فشار خون چیست؟ درمان فشار خون بالا و روش های بهبود فشار خون

پیشگیری و کنترل فشار خون اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه افرادی که فشار خون بالایی دارند، باید به صورت پیوسته رژیم غذایی خود را کنترل کنند. در غیر این صورت، خطر بروز مشکلاتی مثل سکته قلبی افزایش خواهد یافت. با بالا رفتن سن، فشار خون یا چربی خون افزایش می‌یابد. بهبود جریان خون در بدن، تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد روزانه شما و سلامتی بدن دارد. 

زمانی که جریان خون به شکل مناسبی در بدن گردش پیدا کند، سلول‌های خونی اکسیژن و مواد مغذی را در اختیار اندام‌ها یا بافت‌های مختلف بدن قرار خواهند داد. در نتیجه، عملکرد اندام‌های داخلی مثل قلب بهبود می‌یابد و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری در اختیار سلول‌های مغزی قرار می‌گیرد. بنابراین درمان فشار خون بالا اهمیت بسیار زیادی دارد. در  ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره این مسئله توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

فشار خون چیست؟

قبل از هر چیزی، باید بدانید فشار خون چیست و چه تاثیری بر سلامتی بدن انسان دارد. یکی از مهم‌ترین علائم اصلی حیات، فشار خون است. عملکرد تمامی رگ‌های داخلی بدن، باعث ایجاد فشار خون می‌شود. به طور کلی، فشار خون بدن باید استاندارد و متعادل باشد. اما برخی عوامل مانند مصرف بیش از حد نمک یا استرس و اضطراب شدید، باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

 در این حالت، سرخرگ‌های بزرگ داخل بدن خاصیت ارتجاعی پیدا می‌کنند و پایداری خود را از دست می‌دهند. سپس به مرور زمان، کوچک و باریک خواهند شد. همین مسئله باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. جالب است بدانید، فشار خون بالا به راحتی قابل شناسایی نیست. بسیاری از افراد حتی تا زمان مرگ خود از این مسئله باخبر نمی‌شوند. 

بهترین راه حل این است که آزمایشات تشخیصی انجام دهید. هنگام انجام برخی فعالیت‌های بدنی خاص، فشار خون بیشتر خواهد شد. در این حالت، نمی‌توان گفت شخص به بیماری فشار خون مبتلا شده است. زمانی که فشار جریان خون به صورت مداوم افزایش یابد، یعنی فرد بیمار است و باید برای درمان اقدام کند.

روش های بهبود فشار خون 

روش‌های مختلفی برای درمان فشار خون پایین یا بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

1.کاهش وزن

افرادی که اضافه وزن شدیدی دارند یا چاق هستند، بیشتر از سایر مردم در معرض بیماری فشار خون قرار دارند. به همین دلیل یکی از بهترین روش‌های درمان فشار خون بالا، کاهش وزن است. البته این مسئله به افرادی مربوط می‌شود که اضافه وزن شدیدی دارند. اضافه وزن و چاقی شدید نه تنها باعث افزایش فشار خون می‌شود، بلکه باعث اختلال در تنفس نیز خواهد شد. 

برخی افراد چاق به بیماری‌هایی مثل آپنه انسدادی خواب مبتلا می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد، این بیماری باعث افزایش شدید فشار خون ‌‌‌‌‌‌خواهد شد. کاهش وزن و لاغری، سبک زندگی شما را تغییر می‌دهد. این تغییر باعث بهبود سلامتی بدن و کاهش چربی خون، قند خون و فشار خون می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، اندازه دور کمر تاثیر بسیار زیادی بر افزایش فشار جریان خون دارد. 

اگر اندازه زیاد دور کمر ناشی از تجمع چربی در اطراف شکم و پهلو باشد، خطر ابتلا به فشار خون، دیابت نوع ۲ و سکته قلبی افزایش خواهد یافت. مردانی که اندازه دور کمر آن‌ها بیشتر از ۱۰۲ سانتی‌متر و بانوانی که اندازه دور کمر آن‌ها بیشتر از ۸۹ سانتی‌متر باشد، در معرض خطر افزایش فشار خون قرار دارند. البته این اعداد با توجه به ویژگی‌های جسمانی بانوان و آقایان، متفاوت هستند.

2.ورزش کردن 

اگر به دنبال یک راه حل ساده و کاربردی برای کاهش فشار خون هستید، پیشنهاد می‌کنیم فعالیت‌های ورزشی انجام دهید. اگر فعالیت‌های بدنی به صورت منظم انجام شود، فشار خون را در حدود ۵ تا ۸ میلی‌متر جیوه کاهش خواهند داد. متاسفانه برخی افراد بعد از کاهش فشار خون، فعالیت‌های ورزشی را متوقف می‌کنند. در این صورت، مجدداً به بیماری مبتلا خواهید شد. بنابراین بهتر است از یک برنامه ورزشی با شدت پایین یا متوسط استفاده کنید.

 در نتیجه، می‌توانید برنامه ورزشی را برای مدت‌های طولانی دنبال کنید. زیرا فشار زیادی به بدن شما وارد نخواهد شد. اگر به تازگی فعالیت‌های ورزشی را شروع کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا فشار زیادی بدن خود وارد نکنید. از بازه‌های زمانی کوتاه شروع کرده و به مرور زمان، مدت زمان انجام دادن تمرینات ورزشی را افزایش دهید. به عنوان مثال، می‌توانید به صورت روزانه در حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشید. 

با توجه به اینکه انتخاب تمرینات ورزشی مناسب بسیار سخت است، پیشنهاد می‌کنیم انجام این کار را بر عهده مربیان ورزشی مجموعه فیت کلاب بگذارید. برنامه ورزشی که توسط مربیان این مجموعه ارائه می‌شود، شامل تمرینات بی‌نظیری است که به مرور زمان فشار خون را کاهش می‌دهند. 

3.رژیم غذایی سالم 

از دیگر روش‌های درمان فشار خون بالا در منزل، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم است. همانطور که گفته شد، رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر فشار خون دارد. به عنوان مثال رژیم‌های غذایی که سرشار از غلات، میوه و سبزیجات باشند، به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌‌کنند. همچنین بهتر است مصرف لبنیات کم چرب را افزایش دهید.

 در مقابل، بهتر است تا حد امکان چربی‌های اشباع شده، خوراکی‌ها و تنقلات چرب و شور، غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس یا مواردی مانند این را مصرف نکنید. مصرف مداوم لبنیات کم چرب و غذاهای حاوی کلسترول مفید، فشار خون را تا ۱۱ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. به طور کلی، دستورالعمل‌های غذایی متعددی برای کاهش فشار خون وجود دارد. به عنوان مثال ترکیبات غذای سرشار از پتاسیم مانند موز، اثرات سدیم بر فشار خون را کاهش می‌دهند.

4.میزان مصرف مواد غذایی مفید

به صورت روزانه، بین ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی‌گرم میوه و سبزیجات یا غلات مفید مصرف کنید تا فشار جریان خون کاهش یابد. البته ممکن است این مقدار با توجه به شرایط جسمانی فرد متفاوت باشد. همچنین امکان مصرف دمنوش و عرقیجات گیاهی نیز دارید. درمان فشار خون بالا با عرقیجات  گیاهی، یک روش بسیار محبوب در طب سنتی است.  

بنابراین باید به یک مجموعه حرفه‌ای مانند فیت کلاب مراجعه کرده و برنامه رژیم غذایی دریافت کنید. برنامه‌ای که توسط متخصصان تغذیه این مجموعه ارائه می‌شود، شامل مجموعه‌ای از غذاهای ساده و متنوع است که به حفظ سلامتی بدن شما کمک می‌کنند. این مواد غذایی به راحتی در دسترس هستند و فشار خون یا چربی خون را کاهش می‌دهند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

5.کاهش مصرف نمک 

حتی افراد قدیمی نیز می‌دانند که مصرف نمک تاثیر بسیار زیادی بر بالا رفتن فشار خون دارد. بنابراین اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، کاهش مصرف نمک است. حتی اگر مقدار سدیم مصرفی را به اندازه بسیار اندک کاهش دهید، باز هم شاهد نتایج چشمگیر آن خواهید بود. مطالعات نشان می‌دهد کاهش اندک سدیم مصرفی در رژیم غذایی، باعث بهبود سلامت قلب می‌شود و فشار خون را در حدود ۶ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

 متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند، میزان مصرف سدیم را به ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز کاهش دهید. با این حال بهترین میزان مصرف سدیم در افراد بزرگسال، در حدود ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز است. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چگونه میزان مصرف نمک را کاهش دهیم؟ چند راهکار مختلف برای کاهش مصرف نمک وجود دارد که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم.

  • روش های کاهش مصرف نمک

برخی از روش‌های کاهش مصرف نمک شامل موارد زیر هستند: 

  • کاهش سدیم مصرفی

یکی از روش‌های کاهش سدیم مصرفی، توجه به برچسب مواد غذایی است. متاسفانه بسیاری از خوراکی‌ها و مواد غذایی آماده که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، سرشار از سدیم و سایر مواد شیمیایی هستند. بنابراین باید در وهله اول، برچسب مواد غذایی را مطالعه کنید. به دنبال مواد غذایی باشید که سدیم کمی دارند.

  • کاهش مصرف غذای فرآوری شده

مطالعات نشان می‌دهد، مقدار زیادی سدیم در غذاهای فرآوری شده وجود دارد. بنابراین باید میزان مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم هنگام مصرف غذا به آن نمک اضافه نکنید. می‌توانید از سایر ادویه‌ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

6.درمان دارویی

از دیگر روش‌های درمان فشار خون بالا، درمان دارویی است. اگرچه تغذیه و دنبال کردن برنامه ورزشی تاثیر بسیار زیادی بر حفظ سلامتی بدن شما دارد، اما ممکن است به تنهایی تاثیر چندانی بر کاهش فشار خون نداشته باشد. به همین دلیل، پزشک معمولا داروهایی را تجویز می‌کند تا علائم این بیماری کاهش یابد. اگر سن شما زیر ۵۵ سال است، به احتمال زیاد باید داروهایی با دوز پایین‌تر مصرف کنید.

 این داروها باعث شل شدن رگ‌های خونی می‌شوند و فشار خون را کاهش خواهند داد. افرادی که بالای ۵۵ سال سن دارند، بهتر است داروهای مسدود کننده کانال کلسیم مصرف کنند. این داروها باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شوند و فشار خون را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، داروهایی وجود دارند که به دفع نمک اضافی از طریق ادرار کمک می‌کنند.

 با توجه به اینکه برخی داروهای مسدود کننده کانال کلسیم باعث بروز عوارض خطرناک می‌شوند، پزشکان داروهای دفع کننده نمک را تجویز می‌کنند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که به شکل خودسرانه برای مصرف دارو اقدام نکنید. این کار بزرگ‌ترین آسیبی است که می‌توانید به بدن خود وارد کنید.

7.خواب کافی 

یکی دیگر از بهترین روش‌های درمان فشار خون بالا، خواب کافی است. به طور کلی، باید طی شبانه روز بین ۶ تا ۸ ساعت خواب مفید داشته باشید. اگر برای مدت چندین هفته کمتر از این بازه زمانی بخوابید، فشار خون بدن افزایش خواهد یافت. ممکن است مشغله‌های زندگی، ساعات خواب مفید شما را کاهش دهد. در چنین شرایطی، باید حتماً با یک صحبت کنید تا از افزایش شدید فشار خون جلوگیری شود. 

علاوه بر مشغله‌های زندگی، مسائل دیگری نیز بی‌خوابی موثر هستند. به عنوان مثال در بیماری‌هایی مانند آپنه انسدادی خواب، تنفس شخص به صورت نامنظم متوقف می‌شود. در نتیجه، شخص بی‌خواب شده و مشکلاتی مثل افزایش فشار خون را تجربه می‌کند. سوال مهم این است که چگونه به صورت منظم بخوابیم؟

 پیشنهاد می‌کنیم ابتدا یک ساعت خاص را مشخص کرده و هر روز در همان ساعت بخوابید. به مرور زمان، مغز شما به این مسئله عادت خواهد کرد. برای اینکه طی شب خواب مفیدی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم طی روز بیشتر از نیم ساعت نخوابید و قبل از خواب پرخوری نکنید.

8.کاهش مصرف سیگار و الکل 

اگر به مصرف سیگار و الکل اعتیاد دارید، پیشنهاد می‌کنیم همین الان دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی را ترک کنید. برخی افراد به صورت افراطی نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند یا سیگار می‌کشند. این دسته از افراد، در معرض بروز بیماری‌های گوناگون از جمله مشکلات قلبی و تنفسی قرار دارند. طی چند سال گذشته، پژوهش‌های گوناگونی درباره تاثیر مواد مخدر و الکل بر بدن انجام شده است.

 نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد کاهش مصرف الکل و سیگار، فشار خون را تا حدود ۴ میلیمتر جیوه کاهش می‌دهد. نوشیدنی‌های الکلی نه تنها فشار خون را بالا می‌برند، بلکه اثرات داروهای کاهش دهنده فشار جریان خون را از بین خواهند برد. ممکن است ترک کردن سیگار و الکل، در روزهای اول بسیار سخت باشد.

 بنابراین پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش‌های ترک الکل و سیگار را به شما معرفی کند. می‌توانید از آدامس‌های ترک سیگار استفاده کنید. همچنین، بهتر است نوشیدنی‌هایی با درصد الکل کم‌ را با نوشیدنی‌های الکلی قوی جایگزین کنید.

بررسی کلی 

در این مطلب به طور کامل درباره درمان فشار خون بالا توضیح داده شد. فشار خون یکی از بیماری‌های تقریباً شایع است که به شکل‌های خفیف و شدید بروز پیدا می‌کند. فشار خون خفیف معمولاً به راحتی تشخیص داده نمی‌شود و باعث بروز علائم خطرناکی نخواهد شد. اما فشار خون شدید، باعث بروز مشکلاتی مثل سکته قلبی و مواردی مانند این می‌شود. 

بنابراین بهتر است از همان ابتدا برای درمان فشار خون بالا اقدام کنید و علائم این بیماری را نادیده نگیرید. روش‌های مختلفی برای این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال توجه به رژیم غذایی و دنبال کردن برنامه‌های ورزشی مناسب، یکی از بهترین روش‌های کاهش علائم فشار خون بالا است. 

بهتر است تمرینات ورزشی را به شکل خودسرانه انجام ندهید. می‌توانید از برنامه‌های ورزشی که توسط مربیان مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود استفاده کنید. این برنامه‌های ورزشی، به گونه‌ای تعیین می‌شوند که به بهبود جریان خون در بدن کمک کنند. به این ترتیب، علائم فشار خون بالا به مرور زمان کاهش خواهد یافت. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه