فواید شربت عدس یا همان آب عدس پخته شده برای سلامتی

فواید شربت عدس یا همان آب عدس پخته شده برای سلامتی

تمامی افرادی که رژیم‌های غذایی سالم را دنبال می‌کنند، با شربت عدس یا آب عدس آشنایی دارند. شربت عدس یک ماده غذایی کاملاً مناسب برای کمک به حفظ سلامتی و تناسب اندام است. مقدار زیادی مواد مغذی مثل فیبر، پروتئین و ویتامین در آب عدس و سایر مواد غذایی مشابه مثل شوربا عدس قرمز وجود دارد که سلامت بدن شما را تامین می‌کند. 

عدس یک دانه خوراکی از خانواده حبوبات است که به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود. در حال حاضر، عدس به عنوان یک غذای اصلی در بسیاری از کشورها مثل ترکیه، سوریه، مراکش و تونس مصرف می‌شود. 

همچنین کانادا میزان تولید و فروش عدس را افزایش داده است. پیشنهاد می‌کنیم به عنوان میان وعده، شربت یا آب عدس میل کنید. شربت عدس نه تنها طعم بی‌نظیری دارد، بلکه دارای فواید گوناگونی نیز می‌باشد. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره شربت عدس توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارزش غذایی شربت عدس 

ارزش غذایی شربت عدس 
ارزش غذایی شربت عدس

قبل از هر چیزی، بهتر است از ارزش غذایی این ماده مغذی سالم اطلاع پیدا کنید. عدس یکی از آن مواد غذایی است که در اغلب موارد نادیده گرفته می‌شود. در حالی که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. به عنوان مثال، مقدار زیادی منیزیم، روی و پتاسیم در عدس وجود دارد که بر عملکرد روزانه شما تاثیرگذار خواهد بود. 

همانطور که می‌دانید، منیزیم تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب دارد. اغلب افرادی که خواب راحت ندارند، مکمل‌های حاوی منیزیم مصرف می‌کنند. حدود ۲۵ درصد شربت عدس، حاوی پروتئین است که آن را به یک جایگزین مناسب برای گوشت تبدیل می‌کند. خرید گوشت و مرغ برای تامین پروتئین بدن کار چندان راحتی نیست. 

زیرا این مواد غذایی پروتئینی، با هزینه بسیار بالایی تهیه می‌شوند. اما عدس با کمترین هزینه در دسترس است. علاوه بر این، مقدار زیادی آهن در عدس وجود دارد که برای افراد گیاهخوار کاملاً مناسب خواهد بود. در یک فنجان آب عدس پخته شده، مواد غذایی زیر وجود دارد: 

  • کالری: 230
  • کربوهیدرات: 39.9 گرم
  • پروتئین: 17.9 گرم
  • چربی: 0.8 گرم
  • فیبر: 15.6 
  • تیامین: 28 درصد DV
  • نیاسین: 13 درصد از DV
  • ویتامین B6: 21 درصد از DV
  • فولات: 90 درصد DV
  • اسید پانتوتنیک: 25٪ از DV
  • آهن: 37 درصد DV
  • منیزیم: 17 درصد از DV
  • فسفر: 28 درصد DV
  • پتاسیم: 16 درصد از DV
  • روی: 23 درصد از DV
  • مس: 55 درصد DV
  • منگنز: 43 درصد از DV

تاثیر فیبر موجود در شربت عدس برای روده

مطالعات نشان می‌دهد مقدار زیادی فیبر در عدس وجود دارد که به حرکات منظم روده و رشد باکتری‌های سالم کمک می‌کند. اگر میزان مصرف عدس یا شربت آن را افزایش دهید، به مرور زمان تعداد دفعات مدفوع افزایش پیدا کرده و عملکرد کلی روده بهبود پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، نوعی ماده گیاهی به نام فیتوکمیکال در عدس وجود دارد که به درمان بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو کمک می‌کند.

فواید شربت عدس برای سلامتی 

این ماده غذایی بی‌نهایت فایده مختلف دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید شربت عدس برای سلامتی را بیان می‌کنیم.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

1.بهبود سلامتی با پلی فنول

آب عدس حاوی ماده‌ای به نام پلی فنول است که بر اساس تحقیقات، تاثیر بسیار زیادی بهبود سلامتی بدن دارد. پلی‌فنول‌ها نیز نوعی فیتوکمیکال‌های تقویت کننده سلامتی هستند. برخی از مهم‌ترین پلی فنول‌های موجود در عدس، شامل پروسیانیدین و فلاوانول است. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. 

همچنین ضد التهاب هستند و از سیستم عصبی محافظت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد پلی فنول‌های موجود در آب عدس، باعث توقف رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد، این پلی فنول‌ها بر بهبود سطح قند خون موثر هستند. اخیراً یک مطالعه حیوانی درباره همین مسئله انجام شد. 

این مطالعه نشان داد مصرف عدس، باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. همانطور که می‌دانید، شربت عدس زمانی تهیه می‌شود که عدس‌ها به طور کامل پخته شده باشند. مطالعات نشان می‌دهد پلی فنول‌های موجود در عدس، بعد از پخته شدن خاصیت خود را از دست نمی‌دهند.

2.محافظت از قلب

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مصرف شربت عدس، محافظت از قلب است. مطالعات نشان می‌دهد، مصرف آب عدس باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه جداگانه انجام شد. این مطالعه به مدت ۸ هفته و روی ۳۹ نفر انجام شد. تمامی این افراد، به اضافه وزن، چاقی یا دیابت نوع ۲ مبتلا بودند.

 از این افراد خواسته شد تا برای مدتی به صورت روزانه ۱ تا ۳ فنجان عدس یا آب عدس میل کنند. نتیجه این مطالعه نشان داد، مصرف عدس باعث افزایش سطح کلسترول خوب در بدن می‌شود و میزان کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد. 

در نتیجه، عدس می‌تواند از این طریق بر کاهش خطر بیماری‌های قلبی موثر باشد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد، آب عدس باعث کاهش فشار خون می‌شود. یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد مصرف منظم نخود، لوبیا و عدس و غذاهای حاوی عدس مثل شوربا عدس سبز، باعث بهبود جریان خون در بدن می‌شود.

3.معایب مصرف شربت عدس 

مصرف شربت عدس با معایب خاصی همراه نیست. اما ممکن است جذب برخی مواد مغذی را مختل کند. در ادامه به طور کامل درباره این مسئله توضیح می‌دهیم.

4.مهارکننده های تریپسین

مطالعات نشان می‌دهد، عدس حاوی مهار کننده‌های تریسیپین است. این مهار کننده‌ها مانع از تولید آنزیم تجزیه کننده پروتئین می‌شوند. در نتیجه، مصرف این ماده ممکن است از تجزیه پروتئین در بدن شما جلوگیری کند. با این حال مطالعات نشان می‌دهد، میزان این مهار کننده در آب عدس بسیار کم است و تاثیر چندانی بر فرایند هضم پروتئین ندارد.

5. وجود لکتین

عدس حاوی ماده‌ای به نام لکتین است که به راحتی در بدن هضم نمی‌شود. به جای آن، به سایر مواد مغذی بدن متصل شده و از جذب آن‌ها جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، لکتین‌ها به کربوهیدرات‌های دیواره روده وصل می‌شوند. اگر مقدار زیادی لکتین وارد بدن شود، عملکرد روده مختل شده و میزان نفوذ پذیری روده افزایش می‌یابد. 

همانطور که می‌دانید، روده‌ها دارای یک سد محافظتی هستند که از ورود یا خروج برخی مواد خاص جلوگیری می‌کند. متاسفانه درصد بالای لکتین در بدن، این سد را از بین می‌برد. علاوه بر این، لکتین‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی را افزایش می‌دهند. 

البته دارای خواص مفیدی نیز هستند. به عنوان مثال خواص ضد سرطانی و ضد باکتریایی دارند. برای اینکه میزان لکتین شربت عدس کاهش یابد، پیشنهاد می‌کنیم عدس را یک شب قبل از پختن خیس کنید و آب آن را دور بریزید.

6.تانن ها

یکی دیگر از موادی که در شربت عدس وجود دارد، تانن است. تانن‌ها عملکردی مشابه لکتین‌ها دارند. یعنی به پروتئین متصل می‌شوند و از جذب مواد مغذی جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد، تانن‌ها می‌توانند فرایند جذب آهن را مختل کنند. این مواد غذایی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند و به سلامتی بدن کمک می‌کنند. 

7.اسید فیتیک

یکی دیگر از مواد موجود در آب عدس، اسید فیتیک یا فیتات است که جذب مواد معدنی مثل آهن، روی و کلسیم را در بدن کاهش می‌دهد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد اسید فیتیک دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است. 

8.تقویت انرژی

اگر خسته هستید و فعالیت‌های روزمره با شدت بالا انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم شربت عدس را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همانطور که گفته شد، مقدار زیادی آهن در این ماده مغذی وجود دارد و انرژی بدن شما را افزایش می‌دهد.

 همانطور که می‌دانید، آهن نقش بسیار مهمی در ساخت هموگلوبین دارد. هموگلوبین یک ماده بسیار مهم در گلبول‌های قرمز خون است که به حمل اکسیژن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد نصف فنجان عدس پخته شده، حدود ۱۵ درصد آهن مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند.

 اگر رژیم‌های گیاهخواری یا وگان را دنبال می‌کنید، به احتمال زیاد نسبت به سایر مردم به آهن بیشتری نیاز دارید. اگر تمایلی برای مصرف عدس ندارید، آب عدس گزینه بهتری خواهد بود.

آیا همه افراد می توانند شربت عدس مصرف کنند؟

مصرف عدس محدودیت خاصی ندارد. بنابراین همه مردم می‌توانند مواد غذایی حاوی عدس مثل شوربا دال عدس، شربت عدس و مواردی مانند این را در برنامه غذایی خود بگنجانند یا آب عدس مصرف کنند. ‌‌ولی همانطور که گفته شد، عدس حاوی ترکیبات ضد مغذی است. بهترین راه حل برای کاهش ترکیبات ضد مغذی، خیساندن و پختن عدس است. 

با این حال، ممکن است برخی افراد نسبت به ترکیبات موجود در شربت عدس واکنش‌های آلرژیک نشان دهند. آلرژی نسبت به حبوبات یا خشکبار چیز چندان جدیدی نیست. در حال حاضر بسیاری از مردم اروپا یا سایر کشورهای جهان، نسبت به بادام زمینی حساسیت دارند. بنابراین بهتر است ابتدا با متخصصان تغذیه مشورت کرده و سپس برای مصرف شربت عدس اقدام کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره شربت عدس توضیح داده شد. شربت عدس یکی از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامتی بدن است که به عنوان میان وعده مصرف می‌شود. افرادی که رژیم‌های گیاهخواری یا رژیم وگان را دنبال می‌کنند، معمولاً با مشکلاتی مثل کمبود آهن یا کمبود سایر مواد غذایی مواجه هستند.

 بهترین راه حل برای رفع این مشکل، مصرف شربت عدس یا آب عدس است. مطالعات نشان می‌دهد مواد مغذی موجود در عدس، از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و به تعادل فشار خون کمک خواهد کرد. همچنین مقدار زیادی فیبر در شربت عدس وجود دارد که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. 

در نتیجه می‌توان گفت این ماده غذایی، گزینه کاملاً مناسبی برای حفظ سلامتی بدن است. با این حال، ممکن است برخی افراد نسبت به ترکیبات موجود در آب عدس حساسیت داشته باشند. بنابراین بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید تا از بابت این مسئله مطمئن شوید. ‌‌

 متخصصان مجموعه فیت کلاب، شرایط جسمانی شما را ارزیابی می‌کنند تا حساسیت‌های غذایی شما مشخص شود. سپس مطابق با آن، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر برای دریافت برنامه غذایی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت فیت کلاب را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه