسب برای درمان یبوست و پاکسازی روده است. تقریباً همه مردم می‌دانند که موز سرشار از فیبر می‌باشد. این میوه باعث تحریک تولید باکتری‌های خوب در روده می‌شود. پتاسیم موجود در موز، بر درمان یبوست تاثیرگذار است. این ماده معدنی به حرکت روان و سریع مواد زائد در روده کمک می‌کند.

بررسی کلی

در این مطلب درباره درمان سریع یبوست در منزل توضیح داده شد. یبوست یک بیماری رایج و گاهاً آزاردهنده است که به دو شکل خفیف و شدید بروز پیدا می‌کند. موارد خفیف یبوست معمولاً با استفاده از چند روش ساده و خانگی درمان می‌شود. اما بیماری یبوست شدید، باید توسط پزشک درمان شود. در غیر این صورت، احتمال بروز بیماری‌های خطرناک‌تر مثل بواسیر افزایش خواهد یافت. متاسفانه برخی افراد به صورت مداوم به یبوست مبتلا می‌شوند. 

این دسته از افراد، باید به یک مجموعه معتبر مراجعه کرده و برنامه رژیم غذایی دریافت کنند. برنامه‌ای که توسط متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، مطابق با متابولیسم و شرایط جسمانی شما است. این برنامه رژیم غذایی، از بروز بیماری یبوست جلوگیری می‌کند و بر بهبود عملکرد دستگاه گوارشی موثر است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه