کمر درد چیست؟ روش های درمان کمر درد

کمر درد چیست؟ روش های درمان کمر درد

دردهای عضلانی یا دردهای مفصلی بسیار رایج هستند. زیرا سبک زندگی مردم به گونه‌ای است که فشار زیادی به مفاصل و عضلات بدن آن‌ها وارد می‌شود. به عنوان مثال، شغل اغلب مردم به گونه‌ای است که باید برای مدت‌های طولانی روی صندلی بنشینند. هر چقدر میزان تحرک و فعالیت‌های بدنی کاهش یابد، احتمال بروز دردهای عضلانی و مفاصل مثل کمردرد افزایش خواهد یافت. 

کمردرد، یکی از آن دردهای آزاردهنده و کلافه کننده است که همه افراد حداقل یک بار در زندگی خود تجربه کرده‌اند. یکی از بزرگترین معضلات کمردرد، این است که به مرور زمان تشدید می‌شود و زندگی شما را مختل می‌کند. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای درمان کمر درد وجود دارد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کمر درد چیست؟

کمردرد، نوعی درد خفیف یا شدید است که در قسمت‌های پایینی کمر احساس می‌شود. آسیب دیدن ستون فقرات یا تغییر ساختار آن، باعث بروز دردهای شدید در ناحیه کمر می‌شود. دیسک‌های بین مهره‌ای، ستون مهره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. از طرفی، برخی مفاصل وجود دارند که ستون مهره‌ها را با یکدیگر وصل می‌کنند. آسیب رسیدن به هر یک از ساختارها، در نهایت باعث آسیب دیدن کمر و بروز دردهای شدید یا خفیف می‌شود.

 بسیاری از افراد به کمردرد خفیف بی‌توجه هستند و برای درمان آن اقدام نمی‌کنند. در حالی که کمردرد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. طبق تحقیقات موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، کمردرد به عنوان یکی از رایج‌ترین دلایل ناتوانی از حرفه شغلی شناخته می‌شود. اگر دردهای ناحیه کمر به مرور زمان تشدید شوند، باعث بروز مشکلاتی مثل غیبت از محل کار، ناتوانی هنگام پیاده‌روی یا دویدن یا سایر فعالیت‌های بدنی خواهند شد. بنابراین بهتر است دردهای ناحیه کمر را جدی بگیرید.

روش های درمان کمر درد 

روش های درمان کمر درد 
روش های درمان کمر درد

تعداد زیادی روش برای درمان کمر درد وجود دارد. برخی از این روش‌ها، شامل درمان‌های خانگی و برخی دیگر شامل درمان‌های تهاجمی یا دارویی هستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین روش‌های درمان کمردرد را برای شما بیان می‌کنیم: 

1.فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان کمر درد است. متخصصان فیزیوتراپی ابتدا باید منشاء دردهای کمر و علت آن را مورد بررسی قرار دهند. همانطور که می‌دانید، کمردرد انواع مختلفی دارد و در نواحی متفاوتی احساس می‌شود. بنابراین تا زمانی که علت بروز دردهای کمر مشخص نباشد، نمی‌توان روش درمانی پیشنهاد کرد. بعد از اینکه دلایل بروز کمردرد و منشاء آن مشخص شد، باید با فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای همکاری کنید. فیزیوتراپیست‌ها به شما آموزش می‌دهند که چگونه بنشینید، بایستید یا فعالیت‌های بدنی انجام دهید. 

باید در چندین جلسه فیزیوتراپی شرکت کنید تا درد کمر به مرور زمان تسکین یابد. در جلسات فیزیوتراپی، به طور کامل آموزش می‌بینید که چگونه ستون فقرات خود را در یک راستا قرار دهید و فشار را از روی کمر بردارید. علاوه بر این، می‌توانید تمرینات تخصصی فیزیوتراپی را آموزش ببینید. این تمرینات تخصصی، به شما کمک می‌کنند تا ماهیچه‌های مرکزی پشت کمر را تقویت کنید. 

