همه چیز در مورد قرص متفورمین برای لاغری 💊😲

لاغری با قرص متفورمین

قرص متفورمین و رویای لاغری سریع!

ما آدما همیشه به دنبال راه های میانبر هستیم که زودتر به اهداف و خواسته هامون برسیم!

مثلا دلمون میخواد تو شب های امتحان همه کتاب رو مثل یک فایل کامپیوتری تو مغزمون بریزیم یا وقتی عجله داریم که به جایی بریم با ماشینمون پرواز کنیم!

البته که این مثال ها فانتزی و تخیلی هستن اما در مورد لاغری هم این مسئله وجود داره.تا حالا در مورد قرص متفورمین و کاهش وزن چیزی شنیدی؟!

متفورمین یک داروی قرص قند است که برای کنترل دیابت و کاهش وزن استفاده می‌شود. این دارو به منظور کنترل سطح قند خون و افزایش حساسیت بدن به انسولین عمل می‌کند. اثرات متفورمین بر روی لاغری نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. این دارو می‌تواند باعث کاهش اشتها، کاهش تولید چربی، افزایش متابولیسم و کاهش وزن شود. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از متفورمین برای لاغری باید تحت نظر پزشک و با توجه به شرایط و نیازهای هر فرد تعیین شود. علاوه بر این، تغذیه سالم و ورزش منظم نیز نقش بسیار مهمی در رسیدن به لاغری و سلامت دارند. پیش از استفاده از متفورمین یا هر دارو دیگری، همواره بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید برنامه‌ای مناسب و ایمن برای کاهش وزن خود را دنبال کنید.
متفورمین، علاوه بر کاهش وزن، می‌تواند اثرات مفید دیگری بر روی سلامت بدن داشته باشد. این دارو می‌تواند کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت را تسهیل کند. همچنین، باعث کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسریدها در خون شده و بهبود عملکرد کبد را تسهیل می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف متفورمین می‌تواند به بهبود عملکرد تخمدان در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمک کند. با این حال، همچنان باید به توصیه‌های پزشکی پایبند بوده و به دقت دستورات مصرف دارو را رعایت کرد. متفورمین همچنین ممکن است باعث بروز عوارض جانبی نظیر اختلالات گوارشی و کاهش ویتامین B12 شود، بنابراین مهم است که همواره با پزشک خود در ارتباط باشید و هرگونه تغییر در وضعیت خود را به او اطلاع دهید.

بسیاری از افراد و حتی پزشکان بر این باورند که متفورمین می تواند برای لاغری و کاهش وزن موثر باشد. اما برای استفاده از یک دارو، این امر نه تنها باید به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد و هم دلایل کافی برای اثبات اثربخشی آن وجود داشته باشد. بلکه باید از عوارض مصرف آن مطلع شوید. فقط در صورتی که اطلاعات کافی در مورد یک دارو داشته باشید می توانید در مورد مصرف آن تصمیم بگیرید. به همین منظور در این مطلب می خواهیم در مورد قرص کاهش وزن با متفورمین و همچنین عوارض قرص متفورمین 500 صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

قرص متفورمین چیست؟

قرص متفورمین برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود.بر اساس تحقیقات انجام شده قرص متفورمین می تواند به کاهش وزن و کاهش وزن برخی افراد کمک کند.

اگرچه مشخص نیست چرا این قرص می تواند باعث کاهش وزن و لاغری معده شود، اما توضیح می دهیم; قرص متفورمین اشتهای شما را کاهش می دهد و کمتر از قبل غذا می خورید، همچنین می تواند نحوه استفاده و ذخیره چربی در بدن را تغییر دهد.

 

 

اگرچه مطالعات نشان داده است که این قرص می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما تنها راه حل برای کاهش چربی شکم نیست. یکی از مزایای این قرص این است که حتی اگر باعث کاهش وزن نشود، باعث افزایش وزن نمی شود.

نکته بسیار مهم در مورد قرص متفورمین 

فیت کلاب استفاده از قرص ها و داروهای شیمیایی را به شما توصیه نمی کند، اما رسالت ما در این مجموعه حفظ سلامتی شماست و مقالات مربوط به قرص ها و ترکیبات دارویی و شیمیایی صرفا جهت مطالعه و اطلاع شما در این سایت قرار داده شده است.

تاریخچه داروی معروف کاهش وزن متفورمین

متفورمین در دهه 1950 به بازار معرفی شد. از دهه 1960 به بعد در اروپا بسیار محبوب شد. نتایج تحقیقات در آن زمان نشان داد که مصرف صحیح این دارو بیش از هر داروی دیگری در تنظیم و کاهش سطح قند خون و کاهش مرگ و میر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید بوده و همچنین از سال 1994 این دارو برای درمان کیست تخمدان و ناباروری در زنان استفاده می شود و متفورمین یکی از قرص هایی است که برای کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (افراد وابسته به انسولین)، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا اختلال در متابولیسم کربوهیدرات تجویز می شود.

پزشکان این قرص را برای افراد دیابتی تجویز می کند تا سطح قند خون آنها از حد طبیعی بالاتر نرود. اما امروزه استفاده از این دارو علاوه بر درمان بیماری ها برای کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سوال این است که آیا متفورین می تواند بدون هیچ عارضه ای منجر به کاهش وزن شود؟ با مطالعه نتایج مطالعه به پاسخ خود خواهید رسید

تاثیر قرص متفورمین بر کاهش وزن

طبق تحقیقات، چند کیلوگرم کاهش وزن با متفورمین به تدریج طی یک تا دو سال اتفاق می افتد، میزان کاهش وزن و لاغری شکم در افراد مختلف متفاوت است.

میانگین کاهش وزن بعد از دو سال یا بیشتر 4 تا 7 پوند (واحد وزن) است.

 

مصرف این دارو بدون رعایت عادات سالم ممکن است منجر به کاهش وزن نشود. افرادی که رژیم غذایی سالم دارند و ورزش می کنند با مصرف قرص متفورمین وزن بیشتری از دست می دهند. این ممکن است به این دلیل باشد که قرص متفورمین باعث می شود بدن در حین ورزش کالری بیشتری بسوزاند.

کاهش وزن ممکن است در طول مصرف دارو ادامه یابد، اما اگر مصرف دارو را متوقف کنید، احتمالاً به وزن قبلی خود باز می‌گردید و حتی ممکن است وزنی را که در طول زمان مصرف دارو از دست داده‌اید، دوباره به دست آورید.

میزان کاهش وزن و لاغری با قرص متفورمین

اگر به دنبال کاهش وزن سریع با این دارو هستید، باید به شما بگوییم که نمی تواند باعث کاهش وزن فوری شود. برای کاهش وزن تدریجی باید حداقل یک تا دو سال به استفاده از آن ادامه دهید.

به یاد داشته باشید که تأثیر متفورمین برای کاهش وزن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست. میزان کاهش وزن پس از دو سال مصرف این دارو تقریباً 3 تا 5 کیلوگرم است. برای کاهش وزن و حفظ آن، بهترین روش استفاده از رژیم لاغری اولیه است

تجویز متفورمین برای کاهش وزن

اگر اضافه وزن  و یا دیابت نوع 2 دارید، پزشک احتمالاً قرص متفورمین را تجویز می کند. با مصرف این دارو علاوه بر تنظیم قند خون، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش می یابد و وزن شما نیز کاهش می یابد. البته این امکان وجود دارد که پزشک برای افراد سالم متفورمین را برای کاهش وزن تجویز کند.

دوز و زمان مصرف قرص متفورمین برای لاغری

افرادی که این دارو را به قصد کاهش وزن مصرف می کنند، ابتدا باید با پزشک مشورت کنند و سپس از مقدار مصرف و نحوه مصرف آن مطلع شوند.

برای مصرف قرص متفورمین برای کاهش وزن باید این دارو را ۲ تا ۳ بار در روز همراه با وعده های غذایی مصرف کنید. فراموش نکنید که به هیچ وجه نباید زیاده روی کنید.

احتمالاً پزشک تجویز این قرص را از دوز کم شروع می کند و به تدریج دوز آن را طی چند هفته افزایش می دهد. این امر باعث کاهش عوارض جانبی این دارو می شود. البته برای تنظیم قند خون توسط پزشک تجویز می شود نه کاهش وزن.

 

مصرف متفورمین با رژیم غذایی و ورزش

اساساً این قرص ابزاری برای کنترل سطح قند خون است. از طرفی ورزش نیز همین کارکرد را دارد و سطح قند خون را تنظیم می کند. ترکیب این دارو و ورزش برای کنترل قند خون در افراد دیابتی عالی است.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر متفورمین با ورزش (مخصوصا بدنسازی) و تغییر رژیم غذایی همراه نباشد تاثیری در کاهش وزن ندارد. حتی ممکن است چاق شوید! پس بهتر است هر چه زودتر یک رژیم لاغری پایه را انتخاب کنید.

 

مواردی که باید در مورد آنها با پزشک مشورت کنید
در صورت تداوم عوارض جانبی، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. اگر احساس می کنید بعد از مصرف قرص متفورمین برای کاهش وزن یا به قصد کاهش قند خون، انرژی معمول را ندارید و اشتهایتان کم شده است. یا اگر در مدت 6 تا 12 ماه بیش از 5 کیلوگرم وزن کم کرده اید، حتما این نگرانی ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

بیمارانی که مشکلات حاد کلیوی دارند و یا بدنشان نسبت به برخی داروها حساسیت نشان می دهد، بهتر است به جای مصرف نسخه متفورمین از داروی دیگری برای درمان استفاده کنند

عوارض قطع قرص های لاغری متفورمین

مصرف قرص متفورمین برای کاهش وزن یا کاهش قند خون مانند بسیاری از قرص های دیگر عوارضی دارد. به عنوان مثال پس از قطع این دارو، وزن شما پس از مدتی به حالت اولیه باز می گردد. البته اگر این اتفاق بیفتد باز هم نشان می دهد که شما خوش شانس بوده اید. زیرا گاهی ممکن است با قطع مصرف آن وزن بیشتری پیدا کنید!

با این حال ما به شما توصیه نمی کنیم با دارو و به صورت غیر اصولی لاغر شوید. اما می توان گفت جای نگرانی نیست و متفورمین جزو کم خطرترین قرص هاست. زیرا حتی اگر عوارضی برای شما داشته باشد، طولانی مدت نخواهد بود و با گذشت زمان از بین می رود. اما بهتر است تنها راه تضمین شده کاهش وزن سالم را انتخاب کنید. این یعنی رژیم گرفتن و بدنسازی. اگر نگران کاهش وزن بیش از حد با قرص متفورمین هستید، جدای از عوارض، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

تخمدان پلی کیستیک

مورد دیگری که می توان از قرص متفورمین استفاده کرد، سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان است. این سندرم باعث می شود زنان باروری خود را از دست بدهند، بنابراین تحریک تخمدان برای رفع آن لازم است.

قرص‌های متفورمین می‌توانند بر این فرآیند تأثیر بگذارند و تخمدان‌ها را تحریک به تخمک‌گذاری کنند و حداکثر به مدت ۶ ماه مصرف شوند. برای رفع این مشکل باید از قرص متفورمین با دوز صحیح استفاده شود تا ابتدا چرخه قاعدگی اصلاح شود و سپس سندرم برطرف شود.

بارداری یا شیردهی

یکی از نکات مهمی که قبل از شروع مصرف قرص متفورمین باید در نظر گرفت بارداری یا شیردهی است. مصرف این دارو در این دوره ها می تواند سلامت مادر و کودک را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین در صورت باردار بودن یا شیرخوار بودن بیمار باید این موارد را به پزشک اطلاع دهد تا دوز و تعداد مصرف دارو. می توان تعیین کرد. بر این اساس تنظیم شده است. با شرایطش مشخص می شود.

 

برخی از مهمترین عوارض رایج متفورمین عبارتند از:

  • آلرژی
  • سردرد
  • تنفس دشوار
  • نفخ و درد معده
  • کم خونی و فقر آهن
  • ضعف و درد عضلانی
  • تغییر طعم در دهان
  • تهوع، اسهال، استفراغ (ادامه دار)
  • تب و لرز (علائم شبه آنفولانزا)
  • از دست دادن اشتها و درد شکم (ادامه دار)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه