شکلات تلخ برای لاغری و کاهش وزن واقعا مفیده ؟

شکلات تلخ برای لاغری

کمتر کسی رو می‌تونید پیدا کنید که شکلات دوست نداشته باشد.

شکلات یکی از خوشمزه ترین و جذاب ترین خوراکی هایی هست که ما از بدو کودکی با آن آشنا شدیم.

علاقه مندی به این خوراکی خوشمزه ریشه در کودکی ما داره!

خیلی وقت ها به عنوان جایزه و پاداش به خاطر انجام دادن کار‌های خوب شکلات دریافت می کردیم.

اما اکثر وقت ها از خوردن و زیاده روی کردن در مصرف آن منع میشدیم. و این ولع ما رو بیشتر می کرد!

بزرگتر که شدیم عشق به شکلات و مزه دوست داشتنیش کم نشد که هیچ بیشتر هم شد!

اما همیشه یکسری نگرانی از مصرف شکلات در ذهن داریم. و مهمترین اون افزایش وزن و چاقی هست.

اما اگه بدونید که مصرف شکلات تلخ می‌تواند برای لاغری موثر و مفید باشد چه حسی دارید!؟

قطعا خوشحال و شگفت زده خواهید شد! بله در ادامه این مطلب قراره در مورد این موضوع صحبت کنیم.

 

حقیقت شیرین، شکلات تلخ برای لاغری و کاهش وزن

فواید شکلات تلخ برای لاغری

مدت هاست که افراد از خوردن شکلات به خاطر افزایش وزن و چاقی هراس و نگرانی دارند.

اما بیایید این افسانه را برای همیشه کنار بگذاریم و به این حقیقت شیرین برسیم!

 برخلاف تصور عموم، این خوراکی خوشمزه در واقع می‌تواند یار شما در پروسه کاهش وزن باشد. 

اما میزان مصرف، نوع شکلات و فاکتور های دیگری هستند که رعایت آن ها بسیار مهم است.

پس بیایید با عذاب وجدانی که در زمان خوردن شکلات باهاش روبرو می‌شدید خداحافظی کنیم و در مورد مزایا و خوبی های آن صحبت کنیم.

 

ارزش غذایی شکلات تلخ، کالری بالا اما سرشار از مواد مغذی

کالری : شکلات تلخ یک ماده غذایی با کالری بالاست، بنابراین مهمه که در میل کردن آن زیاده روی نکنید و از آن در حد اعتدال مصرف کنید و از طعم و مزه دوست داشتنی اون لذت ببرید. یک وعده 1 اونس (28 گرم) شکلات تلخ 70 درصد یا بالاتر معمولاً حاوی حدود 150 تا 170 کالری است. حواستان به اندازه وعده ها باشد تا میزان کالری دریافتی خود را کنترل کنید.

مواد مغذی: شکلات تلخ مملو از مواد مغذی و مفید است. این خوراکی دوست داشتنی حاوی ویتامین A، ویتامین K و برخی ویتامین های خانواده B می‌باشد. 

چربی: شکلات تلخ منبع خوبی برای تامین چربی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی است، اما بیشتر محتوای چربی آن از چربی های تک غیر اشباع و چربی های اشباع شده تشکیل شده است. این چربی ها در صورت مصرف به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می توانند به بهبود سطح کلسترول و ارتقای سلامت قلب و عروق کمک کنند.

فیبر: شکلات تلخ حاوی مقدار مناسبی فیبر رژیمی است. یک وعده 1 اونس ( حدود 28 گرم) می تواند حدود 3 گرم فیبر برای بدن شما فراهم کند. فیبر به هضم سالم غذا در سیستم گوارش کمک می کند، و همچنین به شما احساس سیری قابل توجهی می‌دهد و سطح قند خون بدن شما را نیز تنظیم می کند.

قند: هر چه میزان کاکائو یک شکلات بیشتر باشد، میزان شکر موجود در آن کمتر است. شکلات تلخ با درصد کاکائو 70 درصد یا بیشتر معمولاً در مقایسه با شکلات های شیری درصد قند کمتری دارد. با این حال، خواندن حقایق تغذیه ای و ارزش غذایی درج شده روی بسته بندی و انتخاب مارک های شکلات تلخ با حداقل قند یک مسئله ضروری است.