تقویت این عضلات، در نهایت باعث ایجاد یک هسته قوی می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، تقویت عضلات بخش مرکزی بدن از بروز دردهای کمر و آسیب دیدن ستون فقرات جلوگیری می‌کند. علاوه بر این قدرت، تعادل و انعطاف پذیری شما را افزایش می‌دهد.

2.بهبود فرم خوابیدن 

یکی دیگر از روش‌های درمان کمر درد، بهبود فرم خوابیدن است. اگر به شکل نامناسبی بخوابید یا محل خواب شما استاندارد نباشد، به احتمال زیاد دردهای کمر را تجربه خواهید کرد. افرادی که کمردرد شدید دارند، به سختی می‌توانند خواب آرامی داشته باشند. گرفتگی عضلات کمر، حتی خواب شبانه را از شما می‌گیرد و آرامش شما را بهم می‌ریزد. بنابراین بهتر است ابتدا به محل خواب خود توجه داشته باشید. آیا عادت دارید روی زمین دراز بکشید و بخوابید؟ 

برای خوابیدن از تشک استفاده نمی‌کنید؟ سر خود را چگونه روی بالش قرار می‌دهید؟ هنگام خوابیدن زیاد غلت می‌زنید؟ پاسخ دادن به این سوالات، به شما کمک می‌کند تا علت بروز کمردرد را شناسایی کنید. اگر محل خواب نامناسب یا خوابیدن به شکل نادرست باعث بروز دردهای کمر شده باشد، ابتدا باید محل خواب خود را تغییر دهید یا در موقعیت بهتری بخوابید. اگر به این مسئله توجه نداشته باشید، کمردرد شما بدتر خواهد شد. 

چگونه یک محل خواب مناسب برای کاهش دردهای کمر ایجاد کنیم؟

چگونه یک محل خواب مناسب برای کاهش دردهای کمر ایجاد کنیم؟
چگونه یک محل خواب مناسب برای کاهش دردهای کمر ایجاد کنیم؟

قبل از هر چیزی، به دنبال یک تشک نرم یا تشک طبی باشید. از بالش‌های نرم که اندازه استانداردی دارد استفاده کنید. سعی کنید به پهلو دراز بکشید. برای کاهش دردهای کمر، می‌توانید یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید. در این حالت، ستون فقرات در یک وضعیت خنثی قرار می‌گیرد و فشار از روی کمر برداشته می‌شود. اگر تمایل دارید به پشت بخوابید، پیشنهاد می‌کنیم یک بالش را زیر زانوهای خود قرار دهید. در ادامه راه‌های ایجاد محل خواب مناسب برای کاهش دردهای کمر را بیان خواهیم کرد.

1.بهبود وضعیت بدنی 

از دیگر روش‌های درمان کمر درد، این است که بدن خود را در وضعیت بهتری قرار دهید. حتماً شما نیز این جمله را از مادر خود شنیده‌اید: «کمرت را قوز نکن» اگرچه این جمله در حال حاضر بسیار کلیشه‌ای شده است، اما در واقع یک حقیقت بسیار بزرگ است که اکثر افراد به آن بی‌توجه هستند. قوز کردن کمر یا خمیده کردن آن، آسیب بسیار زیادی به بدن شما وارد می‌کند و بدن را در یک وضعیت نامناسب قرار می‌دهد.

 اگر این کار را برای مدت طولانی تکرار کنید، فرم ستون فقرات برای همیشه تغییر خواهد کرد. بنابراین اگر شغل شما به گونه‌ای است که باید مدت‌های طولانی روی صندلی بنشینید، پیشنهاد می‌کنیم به وضعیت بدن خود توجه داشته باشید. به عنوان مثال، بهتر است روی کیبورد خم نشوید یا سر خود را بیش از حد به سمت کامپیوتر خم نکنید. صاف بنشینید و شانه‌های خود را شل کنید. همچنین می‌توانید به یک پشتی طبی تکیه دهید. پشتی‌های طبی، به صندلی شما متصل می‌شوند و مانند یک تکیه‌گاه عمل می‌کنند.

2.ورزش 

یکی دیگر از روش‌ها، درمان کمر درد با ورزش است. مطالعات نشان می‌دهد، برخی تمرینات کششی بر درمان درد کمر تاثیرگذار هستند. متاسفانه برخی افراد به شکل خودسرانه برای انجام حرکات ورزشی اقدام می‌کنند. اگر این حرکت به شکل درستی انجام نشود یا با شرایط جسمانی شما سازگاری نداشته باشند، درد کمر را افزایش خواهند داد. علاوه بر این، ممکن است به سایر نواحی بدن مثل ستون فقرات یا گردن آسیب بزنند. 

بنابراین بهتر است برای انجام دادن تمرینات ورزشی، با مربیان حرفه‌ای مشورت کنید. مربیان مجموعه فیت کلاب، ابتدا میزان کمردرد و علت آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. ممکن است شما را به پزشکان متخصص ارجاع دهند تا دلایل دقیق بروز کمردرد مشخص شود. سپس یک برنامه کامل و جامع در اختیار شما قرار خواهند داد. 

این برنامه شامل مجموعه‌ای از تمرینات کششی و درمانی است که به سادگی انجام می‌شوند و به بدن شما آسیب نمی‌رسانند. علاوه بر این، می‌توانید برای نحوه انجام دادن حرکات ورزشی از مربیان مجموعه فیت کلاب کمک بگیرید.

3.مصرف دارو 

از دیگر روش‌های درمان کمر درد، مصرف دارو است. بهتر است به شکل خودسرانه برای مصرف داروهای تسکین‌دهنده اقدام نکنید. متأسفانه طی چند سال گذشته، بسیاری از افراد این کار را انجام داده‌اند. همانطور که گفته شد، ابتدا باید منشأ بروز کمردرد را تشخیص داده و سپس دارو مصرف کنید. داروهای مسکن فوری درد کمر مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، اثرات موقت دارند و کمردرد را به صورت دائمی درمان نمی‌کنند. 

به طور کلی، دو نوع مسکن بدون نسخه وجود دارد که برای درمان کمردرد یا کاهش دردهای عضلانی مصرف می‌شود.  دسته اول داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند. دسته دوم، شامل استامینوفن و کدئین و آمی تریپتیلین است که درباره آن توضیح داده شد. آمی تریپتیلین یک داروی قوی کمر درد است. البته هر دو نوع دارو دارای عوارض جانبی هستند و ممکن است باعث بروز حساسیت یا آلرژی شوند. 

در نتیجه، بهتر است قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. همچنین انتظار نداشته باشید که دارو به تنهایی مشکل شما را رفع کند. در کنار مصرف دارو، باید فعالیت‌های ورزشی مناسب انجام دهید یا از روش‌های دیگر مانند فیزیوتراپی کمک بگیرید.

4.پرهیز از استراحت مطلق 

طی چند سال گذشته، برخی پزشکان استراحت مطلق را برای کاهش دردهای کمر تجویز کرده‌اند. تحقیقات گوناگونی درباره این مسئله انجام شده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، بی‌ تحرکی یکی از عوامل افزایش درد کمر است. البته منظور این نیست که فعالیت‌های بدنی شدید انجام دهید و به هیچ وجه استراحت نداشته باشید. استراحت برای درمان کمردرد الزامی است. اما نباید استراحت افراطی را با استراحت کوتاه مدت اشتباه بگیرید.

 اگر برای مدت طولانی در بستر دراز بکشید و تحرک نداشته باشید؛ نه تنها کمردرد در درمان نخواهد شد، بلکه عوارض دیگری بروز پیدا خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای درمان کمردرد خفیف، بیشتر از ۲۴ الی ۴۸ ساعت استراحت نکنید. بعد از گذشت یک الی دو روز به آرامی بلند شده و فعالیت‌های روزانه را از سر بگیرید. البته از انجام فعالیت‌های بدنی شدید خودداری کنید. اگر کمررد شدید دارید، ممکن است به استراحت بیشتری نیاز داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما با پزشک مشورت کنید.

5.گرما و سرما 

از دیگر روش‌های درمان کمر درد، استفاده از گرما و سرما است. استفاده منظم و مداوم از یخ در برخی نواحی کمر، باعث کاهش درد و التهابات ناشی از آسیب فیزیکی می‌شود. به عنوان مثال اگر مفاصل کمر ضربه خورده و آسیب دیده‌اند، می‌توانید از یخ برای کاهش درد استفاده کنید. برای انجام این کار، یک کیسه یخ را در یک حوله نازک بپیچید و به آرامی روی سطح پوست کمر قرار دهید. 

بعد از گذشت چند روز، از حرارت و گرما برای کاهش درد کمر استفاده کنید. گرما باعث شل شدن عضلات و بهبود جریان خون در ناحیه آسیب دیده می‌شود. برای انجام این کار، از یک پد گرم کننده یا کیسه آب گرم استفاده کنید. همچنین می‌توانید از حمام آب گرم استفاده کنید. هرگز کیسه آب گرم یا پد گرم کننده را به صورت مستقیم روی سطح پوست قرار ندهید. زیرا باعث سوختگی و آسیب دیدگی بافت پوست می‌شود. 

6.مدیریت استرس 

جالب است بدانید استرس و فشار ذهنی، تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد ماهیچه‌ها و عضلات بدن دارد. مطالعات نشان می‌دهد، استرس باعث گرفتگی و اسپاسم عضلانی دردناک می‌شود. در نتیجه، احساس درد در نواحی مختلف بدن از جمله کمر و گردن افزایش می‌یابد. اگر برای مدت طولانی تحت فشار و استرس قرار گرفته‌اید، بدیهی است که دردهای کمر یا دردهای مفصلی را تجربه کنید. 

بهترین راه حل این است که میزان استرس خود را کاهش دهید و ذهن خود را آرام کنید. به عنوان مثال، می‌توانید مراقبه یا مدیتیشن انجام دهید. مراقبه باعث کاهش استرس و کاهش دردهای جسمانی می‌شود. روش دیگر تنفس عمیق است. چند بار پشت سر هم نفس عمیق بکشید و هوای داخل ریه را به سمت بیرون هدایت کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا آرام شوید و استرس خود را کاهش دهید.

 همزمان با انجام این کار، عضلات خود را به صورت تدریجی آرام کنید. یعنی عضلات را شل کرده و بکشید. برای انجام این کار، ابتدا باید روی زمین دراز بکشید. سپس روی یکی از عضلات بدن خود تمرکز کنید. عضله مورد نظر را منقبض کرده و سپس رها کنید. این کار را از عضلات پایینی پا انجام داده و به تدریج به سمت پایین بیایید.

بررسی کلی

در این مطلب به طور کامل درباره درمان کمر درد توضیح داده شد. کمردرد به شکل خفیف و شدید بروز پیدا می‌کند. دردهای شدید کمر، باعث مختل شدن زندگی فرد می‌شوند. به همین دلیل باید از روش‌های مختلف برای درمان کمردرد استفاده کنید. بیشتر روش‌های درمانی، به صورت غیر تهاجمی و خانگی هستند. به عنوان مثال می‌توانید با بهبود وضعیت بدن یا تغییر محل خواب، کمردرد را درمان کنید.

 اگر این روش‌ها کارساز نبودند، باید از روش‌های دیگر مثل فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی کمک بگیرید. هیچگاه به شکل خودسرانه برای انجام حرکات ورزشی اقدام نکنید. زیرا ممکن است آسیب بسیار شدیدی به ستون فقرات شما وارد شود. پیشنهاد می‌کنیم به یک مجموعه معتبر مانند فیت کلاب مراجعه کرده و برنامه ورزشی دریافت کنید. مربیان این مجموعه، یک برنامه کامل در اختیار شما قرار می‌دهند که شامل مجموعه‌ای از تمرینات ساده و کاربردی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه