ساده‌ترین روش‌ها برای لاغری صورت [ لاغری صورت سریع ]

برای کسانی که قصد دارند وزن کم کنند، لاغری صورت اهمیت زیادی دارد. به خصوص که صورت شما کاملا در چشم است و در تمام عکس‌ها وضعیت جسمانی‌تان را نمایان می‌کند.

مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که وزنتان پایین می‌آید، اما همچنان صورتتان گرد و تپل به نظر می‌رسد.

برای همین افراد زیادی به دنبال راهی می‌گردند تا صورت خود را لاغر کنند. این مطلب دقیقا می‌خواهد به همین پرسش پاسخ دهد.

آیا لاغری صورت ممکن است؟

قبل از آن که مطلب را تا انتها بخوانید، بگذارید یک خبر بد به شما بدهم.

این طور نیست که چربی جمع شده در صورت به صورت مستقل از چربی بدن شما عمل کند. یعنی راهی وجود ندارد که فقط صورتتان لاغر شود بدون آن که تغییری در وزن مشاهده کنید. اگر بدن شما چربی از دست بدهد، این چربی از همه‌جا کم می‌شود و نه از یک قسمت به‌خصوص.

پس بهترین راه لاغری صورت این است که وزن خود را پایین بیاورید، به دنبال آن صورت شما هم لاغر خواهد شد.

بعد از این خبر بد، حالا وقت خبر خوب است. مقالات معتبری وجود دارد که به راه‌هایی برای افزایش سرعت لاغری صورت اشاره می‌کنند. موضوعی که به شما کمک می‌کند تا همزمان با کاهش وزن، شاهد تغییری محسوس در صورت خود نیز باشید.

 

به اندازه کافی آب بنوشید

نوشیدن آب یک استراتژی مهم و کلیدی برای از کاهش وزن است. کسانی که به اندازه کافی آب می‌نوشند در آب کردن چربی صورت و تغییر وضعیت ظاهری خود موفق‌تر هستند.

نوشیدن آب کافی همچنین باعث می‌شود پوستی بهتر و درخشان‌تر داشته باشید.

ننوشیدن آب  به صورت منظم باعث می‌شود متابولیسم بدن شما کند شود. این اتفاق در کسانی که همراه با رژیم تمرین هم می‌کنند مشهودتر است. آن‌ها در روزهای ابتدایی برنامه خود گمان می‌کنند دارند به سرعت وزن از دست می‌دهند، اما آنچه دارد از دست می‌رود، آب است.

از سوی دیگر برخی از داروهای گیاهی و ترکیبات لاغری، باعث می‌شوند بدن شما آب از دست بدهد. برای همین است که افراد می‌بینند عدد وزنشان پایین می‌آید اما صورتشان همچنان چاق است.

برای لاغری صورت باید مقدار مناسبی آب بنوشید. سعی کنید همیشه در ماشین، محل کار یا بیرون از خانه، یک بطری کوچک آب همراه شما باشد.

تغییرات از درون شروع می‌شوند، نه از بیرون

استفاده از کرم‌ها، ماسک‌ها و لوسیون‌های مخنلف برای لاغری صورت مرسوم است. افراد به این امید که بتوانند به پوست خود آب، ویتامین و مواد معدنی برسانند و چربی اضافه صورت را از دست بدهند، برای خرید این مواد پول خرج می‌کنند.

اما باید بدانید که تغییر در چربی صورت و کیفیت پوست، از درون حاصل می‌شود نه از بیرون.

برای این که بتوانید مواد لازم بدن خود را تامین کنید و پوستی درخشان، شاداب و سالم داشته باشید، باید در تغذیه خود بازنگری کنید.

بدن شما ویتامین و مواد معدنی را از غذا به دست می‌آورد و آن را به قسمت‌ها مختلف بدن از جمله به صورت می‌رساند.

همین موضوع در مورد چربی صورت هم صدق می‌کند. خوراکی‌های پرکالری مثل شکر، آرد سفید، شیرینی، نوشابه و سیب‌زمینی سرخ‌کرده از جمله غذاهایی هستند که با ایجاد مازاد کالری، باعث تجمع چربی در صورت شما می‌شوند.

برای لاغری صورت رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. همچنین تمرکز بر روی میوه‌های رنگی، سبزیجات تازه به خصوص سبزیجات با برگ سبز تیره و مصرف چربی‌های سالم مثل گردو، آواکادو و ماهی‌های چرب به سلامتی پوست صورت شما کمک می‌کند.

با وزنه تمرین کنید تا به لاغری صورت برسید

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، تمرین هوازی بسیار مفید است. می‌توانید بدوید، دوچرخه سواری کنید، به استخر بروید یا تمرینات دیگری انجام دهید که به چربی‌سوزی شما کمک کند. وقتی وزنتان پایین می‌آید، لاغری صورت هم به طور طبیعی اتفاق می‌افتد.

تمرین هوازی باعث بهبود سیستم خونرسانی و ارتقای عملکرد دستگاه تنفسی شما می‌شود. همین موضوع می‌تواند به شادابی پوست صورت کمک کند. اما نکته تمرین هوازی این است که با پایان تمرین، چربی سوزی هم پایان می‌پذیرد. برای همین تمرین هوازی بهترین گزینه برای لاغری صورت نیست.

برای این که بدن شما چربی اضافه بسوزاند، یعنی بعد از تمام شدن تمرین، چربی سوزی همچنان ادامه داشته باشد، لازم است با وزنه تمرین کنید.

تمرین با وزنه باعث می‌شود که بدن شما برای سنتز پروتئین عضلانی و ترمیم تارهای عضلانی انرژی زیادی مصرف کند. این موضوع سبب می‌شود که چربی بدن از جمله چربی صورت با نرخ بیشتری آب شود.

پس برای لاغری صورت داشتن یک برنامه منظم تمرین شامل برنامه هوازی و نیز تمرین با وزنه ضروری است.

الکل و سیگار را کنار بگذارید

الکل یک نوشیدنی بسیار پر کالری است. وقتی الکل می‌نوشید، بدن شما اول سعی می‌کند این کالری را استفاده کند و بعد به سراغ منابع دیگر برود. این موضوع به کبد شما فشار می‌آورد چرا که باید با نرخ بالایی کالری را به چربی قابل ذخیره تبدیل کند.

بنابراین نوشیدن الکل باعث می‌شود که چربی سوزی با سرعت پایینتری انجام شود.

از سوی دیگر معمولا افراد همراه با الکل مقدار زیادی خوراکی‌های چرب و شیرین مثل آبمیوه مصرف می‌کنند. یعنی نه تنها بدن با کالری موجود مقابله کند، بلکه مقدار زیادی قند که باید به صورت چربی در بیاید نیز به بدن وارد می‌شود.

لاغری صورت
لاغری صورت

چیز دیگری که می‌تواند به زیبایی صورت شما آسیب بزند، دخانیات است. سیگار، قلیان، پیپ و انواع دیگر دخانیات باعث می‌شود که اکسیژن رسانی به سلول‌ها با مشکل مواجه شود و شما پوستی تیره و کدر پیدا کنید.

اگر به دنبال این هستید که چربی صورت خود را آب کنید و پوستی شفاف و شاداب داشته باشید، باید الکل و سیگار را کنار بگذارید. اگر این کار برایتان خیلی دشوار است، حتی کم کردن مصرف این مواد مضر، تاثیر زیادی بر زیبایی شما می‌گذارد.

آیا تمرینی برای عضلات صورت وجود دارد که منجر به لاغری صورت شود؟

صورت شما 43 عضله دارد که مثل تمام عضلات دیگر می‌توانید آن‌ها را هم تمرین بدهید. تمرین عضلات صورت باعث می‌شود که دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری آن‌ها افزایش پیدا کند. در نتیجه قادر خواهید بود که از آن‌ها به شکلی بهتر و موثرتر استفاده کنید. یعنی بتوانید لبخند، اخم و تعجب خود را به شکلی گویاتر و زیباتر به نمایش بگذارید.

به همین دلیل است که بازیگران سینما و تئاتر به صورت مداوم عضلات صورت خود را تمرین می‌دهند. و در نهایت آن‌ها قادر می‌شوند خیلی بیشتر از افراد عادی از صورت خود برای ارتباط استفاده کنند.

  • به شکلی اغراق شده حروف X و O را بیان کنید. این حرکت را تا 20 بار ادامه بدهید.
  • صورت خود را کاملا جمع و بعد کاملا باز کنید.
  • مثل بچگی‌ها لب‌های خود را به شکل ماهی در بیاورید و بعد دهان را تا جای ممکن باز کنید.
  • دهان خود را از هوا پر کنید و هوا را از یک طرف صورت به طرف دیگر بفرستید.
  • صورت خود را با دست ماساژ بدهید.

اما آیا این تمرین‌ها باعث لاغری صورت هم می‌شوند؟ خیر! عضلات صورت بسیار کوچک هستند و حرکت دادن آن‌ها کالری خیلی کمی مصرف می‌کند. درست است که تمرین صورت باعث قوی و انعطاف‌پذیرتر شدن این عضلات می‌شود. اما متاسفانه تاثیر خیلی کمی بر از بین رفتن چربی‌های صورت دارند.

با این حال اگر موارد دیگر را رعایت کنید، تمرین عضلات صورت هم بی‌فایده نخواهد بود.

لاغری صورت و ژنتیک

برای بسیاری از افراد چاقی از شکم، پهلو و باسن شروع می‌شود. ممکن است آن‌ها رژیم بگیرند و دست و پاهایشان لاغر شود، اما همچنان شکم داشته باشند. این موضوع در زنان شایع‌تر است تا مردان.

اما یک نقطه دیگر هم هست که شاید برای برخی از افراد آزاردهنده باشد. غبغب که معمولا ناحیه‌ای میان صورت و گردن را شامل می‌شود. داشتن غبغب باعث می‌شود از چیزی که هستید چاق‌تر به نظر برسید.

ژنتیک
ژنتیک

ژنتیک یک عامل بسیار مهم در داشتن غبغب است. به خصوص که فرم استخوان‌بندی صورت در برخی افراد باعث می‌شود که چربی این ناحیه بیشتر از حالت عادی دیده شود.

اگر شما هم در این دسته قرار دارید نگران نباشید. داشتن غبغب یا چاقی ژنتیکی صورت یک حالت طبیعی است و با اجرای مواردی که در این نوشته به آن اشاره کردیم قادر خواهید بود مشکل را حل کنید.

شاید کار برای برخی از افراد سخت‌تر باشد، اما برای هیچ کس غیر ممکن نیست.

برای لاغری صورت با پزشک خود صحبت کنید

اگر اخیرا تحت درمانی خاص قرار گرفته‌اید یا دارید دارویی جدید مصرف می‌کنید، ممکن است چاقی صورت به خاطر آن باشد.

قبل از هر کاری از پزشک خود در مورد ارتباط دارو با چاقی صورت صحبت کنید. اگر او موضوع را تایید کرد، در مورد امکان تغییر روش درمان از سوال کنید. اما هرگز سر خود درمان را نیمه تمام رها کنید.

قبل از آن که در مورد لاغری صورت فکر کنید، لازم است بدانید که چرا دچار چاقی صورت شده‌اید.

اگر بیماری یا روش درمان دلیل تجمع چربی در صورت نیست، در این صورت مشاوره با متخصص فکر بدی نیست.

در یک برنامه جامع تمرین و رژیم شما قادر خواهید بود درصد چربی بدن خود را کاهش دهید. چربی صورت هم جدای از چربی بدن نیست. اگر به شکل اصولی وزن کم کنید، لاغری صورت هم به سادگی ممکن خواهد شد.

در مورد رژیم غذایی خود دوباره فکر کنید

می‌دانیم که شکر، چربی ترانس و خوراکی‌های پرکالری باعث می‌شوند که وزن شما بالا برود. اما غذاهایی هستند که در برخی افراد باعث تورم صورت می‌شوند.

می‌توانید از متخصص تغذیه در مورد این غذاها سوال کنید، یا خودتان با حذف موقتی آن‌ها ببینید که آیا قطع مصرف این خوراکی‌ها باعث می‌شود که صورت شما از حالت پف کرده خارج شود یا خیر.

سویا، ذرت، شکر، نمک و لبنیات در برخی از افراد باعث تورم صورت می‌شود. اگر برای مدتی ذرت استفاده نکردید و دیدید که از میزان پف صورت شما کم شد، شاید شما هم در این دسته قرار داشته باشید.

از سوی دیگر غذاهای فراوری شده مثل سوسیس و کالباس و نیز استفاده بیش از اندازه از غذای آماده یا غذا خوردن بیش از حد در رستوران می‌تواند باعث پف کردن صورت شما شود.

زنجبیل، زردچوبه، کدو، نارگیل، لیمو و لبو از جمله خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند در کاهش تورم صورت مفید باشند.

به اندازه کافی بخوابید 

کم خوابی، نداشتن برنامه منظم برای خواب و نیز بی‌کیفیت بودن خواب از جمله عواملی است که می‌تواند به تجمع چربی، تحریک اشتها و پف کردن صورت منجر شود.

زمانی که شما خواب هستید، بدنتان فرصت ترمیم قسمت‌ها مختلف را پیدا می‌کند. برای همین کودکان در حال رشد، بیماران و کسانی که زخمی عمیق دارند، بیشتر از دیگران به خواب احتیاج دارند.

خواب کافی و لاغری صورت

این بار که یک قسمت از بدن شما زخمی شد، به آن دقت کنید. در طول شانزده ساعتی که بیدار هستید تغییر قسمت زخمی بسیار کند و نامحسوس است. اما وقتی از خواب بیدار می‌شوید خیلی سریع‌تر از طول روز، زخم شما بهبود پیدا کرده است.

این اثر در بدن شما هم رخ می‌دهد. وقتی تمرین می‌کنید، در خواب بدن فرصت ترمیم و ساختن عضلات جدید را پیدا می‌کند. خوابیدن یک توانایی جادویی است.

اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کم خوابی می‌تواند به صورت تجمع چربی در بدن (و نیز صورت) و همچنین پف کردن صورت و تغییر شکل چشم‌‌ها نیز نمود پیدا کند. پس برای لاغری صورت و زیبای پوست خود لازم است به اندازه کافی بخوابید تا بدن فرصت کند کمی به پوست شما رسیدگی کند.

مدتی آرایش نکنید

برخی از مواد آرایشی روی سطح پوست شما را می‌پوشانند. در این صورت پوست شما برای مدتی طولانی با هوا تماس نخواهد داشت. در نتیجه رفته رفته کدر می‌شود و درخشش خود را از دست می‌دهد.

برخی از این لوازم آرایشی می‌توانند باعث پف کردن صورت شما شوند. اگر برای مدت یک ماه پوست خود را با لوازم آرایشی نپوشانید، به مرور خودتان متوجه تغییر آن خواهید شد.

در روز اول از صورت خود عکس بگیرید و بعد از یک ماه دوری از لوازم آرایشی، وضعیت صورت خود را با قبل مقایسه کنید. اگر دیدید که پف صورت شما کم شده و رنگ پوستتان تغییر کرده، شاید بهتر باشد در مورد مصرف مداوم لوازم آرایشی تجدید نظر کنید.

اما معنی این حرف این نیست که نباید از کرم استفاده کنید. کرم ضدآفتاب و نیز کرم‌هایی که پوست شما را چرب و مرطوب نگه می‌دارند گزینه‌های خوبی هستند.

به خصوص اگر در مناطق خشک و آفتابی زندگی می‌کنید، بد نیست که به از کرم‌هایی استاندارد استفاده کنید.

لاغری صورت غیر ممکن نیست. قبل از آن که به جراحی یا مصرف دارو فکر کنید، بد نیست این روش‌های طبیعی، ساده و ارزان را بیازمایید.

برنامه تمرین
مقالات ویژه