آنتی اکسیدان ها: شکلات تلخ در واقع بمب آنتی اکسیدان است. به ویژه سرشار از آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئیدها می‌باشد. این ترکیبات قدرتمند به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب و سلامت کلی بدن کمک می کند. انتخاب شکلات تلخ با محتوای کاکائو بالا، غلظت بیشتری از این آنتی اکسیدان های مفید را تضمین می کند.

اطلاعات تغذیه‌ای ۱۰۰ گرم شکلات تلخ (با کاکائو ۷۰-۸۵٪)
ماده مغذی مقدار در هر ۱۰۰ گرم
کالری ۶۰۰
چربی کل ۴۳ گرم
چربی اشباع شده ۲۴ گرم
کلسترول ۰ میلی‌گرم
سدیم ۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات کل ۴۵ گرم
فیبر ۱۱ گرم
قند ۲۵ گرم
پروتئین ۷ گرم

شکلات تلخ در عمل چگونه به لاغری و کاهش وزن ما کمک می‌کند!؟

در بالا به ارزش غذایی و میزان کالری شکلات تلخ اشاره کردیم و فهمیدیم که شکلات تلخ برای لاغری خوبه و سرشار از مواد مغذی است که برای سلامتی مفید هستند اما کالری بالایی دارد و این سوال حتما برای شما پیش آمده که با این میزان کالری چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

شکلات تلخ برای کاهش وزن
شکلات تلخ برای کاهش وزن

احساس ضعف می‌کنید؟ با مصرف شکلات به بهبود حساسیت به انسولین کمک کنید

آیا از احساس گرسنگی خسته شده اید؟ افزایش گرسنگی و نوسانات خلقی از نشانه های قند خون پایین است. شکلات تلخ میتواند سطح قند خون شما را متعادل تر کند.

طبق تحقیقات انجام شده شکلات تلخ ممکن است به بهبود حساسیت انسولین در بدن کمک کند. علاوه بر این، ممکن است به کاهش وزن هم کمک کند و با کاهش سطح انسولین در خون، از ذخیره چربی در بدن نیز جلوگیری کند.

شکلات تلخ همچنین ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را بهتر از تغییر رژیم غذایی کنترل کنند.

با مصرف شکلات تلخ به مهار گرسنگی و اشتهای کاذب کمک کنید

شکلات تلخ این پتانسیل را دارد که هوس های غذایی شما را کاهش دهد و احساس سیری را در شما تقویت کند و آن را به راهکاری مفید برای کاهش وزن تبدیل کند. تحقیقات نشان داده است که هم بوییدن و هم خوردن شکلات تلخ می تواند اشتها را کاهش دهد و سطح هورمون گرسنگی گرلین را کاهش دهد. در مقایسه با شکلات شیری، مشخص شده است که شکلات تلخ باعث می شود افراد کمتر احساس گرسنگی، سیری بیشتر و در نهایت کالری کمتری در وعده های غذایی بعدی مصرف کنند. در حالی که برای اثبات این موضوع تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، این یافته‌ها نشان می‌دهند که شکلات تلخ ممکن است بر اشتها و مصرف غذا تأثیر بگذارد.

احساس ناراحتی می‌کنید؟ با مصرف شکلات به بهبود خلق و خوی خود کمک کنید! 

شکلات تلخ با کمک به تنظیم خلق و خو، ممکن است به بهبود  سلامت روان کمک کند. افرادی که مشکلات سلامت روانی را تجربه می کنند ممکن است برای تسکین خود به خوردن غذا روی بیاورند که این مسئله خطر پرخوری عصبی را در پی دارد و همین مسئله می تواند منجر به افزایش وزن شود.

علاوه بر این، با تقویت خلق و خو، شکلات تلخ می تواند باعث شود که در مدیریت رژیم کاهش وزن خود احساس توانایی بیشتری داشته باشید.

 

ارتباط شکلات تلخ با متابولیسم و سوخت و ساز بدن 

شکلات تلخ مملو از اسیدهای چرب تک غیر اشباع یا MUFA است که به افزایش متابولیسم کمک می کند تا کالری را سریعتر بسوزانید. مطالعه‌ای که در دانشگاه کویین مارگارت بریتانیا انجام شد، نشان داد شکلات بر روشی که بدن ما اسیدهای چرب را سنتز می‌کند و جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهد، تأثیر می‌گذارد و می تواند به پروسه کاهش وزن کمک کن.

 

تنظیم قند خون یکی دیگر از فواید شکلات تلخ برای لاغری

 برخلاف غذاهای شیرین، شکلات تلخ دارای شاخص گلیسمی پایین تری است، به این معنی که باعث افزایش آهسته تر و کنترل شده تری در سطح قند خون می شود. این مسئله برای متابولیسم بدن مفید است زیرا به جلوگیری از افزایش انسولین در خون کمک می کند. هنگامی که سطح قند خون افزایش می یابد، بدن برای تنظیم آن انسولین ترشح می کند و سطوح بالای انسولین می تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات متابولیک شود. با ثابت نگه داشتن قند خون، شکلات تلخ به عملکرد متابولیک بهتر کمک می کند.

 

سایر مواد معدنی موجود در شکلات تلخ

 

آهن: شکلات تلخ حاوی مقدار قابل توجهی از ماده معدنی آهن است، یک ماده معدنی ضروری برای تولید گلبول های قرمز سالم. مصرف کافی آهن به جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کند، که فقر آهن می تواند باعث خستگی، ضعف و اختلال در عملکرد شناختی شود و مصرف شکلات تلخ می ‌تواند به پیشگیری از این مسئله کمک کند.

 

منیزیم: منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی مهم موجود در شکلات تلخ است. منیزیم نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، حفظ ضربان قلب و حمایت از سیستم ایمنی سالم دارد. یک وعده شکلات تلخ می تواند بخش قابل توجهی از نیاز روزانه شما به منیزیم را تامین کند.

 

مس: شکلات تلخ منبع خوبی از مس می‌باشد.ماده معدنی کمیاب که در تشکیل گلبول های قرمز خون، سنتز کلاژن و عملکرد مناسب سیستم ایمنی و عصبی نقش دارد. مس همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به جذب آهن نیز در بدن کمک می کند.

 

منگنز: منگنز، یکی دیگر از مواد معدنی کمیاب موجود در شکلات تلخ می باشد. این ماده معدنی برای متابولیسم کربوهیدرات ها، پروتئین ها و کلسترول ضروری است. همچنین از سلامت استخوان ها حمایت می کند و در سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن نقش دارد.

 

فیبر: شکلات تلخ حاوی مقدار متوسطی از فیبر رژیمی است که برای حفظ سلامت سیستم گوارش ضروری است. فیبر به حرکات منظم روده و کنترل سطح قند خون کمک می کند و به شما احساس سیری قابل توجی می‌دهد و  همچنین به مدیریت وزن نیز کمک شایانی می کند.

 

پروتئین: در حالی که شکلات تلخ در مقایسه با سایر غذاها منبع پروتئین قابل توجهی نیست، اما مقدار کمی از پروتئین بدن را تامین می کند. پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت ها، حمایت از رشد و نگهداری عضلات و کمک به سیستم ایمنی ضروری است.

 

چربی های سالم: شکلات تلخ حاوی چربی های تک غیر اشباع از جمله اسید اولئیک است که در روغن زیتون نیز یافت می شود. این چربی‌های سالم می‌توانند به بهبود سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در صورت مصرف متعادل کمک کنند.

عوارض موارد احتیاط مصرف شکلات تلخ

در یک وعده مصرف شکلات حدود 1 اونس ( معادل 28 گرم ) شکلات تلخ 70 درصد چیزی در حدود 20 تا 25 میلی گرم کافئین وجود دارد. زیاده روی در مصرف شکلات تلخ باعث می‌شود سطح کافئین خون بدن شما افزایش پیدا کند و همچنین میزان ضربان قلب شما بالاتر برود. و از سایر اثرات مصرف زیاد شکلات تلخ میتوان به حالت تهوع، تپش قلب و همینطور کم آبی بدن و اختلال خواب اشاره کرد.

به طور کلی مقداری حدود 30 تا 60 گرم شکلات تلخ به صورت مصرف روزانه پیشنهاد می شود . همچنین افراد مبتلا به دیابت می توانند قبل از برنامه ریزی برای مصرف روزانه با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف شکلات تلخ در زمان بارداری

 شکلات تلخ را در زمان بارداری می توان با نظر پزشک و متخصص  و به اندازه نرمال استفاده کرد. خوردن بیش از حد شکلات تلخ می تواند مصرف کافئین را افزایش دهد که این مسئله می تواند برای جنین خطرناک باشد. محتوای بالای کافئین می تواند باعث مشکلات مختلفی مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و حتی منجر به سقط جنین شود. بهتر است مراقب میزان مصرف خود باشید. با پزشک مشورت کنید و مقدار پیشنهادی را رعایت کنید.

مصرف شکلات تلخ در زمان شیردهی

مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند باید مراقب مصرف شکلات تلخ خود باشند. کافئین موجود در شکلات تلخ می تواند از مادر به نوزاد شیرده منتقل شود و باعث بی خوابی، بی قراری نوزاد شود.

اختلالات انعقاد خون با مصرف زیاد شکلات

 مصرف بیش از حد شکلات تلخ  ممکن است باعث کاهش سرعت انعقاد خون و روند لخته شدن خون شود. برای افرادی که اختلالات انعقاد خون یا هموفیلی دارند می تواند این مسئله خطرناک باشد.

تپش قلب ناشی از مصرف بی رویه شکلات تلخ

همچنین محتوای کاکائو شکلات تلخ با زیاده روی در مصرف ممکن است باعث افزایش ضربان نبض و همچنین فشار خون در بدن شما شود.

 

سوالات متداول در مورد مصرف شکلات تلخ برای لاغری

آیا مصرف شکلات تلخ برای پروسه لاغری و کاهش وزن مناسب است؟

بله، شکلات تلخ زمانی که در حد متعادل و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی اصولی مصرف شود، می تواند به پروسه کاهش وزن  کمک کند.

شکلات تلخ چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

شکلات تلخ می تواند به کاهش وزن از طریق اثرات بالقوه آن بر متابولیسم، تنظیم اشتها و بهبود خلق و خو کمک کند.

در پروسه کاهش وزن، چه مقدار شکلات تلخ می توانم بخورم؟

میزان مصرف شکلات تلخ به دلیل کالری بالای آن بسیار مهم است. چند بار در هفته یک وعده کوچک مانند یک یا دو مربع را می توانید مصرف کنید. اما در نهایت بهتر است در این مورد با کارشناس تغذیه خود مشورت کنید.

آیا درصد کاکائو در شکلات تلخ برای کاهش وزن اهمیت دارد؟

بله، درصدهای بالاتر کاکائو (70 درصد یا بیشتر) به طور کلی برای کاهش وزن توصیه می شوند. این گونه شکلات های تلخ حاوی آنتی اکسیدان های بیشتر و میزان قند افزوده شده کمتری هستند.

آیا شکلات تلخ می تواند اشتها را کاهش دهد و یا اشتها را کنترل کند؟

مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ ممکن است به کاهش هوس غذایی و تقویت احساس سیری کمک کند، که می تواند به تلاش های شما برای لاغری و  کاهش وزن کمک کند.

آیا شکلات تلخ متابولیسم را بهبود می بخشد؟

شکلات تلخ حاوی ترکیباتی است که می تواند چربی سوزی را افزایش داده و قند خون را تنظیم کند، با استناد به این مسئله ممکن است به بهبود متابولیسم نیز کمک کند.

آیا شکلات تلخ می تواند به پرخوری عصبی و هیجانی کمک کند؟

خواص تقویت کننده خلق و خوی که شکلات تلخ دارد ممکن است به کاهش استرس و پرخوری عصبی و احساسی کمک کند و به شما در داشتن عادات غذایی سالم‌تر کمک کند.

آیا همه انواع شکلات تلخ برای لاغری مناسب هستند؟

همه شکلات های تلخ یکسان ساخته نمی شوند. شکلات هایی با محتوای کاکائو بالاتر را انتخاب کنید و از مصرف برند هایی که قند، روغن یا کالری بیش از حد دارند اجتناب کنید.

به یاد داشته باشید، نتایج هر فرد در مصرف خوراکی ها و غذاها و تاثیر آن بر کاهش وزن ممکن است متفاوت باشد، و بهتر است برای مشاوره شخصی در مورد استفاده از شکلات تلخ در سفر کاهش وزن خود، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه